K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-03-2007, 00:05   #21
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: diktafon

Hvis man lige sådan for god ordens skyld skal opsummere den her tråd, så er spørgsmålet hvorvidt det er lovligt at optage en samtale mellem sig selv og en sagsbehandler, hvis man kigger i nr 1 så er svaret det at HVIS borgeren har bedt om lov til at optage sin samtale og fået afslag og gør det alligevel så er det IKKE tilladt

NR 1
En borger klagede over myndighedernes afslag på at lade ham optage møder mellem myndighederne og ham på diktafon/båndoptager.
Efter ombudsmandens opfattelse er der ikke noget til hinder for at en myndighed accepterer at en borger optager møder mellem borgeren og myndigheden.
Med udgangspunkt i princippet om at offentlige myndigheder selv sætter rammerne for de møder som myndigheden holder, udtalte ombudsmanden imidlertid at en borger ikke har krav på at optage sine møder med forvaltningen. Eventuelle begrænsninger i borgerens mulighed for at optage et møde skal fastsættes på et sagligt grundlag.
Der kan dog være situationer hvor det under hensyn til f.eks. borgerens personlige forhold vil være bedst stemmende med god forvaltningsskik at lade borgeren optage samtaler med myndigheden. Der kan f.eks. være tale om at borgeren på grund af personlige forhold ikke i tilstrækkeligt omfang vil kunne forstå eller fastholde sagsgangen eller sagens indhold uden mulighed for at afholde og optage samtaler med myndigheden. Der bør ved afslag på at lade en borger foretage lydoptagelser foretages en konkret vurdering i forhold til borgerens personlige forhold.
Ombudsmanden udtalte at det var beklageligt at det ikke udtrykkeligt fremgik af kommunens afslag om kommunen havde foretaget en konkret vurdering af borgerens behov for at kunne foretage lydoptagelser.
(J.nr. 2004-2801-009)

Hvis man derimod tager nummer 2 så siges det ganske tydeligt at der ikke er nogen lov der forbyder at man optager en samtale i et møde man selv deltager i, så ergo er det lovligt, man skal bare ikke spørge først spørger man ikke, så kan man ikke få nej og får man ikke nej så gør man intet ulovligt

NR 2
Efter bestemmelsen i straffelovens § 263, stk. 1, nr. 3, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder den, som uberettiget ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv deltager i, eller hvortil han uberettiget har skaffet sig adgang.

Optagelse på bånd af samtaler eller anden samtale, som den pågældende selv deltager i, falder uden for denne bestemmelse. Det gælder også i tilfælde, hvor optagelsen sker uden den anden parts viden.



Der er ikke herudover i lovgivningen fastsat almindelige regler om borgeres adgang til at optage samtaler med forvaltningsmyndigheder på bånd.

Spørgsmålet om borgeres adgang til at optage sådanne samtaler på bånd ses endvidere ikke behandlet hverken i retspraksis, ombudsmandspraksis eller i litteraturen.



På den baggrund finder Justitsministeriet ikke i den foreliggende sammenhæng at kunne bidrage med yderligere til det stillede spørgsmål. "


Hvad der så efterfølgende skrives i div indlæg så er det jo en holdning og en etik som man selv må opveje med sig selv hver i sær om hvad man kan stå inde for.
Det er ingen hemmelighed at jeg optager ALLE mine møder, dette pga sygdom men bestemt også for at have mit på det tørre og kunne dokumentere div påstande..
Jeg har haft masser af sagsbehandlere der aldrig har fået at vide at vores samtaler var optaget, dette skyldes at de ikke gjorde eller sagde noget urigtigt, jeg har desværre også en samtale med en (ikke sagsbehandler, men leder af erhvervsafdelingen ) som sidder og truer den borger jeg bisidder for med bål og brand hvis han søger ftp på foreliggende grundlag.
Som påstår at hun og hun alene afgøre en ftp og hun vil med det samme gøre klart at det bliver nej og hun tillige vil sørge for at han så mister sin ledighedsydelse på baggrund af sin ansøgning.
Den samtale kom frem i lyset, da det blev nødvendigt.
Det skammer jeg mig overhovdet ikke over, i min verden burde skammen ene og alene være hendes, og det da i en grad så hun i en hulens fart burde finde sig et andet arbejde.

Så lad os ikke glemme at uanset hvordan vi debattere det her, så kommer det til syvende og sidst an på vores egen moral og etik , og at socalformidleren nok altid vil se tingene på en måde fra sin side af bordet ( og i lyset af hvilke slags sagsformilder personen selv er) og vi vil som borger der har siddet i systemet se det på en anden måde , alt efter hvilke behandling vi har fået…

Men når alt kommer til alt så er det IKKE ulovligt at optage en samtale hvor man selv deltager, man skal bare ikke spørge først med risiko for at få nej, og så må resten være op til ens egen principper og normer. 
  Besvar med citat
Gammel 27-03-2007, 00:15   #22
Trylledyr
Banned
 
Tilmeldingsdato: 01-01 2007
Indlæg: 152
Styrke: 0
Trylledyr er ny på vejen
RE: diktafon

Socialformidler, tak for din tilbagemelding. Du er faktisk noget hurtigere på aftrækkeren end min egen sagsbehandler (hendes svartid er 4 mdr.) Måske man skulle overveje en byttehandel

Jeg tror dig, når du siger, at man bliver socialrådgiver fordi man har et dybfølt ønske om at hjælpe og gøre en forskel. Det er vi helt enige om. Problemet er bare, at nyudklækkede socialrådgivere får lynhurtigt knækket deres idealisme ude i kommunerne, fordi der fra toppen lyder ordre på dette og hint, på trods af, at det i direkte strid med loven.

Jeg har selv arbejdet i kommunen, og kender systemet indefra. Det er ikke usædvanligt at et ønske om hjælp fra en borger bliver afvist. Ikke fordi det ikke er berettiget, men for at spare penge. Der har været enkelte nyudklækkede, der har pippet op om, at det vist ikke er helt efter bogen, og de har fået beskeden, at ”sådan gør vi her i kommunen!” Læs: ret ind til højre eller find et andet sted at arbejde! Hvilken nyudklækket har råd til at blive fyret? Kæmpe studiegæld, måske nystiftet familie med de tre v’er? Ingen! Ergo klapper de i – de tør ikke andet, hvis de vil beholde deres forsørgelsesgrundlag.

Andre nyudklækkede har mistet gejsten så hurtigt, at de er bukket under for arbejdspresset og går ned med stress. Jeg føler med disse socialrådgivere, som kommer ind med de bedste intentioner i verden, og går derfra ligeså knækkede, som de klienter der bliver trawlet igennem systemet. For mig at se er nogle socialrådgivere ligeså meget gidsler, som vi andre er.

Referater handler for mig ikke om, hvad sagsbehandleren mener, der skal med og hvad ikke. Det handler om at referere korrekt og i overensstemmelse med sandheden. Eksempelvis vil jeg ikke have, at der i min sag står, at en given psykolog ”vurderer mig uden for terapeutisk rækkevidde”, hvis det er lodret løgn. (det er jeg for øvrigt ikke - jeg skal bare have ro og køre terapien selv ).

Du har fat i noget af det rigtige – kemi mellem mennesker. Vi kan og skal ikke kunne li’ alle. Al samarbejde beror på god kommunikation, men hvis kemien ikke er der, er der heller ikke kommunikation, og derfor intet samarbejde. Så vil man måske ønske at afbryde mødet, eller få en anden sagsbehandler. Dette burde ikke være det helt store problem… bortset fra, at det her i kommunen er meget ilde set. Der kommer til at stå i ens sag, at ”klienten er usamarbejdsvillig”.... Ikke et ord om kemi, intet om sagsbehandler, kun om klienten. Det mener jeg er en urimelighed, der ikke burde forekomme.

At ”få lov” til at bånde samtalen efter én samtale? Hmm, den ville måske blive accepteret, hvis man er ny klient i systemet. Problemet ligger nok i, at vi ”gamle rotter”, der er blevet herset rundt i manegen i årevis, har oplevet for tit, at tillid er en luksus, vi ikke kan tillade os. Vi starter på en frisk med en ny sagsbehandler. Vi får ord, vi tror dem. Vi laver aftaler, vi tror på, at de overholdes. Vi får at vide, at sådan bliver det, og vi tror det. Lige indtil at ordene ikke bliver fulgt op af handling, til aftalerne bliver brudt, at sådan blev det alligevel ikke. Når man har prøvet det tilstrækkeligt mange gange, bliver man per automatik mistroisk.

Naturligvis har sagsbehandlere også dårlige oplevelser med klienter. Det er bestemt ikke alle klienter, der er lige rare at have med at gøre. Deri er vi også enige. Men pudsigt nok er de klienter, jeg har oplevet som ubehøvlede, voldelige, højtråbende og på godt jysk trælse, også de klienter, som er hamrende frustrerede over, at de ikke kan få den hjælp, de mener, de er berettiget til. Når de ikke kan få et svar på det, de spørger om, og når de for 117. gang render panden imod muren og ikke mere ved, hvad de skal stille op. Acceptabelt? Absolut ikke! Forståeligt? Helt sikkert! Og så har jeg ikke medtaget de ”professionelle brokrøve”, som bare brokker sig for at gøre det – de er rigtig trælse!

Den med §11’eren, socialt bedrageri og ”døren svinger begge veje” vil jeg slet ikke kommentere, for så ryger jeg helt op i det røde felt, og det er ikke godt for hverken mig eller resten af brugerne på k10.

Vil lige sige, at det jeg mener med, at en bisidder ”hæver standarden” er, at tonen bliver en helt anden. Mere respekt, lydhørhed, og mindre dominans fra sagsbehandler side. Jeg ville hellere tage møde alene, men når jeg gang på gang oplever ikke at blive hørt, blive taget alvorligt og respekteret for min person, vælger jeg en bisidder for at hindre, at mine rettigheder bliver krænket.

Tag i dag, hvor min partsrepræsentant (bisidderen er blevet forfremmet ) og jeg havde møde med min sagsbehandler (blev selvfølgelig båndet). Hun havde jo læst den psykiatriske speciallægeerklæring, som beskriver hvordan jeg må slås hver eneste dag for at holde sammen på mig selv, og for første gang følte jeg, at hun respekterede min indsats. Jeg tror det er gået op for hende, at min tilstand er en hel del værre, end hun havde regnet med, og det kunne mærkes. At det, jeg har fortalt kommunen i over 12 år, og som ikke er blevet troet, er sandt.

Der var nogle klagepunkter, som hun blev konfronteret med. Bl.a. at hun ikke kommunikerer, at hun taler med alle andre end mig, at hun har brudt sin tavshedspligt og fortalt min søn noget, som han ikke burde have fået at vide osv. osv. Hvorfor jeg skulle gennem borgmester, byråd og chefen for arbejdmarkedsafd for at få det lovgrundlag, der hørte med til hendes afgørelse.

Partsrepræsentanten konfronterede hende med dette og mere til, og på sin stille og rolige (men absolut indiskutable) facon fik han hende drejet rundt, så hun til sidst var én stor undskyldning. "Det skal ikke ske mere", "det beklager jeg" og videre der ud af. Det er ikke pænt gjort, men jeg skal ærligt indrømme, at jeg frydede mig lidt over den skideballe hun fik. Hun blev klar over, at den var velfortjent – at hun havde jokket godt og grundigt i spinaten.

Hun sagde, at hun fremover ville gøre det bedre. Det vil jeg så glæde mig til at se. Til sidste møde var det den typiske sagsbehandler, der fik mig til at trække kløer. Nedladende overfladisk og ligeglad var de signaler, jog modtog. Denne gang fik piben en helt anden og respektfuld lyd.
Så alt i alt blev det til et godt møde alligevel - jeg kunne ikke have gennemført uden min partsrepræsentant, og jeg skylder ham stor tak. Og det bedste var, at jeg ikke gik i sort, som jeg plejer. Jeg hørte næsten det hele - yes!

Pyt – jeg gi’r dig 100% ret. Der skal 50 overholdte aftaler til for at ophæve 1 brudt. Sørgeligt men sandt. Man kan vel sige, at hvis man kunne trække en streg i sandet og starte derfra, ville det være så rart for alle parter. Men hvis man kunne det, ville der ikke være nogen med ondt i livet pga traumer fra barndommen. Sådan fungerer verden ikke, og man slæber de dårlige erfaringer med i rygsækken. Nogle gange kan man læsse nogle sten af, andre gange ikke.

Knus til alle og pas godt på jer selv
Trylle
Jeg står endnu!
Trylledyr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2007, 19:55   #23
skarpretteren
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-03 2007
Indlæg: 9
Styrke: 0
skarpretteren er ny på vejen
RE: diktafon

Jeg er overbevist om, at de fleste socialrådgivere vælger karriere ud fra en åbenhjertelig interesse for at være med til at gøre en forskel. At hjælpe medborgerne.

Jeg kender selv et par stykker af slagsen - alle piger. De påpeger netop det som TRYLLE siger, nemlig at man får sin idealisme banket i stykker af "politiske beslutninger - og interne notater".
På trods af de arbejder i forskellige kommuner, forskellige steder i landet, finder jeg det netop meget slående, at de begge fortæller samme historie.
1. Ordre oppefra (byrådsbeslutninger) er i direkte modstrid med lovgivningen.
2. Interne notater og meddelelser fortæller om hvordan man i kommunen "fortolker" reglerne - sjovt nok oftest til kommunens fordel.
3. Sidst men ikke mindst, fortælles der om "interne notatet". hvor en bestemt familie eller klient beskrives som "besværlig" og at han/hun/de skal afvises længst mulig når de henvender sig.

Jeg er sikker på, at alle er enige med mig, at ovennævnte ikke burde finde sted. For hvordan kan man have tillid til sådant et system.

Socialformidleren skriver:
Citat:
En § 11 opfølgning handler ikke om manglende mistillid til borgeren, men kom sig faktisk af større retssikkerhed for borgeren. Rent lovgivningsmæssigt fandt man frem til at borgeren skulle skrive under på det skema hver 3. måned af hensyn til borgeren og hans/hendes retssikkerhed. Hvis det skema ikke fandtes, kunne kommunen i tilfælde af socialt bedrageri ikke kræve at borgeren skulle kunne huske ved sin ansøgning om kontanthjælp at han/hun var gjort opmærksom på sin oplysningspligt og derved ikke kræve tilbagebetaling af evt. for meget udbetalt kontanthjælp. Derfor skal borgeren hver 3. måned gøres opmærksom på sin oplysningspligt. Hvis der ikke fandtes socialt bedrageri, fandtes dette skema heller ikke.
Kan kun sige, at hvis det var "systemets" hensigt "kun" at informere, så ville der vel ikke være afkrydsningsfelter til udfyldning om ændrede forhold. Skemaets blotte tilstedeværelse udsender for mig at se, et signal om mistillid.

Jeg har gennem mit mangeårige forløb i systemet oplevet ikke at få udbetalt mine penge omkring 10 gange. Medbegrundelsen: Der mangler en §11. Et par gange er den da smuttet for mig (bl.a. grundet sygdom) - men resten af gangene er det altså "systemet" der har svigtet. Men det har HVER GANG været min pengepung det er gået ud over! Skaber heller ikke tillid!

Og med hensyn til socialt bedrageri, vil jeg påstå, at denne også udføres af kommunerne. Kig blot på de personer der gennem ankeinstansen har fået tilkendt en førtidspension (endda med tilbagevirkende kraft). Jeg er lige så sikkert på, at flere af disse tilfælde er bevidste bedrageritilfælde fra kommunerne, som når en privat bedrager kommunen/systemet.

Jeg er selv af den helt klare mening - en hver skal have hvad man kan tilkomme - hverken mere eller mindre - men det skal ske betids, og ikke efter flere års tovtrækning.

Omkring tillid til sagsbehandleren, skriver jeg, at jeg da selv har haft enkelte sagsbehandlere jeg har haft tillid til. Ud af de små 30 sagsbehandler jeg har haft gennem mit nu ti år lange tur i systemet har jeg haft 3. 2 mænd og én kvinde. Det er rundt regnet 10%. Ikke meget.
Men de tre følte jeg arbejdede med min sag, og ikke "for kommunen".

Jeg vil fastholde, at det er min helt klare mening, at alle samtaler burde optages. Jeg ville i hvert fald personligt føle mig mere tryg ved det. Ikke fordi jeg tror sagsbehandleren laver fejl med vilje. Men det er alt andet lige, nemmere at finde tilbage til en kilde til en evt. misforståelse senere, hvis den er båndet.

Sagsformidleren, det jeg tror du og andre sagsbehandlere er nød til at være ekstremt opmærksomme på, er at for "os borgere" der er I ikke bare en sagsbehandler, "I ER SYSTEMET", måske langt mere end i ses som person/menneske. Og har man ikke ret meget tillidt til systemet, ja hvem går det så ud over. Jep - sagsbehandleren...

Kommer jeg på det lokale rådhus, står dette postkort i borgerservice:

[small](teksten uden om selve kortet står bagpå, jeg har blot istedet for at lave to scans, valgt at lægge det sådant.[/small]
Rent personligt har jeg ikke noget at frygte på den kant. Men jeg føler mig alligevel angrebet. Igen føler man en mistillid fra systemet.

Men nu er jeg blandt venner kendt for at kunne tærske langhalm på næsten ingen ting, så for at vende til bage til det hel essentielle, nemlig om optagelser af samtalene, så:

1: Straffeloven siger OK herfor
2: Så længe andre ikke kan fremvise nogen lov der tilsidesætter straffelovens bestemmelser, må det være straffeloven der er gældende.

Så i sidste ende er AL SNAK om tillid,moral, etik, ministerielle udtalelser, ombudsmands udtalelser faktisk fuldstændig uden betydning, og har ikke mere at sige i forhold til loven / lovgivningen end indlægene i denne debat.

Oven på dette, så lige et lille grin...
Citat:
En § 11 opfølgning handler ikke om manglende mistillid til borgeren
Jeg ved godt hvad du mener, Socialformidler, men det var nok lige det modsatte du fik skrevet , for rent faktisk skriver du:
"Vi er fulde af mistillid til borgeren"

En hilsen med et smil på læben

// *************
skarpretteren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2007, 21:49   #24
julle
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2007
Indlæg: 7
Styrke: 0
julle er ny på vejen
RE: Diktafon/lydoptagelse

Jeg er berørt over alle de gode henvendelser, og den debat det har skabt. Jeg burde måske indledningsvis 11-3-07 hvor jeg lagde mit spørgsmål på K10, have forklaret hvorfor det lige for mig er så vigtig at få lov at optage under samtale med en socialrådgiver. Jeg så det som værende totalt uvæsentlig hvilken begrundelse jeg end må have, jeg ville bare have et juridisk ja eller nej til optagelse. Mit behov var sikkerhed, som jeg mente jeg fandt med optagelse. Min socialrdg og jeg havde ikke set hinanden, grundet kommune sammenlægningen, men i telefonen lød det som om hun var skrappere end den foregående, hvor jeg ikke optog møder, havde bisidder med, eller havde nogen problemstillinger med .Der foregik alt efter "bogen". Da mit forløb i socialsystemet er relativt kort, jeg er i flexjob, sygemeldt langvarigt dog med udsigt til ændringer i flexjobbet og tilbagevendende til job, store mængder medicin, noget som svækker min hukommelse, ville jeg gerne kunne huske alt fra et sådan vigtigt og stressende møde. Jeg er en lovlydig borger, og finder det vigtigt at få et sundt samarbejde. Netop for at undgå fejl i referat, misforståelser m.m. er det mig stadig ubegribeligt, at der i dette land, med love og paragraffer om næsten alt ikke er en ja eller nej regel til diktafon optagelse. Fordelene er bl.a her på siden kommenteret flot, også set med sagsbehandlernes briller, hvilket jeg takker for, idet det bliver mere nuanceret for mig. Når man er indkaldt eller på eget initiativ møder på kommunen, kan det ikke være rigtigt at man skal til at udsætte møder o.s.v., fordi der ikke er entydige juridiske svar på hvorvidt det er lovligt eller ej. Det er ganske urimeligt at det skal være en borger med et eller andet handicap, som afgør sagsbehandlerens ja eller nej. Ulovlige optagelser duer ikke i en senere sag ved domstolene. Så alle må vel være interesseret i at få disse tvivl ryddet af vejen.? Tænk også på al den tid der bliver sparet ved optagelse, når en borger og socialrdg en måned efter et møde ved og hører det samme. Der går nemlig mindst en måned inden jeg får mit referat, og havde jeg ikke haft en bisidder med, ville jeg ikke være i stand til at huske ret meget. Ved nogen hvem man ad politisk vej kan få svar af?-eller som kunne bringe det op i folketinget? Samarbejdet forsvinder jo helt når man ikke føler sig tryg, og derfor mener jeg optagelse burde være reglen, og ikke undtagelsen. Det vil også kunne være hjælp til socialrådgiveren, hvis der i mødelokalet var optageudstyr, som kunne benyttes hvis borgeren ønskede det, og efter mødet lave en kopi til borgeren på CD, så gjorde det jo mindre at referatet først kom adskillige uger efter mødet, og socialrdg kunne under referatskrivelse skrive ligesom lægesekretærer gør .Problemet er måske politisk. Det bliver i hvert fald sværerer at undgå at overholde reglerne som nogle af de selvsamme politikkere har været medbesluttende for.
Venlig hilsen og mange tak for jeres gode og saglige indlæg, jeg har meget at lære endnu.
julle
julle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2007, 22:35   #25
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: diktafon

Jeg har fundet adressen til ombudsmanden det er godt nok en adresse til hvor man kan klage

Og da der jo sådan set ikke er en klage i det her men helt klart nogle uafklarede spørgsmål (alt efter hvem og hvordan man tolker det ) og da det jo er ombudsmanden der har svaret på de to måder at optage en samtale , ja så må det vel også være rimeligt om man skriver til ham...

han må jo være den nærmeste til at vide hvad han mener

Jeg skal gerne give det et forsøg på at få sat spørgsmålet sammen og få begge de to svar med og se om vi kan få ham til at svare, men de vil helst have fra folk med digital signatur..

Og jeg begynder at lede helt vildt efter min (som jeg altid glemmer da jeg ikke har gemt eller optaget den )

Men der kommer nok ikke lige noget fra denne kant før engang i weekenden, da mit arbejde tager en stor del af min fritid

Hvis andre er HELT SYGE!! for at sætte skrivelsen sammen så hold jer ikke tilbage , bare lige skriv det herinde så vi ikke er flere der går i gang.

Det er da lidt af en brist i loven at hvis man spørger pænt og dannet og så får nej, så gør man noget ulovligt, blæser man på pli og dannelse og bare optager , ja så har man sit på det tørre...
  Besvar med citat
Gammel 20-04-2007, 19:14   #26
Socialformidleren
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2007
Indlæg: 46
Styrke: 18
Socialformidleren er ny på vejen
RE: diktafon

Når jeg går rundt i diverse butikskæder, render der altid vagter rundt og kigger mistroisk på alt og alle. Jeg er ligeglad, for jeg stjæler ikke. Men vagterne er der jo kun fordi der bliver stjålet så meget i butikkerne.

Lige i øjeblikket er der en kæmpe kampagne igang fra skattevæsenet om sort arbejde.
Lige som der også er kampagner igang vedr. socialt bedrageri.

Der bliver begået fantastisk meget socialt bedrageri, hvor kommunerne mister millioner af kroner hvert år.
For mig - og det er uanset om jeg var ansat i det offentlige eller ej - synes jeg ikke det er i orden at begå socialt bedrageri, og jeg ser det ikke som mistillid fra sagsbehandlernes side.

Men det er jo en helt anden diskussion end den oprindelige

Ja, der bliver udstukket ordre fra højere sted om diverse ting og sager som ikke er i orden. At en sagsbehandler kan leve med det, er jeg uforstående overfor - jeg opfordrer ofte kollegaer til at tænke selv og ikke begå ulovligheder, for kommer det frem i lyset, er det en selv det går ud over, og man kan faktisk blive straffet for det.

Jeg er så heller ikke nyuddannet, og ikke så nervøs længere, men lige siden jeg blev ansat og var nyuddannet, har jeg aldrig rettet mig efter en ordre hvor jeg skulle begå en ulovlighed - til gengæld har jeg også et par bemærkninger om dette i min personalesag, men for mig at se, er det et par bemærkninger jeg er stolt af. Og skægt nok, er jeg ikke blevet fyret, men mener da jeg er respekteret af mine ledere for at være et selvstændigt tænkende menneske.

Som jobsituationen er i øjeblikket for socialrådgivere, er der absolut ikke grund til at være bange for at miste sit job, for der er så stor mangel, at man hurtigt kan få et nyt.

Jeg er ofte bisidder for mennesker der har brug for hjælp, og på trods af, at jeg også har oplevet nogle uheldige udtalelser og forglemmelser fra sagsbehandleres side, har jeg ikke optaget en samtale og vil heller aldrig gøre det, da jeg er af den overbevisning at man kan komme langt med en god kommunikation - jeg har selvfølgelig også den fordel, at jeg kender loven som min egen baglomme (stort set), så jeg ved hvad jeg taler om, når jeg er bisidder. Jeg oplyser som regel aldrig at jeg selv sidder indenfor systemet, da jeg i nogle tilfælde tror at det kan være kimen til en usamarbejdsvillig sagsbehandler, fordi de så føler sig usikre.

Jeg er i gang med en overbygning på min uddannelse hvor jeg pt. læser juridisk metode - spørgsmålet om båndoptagelse blev stillet, og juristen sagde at det ikke var lovligt - kan selvfølgelig ikke lige huske hvad han henviste til, men vil prøve at høre ham, når jeg har muligheden for det.

Den med §11 - fik jeg vist ikke skrevet som jeg tænkte, men godt at du (*************) ved hvad jeg mener

Men håber da, uanset båndoptagere eller ej, at alle bliver behandlet ordentligt - og hvis ikke, er der altid mulighed for at få hjælp igennem her

Hilsen Soc.formidleren
Socialformidleren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2007, 23:16   #27
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: diktafon

Citat:
Jeg er i gang med en overbygning på min uddannelse hvor jeg pt. læser juridisk metode - spørgsmålet om båndoptagelse blev stillet, og juristen sagde at det ikke var lovligt - kan selvfølgelig ikke lige huske hvad han henviste til, men vil prøve at høre ham, når jeg har muligheden for det.
Det må du meget gerne for jeg har ikke et eneste sted set at der er nogen lov der forbyder det, også længe ingen lov forbyder det er det lovligt
Og hvorfor dog også forbyde det hvis det kan give mennesker ro i sindet ?


Citat:
Men håber da, uanset båndoptagere eller ej, at alle bliver behandlet ordentligt - og hvis ikke, er der altid mulighed for at få hjælp igennem her
Deler dit håb og hvis ikke, ja så ville jeg ønske at vi kunne hjælpe alle men desværre er vi jo selv kun ganske almindelige mennesker der bare selv sidder eller har siddet fast i et mange gange umenneskeligt system...
Og selv om vi er glade for at siden vokser så meget som den gør, så er det jo samtidig lidt sørgeligt ikk ? for det viser os jo kun hvor mange mennesker der sidder i problemer til halsen

MVH
Hejdien

PS .... BRUG ALTID BÅNDOPTAGER HVIS DU ER I TVIVL ELLER DU FØLER DIG USIKKER
  Besvar med citat
Gammel 21-04-2007, 00:41   #28
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: diktafon

....her er beviset...sat ind påsiden af Web og Odintor har fundet ud af det for os herinde... TAK ODINTOR


ja det må man såmænd godt....sålænge man selv deltager....og du behøver ikke engang at fortælle din sagsbehandler at du optager samtalen...
Her er lidt som Odin Tor har fundet på folketingets side....

"Besvarelse af spørgsmål nr. S 4066 fra medlem af Folketinget Line Barfod (EL)

Spørgsmål nr. S 4066

"Vil ministeren oplyse, om der - bortset fra retsplejelovens regler vedrørende domstolene - findes lovregler, der forbyder borgerne at foretage båndoptagelse af en samtale, de selv deltager i, og såfremt dette ikke er tilfældet, om offentlige myndigheder, f.eks. en socialforvaltning, kan forbyde en borger at optage en samtale på bånd?".



Svar:

Efter bestemmelsen i straffelovens § 263, stk. 1, nr. 3, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder den, som uberettiget ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv deltager i, eller hvortil han uberettiget har skaffet sig adgang.

Optagelse på bånd af samtaler eller anden samtale, som den pågældende selv deltager i, falder uden for denne bestemmelse. Det gælder også i tilfælde, hvor optagelsen sker uden den anden parts viden.

Der er ikke herudover i lovgivningen fastsat almindelige regler om borgeres adgang til at optage samtaler med forvaltningsmyndigheder på bånd.

Spørgsmålet om borgeres adgang til at optage sådanne samtaler på bånd ses endvidere ikke behandlet hverken i retspraksis, ombudsmandspraksis eller i litteraturen.

På den baggrund finder Justitsministeriet ikke i den foreliggende sammenhæng at kunne bidrage med yderligere til det stillede spørgsmål. "

Ud fra dette kan man se at det er fuldstændig lovligt...
· Skrevet af Webmaster 22-11-2006 16:16
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2007, 05:09   #29
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
RE: diktafon

Ja selvfølgelig er det lovligt...
Det ville jo kræve en lovændring hvis det skulle være ulovligt....og sådan en lovændring har der ikke været....

Men jeg venter da også spændt på hvad juristen kommer frem til....og håber ikke at han kommer frem til at ombudsmanden har sagt at kommunen godt må sige nej til optagelse hvis de bliver spurgt om det...for det ved vi jo godt...og det er ikke det vi taler om her....

Det vi snakker om her....er jo at optage uden den anden parts viden....og som der jo står i straffelovens § 263, stk. 1, nr. 3......så er det lovligt så længe at du selv deltager i mødet....og så er det ret beset ligegyldigt om det er til et møde med kommunen eller med en arbejdsgiver...

Citat:
Når jeg går rundt i diverse butikskæder, render der altid vagter rundt og kigger mistroisk på alt og alle. Jeg er ligeglad, for jeg stjæler ikke.
Derfor burde sagsbehandleren også på samme måde være ligeglad....da hun/han jo ikke har noget at skjule og følger de gængse regler om god sagsbehandling....

Citat:
Men vagterne er der jo kun fordi der bliver stjålet så meget i butikkerne.
Det er nemlig lige netop derfor at vi har båndoptageren med....fordi der laves så meget rod fra kommunens/sagsbehandleren side af....og man i den grad bliver truet på sit levegrundlag....hvis man ikke makker ret...(her taler jeg af personlig erfaring og ud fra de utallige mennesker jeg har talt med igennem tiderne)
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2007, 12:05   #30
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: diktafon

Når jeg går rundt i diverse butikskæder, render der altid vagter rundt og kigger mistroisk på alt og alle. Jeg er ligeglad, for jeg stjæler ikke. Men vagterne er der jo kun fordi der bliver stjålet så meget i butikkerne.

Lige i øjeblikket er der en kæmpe kampagne igang fra skattevæsenet om sort arbejde.
Lige som der også er kampagner igang vedr. socialt bedrageri.

Der bliver begået fantastisk meget socialt bedrageri, hvor kommunerne mister millioner af kroner hvert år.

For mig - og det er uanset om jeg var ansat i det offentlige eller ej - synes jeg ikke det er i orden at begå socialt bedrageri, og jeg ser det ikke som mistillid fra sagsbehandlernes side.

Kære socialformidler

Nu er jeg ikke socialbedrager overhovedet... og spørger jeg dig :
Hvad har det med diktafonen at gøre....man er vel ikke social bedrager fordi man tager en diktafon med til et møde ?

Kan du give nogle eksempler på hvilke socialt bedrageri der sker mest ?
Er det de syge der bedrager eller hvad...?
Du har sagt flere gange at der er så mange sociale bedragere...men kan du ikke give nogle facts omkring det...hvem er det...og hvor mange...



Men det er jo en helt anden diskussion end den oprindeligesmiley

Ja...

Ja, der bliver udstukket ordre fra højere sted om diverse ting og sager som ikke er i orden. At en sagsbehandler kan leve med det, er jeg uforstående overfor - jeg opfordrer ofte kollegaer til at tænke selv og ikke begå ulovligheder, for kommer det frem i lyset, er det en selv det går ud over, og man kan faktisk blive straffet for det.

Hvad mener du med det ?
Er der socialrådgivere der gør ulovlige ting ?
hvis det er tilfældet så fortæl os om nogle sager så vi kan forstå hvad du mener og ikke bare gætte os til noget ???
det virker som om du har en masse viden om bedrageri og er meget optaget af det.


Kan vi få nogle beviser ?
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Anbefal en god diktafon. Camille Dit og Dat 30 08-07-2012 23:10
Diktafon optagelse af møder jasch Alt det andet 16 18-01-2012 00:21
Diktafon nielsdencker Alt det andet 0 17-01-2012 16:51
Til diktafon brugere Spin Dit og Dat 23 04-12-2010 18:11
Diktafon Bassemanden Alt det andet 13 19-06-2010 12:18




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension