K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-03-2012, 09:18   #11
Peter8
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-05 2010
Indlæg: 47
Styrke: 14
Peter8 er ny på vejen
Nu tror jeg nok jeg har fundet ud af hvordan det bliver, det er skræmmende, og jeg kan godt forestille mig, at Mette F har en helt anden dagsorden, end den hun giver udtryk for. I aftes, slog hun besparelsen hen med, "at pengene kunne bruges bedre end til folk der tjener ½ mill." Dem er der MEGET få af, og det rammer altså folk der tjener MEGET mindre.
Lad os lige tage et eksempel - en skolelærer. Deres løn, ligger cirka på 30.000 kr, MEN PENSIONEN kommer oveni, cirka 5000 kr, så er vi oppe på 35.000 kr. DVS på nuværende ordning, ville tilskuddet være 17500 kr/mdr, eller 23400 kr/mdr, alt efter om det er 1/2 tilskud eller 2/3. Der ville være fuld pension!!
På den nye ordning, vil løn og pension være 17500 (ved halv tid - 18 timer) fra arbejdsgiver. Tilskuddet vil da være 10125 kr.
Dvs løn med tilskud bliver 25.125 kr, mod før 30.000 kr
Pensionen bliver HALVERET!!!

Men det værste er nok, at alle de(de fleste på flex) der har et større tilskud i ryggen nu, end tabet af timer lægger op til (ex har jeg 2/3 tilskud på 18 timer) får endnu sværere ved at finde job.
Det tog mig 1½ år at finde job, selvom jeg har et godt CV, og før min skade havde let ved at finde job - TIL TRODS for, at jeg "er billig i drift", da jeg arbejder ½ tid, men får 2/3 tilskud til arbejdsgiver.
Efter de nye regler, betales der jo time for time, altså er det økonomiske incitament for at ansætte en flexjobber fjernet!

Det kommer til at give et HAV af arbejdsløse flexjobbere, og så kommer det "smarte" - efter 2 års ledighed, ryger man ned på 60% af dagpengesatsen! DET giver besparelser, men det kommer nu bag på mig, at en rød regering på den måde er med til at skabe en ny gruppe fattige i DK.
Det er helt usmageligt som Mette F omgåes sandheden, når hun debatterer det på TV...
Peter8 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2012, 09:55   #12
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg har gjort mig nøjagtig samme tanker Peter8. Nu er jeg så ikke selv flekser, men derfor føler jeg stærkt med dem alligevel. Også de bedre stillede af slagsen.

Iøvrigt er der heller ikke noget mere demotiverende end at gå så kraftigt ned i indtægt. Det er, uanset hvem man er, et ualmindeligt fejlt slag langt under bæltestedet regeringen lægger op til her med fleks-reformen.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2012, 10:16   #13
Mymlen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-05 2008
Indlæg: 72
Styrke: 16
Mymlen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Peter8 Se meddelelser
Nu tror jeg nok jeg har fundet ud af hvordan det bliver, det er skræmmende, og jeg kan godt forestille mig, at Mette F har en helt anden dagsorden, end den hun giver udtryk for. I aftes, slog hun besparelsen hen med, "at pengene kunne bruges bedre end til folk der tjener ½ mill." Dem er der MEGET få af, og det rammer altså folk der tjener MEGET mindre.
Lad os lige tage et eksempel - en skolelærer. Deres løn, ligger cirka på 30.000 kr, MEN PENSIONEN kommer oveni, cirka 5000 kr, så er vi oppe på 35.000 kr. DVS på nuværende ordning, ville tilskuddet være 17500 kr/mdr, eller 23400 kr/mdr, alt efter om det er 1/2 tilskud eller 2/3. Der ville være fuld pension!!
På den nye ordning, vil løn og pension være 17500 (ved halv tid - 18 timer) fra arbejdsgiver. Tilskuddet vil da være 10125 kr.
Dvs løn med tilskud bliver 25.125 kr, mod før 30.000 kr
Pensionen bliver HALVERET!!!

Men det værste er nok, at alle de(de fleste på flex) der har et større tilskud i ryggen nu, end tabet af timer lægger op til (ex har jeg 2/3 tilskud på 18 timer) får endnu sværere ved at finde job.
Det tog mig 1½ år at finde job, selvom jeg har et godt CV, og før min skade havde let ved at finde job - TIL TRODS for, at jeg "er billig i drift", da jeg arbejder ½ tid, men får 2/3 tilskud til arbejdsgiver.
Efter de nye regler, betales der jo time for time, altså er det økonomiske incitament for at ansætte en flexjobber fjernet!

Det kommer til at give et HAV af arbejdsløse flexjobbere, og så kommer det "smarte" - efter 2 års ledighed, ryger man ned på 60% af dagpengesatsen! DET giver besparelser, men det kommer nu bag på mig, at en rød regering på den måde er med til at skabe en ny gruppe fattige i DK.
Det er helt usmageligt som Mette F omgåes sandheden, når hun debatterer det på TV...
Dertil kommer, at alt hvad der kan krybe og gå fremover vil blive visiteret til et fleksjob, og de, der ikke finder et job risikerer at blive parkeret på kontanthjælpssats, indtil de når pensionsalderen.
Det er beskæmmende, at fagbevægelsen har vendt tommelfingeren opad for så markante forringelser af syge menneskers vilkår. Det er tydeligvis ikke her deres prioriteter ligger.

http://www.lo.dk/Nyheder/Nyhedsarkiv...rmer_HBOE.aspx
__________________
"Fald syv gange - men rejs dig otte"

Japansk ordsprog
Mymlen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2012, 10:54   #14
Peter8
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-05 2010
Indlæg: 47
Styrke: 14
Peter8 er ny på vejen
Lige præcis!
En meget stor andel af førtidsp. og flexere, vil ryge ud i 2 års ledighed, og derefter på en tåbelig lav ydelse. Hvorfor kommer det ikke frem i medierne? Det virker som om folk slet ikke har forstået, hvad der vil ske? Eller også er de bare ligeglade...
Peter8 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2012, 11:01   #15
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Jeg spekulerer på hvilken indflydelse det får på timetallet..

Fremover giver det jo ikke specielt mening om man visiteres til 18 timer eller 2 timer..

Så hvis man har et fleksjob på 12 timer og får svært ved at klare det, kan man måske bare vælge at finde et på 5 timer..

Man får selvfølgeligt mindre udbetalt, men er selv herre over hvor mange timer man magter.

I princippet kan man vel blive ansat i fleksjob hvis man tager en avisrute om ugen.... hellere det end kontanthjælp i hvert fald.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2012, 16:14   #16
Ida
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Indlæg: 389
Styrke: 18
Ida er ny på vejen
LO skriver:
"Fleksjobreform prioriterer folk med almindelige indkomster
– Med reformen af fleksjobordningen vil personer med almindelige lønindkomster fortsat være prioriteret, mens der er lagt op til at begrænse tilskuddet til de højeste indkomster. Det er en fornuftig prioritering.

Samtidig bliver fleksjobordningen knyttet tættere til det ordinære arbejdsmarked, og der skabes muligheder for, at ledige fleksjobbere kan udvikle deres kompetencer. Det er vigtige signaler for den kommende tids reforminitiativer.

Bedre vilkår for fleksjobbere
En af ulemperne ved den nuværende fleksjobordning er, at man står svagt, hvis man bliver arbejdsløs. Der er ikke så meget hjælp at hente, da fleksjobbere ikke omfattes af den aktive beskæftigelsesindsats og er afskåret fra at være medlem af en a-kasse. Det kan de med den nye reform.

– Jeg synes, at det er fornuftigt, at fleksjobbere fremover får nogenlunde samme muligheder for at opnå job som andre på arbejdsmarkedet."
Problemet er jo at det LO skriver ikke er rigtigt . den nye reform påvirker som Peters regneeksempel viser fleksjobbere med helt almindelig løn.
Reformen gør det sværere for mange fleksjobbere at finde et job, fordi den økonomiske gulerod til arbejdsgiveren flernes. Den aktive beskæftigelsesindsats LO skriver om har ikke hjulpet dagpengemodtagere i arbejde, så jeg tvivler på at den vil kunne hjælpe fleksjobberne...
Se LOs artikel her:

http://www.lo.dk/Nyheder/Nyhedsarkiv...rmer_HBOE.aspx
Ida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2012, 17:33   #17
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ida Se meddelelser
En af ulemperne ved den nuværende fleksjobordning er, at man står svagt, hvis man bliver arbejdsløs. Der er ikke så meget hjælp at hente, da fleksjobbere ikke omfattes af den aktive beskæftigelsesindsats og er afskåret fra at være medlem af en a-kasse. Det kan de med den nye reform.
Og man kommer til at stå endnu svagere efter reformen.

Indførese af varigheds-begrænsning på ledighedsydelse , derefter er man henvist til kontanthjælpsniveau.

Den aktive beskæftigelsesindsats har klart forringet vilkårene for dagpengemodtagere.
Hvorfor i alverden skulle noget andet gøre sig gældende for modtagere af ledighedsydelse?

"aktiv beskæftigelsesindsats" er bare en pæn om-formulering af begrebet "ydmygende tvangsaktivering".

LO taler efter min mening mod bedre vidende i denne artikel.
Er der noget der er helt åbenlyst i reformforslaget , så er det at folk på ledighedsydelse får forringet vilkår.

Men LO får selvfølgelig nogle A-kassemedlemmer ind i folden.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2012, 00:40   #18
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ida Se meddelelser
LO skriver:
"Fleksjobreform prioriterer folk med almindelige indkomster
– Med reformen af fleksjobordningen vil personer med almindelige lønindkomster fortsat være prioriteret, mens der er lagt op til at begrænse tilskuddet til de højeste indkomster. Det er en fornuftig prioritering.

Samtidig bliver fleksjobordningen knyttet tættere til det ordinære arbejdsmarked, og der skabes muligheder for, at ledige fleksjobbere kan udvikle deres kompetencer. Det er vigtige signaler for den kommende tids reforminitiativer.

Bedre vilkår for fleksjobbere
En af ulemperne ved den nuværende fleksjobordning er, at man står svagt, hvis man bliver arbejdsløs. Der er ikke så meget hjælp at hente, da fleksjobbere ikke omfattes af den aktive beskæftigelsesindsats og er afskåret fra at være medlem af en a-kasse. Det kan de med den nye reform.

– Jeg synes, at det er fornuftigt, at fleksjobbere fremover får nogenlunde samme muligheder for at opnå job som andre på arbejdsmarkedet."
Problemet er jo at det LO skriver ikke er rigtigt . den nye reform påvirker som Peters regneeksempel viser fleksjobbere med helt almindelig løn.
Reformen gør det sværere for mange fleksjobbere at finde et job, fordi den økonomiske gulerod til arbejdsgiveren flernes. Den aktive beskæftigelsesindsats LO skriver om har ikke hjulpet dagpengemodtagere i arbejde, så jeg tvivler på at den vil kunne hjælpe fleksjobberne...
Se LOs artikel her:

http://www.lo.dk/Nyheder/Nyhedsarkiv...rmer_HBOE.aspx

Kender en i LO... -LO har lavet en underhåndsaftale, hvor de lover at støtte regeringen, hvis de skaffer indtægter til fagforeningerne

Ps. Kan kun opfordre til at melde sig ind i fx Ledernes A-kasse eller en gul, hvis/når reformen bliver vedtaget


.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2012, 01:15   #19
amaranth
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2011
Lokation: Fyens bøhland
Indlæg: 450
Styrke: 13
amaranth er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Multe Se meddelelser
Kender en i LO... -LO har lavet en underhåndsaftale, hvor de lover at støtte regeringen, hvis de skaffer indtægter til fagforeningerne

Ps. Kan kun opfordre til at melde sig ind i fx Ledernes A-kasse eller en gul, hvis/når reformen bliver vedtaget


.
WHISTLEBLOW for fa'en. Det er nærmest en folkepligt i sådanne tilfælde!
amaranth er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Reform og statslig fleksjob pulje? Ida Politik og Samfund 1 19-09-2012 23:58
Gigtdirektør: Sørgelig reform af fleksjob Webmaster K10 Nyheder 0 30-06-2012 21:50
reform af ftp og fleksjob ... andersand10 Politik og Samfund 7 27-06-2012 17:16
Fleksjob reform KLUMPFODEN Politik og Samfund 15 21-06-2012 20:02
Foreninger raser mod reform af fleksjob Webmaster K10 Nyheder 0 23-04-2012 22:50




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension