K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Lukket emne
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-08-2013, 20:46   #1
LM Fyn
LM Fyn
 
LM Fyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Indlæg: 264
Styrke: 14
LM Fyn er ny på vejen
Forbrugsgode / Hjælpemiddel

Hej Allesammen.

Jeg vil høre om der er inden i det med forbrugsgoder og hjælpemiddler?


Det er sådan at jeg har søgt om hjælp til en el cykel, da jeg på grund af svær overvægt har dårlige knæ, samtidig har jeg psykiske diagnoser som gør det umuligt for mig at tage bussen nogle steder.

Jeg er ret låst fast i min lejlighed.

Jeg fik en mail hvor der stod at en 2 hjulet el cykel ville gå ind som en forbrugsgode???

Det må da være et hjælpemiddel?

Jeg kan ikke rigtig finde ud af det.

Håber i kan hjælpe.
LM Fyn er ikke logget ind  
Gammel 17-08-2013, 21:03   #2
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
Må være din kommune... kender 1 der har fået sin som hjælpe middel..
Kan selvfølgelig være den kommune er mere large......
__________________
Just Because You are Paranoid it Does Not mean They are Not out To get You
FibroMcs er ikke logget ind  
Gammel 17-08-2013, 21:08   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det er et individuelt skøn, om den er et hjælpemiddel eller en forbrugsgode...

Ankestyrelsen slog i 2008 fast, at det er en forbrugsgode....

http://ast.dk/afgoerelser/principafgoerelser/

Søg efter C-42-08 for den fulde tekst..

Men i 2009 slog ankestyrelsen så fast at det i nogen tilfælde kan være et hjælpemiddel

El-scooter kan stadig fungere som et renlivet hjælpemiddel

Men selvom en el-scooter nu betragtes som et forbrugsgode, kan det stadig fungere som et hjælpemiddel.
Ankestyrelsen slog i en artikel i Nyt fra Ankestyrelsen nr. 2, 2009 fast, at kommunerne fortsat skal vurdere, om el-scooter udelukkende fungerer som hjælpemiddel for borgeren. Det fremgår nemlig som bekendt af SL §113 stk. 5 at hvis forbrugsgodet udelukkende fungerer som et hjælpemiddel til at afhjælpe den nedsatte funktionsevne, så betaler kommunen de fulde anskaffelsesudgifter.

Det ændrer C-42-08 naturligvis ikke på

Der skal således altid foretages en konkret, individuel vurdering af om en el-scooter fungerer som hjælpemiddel for en person. I denne vurdering skal der bl.a. ses på funktionsnedsættelsens omfang. Desuden spiller det en rolle om vedkommendes behov er dækket ved hjælp af andre mobilitetshjælpemidler.

http://www.dukh.dk/hjelp-til-selvhje...r-forbrugsgode
Ninja er ikke logget ind  
Gammel 17-08-2013, 21:26   #4
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Et hjælpemiddel er en ting som man normalt ikke forventer forefindes i en normal husholdning Tingen skal udelukkende være nødvendig fordi man har et handicap den kan afhjælpe.

En cykel må betegnes som normalt indbo, uanset om man har et handicap eller ej.

El cykler er ved at være så udbredte at det vel efterhånden også kan betegnes som værende nogenlunde almindeligt.
Dermed kan det godt komme til at se noget sort ud at få tilkendt sådan en som hjælpemiddel.

Man vil sikkert også se på at du jo under alle omstændigheder ville gav udgifter til transport, hvis du ikke fik en cykel, og dermed er der måske ikke så meget at hente ved at søge.

Man kan måske have været heldig i nogle kommuner, det jeg skriver om er når kommunerne skærer helt ind til benet indenfor lovgivningen.
Nøgne tær er ikke logget ind  
Gammel 17-08-2013, 22:21   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
JA, jeg har aldrig hørt om to hjulet el cykler som hjælpemiddel, kun som forbrugsgode.
Men de har som jeg skrev, flere knapper at skrue på, hvad angår el-scooter....
Ninja er ikke logget ind  
Gammel 18-08-2013, 09:36   #6
LM Fyn
LM Fyn
 
LM Fyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Indlæg: 264
Styrke: 14
LM Fyn er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
JA, jeg har aldrig hørt om to hjulet el cykler som hjælpemiddel, kun som forbrugsgode.
Men de har som jeg skrev, flere knapper at skrue på, hvad angår el-scooter....

Jeg er ret forvirret over det, for i princippet kan de jo bare sætte en hjælpemotor på min egen cykel

Problemet er at jeg købte mig en cykel for at tabe mig, men mine knæ kan ikke helt med det og jeg vil så gerne ud i det fri.

Samtidig så lukker jeg mig selv mere inde, jeg kommer ikke rigtig nogle steder


Tag dig sammen blev der sagt
LM Fyn er ikke logget ind  
Gammel 18-08-2013, 09:47   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
http://aarhus.lokalavisen.dk/vil-du-...704309991/1449

Du kan godt købe en motor til den cykel du allerede har..

Så noget i dba til omkring 1400,- men aner ikke om det er noget. Og i den prisklasse mener de nok man selv må spare op.

I dag kan man jo finde elcykler i samme prisklasse som en god cykel - men du skal være opmærksom på at mange har angivet en max vægtbelastning. Og for nogle er det 100 kg, og det er jo ikke mere end mange granvoksne mænd vejer..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind  
Gammel 18-08-2013, 10:30   #8
LM Fyn
LM Fyn
 
LM Fyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Indlæg: 264
Styrke: 14
LM Fyn er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
http://aarhus.lokalavisen.dk/vil-du-...704309991/1449

Du kan godt købe en motor til den cykel du allerede har..

Så noget i dba til omkring 1400,- men aner ikke om det er noget. Og i den prisklasse mener de nok man selv må spare op.

I dag kan man jo finde elcykler i samme prisklasse som en god cykel - men du skal være opmærksom på at mange har angivet en max vægtbelastning. Og for nogle er det 100 kg, og det er jo ikke mere end mange granvoksne mænd vejer..


Hej Pip.


Det vidste jeg ikke at man kunne det lyder smart, men jeg nok foretrække en cykel hvor den er monteret!

Og ja jeg er jo overvægtig, men vi ser hvad der sker.
LM Fyn er ikke logget ind  
Gammel 18-08-2013, 12:10   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
De vil nok tolke det som, at fastholde dig i overvægten, hvis de bevilgede et hjælpemiddel der understøtter, at du ikke får bevæget dig....

Der ville nok være større mulighed, hvis det havde været en motionscykel til hjemmet

Men tjek det da ud....
Ninja er ikke logget ind  
Gammel 18-08-2013, 12:14   #10
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ja grænsen flytter sig hele tiden. Bekendt kunne ikke få bevilget nødvendig rollator, da den kan købes i Harald Nyborg. Fik den dog efter diskussion bevilget, da HNs kvalitet for dårlig ikke kun standardmodel.
stampe er ikke logget ind  
Lukket emne

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Trehjulet el-scooter kan bevilges som hjælpemiddel. phhmw Nyttigt at vide for Førtidspensionister 13 09-08-2017 21:31
Kan man søge om forbrugsgode halvdel over §100 Indiansummer Alt det andet 2 25-06-2012 11:37
Hjælpemiddel le cuere Hjælpemidler til handicappede 7 22-01-2012 20:49
Husdyr = hjælpemiddel Stueplanten Hjælpemidler til handicappede 46 14-07-2010 10:37
Hjælpemiddel??? kirsten01 Alt det andet 4 18-02-2010 21:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension