K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-12-2013, 21:36   #1
Vendsyssel
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-03 2012
Indlæg: 5
Styrke: 0
Vendsyssel er ny på vejen
Invalidepension fra pensionskassen

Min pensionskasse har mulighed for at søge om halv og hel invalidepenision. Kravet er ikke manglende erhvervsevne i ethvert fag, men manglende erhvervsevne i det fag, man er uddannet til. Jeg har tænkt mig at søge om ½ invalidepension, for jeg håber på en mere stabil tilknytning til arbejdsmarkedet, hvis jeg kan få ro i at jeg har den halve invalidepension - som økonomisk sikkerhedsnet. På den måde kan jeg slikke mine sår og komme til kræfter i de dårlige perioder og arbejde i de perioder, hvor jeg har det bedre. Man må arbejde op til ½ tid ved siden af, uden ydelsen bliver reduceret.

Jeg er sygemeldt pt. - jeg er diagnosticeret med bipolar lidelse i 2001 (maniodepressiv - også med psykoser). Desuden har jeg en neurologisk lidelse.

Hidtil har jeg efter to revalideringer arbejdet det meste af tiden deltid/halvtid - for 'egen regning' så at sige, for jeg får intet tilskud fra nogen som helst, kun min løn.

Er der nogle af jer, der har erfaring med at søge pension igennem jeres pensionsselskab?
Jeg vil meget gerne høre fra nogen, der har prøvet det.

Mvh

Vendsyssel
Vendsyssel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2013, 21:50   #2
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vendsyssel Se meddelelser
Min pensionskasse har mulighed for at søge om halv og hel invalidepenision. Kravet er ikke manglende erhvervsevne i ethvert fag, men manglende erhvervsevne i det fag, man er uddannet til. Jeg har tænkt mig at søge om ½ invalidepension, for jeg håber på en mere stabil tilknytning til arbejdsmarkedet, hvis jeg kan få ro i at jeg har den halve invalidepension - som økonomisk sikkerhedsnet. På den måde kan jeg slikke mine sår og komme til kræfter i de dårlige perioder og arbejde i de perioder, hvor jeg har det bedre. Man må arbejde op til ½ tid ved siden af, uden ydelsen bliver reduceret.

Jeg er sygemeldt pt. - jeg er diagnosticeret med bipolar lidelse i 2001 (maniodepressiv - også med psykoser). Desuden har jeg en neurologisk lidelse.

Hidtil har jeg efter to revalideringer arbejdet det meste af tiden deltid/halvtid - for 'egen regning' så at sige, for jeg får intet tilskud fra nogen som helst, kun min løn.

Er der nogle af jer, der har erfaring med at søge pension igennem jeres pensionsselskab?
Jeg vil meget gerne høre fra nogen, der har prøvet det.

Mvh

Vendsyssel
Fantastisk pensionskasse du har. Indbetaler du selv, eller har du ifritagelse for indbetalinger?

Jeg har ikke hørt om en sådan mulighed for at søge om pension med frit valg og så kunne arbejde on og off ved siden sf.

Der er da ikke andet at gøre end at søge. Ring til pensionskassen og spørg hvordan du skal forholde dig.
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2013, 22:18   #3
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Nok er der forskel på pensionskasser, men det lyder da ligegodt for fantastisk...
måske man skulle have holdt sig til nogle andre end mit nuværende, mens tid var.
Citat:
Er der nogle af jer, der har erfaring med at søge pension igennem jeres pensionsselskab?
Ja, i mit pensionsselskab fik de fedtet sig udenom en sum som berettiget til ved ½ invaliditet for 8 år siden.

Nu i forbindelse med at jeg overgår til førtidspension, har de udbetalt sum (altså givet besked om at de vil gøre det) og den løbende ydelse, som jeg har størrelsen på skriftligt, der prøver de også at spise mig af med mindre.

Så, JO... jeg har prøvet at søge i mit selskab !
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2013, 17:18   #4
Vendsyssel
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-03 2012
Indlæg: 5
Styrke: 0
Vendsyssel er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af dinosaur Se meddelelser
Fantastisk pensionskasse du har. Indbetaler du selv, eller har du ifritagelse for indbetalinger?

Jeg har ikke hørt om en sådan mulighed for at søge om pension med frit valg og så kunne arbejde on og off ved siden sf.

Der er da ikke andet at gøre end at søge. Ring til pensionskassen og spørg hvordan du skal forholde dig.
Hej til dinosaurussen

Jeg vil først prøve at svare på dine spørgsmål: Ja, jeg indbetaler selv til min pensionskasse - faktisk indbetaler jeg fuld pension, selvom jeg er halvtidsansat. Jeg supplerer selv resten op, for jeg håber på en pension, jeg kan leve af, når jeg bliver gammel. Der er jo ikke mange til at tjene skat ind til staten om 25 - 30 år, når jeg bliver folkepensionist. Hvem ved, måske er der ikke noget, der hedder folkepenision til den tid?

Så må jeg være fattigere nu. Jeg er god til at dyrke min køkkenhave, reparere tøjet, lave kartoffelsuppe og stegeben og se i byttecontaineren på genbrugspladsen, om der skulle være en dims eller to, som jeg kan bruge. Det går nok al sammen

Til din anden kommentar, som vist ikke er et spørgsmål: "Jeg har ikke hørt om en sådan mulighed for at søge om pension med frit valg og så kunne arbejde on og off ved siden sf"

Jeg kan selv vælge, om jeg vil søge halv eller hel pension. I dag talte jeg med deres konsulent og han anbefalede mig at søge hel, da jeg er sygemeldt fra en stilling på under 20 timer. Jeg ved nu ikke, om jeg gør det, for i perioderne mellem depression og mani kan jeg jo godt arbejde op til 20 timer om ugen, som man må på en ½ pension. Jeg mente blot, at jeg i de perioder, hvor jeg ikke kan arbejde, trods alt har min halve pension, og så kan jeg arbejde op til 20 timer i andre perioder. De ser dog ikke for store udsving og under ingen omstændigheder mere end 900 timers arbejde i enhver tolv måneders periode.
Det er bare så vigtigt for mig at arbejde så meget, som jeg kan. Jeg ved godt, at mange synes, jeg er et fjols, når jeg næsten altid har sagt op i stedet for at få sygedagpenge, når jeg har været syg, for at min arbejdsgiver ikke skulle have udgifterne.
Det jeg prøver på at sige, er blot, at på nuværende tidspunkt er der så meget tilfredsstillelse og selvværd knyttet til at kunne arbejde så meget som muligt, at jeg gerne selv bærer det økonomiske tab, der er kyttet til de perioder, hvor jeg ikke kan arbejde så meget. Der ar altså ikke tale om en 'slaraffenland' pensionskasse, der har forstået de periodiske lidelser. Det er jo netop ekstra svært for systemet at forstå anfaldslidelserne. Det er lettere at regne ud, hvordan man skal forholde sig til en medarbejder med stabilt nedsat erhvervsevne, end til en med svingende erhvervsevne. Når jeg er psykotisk har jeg jo absolut ingen erhvervsevne - og i mine allerbedste uger kan jeg klare overarbejde med en arbejdseffektivitet som raske mennesker - hvis der vel at mærke tages hensyn til mine skånebehov. Hvad stiller men op med det i et system? Der er dog ingen tvivl om, at jeg sammenlagt er mest stabil som arbejdskraft, hvis min arbejdsbyrde er jævn og mindre end den halvtidsstilling, jeg er sygemeldt fra nu.

Og til sidst en tak til dig for at opfordre mig til at søge. Det burde jeg have gjort tidligere. Han sender mig et skema - og så skal jeg selv udfylde det og beskrive min sygehistorie. Det virker til, at jeg skal være meget påpasselig med, hvordan jeg vælger mine ord. Det er jo et stort ansvar at lægge i hænderne på en ansøger. Jeg spurgte, om ikke der var et stort arbejde med på deres side med at indhente oplysninger fra behandlende læger, men jeg fik beskeden, at det er der ikke altid. Det kommer an på hvordan min sag er. Jeg ved ikke helt, hvad han mener, men forestiller mig, at det er, når sagen er åbenlyst ubegrundet.

Så ... Er der gode tråde her på siden, der kan hjælpe mig med at navigere i farvandet?

(Jeg går ud fra, at det er ligesom hvis man fx ikke kender advokatsproget, og kommer til at skrive, at man har en 'konflikt' med nogen. Det er i deres sprog den højeste grad af uenighed og derfor kan de vurdere, at forhandling er umuligt eller meget svær)

Konsulenten i pensionskassen rådede mig også til ikke at sige noget til min arbejdsgiver. Jeg er 'bare' sygemeldt - og så må jeg vente på svar fra dem. Der er ingen grund til at starte en uro i den lejr. Det er jo ikke sikkert, at jeg får tilkendt en halv invalidepension.

Tak for dit svar

Mvh Vendsyssel

Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Nok er der forskel på pensionskasser, men det lyder da ligegodt for fantastisk...
måske man skulle have holdt sig til nogle andre end mit nuværende, mens tid var.

Ja, i mit pensionsselskab fik de fedtet sig udenom en sum som berettiget til ved ½ invaliditet for 8 år siden.

Nu i forbindelse med at jeg overgår til førtidspension, har de udbetalt sum (altså givet besked om at de vil gøre det) og den løbende ydelse, som jeg har størrelsen på skriftligt, der prøver de også at spise mig af med mindre.

Så, JO... jeg har prøvet at søge i mit selskab !
Det lyder da ubehageligt! Nu ved jeg jo ingenting endnu, men forholder mig blot til de neutralt formulerede sætninger i deres regler og vedtægter. Måske ser det helt anderledes ud på den anden side af den sag...

Hvem hjælper dig med at få den løbende ydelse, som du har krav på? Har du fået beskikket en advokat og har lagt sag en, eller hvordan?

Al held og lykke med det!

Mvh

Vendsyssel
Vendsyssel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2013, 17:39   #5
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vendsyssel Se meddelelser
Hvem hjælper dig med at få den løbende ydelse, som du har krav på?
Det er så nyt, men indtil nu har sagen kørt i ring blandt chefer der skulle give besked tilbage, og de har så tørt den af på "lille Sofie" der passede telefonen den dag, så kunne hun ringe tilbage til mig... osv.

Det fine er at jeg har en mail sort på hvidt hvor jeg stiller 3 spørgsmål og beder dem svare på hvert enkelt, og hvor jeg sender tilbage til dem og spørger... er det rigtigt opfattet at: bla.bla.bla... svar venligst med ja eller nej, og de svarer ja til at jeg er omfattet af forsikringen på en given måde.

Den her sag kommer til at blive vundet af mig, det behøver jeg ikke hjælp til, for der er egentlig ikke noget at snakke om, selvom de sikkert vil få mange skønne ideer om hvorfor de skal snørre mig.

Sagen er så klokkeklar at jeg ser mig selv på forsiden af ekstrabladet, viftende med min mail og en overskrift om at det givne selskab atter har snydt mig.

Første gang der var vrøvl med min pensionskasse, der har jeg sort på hvidt fra forsikringsankenævnet at der der var tale om særdeles dårlig rådgivning.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2013, 00:45   #6
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vendsyssel Se meddelelser
Min pensionskasse har mulighed for at søge om halv og hel invalidepenision. Kravet er ikke manglende erhvervsevne i ethvert fag, men manglende erhvervsevne i det fag, man er uddannet til. Jeg har tænkt mig at søge om ½ invalidepension, for jeg håber på en mere stabil tilknytning til arbejdsmarkedet, hvis jeg kan få ro i at jeg har den halve invalidepension - som økonomisk sikkerhedsnet. På den måde kan jeg slikke mine sår og komme til kræfter i de dårlige perioder og arbejde i de perioder, hvor jeg har det bedre. Man må arbejde op til ½ tid ved siden af, uden ydelsen bliver reduceret.

Jeg er sygemeldt pt. - jeg er diagnosticeret med bipolar lidelse i 2001 (maniodepressiv - også med psykoser). Desuden har jeg en neurologisk lidelse.

Hidtil har jeg efter to revalideringer arbejdet det meste af tiden deltid/halvtid - for 'egen regning' så at sige, for jeg får intet tilskud fra nogen som helst, kun min løn.

Er der nogle af jer, der har erfaring med at søge pension igennem jeres pensionsselskab?
Jeg vil meget gerne høre fra nogen, der har prøvet det.

Mvh

Vendsyssel
Jeg søgte, da jeg var fleksjobber, om invalidepension fra mit pensionsselskab og fik uden problemer tildelt halv invalidepension - pensionsselskabet skulle naturligvis have lægedokumentation. Det betød, at jeg ved siden af min løn som fleksjobber ligeledes fik et månedligt beløb udbetalt fra pensionsselskabet.
Da jeg efter flere år med fleksjob blev sygemeldt fik jeg i stedet midlertidig fuld invalidepension, og denne blev ændret til varig fuld invalidepension, da jeg blev tilkendt førtidspension.
Derudover modtager mine børn under 21 år ligeledes et månedligt beløb...

Jeg har som nævnt ikke haft problemer med dem, men om jeg selv kunne have valgt en halv eller hel invalidepension er jeg usikker på - tror udelukkende mit pensionsselskab går efter graden af uarbejdsdygtighed.

Der er stor forskel på de forskellige selskaber både i forhold til hvornår de tilddeler invalidepension og hvor stort beløbet er.

Jeg ved ikke om følgende gælder alle pensionsselskaber, men i mit er der ydermere nogle regler for, hvordan (eller snarere hvem), der indbetaler til alderspensionen:
Da jeg var i fleksjob stod pensionsselskabet selv for noget af den indbetaling, der ellers normalt påligger arbejdsgiver - jeg betalte selv samme beløb som tidligere.
Nu hvor jeg er på førtidspension og derfor ikke har en arbejdsgiver, der indbetaler til alderspensionen, så har pensionsselskabet overtaget denne del, men jeg kan til gengæld ikke indbetale noget. Selvom beløbet således er mindre i forhold til, hvis jeg stadig kunne arbejde, ja så er det jo ret fantastisk, at der således fortsat spares op til alderdommen.
Det er ikke noget, jeg har søgt om, men blot noget, der er sket automatisk, men tænker at det for mange kan være værd at undersøge, hvilke regler der er i deres pensionsselskab
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-12-2013, 23:01   #7
Vendsyssel
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-03 2012
Indlæg: 5
Styrke: 0
Vendsyssel er ny på vejen
Tak for svar

Kære Frup

Hvor dejligt at høre Jeg har søgt nu, så må vi se, hvordan det går. Jeg har været til sygesamtale på jobbet, og det er bestemt, at jeg starter op med normal arbejdstid (under tyve timer - jeg er på halv tid)efter nytår og trapper op indtil da. Min chef understregede flere gange, at jeg ikke skulle presse mig selv, men jeg vil gerne i gang. Jeg ved jo ikke, om jeg kan, før jeg har prøvet.

Ansøgningsblanketten fra pensionskassen var en lidt pudsig oplevelse. Vil du søge om halv eller hel pension - sæt kryds.
Hvad er dit kontonummer?
Vil du bruge bikort, hovedkort eller betale 55% i skat? Sæt kryds. Og så skulle man vedlægge en kort, begrundet ansøgning med kontaktoplysninger på egen læge, speciallæge(r) og tidligere behandlere samt kontakt til offentlige myndigheder.

Jeg er så glad for at få gjort det, mens jeg havde modet. Efter jobstart, ved jeg ikke, om jeg havde gjort det ... Men det føles godt!

Ansøgning har jeg søgt at holde kort, saglig og så objektiv som muligt. Der var også mulighed for børnepension, men jeg har børn over 21, så det er ikke relevant.

SÅ må vi se, hvad der sker. Fra nu af er det en lægelig vurdering, om jeg har mistet 50% af min erhvervsevne indenfor mit fag. De er ikke spor interesserede i at vide noget om min erhvervsevne indenfor andre fag ...

Nå, jeg vil koncentrere mig om at komme godt i gang med at arbejde igen - stille og roligt. Hvor giver det dog en dejlig ro i sjælen, at have en chef, der meget tydeligt understreger, at jeg er en værdsat medarbejder, at jeg skal passe på mig selv og at de meget gerne vil beholde mig

Før i tiden sagde jeg bare op, skammede mig og gemte mig, hvis jeg blev syg ...
Gad vide, hvor mange velmenende mennesker, der har ventet på at hjælpe mig, jeg på den måde tidligere i mit liv er gået forbi - bare ved at forvente, at den eneste mulige situation var, at jeg var alene og måtte klare mig selv?

Alle gode ønsker til alle her i juletiden!

Jeg vil med sindsro gå fremtiden i møde. Uanset om jeg får pension eller ej, så har jeg vist mig selv respekt og anerkendelse, ved at forsøge. Det er jo ikke at kimse af

Mvh

Vendsyssel
Vendsyssel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2014, 15:17   #8
Vendsyssel
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-03 2012
Indlæg: 5
Styrke: 0
Vendsyssel er ny på vejen
Hvornår er man invalid med bipolar affektiv sindslidende?

Hej K10'ere

Jeg har fået tilkendt midlertidig ½ invalidepension og de tager min sag op igen til sommer. Det er jeg naturligvis glad for.

Er der nogen, der kender en sagsbehandler eller advokat i hovedstadsområdet, der har forstand på den slags?

Jeg har fået tilkendt 50% af min dækning, fordi jeg er 'blevet invalid i min karenstid af en sygdom, der var indtruffet før min optagelse'. Dvs. min bipolare diagnose.

Jeg har en bipolar diagnose (manidepressiv) siden 2001 og har de første to år af min tid i pensionsselskabet (karenstiden) arbejdet fuld tid uden sygdomsepisoder. Jeg gik på halv tid, fordi jeg var ved at være slidt og blev sygemeldt i nov. 13 med depression.

Hvornår kan man tale om, at jeg er invalid i karensperioden, når jeg arbejdede fuld tid og uden sygdomsepisoder i hele karensperioden på 2 år?

Det er vel svært ved psykiske lidelser, der kommer i anfald. Hvis jeg insisterer på, at jeg ikke var invalid de første to år, så kan de vel også insistere på, at jeg ikke er invalid i tiden mellem mine sygdomsperioder - og derfor ikke berettiget til pension - selv ½ pension med 50% ydelse (1/4 af fuld pensionsdækning)

Er der nogen, som har forstand på den slags, eller kender en fagperson, jeg kan spørge til råds?

Mvh

Vendsyssel
Vendsyssel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2014, 16:10   #9
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Håber du har gransket forsikringsbetingelserne - oftest individuelle for det enkelte selskab.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2014, 09:01   #10
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vendsyssel Se meddelelser
Hej K10'ere

Jeg har fået tilkendt midlertidig ½ invalidepension og de tager min sag op igen til sommer. Det er jeg naturligvis glad for.

Er der nogen, der kender en sagsbehandler eller advokat i hovedstadsområdet, der har forstand på den slags?

Jeg har fået tilkendt 50% af min dækning, fordi jeg er 'blevet invalid i min karenstid af en sygdom, der var indtruffet før min optagelse'. Dvs. min bipolare diagnose.

Jeg har en bipolar diagnose (manidepressiv) siden 2001 og har de første to år af min tid i pensionsselskabet (karenstiden) arbejdet fuld tid uden sygdomsepisoder. Jeg gik på halv tid, fordi jeg var ved at være slidt og blev sygemeldt i nov. 13 med depression.

Hvornår kan man tale om, at jeg er invalid i karensperioden, når jeg arbejdede fuld tid og uden sygdomsepisoder i hele karensperioden på 2 år?

Det er vel svært ved psykiske lidelser, der kommer i anfald. Hvis jeg insisterer på, at jeg ikke var invalid de første to år, så kan de vel også insistere på, at jeg ikke er invalid i tiden mellem mine sygdomsperioder - og derfor ikke berettiget til pension - selv ½ pension med 50% ydelse (1/4 af fuld pensionsdækning)

Er der nogen, som har forstand på den slags, eller kender en fagperson, jeg kan spørge til råds?

Mvh

Vendsyssel
Det er svært at svare dig konkret. For at kunne gøre dette kræver det kendskab til de nøjagtige betingelser og optagelsesbetingelser. Det er også vigtigt at vide om der er blevet givet korrekte helbredsoplysninger ved optagelse i pensionsordningen.

Jeg vil anbefale dig at lade sagen køre gennem forsikringsankenævnet. Det koster 200 kr. Der er en sagsbehandlingstid på 7-8 måneder. Advokater koster ca. 2.500 + moms i timen, så man skal have en god sag før det kan betale sig. Ved at lade forsikringsankenævnet tage stilling til sagen, får du en indikation af hvordan du står.

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension