K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-02-2012, 19:08   #11
Vimse88
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 71
Styrke: 13
Vimse88 er ny på vejen
Hej Mr x

Tak for dine svar

Jeg er glad for de mange informationslinks du har bragt, det gør det nemmere at overskue. Tak for din redegørelse af, hvad du mente med at oprette en konto i en anden bank. Det er ikke relevant for mig, for jeg har ingen formue, bort set fra det engangsbeløb jeg får, så jeg er langt fra de 750.000kr.

Du spørger til, hvad kommunen oplyser jeg kan få hjælp til; Da jeg blev førtidspensionist fik jeg sammen med afgørelsen en informationsoversigt(papir). Heraf fremgår det bl.a. hvad jeg må tjene, hvad jeg mister retten til, og hvad jeg stadig kan søge om.
Man mister retten til nedsat medielicens, varmetillæg, helbredstillæg og meget mere. Har man udgifter til medicin, briller, eller tandbehandling, kan man søge hertil, efter de almidelige regler i lov om aktiv socialpolitik §82.
Det er naturligvis reglerne for tildeling efter 2003.

Pga min situation får jeg kronikertilskud til al medicinen, så derfor er medicintilskud ikke relevant for mig, og tilbage er kun tandbehandling for mit vedkommende.

Jeg håber jeg med ovenstående kunne hjælpe lidt.


Hej Te-pigen

Tak for dit svar

Det var nyttig information. Så må jeg hellere se at få informeret kommunen, om mit engangsbeløb, så de ikke modregner det.


Hej Pedro

Tak for dit svar

Du svarede på det jeg er interesseret i. Tak. Som jeg forstår det, betyder det ikke noget, om man har pengene stående på en særlig konto, eller i en anden bank, når der skal søges om tilskud til tandbehandling. Som du rigtigt skriver, kan det meget hurtigt blive en meget dyr omgang.

Mvh
Vimse
Vimse88 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2012, 23:20   #12
Mr x
Hjemmevant på K10
 
Mr xs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Indlæg: 216
Styrke: 15
Mr x er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vimse88 Se meddelelser
Hej Mr x

Tak for dine svar

Jeg er glad for de mange informationslinks du har bragt, det gør det nemmere at overskue. Tak for din redegørelse af, hvad du mente med at oprette en konto i en anden bank. Det er ikke relevant for mig, for jeg har ingen formue, bort set fra det engangsbeløb jeg får, så jeg er langt fra de 750.000kr.

Du spørger til, hvad kommunen oplyser jeg kan få hjælp til; Da jeg blev førtidspensionist fik jeg sammen med afgørelsen en informationsoversigt(papir). Heraf fremgår det bl.a. hvad jeg må tjene, hvad jeg mister retten til, og hvad jeg stadig kan søge om.
Man mister retten til nedsat medielicens, varmetillæg, helbredstillæg og meget mere. Har man udgifter til medicin, briller, eller tandbehandling, kan man søge hertil, efter de almidelige regler i lov om aktiv socialpolitik §82.
Det er naturligvis reglerne for tildeling efter 2003.

Pga min situation får jeg kronikertilskud til al medicinen, så derfor er medicintilskud ikke relevant for mig, og tilbage er kun tandbehandling for mit vedkommende.

Jeg håber jeg med ovenstående kunne hjælpe lidt.


Mvh
Vimse
Det kan godt ske du er langt fra de 750.000 kr nu, men du ved jo heller ikke pt hvad du får i løbende indtægt fra dit pensionsselskab. Nogle K10 får meget i tabt erverhsevne erstatning.

Tak for dit svar om §82. Den skal jeg notere mig.

Mvh Mr x
Mr x er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2012, 00:55   #13
Vimse88
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 71
Styrke: 13
Vimse88 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mr x Se meddelelser
Det kan godt ske du er langt fra de 750.000 kr nu, men du ved jo heller ikke pt hvad du får i løbende indtægt fra dit pensionsselskab. Nogle K10 får meget i tabt erverhsevne erstatning.

Tak for dit svar om §82. Den skal jeg notere mig.

Mvh Mr x
Tak for dit svar Mr x

Du har helt ret i, at jeg ikke kender størrelsen på den løbende indtægt. God pointe. Jeg håber den kan hjælpe lidt hver måned, da jeg har lidt svært ved at få det til at løbe rundt, alene med FP og boligydelse.
Jeg er helt enig med dig i, at det er klogt at sikre, at man ikke har mere end indskydergarantien i den enkelte bank, hvis nu den krakker.

Det glæder mig, at jeg kunne hjælpe lidt angående §82. Så kunne jeg i det mindste give lidt tilbage, af den gode hjælp jeg har fået fra dig og andre.

Mvh
Vimse
Vimse88 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2012, 17:13   #14
jette2
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2010
Lokation: Odense
Indlæg: 87
Styrke: 15
jette2 er ny på vejen
??? hvad for et engangs beløb snakker i om????????

Hejsa..
Altså hvad er det for et engangs beløb i taler om??
Da min kærste blev førtidspensionist, fik han ikke noget beløb fra sin forsikring, og da han ringede til den, sagde de at dette beløb kun var til kritis syge.. og det hørte han ikke under fordi han havde fået pension???
jette2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2012, 17:18   #15
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jette2 Se meddelelser
Hejsa..
Altså hvad er det for et engangs beløb i taler om??
Da min kærste blev førtidspensionist, fik han ikke noget beløb fra sin forsikring, og da han ringede til den, sagde de at dette beløb kun var til kritis syge.. og det hørte han ikke under fordi han havde fået pension???
Jette, det er en pensionsordning fra arbejdet hvor der bliver trukket penge fra lønnen inden den bliver udbetalt.. og arbejdsgiveren betaler de fleste gange det dobbelte beløb...

Og når en der har sådan en pensionsordning bliver tilkendt ft. pension så udløser det et engangsbeløb på x antal kr. og også de fleste gange et mdr beløb som der skal betales skat af..

Knus Lone
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011

Sidst redigeret af Lunasdatter; 07-02-2012 kl. 17:56.
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2012, 17:28   #16
keld60
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2010
Indlæg: 528
Styrke: 14
keld60 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Lunasdatter Se meddelelser
Og når en der har sådan en pensionsordning bliver visiteret til ft. pension så udløser det et engangsbeløb på x antal kr. og også de fleste gange et mdr beløb som der skal betales skat af..

Knus Lone
Ikke helt rigtigt, den udløses ikke automatisk fordi du får FP. Den udløses fordi forsikringen vurderer at din arbejdsevne er nedsat med f.eks 2/3
F.eks fik jeg en afgørelse fra pensionen om at de ville udbetale TAE hver måned intil jeg bliver 65 ssamtidig fik jeg et engangsbeløb igen og det skete INDEN jeg var tilkendt FP.

Sidst redigeret af keld60; 07-02-2012 kl. 17:38.
keld60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2012, 17:37   #17
keld60
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2010
Indlæg: 528
Styrke: 14
keld60 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jette2 Se meddelelser
Hejsa..
Altså hvad er det for et engangs beløb i taler om??
Da min kærste blev førtidspensionist, fik han ikke noget beløb fra sin forsikring, og da han ringede til den, sagde de at dette beløb kun var til kritis syge.. og det hørte han ikke under fordi han havde fået pension???
Så havde han ikke en sundhedsforsikring sammen med pensionen.
Som kritisk syg får du indenfor 30 dage efter den er konstateret et engangsbeløb uanset udfaldet af sygdommen, altså om du kommer over sygdommen eller ej.
Hvis det senere vurderes at erhvervsevnen er varigt nedsat med 2/3 eller mere får du igen et engangsbeløb samt et månedlig ydelse indtildu er 65.
Samtidig med dette fortsætter dine indbetalinger til pension automatisk, du beholder også din sundhedsforsikring indtil du er 65...
Men som sagt det kræver at du har en sundhedsforsikring sammen med din pension.
En ordning som jeg desværre nyder godt af idag...
keld60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2012, 17:55   #18
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af keld60 Se meddelelser
Ikke helt rigtigt, den udløses ikke automatisk fordi du får FP. Den udløses fordi forsikringen vurderer at din arbejdsevne er nedsat med f.eks 2/3
F.eks fik jeg en afgørelse fra pensionen om at de ville udbetale TAE hver måned intil jeg bliver 65 ssamtidig fik jeg et engangsbeløb igen og det skete INDEN jeg var tilkendt FP.
Det er muligt at det er sådan i den verden du har færdes i.. men min overenskomstmæssige pension hos Pensam udbetaler først et engangsbeløb når man bliver tilkendt en førtidspension..
Og den hedder "Engangssum ved pension"

Og det mdr beløb som jeg modtager hver eneste mdr fra Pensam er en livslang pension

Og når jeg på fredag fylder 60 år da får jeg igen et engangsbeløb.. og igen engangsbeløb som 67 årig + en mdr ydelse (oveni den jeg allerede modtager..)

Knus Lone
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2012, 18:04   #19
keld60
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2010
Indlæg: 528
Styrke: 14
keld60 er ny på vejen
Vi lever vel i den samme verden eller..

Din ordning har så været en anden end min.

Jeg konstaterer bare at forsikringen kan komme med en afgørelse inden kommunen og dermed ikke automatisk følger om du er blevet tilkendt pension eller ej.


Andet er der ikke i det.
keld60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2012, 18:20   #20
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af keld60 Se meddelelser
Vi lever vel i den samme verden eller..

Din ordning har så været en anden end min.

Jeg konstaterer bare at forsikringen kan komme med en afgørelse inden kommunen og dermed ikke automatisk følger om du er blevet tilkendt pension eller ej.


Andet er der ikke i det.
Hehe det gør vi da Keld... hvad jeg mente var at jeg har været indenfor sundhedsvæsenet og du nok har været indenfor et andet fag ..

Og Pensam kommer ikke med en afgørelse inden kommunen har talt..

Jepsen.. en anden ordning.. men også et andet firma

Knus Lone
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
? vedr. engangsbeløb m.v. pamfilius Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 05-11-2011 19:55
Engangsbeløb som førtidspensionist onmyway Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 16 02-11-2011 13:08
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53
Engangsbeløb fra fagforening ved førtidspension. lony Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 18-01-2011 11:05
Modregnes ledighedsydelse af engangsbeløb fra pensionsselskab? MineBørnsMor Alt det andet 3 31-10-2010 03:47




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension