K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-05-2015, 11:41   #1
Bato
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-11 2010
Indlæg: 48
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
Bato er ny på vejen
Gift eller samlevende, forskel?

Hejsa,
Håber nogen herinde kan hjælpe?! Fik tildelt FtP for godt to år siden, og dengang som nu, er jeg samlevende med en fast partner, der er på dagpenge men skal snart i arbejde som SSA. Vi har også tænkt os at gifte os, men gør det nogen forskel (ifm ens pension, beløbets størrelse o.lign.) om man er blot samlevende eller om man er gift? Er disse to grupper blevet sidestillet så der gælder samme regler? Måske skulle jeg sige, at før da min partner var i arbejde som SSA blev jeg ikke fratrukket i min FtP fordi partneren ikke tjente over en vis grænse, men jeg kan nu ikke huske hvor grænsen lå, altså i kroner og øre om året? Og igen; gør det en forskel om man er gift eller samlevende? Har man andre forpligtelser overfor hinanden hvis man er gift end hvis man er samboende?
På forhånd tak for jeres hjælp.
Mvh
Bato er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2015, 12:18   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Om I er gift eller samlevende er underordnet for der er ens gensidig forsøgerpligt når man er førtidspensionist både som samlevende og som gift.

Det er nemmest at du ser beløbsgrænserne her: https://www.borger.dk/Sider/Saadan-b...b-badeb4eff79c

Men tror ikke at det er et stort fratræk hvis noget overhovedet når din kærste begynder at arbejde. Og husk det er jo ikke et krone for krone fratræk som sker
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2015, 14:50   #3
custer
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2010
Lokation: Holstebro
Indlæg: 115
Styrke: 14
custer er ny på vejen
men der er nu en forskel: som gifte er må man udnytte hinandens skattefradrag, de må man ikke som fp´er.
Tja det er det de folkevalgte kalder "at ligestille"
custer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2015, 12:28   #4
Bato
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-11 2010
Indlæg: 48
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
Bato er ny på vejen
Gisne; tak for dit svar. Jeg synes også at have læst, at ugifte og gifte dvs. samboende og gifte er ligestillede i forvejen, så det faktum at vi bliver gift officielt skulle ikke gøre nogen forskel ift. nuværende situation, ikke sandt?!
Mht beløbsgrænsen; som SSH/SSA tjener man ikke så meget så man overskrider den grænse som er vist på 354.000 om året, så det skal jeg vist heller ikke være bange for?! Har kontaktet min kommune med samme spørgsmål, men de sendte bare samme standard svar om, at man må kontakte Udbetaling Danmark, det har jeg ikke lyst til eller behov for...
Custer; det du skriver er vist yderst irrelevant for mit emne/spørgsmål, men tak fordi du skrev alligevel
Vh
Bato er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2015, 15:28   #5
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
du kan se grænserne på borger dk...ældresagen også...

mht om du bliver trukket ..men det er næsten kun 2 ftp-er der IKKE bliver trukket ...de fleste . hvis partner g¨år på arbejde bliver trukket i ftp...

bag på din årlige pensions meddelelse er der også 3 regnestykker hvos jeg husker ret - med hvordan det regnes ud...

held og lykke med at blive gift ...og nej for ftp-er er det ligegyldigt..det er ku n for kontanthjælps modtagere det efter jan. har noget at sige...

mvh stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension