K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-12-2013, 01:24   #61
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
Sådan er det jo for mange grupper der får løn nedgang ..selvom jeg får løbende erstatning for jeg langt fra det samme som før og jeg har måtte indrette udgifter og leve vilkår efter det ..og nej det er ikke sjovt - men nødendig

Jeg har engang gjort rent og det var hårdt snart ligeså hårdt som være landmand - da vi bære tungere ting ..men ved rengøring har man sgi tralvt
Men min læge ville jeg ikke bytte med - uanset hans løn ..tror ikke det er så let ..han blir holdt øje med på alle led og kanter og skal ofte træffe hurtige og livsvigtige beslutninger og så er jeg ikke så sikker på deres løn er så fed.

Så man skal huske at vi alle vil lide under lønnedgang og vi blir nød til at prøve at få noget positivt ud af det - uanset bakkerne


Stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2013, 01:44   #62
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af defrost Se meddelelser
En rengøringsassistent "uden ansvar" (lidt nedladende) har vel heller ikke sammen jobsikkerhed, som en læge. Tror i ikke også det kunne være grund til stress?

Der er heller ikke taler om at leve for havregrød (30.000 kr. synes jeg nu ikke giver behov for at leve for havregrød)
Nedladende???

En rengøringsassistent har vel næppe noget nævneværdig ansvar i forhold til en læge som sidder med folks liv i hænderne...

Det kan jeg virkelig ikke se skulle være nedladende over for rengøringsassistenten at sige...

Nu kan det godt være at du mener at du er den rette til at bestemme hvad der skal tjene hvad og hvor meget....men det ændre stadig ikke på at det var meningen at folk ikke skulle straffes fordi de var blevet syge/handikappet...

Hvis 2 personer yder 100 % af hvad de kan...set ud fra at de begge er syge og handikappet...

Hvorfor er det så rimeligt at den ene tjener fuld løn i forhold til sine kollegaer.....imens den anden kun tjener 70% af fuld løn i forhold til sine kollegaer...

Jeg kunne forstå det hvis man var af den mening at raske mennesker ude i samfundet ikke skal tjene forskelligt i forskellige jobs...eller man er af den mening at nogle faggrupper tjener alt for meget i forhold til feks rengøringsassistenten...

Men så skulle man jo ikke have lavet denne fleksjobsordning på den måde fra starten af...sådan at man nu skal til kun at straffe nogle mennesker fordi de er syge men ikke andre fordi de stadig kan tjene fuld løn som de plejer...

Det er bare ikke fair efter min mening...

Citat:
Oprindeligt indsendt af livniv Se meddelelser
Jeg er også en af dem, der er gået mærkbart ned i indtægt

Jeg har været på mit job i snart 8 år. Ansat som fuldtid de første par år. Jeg kom til skade for 3,5 år siden og har været deltidssygemeldt i nogle år. For halvanden år siden fandt jeg endelig ud af hvor mange timer jeg kan holde til og har arbejdet det antal timer i 1 år. I sommers blev jeg så godkendt til fleksjob. Det gik meget stærk-ingen arbejdsprøvning eller noget af alt det andet jeg læser om, at folk skal.
Men men men jeg laver fortsat nøjagtig det samme arbejde, det samme timeantal osv som jeg har gjort det sidste halvanden år. Forskellen er nu "bare" at jeg får 12000 mindre før skat.
Sjovt nok har jeg stadig de samme udgifter og nu er hver mdr en kamp, for at få tingene til at hænge sammen og der er stort set ingen penge tilbage, når regningerne er betalt.
Jeg er lige fyldt 31 og er alene om alt og har lidt svært ved at overskue, at jeg resten af livet skal have en presset økonomi, når jeg altid har tjent godt.
Livet har taget en kæmpe drejning og intet bliver som før. Hverdagen kan være hård at komme igennem og så skal man oveni købet også "straffes" økonomisk.
Jeg er ikke tilfreds. Har i mange år betalt topskat og nu føler jeg lidt, at jeg får en bar røv at trutte i, når jeg selv har behov for hjælp.. Nederen siger jeg bare :-/
Og det var da heller ikke det som var meningen med fleksjobsordningen....at folk skulle straffes økonomisk for at være syg...

Men sådan er det desværre blevet efter de nye regler...men det er kun for nogle grupper at det er blevet sådan....andre igen tjener som de plejer...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2013, 09:06   #63
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Jeg ville også allerhelst arbejde ingen tvivl om det. Faktisk lyder min TAE forsikrings vilkår på, at jeg har mulighed for udbetaling så længe at min arbejdsevne er konstateret nedsat med 50 %, så et fleksjob for mig ville klart være noget for mig ikke mindst økonomisk. I stedet bliver jeg trukket i pension netop pga. TAE.

Mht. at der nu jævnes ud i lønningerne på fleksjob vilkår, så er det vel at alle ansættes til grundløn iht. den respektive overenskomt på området?! Kan naturligvis godt se, at der kan ryge noget ancennitet og tillæg i svinget i forhold til det ordinære arbejdsmarked, men man ansættes jo heller ikke på ordinære vilkår...
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2013, 09:15   #64
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
Web: jeg forstår din pointe og jeg mener det samme.

Fleksordningen er blevet ødelagt, og det er uretfærdigt folk skal gå så meget ned i løn.

Denne tråd berører også andre ting. "Lægen har større ansvar, længere uddannelse" og "rengøringsassistenten bliver nedslidt og stresset"

Så vi berører også et mere følsomt emne her;

Hvad er mennesket værd?

Er man mere eller mindre værd som menneske, alt efter hvor mange år man har gået i skole?

Er det Jantelov på spil?

Alle de ting berører vi også, når vi udtaler os om hvad et menneske er værd.

Men hvorom alting er, så er der ikke nogen retfærdighed i en eneste af de seneste to regeringers reformer, der kun er en avanceret spareøvelse.

Se hvad det afstedkommer, bare på en K10 tråd, voldsom uenighed og yderligere skævvridning af samfundet.

Frida
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2013, 10:29   #65
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser

Mht. at der nu jævnes ud i lønningerne på fleksjob vilkår, så er det vel at alle ansættes til grundløn iht. den respektive overenskomt på området?! Kan naturligvis godt se, at der kan ryge noget ancennitet og tillæg i svinget i forhold til det ordinære arbejdsmarked, men man ansættes jo heller ikke på ordinære vilkår...
Medmindre de har lavet noget om i forhold til det oprindelige udspil, så er fleksjobbere på ny ordning IKKE sikret ansættelse på grundløn inden for det respektive område .
Det var de derimod på gamle ordning - på gamle ordning var man sikret MINIMUMSlønnen inden for området og altså ikke andet. Hvis man fik mere end dette, var der tale om goodwill fra arbejdsgivers side.
Med hjælp fra min fagforening fik jeg i sin tid forhandlet en løn på plads, der betød, at jeg beholdt min anciennitet og dermed lå et pænt stykke over minimumslønnen indenfor mit området... Dette var ikke en ret, jeg havde...

Staten har derfor hele tiden kun haft udgifter svarende til max 2/3 af fleksjobberes minimumsløn. ALT andet påstået af de kære politikere har således bare været ordgejl i forsøg på at manipulere folkestemningen...
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2013, 11:01   #66
defrost
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2011
Indlæg: 113
Styrke: 13
defrost er ny på vejen
"Nu kan det godt være at du mener at du er den rette til at bestemme hvad der skal tjene hvad og hvor meget"

Nej det mener jeg bestemt ikke.

Men i forhold til de andre reformer, som har meget stor betydning for en persons livskvalitet, så mener jeg godt man kan få sig et godt liv med en indkomst på 30.000

Jeg er desværre bange for at mine indlæg bliver misforstået, og derfor ville jeg helst ikke svare mere i denne tråd.
defrost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2013, 13:10   #67
anette29
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 24-05 2012
Lokation: hedensted
Indlæg: 198
Styrke: 12
anette29 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af defrost Se meddelelser
Synes du ikke at en rengøringsassistent, har et lidt mere hårdt arbejde end en læge?

Når det kommer til livskvalitet, så der vist en meget stor forskel i at gå ned fra 50.000 kr. til evt 30.000 kr. og en rengøringsassistent som skal gå ned fra 20.000 kr. til 15.000 kr.

Jeg mener en læge nemt kunne leve et rigtigt godt liv, uden at få offentlig støtte til det. Og en læge får for det meste også offentlig støtte idet, at de bliver betalt af det offenlige.
Det var nu ikke meningen at vi skulle kæmpe om hvem der har det mest belastende job! Det var meningen at det skulle være nemt for "mening" mand at gennemskue problematikken i at en læge og en rengøringsassistent får det samme i løn Jeg kunne lige så vel have brugt en kassedame og en bankdirektør som eksempel!!

Vi er i et land hvor der lægges stor vægt på uddannelse og der tales stolpe op og stolpe ned om hvor vigtigt det er for de unge at få en uddannelse, Ja tak men hvis de så bliver syge når de er færdige med deres lange uddannelse og har arbejdet nogle år så sparker vi til dem og siger : tak for det ,nu er du syg og kan derfor kun få det samme i løn som en der INGEN uddannelse har!!

De er ganske simpelt ikke rimeligt!

Og en læge får løn af det offentlige hvis han/hun er ansat på et offentligt sted men de får ikke noget "tilskud" som du kalder det!!??

og ang. livskvalitet så vil en rengørringsass. netop ikke gå ned til 15.000 men bibeholde sin løn på ca.20.000 med mindre der er tale om et minifleksjob på 2 timer.

For en læge ville hans løn blive halveret eller mere.
anette29 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2013, 13:44   #68
defrost
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2011
Indlæg: 113
Styrke: 13
defrost er ny på vejen
"problematikken i at en læge og en rengøringsassistent får det samme i løn"

Det synes jeg bare er noget vrøvl. En rengøringsassistent ville ALDRIG kunne få det samme i løn som en læge.

Foruden en fast løn, har læger for det meste også en sideindkomst.

Se også den her side:
http://www.avisen.dk/jobtilbud-tjen-...en_121723.aspx

Og er man så syg som læge at man ikke kan arbejde, så er det nok FP man skal have.
defrost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2013, 13:50   #69
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Nu er det jo ingen nyhed, at man på en overførelses indkomst ikke kan forvente at få "hvad man plejer"

Uanset tidligere indkomst, (20.000 eller 60.000 md) så er der max. beløb i hjælpen.

Max. dagpenge, max. ledighedsydelse, max. sygedagpenge og max. kontanthjælp.

Så at der er et max. flekslønstilskud kan vel ikke undre.. De timer som bruges på jobbet er jo iflg. overenskomsten det samme som kollegaen får efter de nye regler..
Nu er det jo sådan at i den tid hvor vi klør r.. dér får vi det samme, om vi højtlønnet i JOBBET eller ej.. Da er vi jo bare mennesker som alle andre. Personligt syntes jeg ikke, at vi skal have forskellig løn i den tid vi bare klør r.. Højtlønnet eller ej..

Man kan vel også vende den om.. Skal den på halv tid have det samme i samlet månedsløn, som den på fuld tid ??? Det var jo netop den mulighed for misundelse som startede hele reformen.. På godt og ondt..

Sidst redigeret af mik16; 13-12-2013 kl. 14:01.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2013, 14:43   #70
anette29
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 24-05 2012
Lokation: hedensted
Indlæg: 198
Styrke: 12
anette29 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af defrost Se meddelelser
"problematikken i at en læge og en rengøringsassistent får det samme i løn"

Det synes jeg bare er noget vrøvl. En rengøringsassistent ville ALDRIG kunne få det samme i løn som en læge.

Foruden en fast løn, har læger for det meste også en sideindkomst.

Se også den her side:
http://www.avisen.dk/jobtilbud-tjen-...en_121723.aspx

Og er man så syg som læge at man ikke kan arbejde, så er det nok FP man skal have.
HVIS en læge bliver syg /handicappet er han ligeså meget ret til et fleksjob som rengøringsassistenten har!!

En læge tjener ca. 200 kr. i timen vi siger at de begge kan arbejde 15 timer om ugen:

Lægen : 200*15*4,33 = 12990,50 .17000-30%= 11900,00+12990,00= samlet løn før skat 24890,00 kr.

Rengøringsass: 133*15*4,33 = 8638 .17000-30%=11900+8638= samlet løn før skat 20538,00 kr.

DVS. en forskel på små 4300 kr. Det er jo næsten det samme eller i hvert fald ikke en stor nok forskel på en ufaglært og en med en 10 år uddannelse eller mere bag sig.

Citat:
Oprindeligt indsendt af mik16 Se meddelelser
Nu er det jo ingen nyhed, at man på en overførelses indkomst ikke kan forvente at få "hvad man plejer"

Uanset tidligere indkomst, (20.000 eller 60.000 md) så er der max. beløb i hjælpen.

Max. dagpenge, max. ledighedsydelse, max. sygedagpenge og max. kontanthjælp.

Så at der er et max. flekslønstilskud kan vel ikke undre.. De timer som bruges på jobbet er jo iflg. overenskomsten det samme som kollegaen får efter de nye regler..
Nu er det jo sådan at i den tid hvor vi klør r.. dér får vi det samme, om vi højtlønnet i JOBBET eller ej.. Da er vi jo bare mennesker som alle andre. Personligt syntes jeg ikke, at vi skal have forskellig løn i den tid vi bare klør r.. Højtlønnet eller ej..

Man kan vel også vende den om.. Skal den på halv tid have det samme i samlet månedsløn, som den på fuld tid ??? Det var jo netop den mulighed for misundelse som startede hele reformen.. På godt og ondt..
Nu har en fleksjobber jo ikke selv valgt at arbejde deltid og har aldrig haft muligheden for at vælge. Det er noget man uforskyldt er kommet i.
anette29 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension