K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-05-2013, 10:10   #1
Dorthe Frimann
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-03 2013
Indlæg: 6
Styrke: 0
Dorthe Frimann er ny på vejen
Ansøgning Førtidspension og arbejdsprøvning

Jeg søgte førtidspension for 2 år siden og jeg har endnu ikke fået en afgørelse. Jeg har følgende diagnoser: Piskesmæld, PTSD, depression, Spinalstenose, slidgigt, multible discosprolapser, nerveskade i albue. Jeg er ligeledes Gastric Bypass opereret og har tabt 96 kg. mit BMI er 29 pt. Jeg er forlængst overgået fra sygedagpenge til kontanthjælp. Jeg er sendt i arbejdsprøvning selv om jeg har fået en udtalelse fra en Overlæge i Rygkirurgi som siger at en arbejdsprøvning vil være omsonst og at jeg ingen erhvervsevne har overhovedet. Fredericia Kommunes lægekonsulent hæfter sig kun i, at jeg er gastric bypass opereret og at jeg fortsat skal tabe mig massivt og så vil alle mine sygedomme forsvinde. Lægerne på bariatisk center i Esbjerg, hvor jeg blev opereret siger at jeg på nuværende tidspunkt allerede har overgået det forventede vægttabsmål med min operation.
Er det lovligt kun at hæfte sig ved overvægt? Er det lovligt at ignorere lægekommentarer om erhvervsevne.
Jeg er sendt i arbejdsprøvning, jeg har været igang i snart 2 måneder og igår fik jeg meddelt at de vil forlænge min arbejdsprøvning med mindst 3 måneder mere. Mine sygdomme er blevet betydeligt forværret under min arbejdsprøvning, jeg har bla været indlagt og opereret for tarmslyng. Jeg var væk fra arbejdsprøvningen i 1,5 uge.
Er det lovligt at forlænge arbejdsprøvningen allerede på nuværende tidspunkt ? Jeg tager stærkt smertestillede medicin med rød trekant (syntetisk morfin), er det overhovedet lovligt at sende mig i arbejdsprøvning når jeg er så stærkt medicineret? Jeg er sendt ud i kontorarbejde.
Håber i kan hjælpe mig med nogle svar, skal nemmelig til samtale med sagsbehandlererne den 14. Deres udlægning er hele tiden at alle behandlingsmuligheder skal være opbrugte før man kan søge pension..men de forhaler bevist min sag hele tiden for at få mere i refusion fra staten.
Dorthe Frimann er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2013, 10:59   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Rent nøgternt lyder det vel ok, at du bliver forlænget, når dit sygdomsforløb har givet dig så meget fravær. Og godt du får informationen så hurtigt som muligt. Håber du får et godt forløb, så du kan blive afklaret. Ja en trekant på medicin er et obs om forsigtighed ved fx bilkørsel og maskinbetjening, men heldigvis rammer generne ikke alle.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2013, 11:00   #3
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
det enste jeg kan svare på er det med medicinen, jeg tager også stærk syn mofin men arbejder i fleks 16 timer ugeligt.

jeg tager 100 g dole 4 gange dagligt, så det er vel ok, trekanten betyder jo bare vi ikke må køre bil.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2013, 12:24   #4
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ja forsigtighed tilrådes, men det er jo individuelt hvordan medicinen påvirker een.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2013, 14:43   #5
Dancer
Afhængigheds tegn af K10
 
Dancers avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-06 2012
Alder: 58
Indlæg: 303
Styrke: 12
Dancer er ny på vejen
Jeg tager selv max. dosis Dolol, men trekanten betyder altså IKKE at man ikke må køre bil, men at man skal udvise forsigtighed ved bilkørsel og betjening af maskiner.
Dancer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2013, 14:58   #6
Te-pigen
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2011
Indlæg: 532
Styrke: 13
Te-pigen er ny på vejen
Med mindre at dit helbred er stationært og der ikke er flere behandlingsmuligheder, ja så er det ok at de forlænger dig.
Hvor mange kilo endnu skal du tabe dig, for de vil højst sandsynligt blive ved at arbejdsprøve dig så længe du ikke har nået dit vægttabsmål, for muligheden for at du får det bedre er tilstede så længe du taber dig. Ikke at dine diagnoser forsvinder, men det kunne tænkes at du fik lidt arbejdsevne pga. vægttab, det er trods alt en ret pæn overvægt du har haft og den har jo en del at sige rent fysisk.
Man får ikke pension pga. diagnoser, men udelukkende arbejdsevne, og kan du bruges bare ganske få timer, så er det det de vælger.
Omkring tarmslyng, er det ikke ukendt for folk der har fået en Gastric Bypass operation, det kan være et af de problemer der dukker op bagefter, så den kan ikke bare skydes over på en arbejdsprøvning.
Held og lykke fremover
Te-pigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2013, 15:55   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Dorthe Frimann Se meddelelser
Jeg søgte førtidspension for 2 år siden og jeg har endnu ikke fået en afgørelse. Jeg har følgende diagnoser: Piskesmæld, PTSD, depression, Spinalstenose, slidgigt, multible discosprolapser, nerveskade i albue. Jeg er ligeledes Gastric Bypass opereret og har tabt 96 kg. mit BMI er 29 pt. Jeg er forlængst overgået fra sygedagpenge til kontanthjælp. Jeg er sendt i arbejdsprøvning selv om jeg har fået en udtalelse fra en Overlæge i Rygkirurgi som siger at en arbejdsprøvning vil være omsonst og at jeg ingen erhvervsevne har overhovedet.

Læger har ingen indflydelse på, om man er berettiget til fp eller andet.

Det eneste, der kan fritage dig for en arb.prøvning er, hvis en speciallæge skriver, at al afprøvning er kontraindiceret (altså, at afprøvning vil medføre varig forværring af din lidelse).


Fredericia Kommunes lægekonsulent hæfter sig kun i, at jeg er gastric bypass opereret og at jeg fortsat skal tabe mig massivt og så vil alle mine sygedomme forsvinde. Lægerne på bariatisk center i Esbjerg, hvor jeg blev opereret siger at jeg på nuværende tidspunkt allerede har overgået det forventede vægttabsmål med min operation.
Er det lovligt kun at hæfte sig ved overvægt? Er det lovligt at ignorere lægekommentarer om erhvervsevne.
Jeg er sendt i arbejdsprøvning, jeg har været igang i snart 2 måneder og igår fik jeg meddelt at de vil forlænge min arbejdsprøvning med mindst 3 måneder mere. Mine sygdomme er blevet betydeligt forværret under min arbejdsprøvning, jeg har bla været indlagt og opereret for tarmslyng. Jeg var væk fra arbejdsprøvningen i 1,5 uge.

Hvis man har fravær i en arb.prøvning er det helt normalt, at arb.prøvningen forlænges.

Men jeg synes det lyder voldsomt, at de forlænger med 3 måneder, hvis eneste årsag er dit fravær på 1,5 uge.


Er det lovligt at forlænge arbejdsprøvningen allerede på nuværende tidspunkt ? Jeg tager stærkt smertestillede medicin med rød trekant (syntetisk morfin), er det overhovedet lovligt at sende mig i arbejdsprøvning når jeg er så stærkt medicineret?

Jeg tror, at de fleste fp'ere med smerteproblemer har været i arb.prøvning på medicin med rød trekant.

Der er rigtig mange mennesker, som tager den slags medicin dagligt, i årevis, sikkert også mange, som er på det normale arb.marked.


Jeg er sendt ud i kontorarbejde.
Håber i kan hjælpe mig med nogle svar, skal nemmelig til samtale med sagsbehandlererne den 14. Deres udlægning er hele tiden at alle behandlingsmuligheder skal være opbrugte før man kan søge pension..men de forhaler bevist min sag hele tiden for at få mere i refusion fra staten.
For at få tilkendt fp skal alle dine lidelser være stationære, og alle behandlingsmuligheder skal være udtømte, og dertil skal din arb.evne være nedsat, så du ikke kan fungere i et fleksjob.
Fleksjob kan, efter de nye regler, tilkendes ved en meget lav arb.evne.

Hvis dine sygdomme er blevet forværret under din arb.prøvning, så synes jeg, at du skal tale med din læge om det, og evt. blive henvist til relevant speciallæge.
Fordi, at kommunen må ikke sende borgere ud i noget, som forværrer deres lidelse varigt.

Det er helt normalt med midlertidig forværring af lidelserne når man er i arb.prøvning, jeg tror de fleste oplever, at må tage mere medicin i forb. med en arb.prøvning.

Jeg er ked af, at mine svar nok ikke er hvad du håbede på, men det er desværre sådan realiteterne er.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2013, 16:17   #8
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Det er ikke lovligt kun at hæfte sig ved overvægten medmindre de læger, du har haft kontakt med i forbindelse med dine øvrige diagnoser siger, at disse alene skyldes din overvægt.
Jeg hæfter mig ved, at de opererende læger siger, at du har nået det vægttab, der er rimeligt at forvente med den behandling. Derfor vil jeg ikke mene, at lægekonsulent kan blive ved med kun at fokusere på din overvægt.
Ifølge Retsikkerhedslovens § 10 er kommunen forpligtet til at belyse borgerens HELE sag - de bør derfor ikke kunne nøjes med kun at se på vægten medmindre altså det jeg skrev i starten er gældende.

Jeg kan ikke huske præcist, hvordan man niveaudeler overvægt kontra fedme,men mener da at huske at bmi på 30 og derover er en grænse af den ene eller anden art, og dit ligger jo under 30 nu.
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Arbejdsprøvning/ansøgning Førtidspension Dorthe Frimann At søge førtidspension 3 20-03-2013 21:27
Ansøgning om Førtidspension khayman At søge førtidspension 5 08-01-2013 17:55
Førtidspension. Ansøgning Adi Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 21-02-2011 12:55
ansøgning af førtidspension nettenuz Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 18-08-2010 16:30
førtidspension-ansøgning Margrethe09 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 21-02-2010 09:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension