K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-09-2014, 22:13   #1
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Frakendelse af trivselsbil?

Jeg er i vildredde i forhold til, hvordan jeg skal forholde mig rent juridisk... Fik tilkendt trivselsbil for mindre end 1 år siden grundet alvorlig funktionsnedsættelse.
Imod alle odds er der sket forbedringer i min funktionsnedsættelse, hvilket jo er fantastisk.
Da jeg fik tilkendt bilen kunne jeg grundet rygmarvsskade gå mindre end 100 meter og det endda med hjælpemidler.
Sådan er det helt mirakuløst ikke længere - jeg kan gå væsentligt længere i dag og uden hjælpemidler. Dette er relativt nyt (stille og roligt inden for de sidste par måneder) og der sker hele tiden fremgang. Jeg er selvsagt lykkelig (især fordi alle læger havde spået en fremtid i kørestol indenfor overskuelig tid).

Imidlertid er jeg i tvivl om, hvordan jeg står i forhold til bilen. Bilen er specielt indrettet til mig og de funktionsnedsættelser, der var. Jeg har derfor diverse kørekortskrav i forhold til gear, bremser, rat osv. Om jeg på nuværende tidspunkt ville være i stand til at køre en almindelig bil er nok tvivlsomt, men jeg har da et håb/forventning om, at det vil kunne ske en gang i fremtiden.

Jeg fik bl.a. tilkendt bilstøtten pga den meget korte gangdistance - og den holder i hvert fald ikke længere.

Er jeg allerede nu forpligtet på at henvende mig til kommunen og fortælle om min fremgang eller kan jeg lovlig vente til jeg ved, hvor det bærer hen? Jeg har ikke haft det traditionelle sundhedssystem involveret, så endnu ved min egen læge ikke, hvad der er sket, men da jeg snart skal have fornyet mit kørekort vil lægen naturligvis kunne se, at jeg har fået det rigtig meget bedre - hvilket jeg også glæder mig til.

Jeg er IKKE ude på at snyde - hvis jeg ikke er berettiget til trivselsbil, skal jeg naturligvis ikke ha' den. Omvendt, hvis jeg er og stadig har brug for den, vil jeg jo heller ikke brænde alle broer.

Da der endnu er godt 5 år, inden lånet er betalt ud, er det under alle omstændigheder næppe sandsynligt, at jeg er berettiget til bilen i hele denne periode, så et andet spørgsmål går på, hvordan kommunen vil forholde sig i forhold til den egenbetaling jeg har haft, da jeg valgte en dyrere model?

Alt er jo så glædeligt for mig, men jeg kan mærke,at det også stresser mig, at jeg ikke ved om, jeg lige nu gør noget ulovligt ved ikke at have oplyst kommunen om min fremgang, så håber rigtig meget på noget feedback - har googlet og googlet, men kan simpelthen ikke finde noget, der minder om min situation.
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2014, 22:53   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du skal tage det roligt....

Kære Frup.

... og tage til fornyelse af dit kørekort, ved din praktiserende læge.

Ordsproget siger at man skal ikke tage sorgerne på forskud, men omvendt findes der ingen garanti for at de gode tider fortsætter.

Hvad er årsagen til at du skal have fornyet dit kørekort?

Smertestillende medicin eller ?

Hvor ofte skal du have fornyet dit kørekort?

Hvilket beløb afdrager du med ca?

Hvad er årsagen til at du har fået det bedre? Træning eller ?

Hvor mange km kører du ca om året?

Jeg er helt enig med dig, at vi handicappede ikke lyver, men tag det nu roligt der er jo oprindeligt en grund til, at du har fået bevilget en invalidebil.

Ingen vinder, ej heller kommunen, hvis du ryger ud med bål og brand.

At få bevilget trivselsbil, hjælpemidler, medicin, optræning er jo netop midler til at du skal få det bedre!

Få nu det kørekort fornyet og lad tiden gå og slap af og nyd din bil.

Gangdistancen er kun et delelement og kan IKKE stå alene.

Nu går du op til lægen og fortæller at du har det godt og at du er glad for dine hjælpemidler. Punktum

Din kommunale sagsmappe ligger nede i arkivkælderen på kommunen og ingen i hele verden er interesseret i hverken dig eller din bevilget bil.

Din praktiserende læge udfører synstesten og lidt fingerbevægelser og tester dig for demens ved at nævne et tal 102 minus 7.... minus 7..... minus 7 osv osv. Så betaler du de 400 kr det koster og husker du skal ikke betale ved kommunen, det er gratis.

Solen skinner i morgen, så kør en tur i skoven.

Jeg skal vaske min fine trivselsbil i morgen og som jeg har betalt ud.

Du kender vel vores tråd hvor alle oplysninger om invalidebil findes. Start bagfra:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=4...ight=Stoktofte

hvor sidste tråd handler om netop en kommune vil fratage en trivselsbil da borgeren søgte om indretning. Går den så går den. Den gik så ikke i dette tilfælde.
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=153621

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 16-09-2014 kl. 23:06.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 16-09-2014, 23:04   #3
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Kære Peter

Tak for svar!

Den primære grund til fornyelse af kørekort skyldes brug af smertestillende medicin. Det skal fornyes én gang årligt.

Jeg afdrager med ca 1200,- pr. md. (bilens pris var inkl. de forskellige hjælpemidler næsten 500.000).

Jeg kører ca 10.000-15.000 km/år.

Årsagen til, at jeg har fået det bedre er mange, men jeg har arbejdet med noget, der hedder Metasundhed, som har en helt anden tilgang til sygdomme - selv dem lægerne siger er irreversible. For meget har det i hvert fald haft en effekt, som ingen i det etablerede system har kunnet givet mig. Med dertil hører også intensiv træning, som dog tidligere aldrig bar frugt... Lang historie...

Mang hilsner
Frup
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2014, 06:17   #4
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Tillykke med at det går så godt.
Ang. Bil så ville jeg ikke allerede efter et par mdr. Kontakte kommunen. Vent til du er på et stabilt leje, som du har været på over en lang periode. Først der er det jo permanent.

For du ved jo ikke endnu hvor god du bliver på sigt, så hvorfor ikke vente indtil du ved det.
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2014, 07:22   #5
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Tak gisne! Det giver god mening at vente lidt endnu - var bare i tvivl om jeg havde oplysningspligt her og nu
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2014, 08:48   #6
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
vil også vente, der er ingen der ikke siger, at det gode vejr ikke spiller ind og så ville det være trist at skulle forklarer kommunen at du er bllevet dårliger igen, det vil give meget papir arbejde for både dig og kommunen

men tillykke med det
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2014, 14:09   #7
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Tak jjsonn :-)
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2014, 13:57   #8
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ja generelt har man altid oplysningspligt. Der er ikke nogen fritagelsesperiode for det. Men som nævnt kontakt dig læge og hør om denne kan beskrive dine fremtidsudsigter. Vær endelig selv på forkant og afvent ikke nogen, der i en såkaldt god mening, orienterer det offentlige.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2014, 15:02   #9
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Tak stampe! Ja, det er nemlig lige præcis det, det handler om, at jeg gerne vil være på forkant og, om muligt, slippe for at havne i en situation, hvor det virker som om jeg har forsøgt at snyde eller lignende.
Der er ingen tvivl om, at jeg, da jeg fik tilkendt bilen, var fuldt ud berettiget til den, men som nævnt forholdet tingene sig (glædeligt) anderledes nu.
Jeg spekulerer dog på om det er mere hensigtsmæssigt (også ud fra et juridisk synspunkt) at kontakte kommunen (evt. den ergoterapeut, der hjalp mig med at finde den rigtige bil) før jeg taler med lægen...
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension