K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-06-2013, 08:53   #1
Tazoom
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2013
Indlæg: 285
Styrke: 12
Tazoom er ny på vejen
Særlig støtte paragraf 34

Jeg har en veninde der er meget presset for tiden, så inden jeg sætter hende igang med at kommunikere med kommunen vil jeg lige høre jer, om det overhovedet er en mulighed.

Sagen er således:
Hun er sygemeldt smertepatient og på grund af en fodfejl omkring ferie røg hun fra sygedagpenge til kontanthjælp januar 2012.
Lige nu bor hun med kæreste og to børn i en en lejet privat bolig med husleje på 6500 plus el, vand og store udgifter til varme. Bl.a. pga de nye regler om forsørgerpligt bliver hun enlig.

Hun har forsøgt at finde en billigere bolig i byen, men det er desværre ikke muligt. Og i det hele taget er boligsøgning en udfordring pga hendes handicap og krav til stuelejlighed og parkeringsmuligheder. Ydermere vil en flytning af by påvirke børnene voldsomt.

Er der mon noget at hente med en paragraf 34 eller evt. andre steder?
Tazoom er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2013, 10:30   #2
capi
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-07 2012
Indlæg: 54
Styrke: 12
capi er ny på vejen
vedr særlig støtte.

Hej Tazoom.
Man kan få hjælp til særlig støtte hvis ens boligudgifter er over 2700 kr.
Man kan sågar få hjælp som om man bor sammen. Så længe din venindes del af boligudgifterne er over 2700 kr. Så laver man en beregning og får tilskud til alt over de 2700 kr.
Boligudgifterne er husleje, varme, , vand, el og forenings antenne.
Man skal bare søge boligsikring også selv om man ved man tjener for meget
Og så skal man være over 25
Kender desværre ikk til andet som kan være hende en hjælpene hånd.
capi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2013, 10:33   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvis hun bliver boende alene med to børn, vil hun under alle omstændigheder kunne få en hel del boligsikring..
Men paragraf 34 kan hun kun få hvis kommunen ikke kan bevise at der findes billigere boliger. Og de tager ikke hensyn til at man ikke har råd til flytteomkostninger, nyt indskud, praktiske hensyn osv... så tænker at hun naturligvis skal søge, men forberede sig på ikke at kunne få det ret længe..

Så hun bør regne på om hun kan sidde der med boligsikringen alene.. men hvis lejligheden ikke er meget stor, vil det også være ca halvdelen af huslejen.

Jeg har haft en næsten lige så høj husleje med 1 barn på kontanthjælp.. og med en sweater om vinteren og en dyne i sofaen, så vi kunne nøjes med 17 grader, så er det løbet rundt.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2013, 12:17   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det kan i hvert fald ikke skade at PRØVE at søge den §34, der er jo alt at vinde, og intet at miste.....

Dog er det kommunen der skal vurderer om hun kan få en billigere lejlighed, og på baggrund af dette, give afslag hvis de mener at der findes noget realistisk til en billigere leje. Min erfaring er dog, at de tager hensyn til børn og handikaps i deres vurdering (selvom det ikke står skrevet at de skal)....

Jeg er så lidt i tvivl om, om den §34 kun kan gives for 6 mdr - håber de andre ved lidt mere.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2013, 17:02   #5
TBQ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2012
Indlæg: 105
Styrke: 12
TBQ er ny på vejen
Jeg er netop blevet bevilget § 34...

At kommunen burde have informeret mig om det for flere år siden, det er så en anden sag jeg kæmper med dem nu, men jeg fik støtten da jeg er fulgt ud berettiget til den.
Så jeg synes din veninde skal søge den

Hvis du googler ''Beregn §34'', så kommer der i mit søgeresultat et skema frem, som nummer 2 resultat... På hjemmesiden flexjobber.dk.
Det er det skema det beregnes ud fra, så det kan hun da evt prøve at se lidt på.

Jeg kan ikke linke til det, da det er et Excel skema...
TBQ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2013, 17:21   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Mener faktisk flere har fået §34 med tilbagevirkende kraft............eller er det noget jeg har drømt??

Hvis det er korrekt, burde der jo være en ekstra skilling.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2013, 19:05   #7
TBQ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2012
Indlæg: 105
Styrke: 12
TBQ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Mener faktisk flere har fået §34 med tilbagevirkende kraft............eller er det noget jeg har drømt??

Hvis det er korrekt, burde der jo være en ekstra skilling.
Det er korrekt... Der findes også en principafgørelse omkring det, men er der nogen der kan fortælle om deres erfaring, så hører jeg det gerne, så jeg kan forberede mig yderligere
Og det kan med garanti også hjælpe andre, da jeg desværre tror at de fleste kommuner ikke sørger for at vejlede om § 34.
TBQ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2013, 19:42   #8
Tazoom
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2013
Indlæg: 285
Styrke: 12
Tazoom er ny på vejen
Super vi går videre med det, jeg ringer til kommunen mandag.

Jeg har kigget lidt på beregneren og det tager bl.a. udgangspunkt i tidligere løn, snakker vi så før hun kom på sygedagpenge eller de sygedagpenge hun fik da hun flyttede i nuværende bolig?

Og beregneren er med kontanthjælpsloftet, men var det det der blev afskaffet sidste år? For det gør da en forskel når man får børnepenge for to børn.


Og så sidder jeg og tænker lidt på min egen situation. Det er sikkert en af de gange man SKAL være berettiget til kontanthjælp for at få hjælp, for det er ikke fordi livet er nogen dans på roser når man er sygemeldt på ægtefælleforsørgelse.
Tazoom er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2013, 20:20   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af TBQ Se meddelelser
Det er korrekt... Der findes også en principafgørelse omkring det, men er der nogen der kan fortælle om deres erfaring, så hører jeg det gerne, så jeg kan forberede mig yderligere
Og det kan med garanti også hjælpe andre, da jeg desværre tror at de fleste kommuner ikke sørger for at vejlede om § 34.
Fandt lige denne tråd, hvor Ace fik §34 med tilbagevirkende kraft for 2 år!!!



http://www.k10.dk/showthread.php?t=1...virkende+kraft
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-06-2013, 15:59   #10
TBQ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2012
Indlæg: 105
Styrke: 12
TBQ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Fandt lige denne tråd, hvor Ace fik §34 med tilbagevirkende kraft for 2 år!!!



http://www.k10.dk/showthread.php?t=1...virkende+kraft

Nemlig lige præcis
TBQ er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kontanthjælp og §34 særlig støtte falentin Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 29 20-12-2014 02:59
§ 34 særlig støtte Tænkeren Alt det andet 13 21-02-2013 11:00
særlig støtte §34 og samlever widowmaker Alt det andet 1 09-04-2012 21:31
§34 særlig støtte nille60 Alt det andet 24 27-02-2010 21:32
særlig støtte § 34 Marolle Alt det andet 3 26-06-2009 12:36




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension