K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-06-2015, 08:41   #21
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Mit råd til dig..

Kære sarahsnl

Nu har du nedskrevet en lille oversigt over hvad du skal de næster uger. Flot.

Hold pause fra k10 hver anden dag, hvor du øver dig i, at tænke på alt andet end din sag.

Pga udviklingen i det du oplyser, råder jeg dig til at følge den behandlendes psykiaters råd om ikke at skrive dagbog.

Jeg råder dig også til ikke at sende din klage over din sagsbehandler, fordi at hverken du eller din situation får det bedre. Som Vovse tidligere antyder, er det ikke engang sikkert at sagsbehandleren læser det.

Lægefagligt kommer der til at ske flere ting i nærmeste fremtid. Det får betydning for dig.

Et erfarent menneske, i mit netværk har skrevet til mig, som jeg synes du skal læse lidt af.:

"Hej Peter

Tak for ordene. Jeg er glad for, du kan hente inspiration i mit skrevne ord.

Jeg har kigget lidt på de to links, du skriver i din mail til mig. Min første tanke er naturligvis "stakkels pige".

Mit vigtigste råd til hende vil være, at hun i forhold til kommunen og det pres, denne lægger på hende, formår at holde fast i sine egne vurderinger om sit helbred. Hun skal have fuldkommen ro til forløbet på Rigshospitalets Kompetencecenter for Affektive lidelser. Det forløb blev, som du også kan læse , ALTAFGØRENDE for mig og mit sygdomsforløb. Og det betød ALT, at kommunen gav mig ro til at gennemgå forløbet og udelukkende skulle have fokus på dette.

Der findes desværre skrankepaver af rang på alle jobcentre. Hun har tilsyneladende været ekstrem uheldig med sine sagsbehandlere. Når hendes forløb på Riget starter, vil hun kunne få al den hjælp, hun behøver fra den dertil tilknyttede socialrådgiver.

Du må også gerne hilse hende og sige, at XXXXX XXXXX XXXXX, som hun er blevet tildelt som psykiater, er den mest fantastisk kompetente kvinde. Hun har været min psykiater i snart to år. Hun er genial.

Pøj pøj til "den stakkels pige" fra mig.
"

Jeg tror du skal glæde dig til, hvad der sikkert vil blive tilbudt dig.

Trist at du ikke har en i din nærmeste omgangskreds som kan hjælpe dig med det praktiske. Men her skal nok dukke en løsning frem.

Jeg mener, at den bisidder der skal hjælpe dig skal have viden om dine diagnoser. Derfor råder jeg dig til at kontakte SIND:

"Mangler du en SIND-bisidder?
Du er velkommen til at ringe til SINDs landsdækkende telefonrådgivning på 7023 2750 eller klikke ind på www.sind.dk/sind-bisiddere

Dine spørgsmål:

1) er det relevant at klage over SBs behandling af mig? til hendes leder eller vil det ikke være frugtbart.

Nej, brug ikke negativ ressourcer på det mere. Din SB bliver sandsynligvis snarligt udskiftet med en mere erfaren når de lægefaglige erklæringer indløber til kommunen.



2) Har den statuserklæring nogen magt overhovedet.

Ja, en "statuserklæring" og en "speciallægeerklæring" er vigtige dokumenter i din sag

3) jeg har ikke fået en afgørelse om noget udfald på skrift, er der så stadig håb om en anden vej end jobforløb?

Det er tydeligvis dit største problem som du fokusere på. Så ja, der er ikke truffet en "afgørelse" endnu.

Her drøfter du din frygt, med psykiateren og følger dennes råd.


4) jeg tror ikke at der er indhendtet en lægeattest, hvordan får man dem til det?

Brug ikke kræfter på dette, du skal ikke være nervøs for at din sag ikke bliver belyst. Husk på, at du bla er henvist til Rigshospitalet etc.

Din praktiserende læge bliver også snart krævet en lægeerklæring.


5) DAGBØGER. Min nuværende psykiater rådede mig kraftigt til at jeg ikke skulle skrive dagbog da det hele kørte og kørte og jeg var nødt til at fjerne mig fra mine symptomer. og det var et godt råd. indtil nu. Jeg har stemningsskemaer og tidligere dagbøger. Jeg ville slet ikke kunne dykke ned i mine symptomer. Men jeg vil måske kunne stykke noget sammen for den sidste voldsomme tiud hvis det er brugbart? Hvad er brugbart?

Følg psykiaterens råd. Skriv ikke dagbog men brug kræfter på at holde orden i alle dine papirer.

6) Ved du hvor jeg kan se de konkrete paragraffer at min psykiater skal forholde sig til på fredag?

Glem §§erne, din psykiater ved præcis hvad han skal.

7) Min psykiater har ført en fantastisk detaljeret journal over min tid siden min indlæggelse - må jeg egentlig vedlægge mine journaler i min sag?

Ja, naturligvis, men det bliver ikke nødvendigt, fordi at når du, forhåbentlig sammen med en bisidder, modtager aktindsigt og du har sikret dig at kommunen også har alle attester og papirer, er alt som det skal være.

Det er jo derfor, at man altid skal søge om aktindsigt for at sikre sig at alle dokumenter er til stede.


FORSKEL PÅ LÆGEERKLÆRING OG STATUSATTEST???

koster en lægeerklæring noget når den er udbedt fra kommune til offentlig/distriktpsykiater?

Nej, det koster ikke noget for dig, men du skal ikke bruge kræfter på det nu. Du vil i fremtiden sikkert blive anmodet om flere konsultationer med psykiateren fordi kommunen ønsker flere "statuserklæringer og speciallægeerklæringer"


Kan en offentlig/distriktpsykiater lave en til mig uden kommunen beder om det?

Nej, tænk ikke på at "blande dig" i hvornår, af hvem etc der skal anmode om erklæringer. Det er kommunens værktøj til at indhente lægefaglige oplysninger om din specifikke lægefaglige situation og fremtidsudsigter.

Hilsen Peter

PS. som du sikkert er bevidst om, er du ikke alene om dine diagnoser. Læs denne blok, som positiv indput.

http://tinelegaardholst.weebly.com/
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2015, 21:37   #22
sarahsnl
Føler sig hjemme på K10
 
sarahsnls avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2014
Lokation: Kønenhavn
Indlæg: 38
Styrke: 10
sarahsnl er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Kære sarahsnl

Nu har du nedskrevet en lille oversigt over hvad du skal de næster uger. Flot.

Hold pause fra k10 hver anden dag, hvor du øver dig i, at tænke på alt andet end din sag.

Pga udviklingen i det du oplyser, råder jeg dig til at følge den behandlendes psykiaters råd om ikke at skrive dagbog.

Jeg råder dig også til ikke at sende din klage over din sagsbehandler, fordi at hverken du eller din situation får det bedre. Som Vovse tidligere antyder, er det ikke engang sikkert at sagsbehandleren læser det.

Lægefagligt kommer der til at ske flere ting i nærmeste fremtid. Det får betydning for dig.

Et erfarent menneske, i mit netværk har skrevet til mig, som jeg synes du skal læse lidt af.:

"Hej Peter

Tak for ordene. Jeg er glad for, du kan hente inspiration i mit skrevne ord.

Jeg har kigget lidt på de to links, du skriver i din mail til mig. Min første tanke er naturligvis "stakkels pige".

Mit vigtigste råd til hende vil være, at hun i forhold til kommunen og det pres, denne lægger på hende, formår at holde fast i sine egne vurderinger om sit helbred. Hun skal have fuldkommen ro til forløbet på Rigshospitalets Kompetencecenter for Affektive lidelser. Det forløb blev, som du også kan læse , ALTAFGØRENDE for mig og mit sygdomsforløb. Og det betød ALT, at kommunen gav mig ro til at gennemgå forløbet og udelukkende skulle have fokus på dette.

Der findes desværre skrankepaver af rang på alle jobcentre. Hun har tilsyneladende været ekstrem uheldig med sine sagsbehandlere. Når hendes forløb på Riget starter, vil hun kunne få al den hjælp, hun behøver fra den dertil tilknyttede socialrådgiver.

Du må også gerne hilse hende og sige, at XXXXX XXXXX XXXXX, som hun er blevet tildelt som psykiater, er den mest fantastisk kompetente kvinde. Hun har været min psykiater i snart to år. Hun er genial.

Pøj pøj til "den stakkels pige" fra mig.
"

Jeg tror du skal glæde dig til, hvad der sikkert vil blive tilbudt dig.

Trist at du ikke har en i din nærmeste omgangskreds som kan hjælpe dig med det praktiske. Men her skal nok dukke en løsning frem.

Jeg mener, at den bisidder der skal hjælpe dig skal have viden om dine diagnoser. Derfor råder jeg dig til at kontakte SIND:

"Mangler du en SIND-bisidder?
Du er velkommen til at ringe til SINDs landsdækkende telefonrådgivning på 7023 2750 eller klikke ind på www.sind.dk/sind-bisiddere

Dine spørgsmål:

1) er det relevant at klage over SBs behandling af mig? til hendes leder eller vil det ikke være frugtbart.

Nej, brug ikke negativ ressourcer på det mere. Din SB bliver sandsynligvis snarligt udskiftet med en mere erfaren når de lægefaglige erklæringer indløber til kommunen.



2) Har den statuserklæring nogen magt overhovedet.

Ja, en "statuserklæring" og en "speciallægeerklæring" er vigtige dokumenter i din sag

3) jeg har ikke fået en afgørelse om noget udfald på skrift, er der så stadig håb om en anden vej end jobforløb?

Det er tydeligvis dit største problem som du fokusere på. Så ja, der er ikke truffet en "afgørelse" endnu.

Her drøfter du din frygt, med psykiateren og følger dennes råd.


4) jeg tror ikke at der er indhendtet en lægeattest, hvordan får man dem til det?

Brug ikke kræfter på dette, du skal ikke være nervøs for at din sag ikke bliver belyst. Husk på, at du bla er henvist til Rigshospitalet etc.

Din praktiserende læge bliver også snart krævet en lægeerklæring.


5) DAGBØGER. Min nuværende psykiater rådede mig kraftigt til at jeg ikke skulle skrive dagbog da det hele kørte og kørte og jeg var nødt til at fjerne mig fra mine symptomer. og det var et godt råd. indtil nu. Jeg har stemningsskemaer og tidligere dagbøger. Jeg ville slet ikke kunne dykke ned i mine symptomer. Men jeg vil måske kunne stykke noget sammen for den sidste voldsomme tiud hvis det er brugbart? Hvad er brugbart?

Følg psykiaterens råd. Skriv ikke dagbog men brug kræfter på at holde orden i alle dine papirer.

6) Ved du hvor jeg kan se de konkrete paragraffer at min psykiater skal forholde sig til på fredag?

Glem §§erne, din psykiater ved præcis hvad han skal.

7) Min psykiater har ført en fantastisk detaljeret journal over min tid siden min indlæggelse - må jeg egentlig vedlægge mine journaler i min sag?

Ja, naturligvis, men det bliver ikke nødvendigt, fordi at når du, forhåbentlig sammen med en bisidder, modtager aktindsigt og du har sikret dig at kommunen også har alle attester og papirer, er alt som det skal være.

Det er jo derfor, at man altid skal søge om aktindsigt for at sikre sig at alle dokumenter er til stede.


FORSKEL PÅ LÆGEERKLÆRING OG STATUSATTEST???

koster en lægeerklæring noget når den er udbedt fra kommune til offentlig/distriktpsykiater?

Nej, det koster ikke noget for dig, men du skal ikke bruge kræfter på det nu. Du vil i fremtiden sikkert blive anmodet om flere konsultationer med psykiateren fordi kommunen ønsker flere "statuserklæringer og speciallægeerklæringer"


Kan en offentlig/distriktpsykiater lave en til mig uden kommunen beder om det?

Nej, tænk ikke på at "blande dig" i hvornår, af hvem etc der skal anmode om erklæringer. Det er kommunens værktøj til at indhente lægefaglige oplysninger om din specifikke lægefaglige situation og fremtidsudsigter.

Hilsen Peter

PS. som du sikkert er bevidst om, er du ikke alene om dine diagnoser. Læs denne blok, som positiv indput.

http://tinelegaardholst.weebly.com/
Tak peter. Det betyder utrolig meget! utrolig meget. Jeg skal til min nuværende DPC psykkiater i morgen. Jeg håber at få noget ro i hovedet...og en recept på zzz piller som hun ikke er meget for at give. Jeg vender tilbafe
sarahsnl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2015, 16:09   #23
sarahsnl
Føler sig hjemme på K10
 
sarahsnls avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2014
Lokation: Kønenhavn
Indlæg: 38
Styrke: 10
sarahsnl er ny på vejen
STATUS: Hej Peter og jer andre fantastiske mennesker

Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Kære sarahsnl

Først læser og følger du disse råd til nye på k10:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Jeg forstår din sag som følger:

Du ønsker at vende tilbage til arbejdsmarkedet og blive selvforsørgende.

Men du føler ikke at du kan klare det nu, men ønsker et ressourceforløb, med tilhørende hjælp.

Kommunen ønsker dig i jobprøvning nu, uden videre debat.

Hvis ikke du har søgt om aktindsigt ved alle 100% så bliver det dit første skridt, ellers vil du fortryde senere. Du skal vide og forstå alt, hvad andre skriver om dig.

Aktindsigt.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=30401

Læger, speciallæger, hospitaler.

http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt_ved_laege.pdf

Kommunen, evt. Ankestyrelsen.

http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt_ved_laege.pdf

Du skal forstå, at en social sag er det samme, som at have en retssag ved domstolene, hvor kun beviser og dokumentation gælder og intet andet.

Hvad du mener om dine diagnoser og hvordan du mener du kan og ikke kan er ganske uvæsentligt. Også her skal der dokumentation til.

Du taler for meget med omgivelserne og din sagsbehandler. Her er det vigtigt, at du ikke er alene mere til de møder med kommunen, som du naturligvis er nødsaget til at være med i. Du må finde en person, som du har tillid til og som vil hjælpe dig.

Man skriver sammen med kommunen!

Du har ingen viden om hvad og hvem din sagsbehandler er. Det kan være eleven, sagsformidler, sagsbehandler eller en socialrådgiver, som du kan forvente bliver udskiftet, måske adskillige gange indtil du får en fast "koordinerende sagsbehandler."

Heller ikke må du tage for givet at din sagsbehandler har den fornødne viden om din alvorlig diagnose, men det bliver din opgave, at der i din kommunale journal kommer til at fremgå, hvilke konsekvenser din diagnoser har.

Hvis ikke du føler at din sag forløber, som du forstår, finder du din kommunes hjemmeside og søger på "Borgerrådgiver". Det er desværre ikke alle kommuner der ønsker at ansætte en sådan uvildig person. Men du skal undersøge muligheden.

Når du modtager en "afgørelse" og en ankemulighed fremover, skal du anke/klage inden 28 dage præcis ellers mister du din mulighed for at anke.

Her gemmer du konvolutter fra kommunen med poststempel på.

Læs: http://www.k10.dk/showthread.php?t=12937

Du oplyser:

"Jeg har omkring 6-7 forskellige kroniske diagnoser: Bipolar2 diagnose (som primært udskiller sig som dybe depressioner), hypomani, blandingstilstande (vor man har symptomer fra både mani og depression på samme tid), Flere former for kronisk angst men prædominerende generel angst og panikangst, voldsomme invasive tvangstanker og (forhåbentlig) enkeltstående psykose/virkelighedsforvrængelse (boarderline)."

Følgende printer du ud, sender det til din sagsbehandler og beder om at det bliver indlagt i din journal, som et aktstykke:

http://www.psykiatrifonden.dk/guides...en-borger.aspx

"Gå langsomt frem med borgeren

Det er vigtigt at gå langsomt frem. Inden forløbet planlægges, skal der være en god og tillidsfuld relation mellem borgeren og sagsbehandleren.

- Ideelt set bør det være den samme jobcentermedarbejder, der har hele forløbet. Og hvis det ikke kan lade sig gøre, må der i hvert fald være en gennemgående person – f.eks. en mentor – som kan følge og støtte borgeren i hele processen, siger Jonas Jensen.
"

Bipolar etc.
http://depressionsforeningen.dk/hvad...polar-lidelse/

Borderline.
http://www.psykisksaarbar.dk/subpage97.aspx

Da jeg ikke er læge eller sundhedsperson har jeg ingen mening herom, men du skal kende til denne Principafgørelse fra Ankestyrelsen:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28685

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=160609

Jeg formoder du er under kyndig behandling, som jeg mener du skal drøfte dine diagnoser med sammenholdt med følgende:

"Der er ikke tale om en sygdom med et uforudsigeligt forløb i det tilfælde, hvor borgeren lider af f.eks. skizoid personlighedsstruktur eller en varig personlighedsforstyrrelse, og alle behandlingsmuligheder er udtømte, og borgerens nedsatte funktionsniveau er kronisk og af varig karakter."

Jeg håber du kan indse, at du ikke bør være alene i så kompliceret forløb og med så alvorlige diagnoser.

Har du overvejet om en bisidder og hjælp fra http://www.sind.dk/

En "Bisidder" er en person du har tillid til og generelt bare skal være til stede og lytte. Støtte dig.

Konklusion:

Du taler ikke mere med kommunen, men skriver.

Du er ikke alene til møder med kommunen.

Du forstår, at kun hvad der skriftlig er nævnt i din kommunale journal er gyldig dokumentation til at kommunen kan afgøre, hvad der skal ske i fremtiden.

Kun kommunen kan "afgøre"!

Alle andre "indstiller" hvad de mener.

Du kan kun anke/klage over "afgørelser" som kun kommunen har retten til.

Din praktiserende læge er en vigtig og primær person i din sag.

Kan du bekræfte at du er under 40 år? S.U.

Fremover bliver du her på din tråd så vi andre kan følge med og ikke miste oplysninger.

Håber du kan bruget det til noget konstruktivt.

Hilsen Peter

Bilag

Borderlinenetværket.

http://www.borderlinenetvaerket.dk/

Psykiatrifonden.

http://www.psykiatrifonden.dk/
OKAY. Så er jeg tilbage efter laaaaang tid helt nede og bedøvet.

Jeg var til sagsbehandler hos kommunen for ca 3 uger siden. Det var en VOLDSOM VOLDSOM oplevelse, Min SB havde ikke læst min journal, kun den 2½ mrd gamle status fra min Psykiater, som havde brugt 1½ side på at skrive hvor syg jeg var, men så uheldigt nok havde sagt på sidste linie at 'patienten må skønnes klar til raskmeldelse i løbet af 3 måneder fortsat at hun ikke indlægges forinden.'

-SB sagde, da jeg forklarede at sidste praktikaktivering havde landet mig i 4mrds indlæggelse og 19 ECT. 'Det måtte have under forkerte forhold'. Når det var under perfekte forhold.

-Yderligere: 'Du bilder dig selv ind at du så syg' og så 'så er du på den forkerte medicin'

OG så...med meget store bugstaver og løftet pegefinger ret tæt på mit ansigt:
''DU SKAL I JOBPRØVNING OG DET ER NU!!!! LIGE NU, DU SKAL I JOBPRØVNING NU, DET ER NU OG DU SKAL I GANG NU!''


oG ANDRE GULDKORN....

Jeg gennemtrumfede at hun skulle bede om en ny status, som min psykiater ikke ville skrive endnu sagde hun.

Jeg har været til henvisningssamtale hos AFFEKTIV CENTER med henblik på udredning hos dem idet min nuv, meget dygtige psykiater, har 1000 patienter pt og hun også har sagt at hun ikke ved hvad hun skal gøre med mig....
SÅ hvad fanden skal jeg gøre hvis jeg ikke kommer ind. Men det gik så godt som det kunne...Jeg skal bare vente til 6. august pga ferier før jeg får svar...


Siden sidst har jeg fået aktiner frajobmdsigt miine sager

-Fra jobcenteret: Den er på 300 sider - og i papirformat!
-Fra mine psykolger ved distriktspsykiatriske centre. Den er 200 sider, og også i papirformat.
-Jeg har så mine psykiaterjournaler som - siden 2005 -på e-journal og den er 300 sider.

Det er jo mægtig brugbart, siden jeg knapt kan læse, og det er alt for meget at indlemme i min sag. Og det er jo ikke så nemt at gøre per papirspost heller. Det er et stort rod.
Hvad syntes I at jeg skal gøre med dem ifht imndlemmelse til min sdp sag?


NÅ MEN HER KOMMER 10.000.000 spørgsmålet:


skal til sbh igen på mandag og det var så voldsom en oplevelse at jeg er helt opkørt. Jeg har haft en del sbh i min tid, men aldrig nogen som har talt sådan til mig.
Jeg Jeg er blevet rådet til at bede om ny sagsbehandler af sdp kontoret.
Hvis jeg sender anmodning i dag kan de ekspederer den i morgen og måske nå at reagerer før mandag. Jeg skal jeg blot forklare hvorfor jeg anmoder.
Hvis jeg vil kan jeg senere klage kan jeg gøre det. Jeg er klar over at SBH kun er kommunens agent, men der er stor forskel på hvordan de gør deres arbejde.

SÅ hvad synes I ?, skal jeg søge om ny SBH i dag, eller vil det skade min sag? Kvinden jeg talte med i SDP kontoret sagde at det var vigtigt at kemien var i orden så det skete ofte...det her er jo lidt mere end kemi, men det lyder da lovende. Ny sbh kan også væregrim, men min rfaring siger at få opfører sig sådan.

Håberr I kan hjælpe :-)
sarahsnl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2015, 20:18   #24
foxx450
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2013
Lokation: Helsingør
Indlæg: 32
Blog Indlæg: 3
Styrke: 12
foxx450 er ny på vejen
Hej Sarahnl
Jeg syns at du fremover skal have en bisidder med til alle samtaler med kommune/ jobcenter og...
Udover du sende din mail videre til jobcenter og borgmesteren så syns jeg at du skal fremlægge din sag i sociale mider eller en lokal avis.
Det gøre mig ondt at se SB i kommuneren spiler magtfulde fordi det ikke forstår lov og regler og fortolker det hele som passer kommune kassen. Vi har ikke fortjent al de mishandling af mennesker.
Held og lykke
foxx450 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension