K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-07-2012, 08:22   #1
Jan Jakobsen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 21-06 2012
Lokation: Ringsted
Indlæg: 20
Styrke: 12
Jan Jakobsen er ny på vejen
Vi sparker kun for selv at overleve

Vi er lige nu i den værst tænkelige politiske situation vi overhovedet kan forestille os. Med et politisk forlig om fleksjob og førtidspension oplever vi 'helt almindelige mennesker' fare i flint over, at Sarah Glerup tillader sig at forsvare kompensationsprincippet for mennesker med handicap. Sarah fastholder en berettiget kamp for at vi med handicap skal kunne tjene det samme på arbejdsmarkedet som alle andre på samme alder, i samme livssituation og med samme uddannelse.

http://avisen.dk/blogs/janjakobsen/v...eve_35084.aspx
Jan Jakobsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2012, 09:20   #2
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Tillader mig at lægge et link ind til en artikel om Sarah Glerup og den diskussion, hun har udløst:

Citat:
Muskelsvind-Sarah: Jeg er ikke ny Carina

Vild debat på Johanne Scmidt-Nielsens Facebook om fleksjobberen Sarah. Er det synd for hende, at hun skal tjene mindre end 30.000 pr . måned?
http://ekstrabladet.dk/nationen/article1785232.ece

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2012, 09:51   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Forstår ikke hvorfor folk farer sådan i flint over 30.000 kr - på den ene side vil de have at folk skal arbejde, for ellers er de igler, men på den anden side må de heller ikke arbejde, så de tjener noget.........hvad filan skal man snart gøre?

Fleksere skal arbejde, så de får i stil med kontanthjælpssatsen, og kontanthjælpsmodtagere, skal bare arbejde, hvis de vil have flere penge - er jeg den eneste der lugter dobbeltmoralen blomstre.....

Så bliver der klaget over, at snylterne får i hoved og røv, men når en flekser så arbejder og dermed selv skal betalte alt, så er dét også galt....

Alternativet er, at hun ryger på førtidspension, og SÅ er hun da ført en udgift for samfundet....
Som det er nu, så bidrager hun jo, præcis som alle andre der arbejder...

Jeg forstår ikke debatten, det må jeg ærligt indrømme.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2012, 12:09   #4
thyradanebod
Elsker at være her på K10
 
thyradanebods avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-07 2010
Indlæg: 96
Styrke: 14
thyradanebod er ny på vejen
Lang uddannelse - tilsvarende løn

Hvorfor har man ikke lov til at få en høj løn hvis man har brugt år på at tage en lang uddannelse?
I de år har man levet i fattigdom af SU, lån og dårligt betalte fritidsjobs.
Derefter har man brugt år på at betale lån tilbage og etablere sig i samfundet.

Så sker det, man bliver syg, og så havner man pludselig nederst i hierarkiet. Nogen er allerede syge, men har på trods af handicap kæmpet sig igennem en uddannelse. Men man bliver ikke regnet for noget.

Kors for en Jantelov!
mvh. Thyra
thyradanebod er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2012, 12:19   #5
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Jeg kan faktisk godt følge debatten og må oven i medgive at jeg sådan set er ret enig med mange af "de andre"

For mig giver det fint mening at man får løn for det man kan arbejde og så suppleres op for resten, for raske suppleres så op til KHJ sats, for syge bør der suppleres, med svarende til den timeløn FP´en giver.

Forstå mig ret *ss* ikke op til fx FP, men del satsen med 37 timer, og kan folk så arbejde 15 timer får de alm løn for de timer og svarende til timelønnen for FP for resten.

Logikken er at FP er en ydelse beregnet til at syge som en kompensation for at de ikke kan arbejde, og det vil det fortsat være ved den model.

I mit hoved er det temmelig ulogisk at man skal kunne nøjes med at arbejde fx 5 timer og så få 30000 for det, hvorfor skal man kompenseres med fuld løn bare fordi man er syg, hvorfor skal man ikke kompenseres med den sats samfundet mener er rimelig kompensation, akkurat som alle andre grupper??

Jeg ved godt at fleksere tit giver 110% på jobbet, og på det led arbejder lige så meget som alle andre, men det gør borgeren der får supplerende sygedagpenge også, hvorfor skal flekseren have fuld løn for de timer denne ikke kan arbejde når borgeren på sygedagpenge ikke gør?? det er ikke logisk.

Tag en som Sarah, ja det er sur mås at hendes sygdom gør at hun vil tjene mindre og mindre, men uanset vil hun alligevel før eller siden ende på en FP, og der vil det måske nok ikke være så tosset igen at hun har fået en langsom overgang til den ekstrem meget lavere ydelse, frem for at hun pludselig skal gå næsten 20.000 ned i indtægt, til den tid vil hun helt sten sikkert ikke være så forbandet ked af at have fået en langt mere lempelig overgang.

Hun vil jo stadig få en rimelig okay løn så længe hun kan arbejde, men samtidig ikke belaste samfundet helt så hårdt, jeg syntes bestemt der er andre steder i samfundet de penge kunne bruges langt mere fornuftigt (at de politikere vi har i øjeblikket og har haft de sidste 10 år så hellere vil give sig selv lønforhøjelser ol øslinger kan jeg jo ikke stå til ansvar for) det er jo ikke fordi Sarah eller andre fleksere bliver sultet, de er stadig sikret som minimum en FP sats (som jeg så nu nok også syntes godt kunne være lidt højere og skattereformen er bestemt ikke rimelig for bla den gruppe) Og det er jo heller ikke fordi at de ikke får for at arbejde det de kan, de får jo den fulde løn for de timer, at arbejdsgiver så vil vælge at give 30.000 for de timer må i min verden være helt op til arbejdsgiveren selv.

Så jeg sytes faktisk det er helt rimeligt at fleksere får fuld løn for de timer de kan arbejde og kompenseres for resten.
At det så vil være ret nemt at snyde med sådan en ordning er en anden side af sagen.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2012, 12:55   #6
superhoax
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-06 2008
Lokation: København
Indlæg: 472
Styrke: 16
superhoax er ny på vejen
@LUM grundlæggende helt uenig. Det er faktisk en umiddelbar betinngelse for fleks at der er en varrig.: læs permanent nedsat arbejdsevne. At så mange på sygedagpenge måske reelt ikke bliver raske det er en anden sag.

Men de 2 ting sygedagpenge og fleks er altså pærer og bananer og en del på sygedagpenge som helhed bliver jo raske igen.

Dertil kommer at fleks i dag er mindste overenskomstmæssige løn. Det vil sige flekser får i dag allerede alt andet lige mindre end deres kollegaer - under forudsætning af, at de arbejder For hvad der svarer til 37 t - Men de får en løn sværende til deres grundlæggende uddannelses og kompetenceniveau.
superhoax er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2012, 12:57   #7
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
problemet i folketinget er at de siger jo mere du får i løn jo mere kan du arbejde

du får mere i løn jo mere du kan arbejde, det er sådan set fint nok
hvis man alså er rask.
problemet er hvis man kan arbejde 15 timer om ugen
så bliver man belønnet hvis man kan arbejde 25 timer
det er fint, problemet er bare de fleste alså ikke bare kan arbejde mere end de 15 timer

nu kan folk på kontanthjælp får 700 kr om månden i 2 år hvis de kommer i arbejde
igen siger folketinget alle kan arbejde mere, hvis de får penge for det

alså jeg vil da hellere have 500.000 kr i løn som jeg havde inden jeg blev syg
nu har jeg nul kroner i offentlig indtægt
men hvis du får 42000 kr om månden, så kan du godt arbejde uden problemer

øv hvor er jeg træt af de politiker som i de fleste tilfælde aldrig har været på arbejdsmarkedet eller kender noget som helst til sygdom

Sidst redigeret af MTVRV1; 03-07-2012 kl. 13:00.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2012, 13:04   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Sikke noget at skrive LUM :

''Tag en som Sarah, ja det er sur mås at hendes sygdom gør at hun vil tjene mindre og mindre, men uanset vil hun alligevel før eller siden ende på en FP, og der vil det måske nok ikke være så tosset igen at hun har fået en langsom overgang til den ekstrem meget lavere ydelse''

Under du hende virkelig ikke en ordenlig løn, hvor hun kan nå af blive færdig med studiegæld mm (inden hun bliver FTP), og mener du seriøst, at hun skal fratages en mulighed for, at kunne spare lidt op til tiden som førtidspensionist.....

Altså, SKAL vi alle sammen absolut være lige ''fattige'' før end ligningen går op - er der SLET IKKE plads længere til, at man kan glæde sig over andre syge, der klare sig bedre end en selv?
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2012, 13:56   #9
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Jo det under jeg hende fint, men med den løn tager det hende for forhåbentlig ikke 100 år at få den betalt af
Men jeg kan så undrer mig over hvorfor alle andre skal betale for at hun har valgt at tage en lang udd, det er et valg hun har foretaget, det er ikke noget alle andre har bestemt for hende. Og det er jo altså stadig ikke sådan at hun ikke får en god løn i de timer hun arbejder, hun får bare ikke den gode løn i de timer hun ikke arbejder, der kompenseres hun for at hun ikke kan arbejde, akkurat som alle andre der ikke kan arbejde kompenseres.

Yder mere har jeg på intet tidspunkt givet udtryk for at jeg syntes de nuværendes satser er rimelige (og jeg frabeder mig venligt at blive lagt sådan en udtalelse i skoene igen) tvært imod har jeg givet udtryk for at jeg netop syntes at FP satsen er for lav, så nej jeg har ingen problemer med at Sarah eller andre for den sags skyld får en mere rimelig kompensation for de timer de/vi ikke kan arbejde, men fuld løn mener jeg ikke er rimeligt, altså med mindre den fulde løn svarer til i timesats.

Hvis der var råd til det hele så undte jeg, så men at alle fortsat fik svarende til fuld løn uanset grunden til ledighed ja endda mere en det, men sådan hænger tingene nu en gang bare ikke sammen, vi har altså et samfund vil skal have til at løbe rundt på en rimelig fornuftig måde, og det er uanset hvordan man end vender og drejer det ikke fornuftigt at betale fuld løn for et arbejde der ikke udføres.
Det er med det system vi har i DK tvingende nødvendigt at det kan betale sig at arbejde, jeg siger ikke at skellet skal være stort, det er ikke det jeg siger (det har jeg aldrig påstået) men jeg siger at det skal være der, ikke ret mange ville gide gå på arbejde hvis de kan få det samme for at holde en lang ferie, og for en som Sarah vil hun i mange år kunne nå op over FP satsen.

Antaget at hun arbejder 12 timer om ugen, til 200 kr i timen = 2400 + 25 timer til 95 kr i timen (altså FP satsen for ikke enlig) 2375 det er i alt 4775 i løn om ugen det er så 19100 om måneden, det er stadig 5000 mere om måneden end FP satsern.

Du må have mig meget undskyldt det vil jeg altså ikke kalde at fattig, der til er en timeløn på 95 kr i timen faktisk ikke så ringe endda, det er uanset en sikret minimums løn for den syge, er de så heldige at de kan arbejde ud over, så får de det oven i. Det mener jeg er en rimelig ordning ja.... Og husk nu at se at jeg på intet tidspunkt har sagt at jeg mere et loft er rimeligt, kan Sarah skrabe en timeløn hjem på 400 kr og arbejde fx 20 timer, vil hun stadig skulle kompenseres med de 95 kr i timen for de resterende 17 timer oven i.

Den model vil stadig spare samfundet penge, og samtidig kompensere den syge for det vedkommende ikke kan arbejde.

Men som sagt jeg kan s q godt forstå Sarah og andre piper over at skulle gå ned i løn, det vil en hver anden der går ned i indtægt også gøre (eller i hvert fald de fleste) det er der absolut intet unaturligt i, men at man piper gør det ikke værgen mere eller mindre rimeligt at betale fuld løn for timer folk ikke (kan) arbejder... jeg vil da gerne have de der ca 20000 om måneden jeg fik før da jeg kunne arbejde, også nu hvor jeg ikke kan, men betaler du?? pengene skal altså komme et eller andet sted fra uanset hvekm der skal have pengene.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2012, 14:27   #10
Maja44
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2009
Indlæg: 469
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Maja44 er ny på vejen
LUM altså!
Det vil sige at fordi jeg er fysisk handicappet, så skal jeg vælge en uddannelse der ikke er for lang (selvom min IQ er temmelig høj) fordi jeg jo godt ved at jeg ikke kommer til at arbejde på fuld tid. For med den ordning man nu gennemfører, vil jeg ikke have mulighed for at betale mit SU lån tilbage.... hmmmm - så forsvandt den lige ret til uddannelse jo lige i samme hug?
Mener du virkelig det?

Altså at fordi man er handicappet, skal man ikke udnytte det potentiale man trods alt er født med? fordi man er handicappet skal man ikke tage en længere videregående uddannelse, og man skal heller ikke drømme om at blive uddannet i forhold til ens evner?

??? jeg undres...
Maja44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
At 'overleve' på kontanthjælp uden gældstiftelse Gekko Alt det andet 54 11-06-2012 10:06
Kan man selv vælge? SansPareil At søge førtidspension 2 21-03-2012 12:58
Jobfirmaet HKI får ros på www.hki.dk af sig selv ekseleven Politik og Samfund 0 20-12-2011 14:16
Skleroseramt kan ikke overleve fuldtidsjob Webmaster K10 Nyheder 0 25-05-2011 12:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension