K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-10-2013, 16:08   #1
Soc.Råd.Stud
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2013
Indlæg: 3
Styrke: 0
Soc.Råd.Stud er ny på vejen
Førtidspension og anerkendelse

Hej

Jeg er en socialrådgiverstuderende fra Roskilde der er ved at skrive min afsluttende bachelor, i den forbindelse har jeg valgt at sætte fokus på, hvordan mennesker der står uden for arbejdsnormen oplever anerkendelse og stigmatisering, samt hvilke behov for anerkendelse de får/ ikke får opfyldt osv.

I den forbindelse leder jeg efter førtidspensionister der har lyst og tid til at dele deres oplevelser af at være førtidspensionist med mig. (gerne mødes til et interview) Jeg søger helst efter førtidspensionister i arbejde, eller førtidspensionister der gerne vil i arbejde. Men alle oplevelser af at stå uden for arbejdsnormen er egentlig interessante.

Det hele skal munde ud i en større afsluttende opgave, samt en fernisering hvor andre studerende mfl. kan høre om projektet. Det er helt muligt at være anonym, hvis dette ønskes. Jeg håber nogle kan hjælpe mig (og mine medstuderende) til at blive klogere på området.

Mvh. Marlene Kit Jørgensen

[email protected]
Soc.Råd.Stud er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2013, 16:14   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Husk også at rigtigt mange førtidspensionister har kastet sig over frivilligt arbejde.. foreningsarbejde og den slags.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2013, 16:20   #3
Soc.Råd.Stud
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2013
Indlæg: 3
Styrke: 0
Soc.Råd.Stud er ny på vejen
Det ville også være spændende at høre hvad Foreningsarbejde og frivilligt arbejde giver dem i hverdagen :-)
Soc.Råd.Stud er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2013, 09:00   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
De tilkendelser der er givet efter lovændring i 2003, er tilkendelser hvor arbejdsevnen stort set er IKKE EKSISTERENE.

DVS at der ikke er overskud til frivilligt arbejde eller skånejob.

Med seneste lovændring 1.1.2013, skørpes kravene ydereligere, hvilket betyder, at hvis nogle har fået forbedret arbejdsevne, eller kan præstere ned til 2 timer ugentlig, kan/bliver førtidspensionen frataget med loven i hånden.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2013, 09:07   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det er jo lidt det.. hvis man er på førtidspension efter 2003, er ønske om arbejde, det samme som at overgå til fleksjobordningen istedet..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2013, 09:58   #6
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Marlene

På baggrund af din korte skriv ang. målgruppe:

Citat:
helst efter førtidspensionister i arbejde, eller førtidspensionister der gerne vil i arbejde
og problemfelt:

Citat:
hvordan mennesker der står uden for arbejdsnormen oplever anerkendelse og stigmatisering, samt hvilke behov for anerkendelse de får/ ikke får opfyldt osv.
Vil jeg gerne spørge om din tese for dit projekt er flg.:

at det er via arbejde at FP'er har mulighed for anerkendelse og undgå stigmatisering?


Som Popiae ganske rigtigt påpeger, er der pga. ændringerne og de skærperede forhold via lovgivning for tildeling af FP og fleksjob efter jan. 2013 væsentlig, at FP'ere, der måske har en meget lille og ustabil arbejdsevne el. har lyst til at afprøve hvad de evt. kan klare efter nogle el. flere år på FP, stigmatiseres yderligere af den nuværende lovgivning pga. der fra politisk hold helt urealistisk menes, at være arbejdspladser, som uden tilskud kan se fordel af 2 timers arbejde af en flekser.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2013, 12:04   #7
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
efter den nye reform fra 1 januar 2013, som også gælder alle som har fået tildelt pension efter 2003. Så er skånejob ikke rigtig en mulighed længere
for hvis man kan bare en smule arbejdsevne på nogle få timer om ugen
så kan kommunen går ind og tildele fleksjob i stedet for.

samt dem som får tildelt pension fremover, er så dårlige at der absolut ikke er skyggen af en arbejdsevne tilbage.

så dem som meget gerne vil i arbejde og har fået det bedre, må forvente og kommer i fleksjob hvis de vil ud og arbejde en smule.

samt hvis du så bliver tildelt fleksjob på 2-4 timer om ugen og man får det dårligere
så er der absolut ingen garanti for du nogeninde kan få pension igen
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2013, 16:26   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tror du skal søge efter personer FØR reglerne 2003.

Eller håbe på at nogen af de mange sprit nye brugere herinde, har lyst til at dele af deres erfaringer - der er en lille håndfuld helt nye brugere der samstemmende fortæller de har en arbejdsevne, og enten skal udredes eller står, og skal i arbejde....jeg troede ellers ikke de fandtes, men de seneste par måneder er der mirakuløst dukket en del op.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2013, 17:02   #9
Olebo
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2013
Indlæg: 8
Styrke: 0
Olebo er ny på vejen
Ja, de er i hvert fald spritnye her. Undrer mig med disse mirakler og jeg tror der er en helt anden og skjult dagsorden her.
Olebo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2013, 17:27   #10
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Soc.Råd.Stud Se meddelelser
Hej

Jeg er en socialrådgiverstuderende fra Roskilde der er ved at skrive min afsluttende bachelor, i den forbindelse har jeg valgt at sætte fokus på, hvordan mennesker der står uden for arbejdsnormen oplever anerkendelse og stigmatisering, samt hvilke behov for anerkendelse de får/ ikke får opfyldt osv.

I den forbindelse leder jeg efter førtidspensionister der har lyst og tid til at dele deres oplevelser af at være førtidspensionist med mig. (gerne mødes til et interview) Jeg søger helst efter førtidspensionister i arbejde, eller førtidspensionister der gerne vil i arbejde. Men alle oplevelser af at stå uden for arbejdsnormen er egentlig interessante.

Det hele skal munde ud i en større afsluttende opgave, samt en fernisering hvor andre studerende mfl. kan høre om projektet. Det er helt muligt at være anonym, hvis dette ønskes. Jeg håber nogle kan hjælpe mig (og mine medstuderende) til at blive klogere på området.

Mvh. Marlene Kit Jørgensen

[email protected]
Hej Marlene,

Tror der er mere vigtigt, at få på banen hvad selve problem stilling/formuleringen i din opgave er :-) ? Vi bliver ikke førtidspensionister med målet om at få et arbejde, desværre. Det at blive ftpér er den endegyldige kamp for forsørgelse og fred i vor arbejdsdygtige alder.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 11-10-2013 kl. 17:41.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Højesteretsdom om anerkendelse af en knælidelse Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 0 16-05-2012 21:00
Anerkendelse som fleksjobber? Dummiz Alt det andet 3 16-04-2012 07:20
Landsretsdom om anerkendelse af erhvervssygdom hos en syerske Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 5 25-01-2012 07:59
Højesteretsdom om anerkendelse af en skulder-nakkelidelse som en erhvervssygdom Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 0 07-04-2011 14:00
Jeg vil ha' anerkendelse logikeren Politik og Samfund 2 01-12-2010 15:35




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension