K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-05-2013, 10:15   #1
Jette91
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2011
Indlæg: 68
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
Jette91 er ny på vejen
Må kommunen bare trække penge ??

Hej har brug for jeres hjælp igen igen.
Kommunen sendte mig i et job og kompetence forløb så jeg vidste hvad jeg sku når jeg blev raskmeldt og fik afvide hvis jeg takkede nej ville de tage min kontanthjælp selvom jeg venter på en ny operation har nu idag fået min løn og er faldet 600 kr. om månede fordi jeg åbenbart nu står til rådighed på arbejdsmarkeder hvilket jeg ikke gør jo da min læge på ouh. siger det forvære min sitiuration at komme ud og har kommunen på skrift..

Kan det virkelig passe at de må trække en i ydelse fordi de mener jeg er rask og har været på kontanthjælp i over 6 måneder. ??
Jette91 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2013, 10:31   #2
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Det er svært at svare på, når man ikke kender hele historien bag.

Man bør kun sige nej til noget, når der absolut er noget, der gør, at man ikke kan klare at komme ud i noget.

Du kan jo klage over afgørelsen på, at de har valgt at trække pengene fra din konto for det. Har du ikke fået en skriftlig afgørelse med klagevejledning på det? Hvis nej, så klag over, at du ikke har fået afgørelsen skriftligt om træk i din ydelse, og at du gerne vil have den, da det er begrundelsen i afgørelsen, der er vigtig at læse frem til, hvordan de har kommet frem til det, de har gjort.

Du havde endvidere ret til at komme med kommentarer til en partshøring (f.eks. fremlægge dokumentation på at du ikke kan klare at komme ud i noget), inden de skulle træffe en afgørelse på træk i din ydelse.

Så det er bare om at klage over afgørelsen, hvis man er uenig med dem.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2013, 10:37   #3
Jette91
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2011
Indlæg: 68
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
Jette91 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Det er svært at svare på, når man ikke kender hele historien bag.

Man bør kun sige nej til noget, når der absolut er noget, der gør, at man ikke kan klare at komme ud i noget.

Du kan jo klage over afgørelsen på, at de har valgt at trække pengene fra din konto for det. Har du ikke fået en skriftlig afgørelse med klagevejledning på det? Hvis nej, så klag over, at du ikke har fået afgørelsen skriftligt om træk i din ydelse, og at du gerne vil have den, da det er begrundelsen i afgørelsen, der er vigtig at læse frem til, hvordan de har kommet frem til det, de har gjort.

Du havde endvidere ret til at komme med kommentarer til en partshøring (f.eks. fremlægge dokumentation på at du ikke kan klare at komme ud i noget), inden de skulle træffe en afgørelse på træk i din ydelse.

Så det er bare om at klage over afgørelsen, hvis man er uenig med dem.
Blev opereret i februar og blev så sendt ret hurtig efter til det job og kompetence center selvom lægen havde skrevet til dem at jeg mindst skulle være sygemeldt i 6 måneder efter men lyttede de ikke til og truede så med at tage min indkomst ringede ned på ydelsescenteret i dag og hun kunne fortælle at jeg var raskmeldt og var derfor og jeg kunne bare finde mig et arbejde hvis jeg ikke mente min indkomst var stor nok, har intet brev eller nået fået om at de sænkede min ydelse men vil selvfølgelig klage over afgørelsen når de har på skrift ude fra ouh.
Jette91 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2013, 10:42   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Du skal huske at klage over afgørelsen til kommunen INDEN 4 uger fra du har fået beskeden om træk i dine penge.... Bed kommunen om at sende dig en skriftlig begrundelse for træk i dine penge....
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2013, 11:07   #5
Jette91
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2011
Indlæg: 68
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
Jette91 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Du skal huske at klage over afgørelsen til kommunen INDEN 4 uger fra du har fået beskeden om træk i dine penge.... Bed kommunen om at sende dig en skriftlig begrundelse for træk i dine penge....
Det vil jeg huske at gøre, går ned på kommunen næste uge og beder om det på skrift og deres begrundelse for deres afgørelse også beder jeg om akt indsigt så jeg kan se hvad de har på mig har aldrig bedt om sådan en men det er vidst nødvendigt nu ..
Jette91 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2013, 11:14   #6
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Har du tjekket om dine skattefradrag er uændrede?
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2013, 11:24   #7
Jette91
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2011
Indlæg: 68
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
Jette91 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Har du tjekket om dine skattefradrag er uændrede?
Ja det er de ikke..
Kommunen har også selv sagt det dem der har sat min ydelse ned da jeg åbenbart ikke er syg mere og har jeg ikke været i 6 måneder også falder ydelsen åbenbart.
Jette91 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2013, 11:33   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Men mig bekendt får man ikke højere ydelse fordi man er syg....

Der er vist til gengæld en 6 mdr.'s regel hvorefter man ikke kan få forhøjet ydelse mere, men rammes af et loft..

Ok.. ser ud til at du er ramt af den her..

"§ 25 f. En person, der modtager kontanthjælp efter § 25, stk. 1, nr. 3 eller 4, får den månedlige hjælp nedsat efter stk. 2, når personen har modtaget kontanthjælp i 6 måneder efter at den pågældende har påbegyndt et tilbud efter afsnit IV-VII i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven. Beregningen af perioden på 6 måneder sker efter stk. 5-7.
Stk. 2. Den nedsatte kontanthjælp udgør et månedligt beløb på
1) 4.379 kr. for personer under 25 år, der ikke bor hos en eller begge forældre, og
2) 2.177 kr. for personer under 25 år, som bor hos en eller begge forældre.
Stk. 3. Kommunen kan yde et behovsbestemt tillæg til en person, der har fået nedsat hjælpen efter stk. 1 og 2, hvis
1) personen ikke vil være i stand til at gennemføre en SU-berettigende uddannelse,
2) revalidering ikke kan antages at kunne bringe den unge i arbejde inden for en rimelig periode og
3) personen ikke vil være i stand til at påtage sig et arbejde.
Den samlede kontanthjælp kan dog ikke overstige beløbene i § 25, stk. 1, nr. 3 eller 4.
Stk. 4. Personer under 25 år, der har fået nedsat hjælpen efter stk. 1 og 2, omfattes ikke længere af disse bestemmelser, når de ikke har modtaget hjælp efter § 25 i 6 sammenhængende måneder. Beregning af perioderne sker efter stk. 5-7.
Stk. 5. 6-måneders-perioden i stk. 1 beregnes fra første hele kalendermåned, hvorfra personen er påbegyndt i tilbud efter afsnit IV-VII i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven. Perioden afbrydes, hvis personen i en hel kalendermåned ikke har modtaget kontanthjælp. 6-måneders-perioden i stk. 4 beregnes fra første hele kalendermåned, hvorfra personens ret til kontanthjælp ophører. 6-måneders-perioden afbrydes, hvis personen i en kalendermåned modtager hjælp efter § 25.
Stk. 6. Ved beregning af perioder med kontanthjælp efter stk. 1-4 medregnes endvidere perioder,
1) hvor personen har deltaget i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven,
2) hvor personen har modtaget engangshjælp efter § 25 a,
3) hvor personen har modtaget kontanthjælp under forrevalidering, jf. § 47, stk. 4, og
4) hvor hjælpen har været nedsat eller er bortfaldet efter §§ 36-43.
Stk. 7. Ved beregning af perioder med kontanthjælp efter stk. 1-4 ses der bort fra perioder,
1) hvor der er udbetalt kontanthjælp i forbindelse med graviditet, barsel eller adoption efter § 13, stk. 4, nr. 4,
2) hvor den pågældende har modtaget støtte efter lov om social service til pasning af handicappet barn, nærtstående med handicap eller alvorlig sygdom eller døende nærtstående og efter lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel til pasning af alvorligt sygt barn, samt
3) hvor den pågældende har aftjent værnepligt."

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=140126
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 31-05-2013 kl. 11:40.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2013, 11:50   #9
Jette91
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2011
Indlæg: 68
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
Jette91 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Men mig bekendt får man ikke højere ydelse fordi man er syg....

Der er vist til gengæld en 6 mdr.'s regel hvorefter man ikke kan få forhøjet ydelse mere, men rammes af et loft..

Ok.. ser ud til at du er ramt af den her..

"§ 25 f. En person, der modtager kontanthjælp efter § 25, stk. 1, nr. 3 eller 4, får den månedlige hjælp nedsat efter stk. 2, når personen har modtaget kontanthjælp i 6 måneder efter at den pågældende har påbegyndt et tilbud efter afsnit IV-VII i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven. Beregningen af perioden på 6 måneder sker efter stk. 5-7.
Stk. 2. Den nedsatte kontanthjælp udgør et månedligt beløb på
1) 4.379 kr. for personer under 25 år, der ikke bor hos en eller begge forældre, og
2) 2.177 kr. for personer under 25 år, som bor hos en eller begge forældre.
Stk. 3. Kommunen kan yde et behovsbestemt tillæg til en person, der har fået nedsat hjælpen efter stk. 1 og 2, hvis
1) personen ikke vil være i stand til at gennemføre en SU-berettigende uddannelse,
2) revalidering ikke kan antages at kunne bringe den unge i arbejde inden for en rimelig periode og
3) personen ikke vil være i stand til at påtage sig et arbejde.
Den samlede kontanthjælp kan dog ikke overstige beløbene i § 25, stk. 1, nr. 3 eller 4.
Stk. 4. Personer under 25 år, der har fået nedsat hjælpen efter stk. 1 og 2, omfattes ikke længere af disse bestemmelser, når de ikke har modtaget hjælp efter § 25 i 6 sammenhængende måneder. Beregning af perioderne sker efter stk. 5-7.
Stk. 5. 6-måneders-perioden i stk. 1 beregnes fra første hele kalendermåned, hvorfra personen er påbegyndt i tilbud efter afsnit IV-VII i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven. Perioden afbrydes, hvis personen i en hel kalendermåned ikke har modtaget kontanthjælp. 6-måneders-perioden i stk. 4 beregnes fra første hele kalendermåned, hvorfra personens ret til kontanthjælp ophører. 6-måneders-perioden afbrydes, hvis personen i en kalendermåned modtager hjælp efter § 25.
Stk. 6. Ved beregning af perioder med kontanthjælp efter stk. 1-4 medregnes endvidere perioder,
1) hvor personen har deltaget i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven,
2) hvor personen har modtaget engangshjælp efter § 25 a,
3) hvor personen har modtaget kontanthjælp under forrevalidering, jf. § 47, stk. 4, og
4) hvor hjælpen har været nedsat eller er bortfaldet efter §§ 36-43.
Stk. 7. Ved beregning af perioder med kontanthjælp efter stk. 1-4 ses der bort fra perioder,
1) hvor der er udbetalt kontanthjælp i forbindelse med graviditet, barsel eller adoption efter § 13, stk. 4, nr. 4,
2) hvor den pågældende har modtaget støtte efter lov om social service til pasning af handicappet barn, nærtstående med handicap eller alvorlig sygdom eller døende nærtstående og efter lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel til pasning af alvorligt sygt barn, samt
3) hvor den pågældende har aftjent værnepligt."

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=140126
Ved godt at man ikke får mere i kontanthjælp når man er syg men mener da stadig at have læst at kontanthjælp loften er blevet afskaffet så de ikke kan sætte os ned efter 6 måneder på kontanthjælp eller er det mig der er helt forkert på den??

Høre vel under denne paragraf når jeg ikke er i stand til at starte arbejde, uddannelse eller revalidering og har det på skrift fra Ouh at jeg pt. er sygemeldt efter operation og vil være det midst 6 måneder og ny operation kan komme på tale eller er det igen mig der er helt forkert på den?

Kommunen kan yde et behovsbestemt tillæg til en person, der har fået nedsat hjælpen efter stk. 1 og 2, hvis
1) personen ikke vil være i stand til at gennemføre en SU-berettigende uddannelse,
2) revalidering ikke kan antages at kunne bringe den unge i arbejde inden for en rimelig periode og
3) personen ikke vil være i stand til at påtage sig et arbejde.
Den samlede kontanthjælp kan dog ikke overstige beløbene i § 25, stk. 1, nr. 3
Jette91 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2013, 11:53   #10
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det andet loft var et samlet loft incl boligsikring, så man risikerede at boligsikringen faldt..

Men ja, hvis du er sygemeldt og har papirer på det, tænker jeg at du skal søge det tillæg.. og anke det hvis du får afslag..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lån af penge af kommunen IRC Nyttigt at vide for Førtidspensionister 8 11-02-2013 19:37
Må kommunen godt bare raskmelde mig? amacing Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 20 15-04-2011 12:11
At trække af ens kontanthjælp kandelsdorff Alt det andet 12 24-07-2010 21:27
Er der overhovedet regler for hvor meget kommunen må trække een igennem? fehovedet Din historie 9 22-12-2007 15:37




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension