K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-11-2012, 08:43   #11
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Nej, jeg synes netop ikke det er fair, det regeringen vil gøre. En årsag er, som Web også skriver: sætter detailhandlen rent faktisk priserne ned, eller benytter de afgiftafskaffelsen til at øge deres indtjening...?

En anden årsag er, at folk på overførselsindkomst har fået så meget smæk i år med skattereformen og fleks/ftp-reformen. Dertil kommer en energi-reform, der øger udgifterne til varme, el og spildevand for alle. Det er ikke nogen fest at være på overførsel, og for rigtigt mange er budgettet i forvejen stramt. Med afgifterne havde man reelt et valg, da man kunne lade være med at købe dyrt, men skattestigning har man ikke noget valg, men kan bare aflevere ved kasse 1 igen. Det er jo forrykt først at give højtlønnede skattelettelser på bekostning af lavindkomsterne - og så lave en ny skattestigning, der berører alle. Så kunne de da have ladet være med at give dem, der har mest noget, der for dem er håndøre og i stedet brugt pengene mere fornuftigt...

Hvis regeringen virkeligt ville, kunne de finde de penge et andet sted, hvor det gjorde mindre ondt.

Det får jo også én til at tænke på, at det jo nok var derfor regeringen afskaffede fattigdomsydelserne ved årsskiftet. Havde de ikke gjort det, ville mange nu sidder endnu hårdere...

Det mest paradoksale er, at vi har talt om, at hvis skaten siger, må vi finde besparelser andre steder - og det betyder nok, at vi lægger en ekstra tur eller to om året ind til en indkøbstur til Tyskland... Det er nemlig ikke kun fedt- og sukkerholdige fødevarer, der er billigere dernede. Dét er rengøringsmiddel, shampoo, dyremad og brød mv også...

Som Helene skriver, så ved jeg heller ikke mere, hvem jeg skal stemme på mere. Med mindre Julemanden altså står på stemmesedlen næste gang...


Sidst redigeret af Risa; 07-11-2012 kl. 08:48.
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2012, 13:28   #12
ekseleven
Afhængigheds tegn af K10
 
ekselevens avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2010
Lokation: København
Indlæg: 378
Styrke: 0
ekseleven er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Risa Se meddelelser
Det mest paradoksale er, at vi har talt om, at hvis skaten siger, må vi finde besparelser andre steder - og det betyder nok, at vi lægger en ekstra tur eller to om året ind til en indkøbstur til Tyskland... Det er nemlig ikke kun fedt- og sukkerholdige fødevarer, der er billigere dernede. Dét er rengøringsmiddel, shampoo, dyremad og brød mv også...

Som Helene skriver, så ved jeg heller ikke mere, hvem jeg skal stemme på mere. Med mindre Julemanden altså står på stemmesedlen næste gang...
Hvis butikkerne ikk kan finde ud af at sætte priserne ned når afgifterne falder så må de lære det på den hårde metode.
Så køber vi flere varer i Tyskland.

Vores røde regering har sparet julemanden væk så ham kan du ikk stemme på.


Ekseleven
ekseleven er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2012, 14:30   #13
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
jeg er også bare rigtig træt af,at vi skal straffes sådan hele tiden..kan ikke lade være med at blive foragret over denne her regering...alt blir dyrere - men vi får ikke mere..
jeg kan også tydeligt se det i tyskland..vi har handlet der hele mit liv og der har altid været danskere - men slet ikke som nu..hylderne kan være total ryddet og butikkerne stoppet med danskere..og uanset om det er solidarisk el.ej forstår jeg dem godt...der er mange penge at spare..
så jo dyrere de gør det for danskerne - jo længere oppe i landet kommer grænseshopperne fra..

stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2012, 20:48   #14
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Regeringen har tilsyneladende følt sig nødsaget til at afskaffe fedt og sukkerafgifterne , efter pres fra EU.


Citat:
Regeringen forventer afgift-nederlag i EU

Ifølge notatet fra Skatte-, Økonomi- og Finansministeriet "er der for fedtafgiften opstået et problem i forhold til EU".

Problemet består i, at EU-kommissionen "forventes at indlede en sag mod Danmark for ulovlig statsstøtte", og at en sådan sag "vurderes ikke umiddelbart at kunne vindes på alle punkter".

Konsekvensen kan ifølge notatet blive, at fedtafgiften, som den daværende borgerlige regering i sin tid stod fadder til, helt "må ophæves"

Og hvad angår regeringens egen opfindelse, sukkerafgiften, er problemet det samme.

http://borsen.dk/nyheder/politik/art...rlag_i_eu.html
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2012, 11:58   #15
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af sourceful Se meddelelser
forstår altså ikke utilfredsheden med denne løsning, alle med lave indkomster burde klappe af den løsning da det er dem som er klart hårdest ramt af disse afgifter. De små penge skatten bliver hævet er hurtigt sparet i afgifter. Afgifter på fødevarer er noget af det mest usolidariske mens at finansiere tingene over indkomstskatten, / bundskatten er en mere solidarisk løsning.
Jeg kan ikke lige forstå hvad du mener med at de laveste indkomster er ramt hårdere af fedtafgiften... med mindre du mener at de lave indkomster har et større forbrug af afgiftspålagte varer...

Et regneeksempel ... og det er bare et eksempel da jeg ingen anelse har ang beløbsstørrelser...

Lad os sige hver person i dk intager for 500 kr fedtafgifter om året...
Så skal der jo altså hentes 500 kr. pr. person i skatteforhøjelser...
Da en stor del af Danmarks befolkning er børn der ikke betaler skat skal der ved hver skatteyder, og herunder også pensionister hentes ... måske... 800-900 kr...
Så de eneste der vinder er børnefamilier... alle andre taber på det her...

Og oven i det hele er der tvivlen om priserne sænkes når afgiften forsvinder..... selv politikerne er ved at vågne op og kigge ud i den virkelige verden...

Citat:
Tvivl om øget lighed
Enhedslisten har fremhævet prisfaldet på fede varer som en gevinst for de fattigste. Med det argument har partiet accepteret et lavere personfradrag, selv om det isoleret set skaber øget ulighed.

Men nu sår Enhedslistens finansordfører, Frank Aaen, selv tvivl om logikken bag lighedsregnestykket.

»Jeg tror ikke, at det i realiteternes verden påvirker butikkernes priser, om afgifterne går lidt op og ned,« siger han.
http://jyllands-posten.dk/indland/article4903777.ece


Resultatet af det her misk mask vil med garanti blive en ekstra regning for pensionister der jo i forvejen via andre tiltag har fået lagt bremse på stigningen af pensionen i fremtiden...

Det er en ommer... big time... men det skal man nok ikke forvente at det bliver... så meget tør politikerne nok alligevel ikke kigge ud i den virkelige verden



...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2012, 12:04   #16
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
Har du læst bare en smule økonomisk teori, vil du også vide at alle afgifter osv altid vil ramme bunden hårdere end den vil ramme toppen også kaldet indirekte skatter.

for jeg skal aflevere samme 5 krone til statskassen hvergang jeg køber min cola, som rigmanden.
Alternativt som her bliver afgiften afskaffet med en hævelse af bundskatten og her aflevere jeg f.eks. 0,5 % af min indkomst og rigmanden gør det samme, men der er i kr. og øre stadigvæk mere han aflevere end mig og derfor mere solidarisk.

og da 5 kr. betyder mere i mit budget end for rigmanden, vil jeg blive hårdere ramt, derimod aflevere vi begge en % bliver vi begge mere solidarisk ramt, kan godt være procenten betyder mere i mit budget, men i hans er det flere kr. han aflevere.

Sidst redigeret af sourceful; 10-11-2012 kl. 12:17.
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2012, 12:30   #17
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Jo jo... dem der betaler topskat kommer da godt nok til at betale lidt mere end dem der ikke betaler topskat... men uden at have læst økonomi så vil det jo ikke gøre den store forskel... hvis du har læst økonomi må du jo kunne fortælle mig hvor stor den ekstra topskat vil være... i mit eksempel ekstra topskat af 800-900 kr.... og hvor mange der kommer til at betale topskatten af de 800-900 kr ?

Det er jo en forkert måde du regner på da det ikke er procenten der stiger men fradraget i bunden der falder

Da det er i bunden af skalaen det sker vil det være den store brede befolkning der kommer til at bære denne ekstra skat... og ikke topskatteydere...



....
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2012, 13:02   #18
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
forstår ikke hvorfor du blander topskat, ind i det her og den ekstra topskat af hvad, der er ingen der har snakket topskat.

faktum er vi har 3 direkte skatter 4 (hvis du betaler kirke skat) og det er alle sammen % mæssigt beskattet, så ham der tjener en million betaler stadigvæk i kr og øre mere i bundskat end mig, mens procentvis betaler vi det samme og bidrager derfor på den må de lige meget, selv om dette ikke er faktum i kr og øre, da ham med million indtægten også i bunden naturligvis bidrager mere end mig.

og kan godt være du kommer til at aflevere 800-900 kr mere men ham med million
indtægten kommer til at aflevere endnu mere, ikke fordi hans topskat stiger, men fordi han på samme måde som du får et lavere bundfradrag, samt stigningen i bundskatten og jo der er en stigningen i bundskatten, i det forslag der lå tidligere, samt en fastfrysning af fradraget.

Sidst redigeret af sourceful; 10-11-2012 kl. 13:09.
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2012, 13:21   #19
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af sourceful Se meddelelser
forstår ikke hvorfor du blander topskat, ind i det her og den ekstra topskat af hvad, der er ingen der har snakket topskat.

faktum er vi har 3 direkte skatter 4 (hvis du betaler kirke skat) og det er alle sammen % mæssigt beskattet, så ham der tjener en million betaler stadigvæk i kr og øre mere i bundskat end mig, mens procent vis betaler vi det samme og bidrager derfor på den må de lige meget, selv om dette ikke er faktum i kr og øre, da ham med million indtægten også i bunden naturligvis bidrager mere end mig.

og kan godt være du kommer til at aflevere 800-900 kr mere men ham med million
indtægten kommer til at aflevere endnu mere, ikke fordi hans topskat stiger, men fordi han på samme måde som du får et lavere bundfradrag, samt stigningen i bundskatten og jo der er en stigningen i bundskatten, i det forslag der lå tidligere, samt en fastfrysning af fradraget.
Hvis det endelige vedtagne giver en stigning i procenten så har du en pointe.... hvis det som jeg har opfattet det kun er bundfradraget der sænkes så regner du forkert...for så får det først betydning når man rammer topskatten...

Lad os se hvad der bliver vedtaget...


....

Og det så jeg så lige her

Citat:
Regeringen fjerner fedt og sukkerafgifterne, sænker afgiften på elvarme, og udsendte danskere slipper for skat i delaftale med Enhedslisten om finansloven.

Det koster knap fire milliarder kroner og regningen sendes til skatteyderne.

De får sænket personfradraget med 900 kroner. Det giver godt halvanden milliard kroner. Samtidig hæves bundskatten med 0,19 procent, som giver knap 2 milliarder kroner
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/...-afgifter.html


Så der var en lille stigning af procenten... hvilket gør det lidt mere afbalanceret...
Men så blev der lige lagt en enstra regning oveni så man kunne rette op på tidligere misk mask i skattereform og så i større elafgifter...

...

Og her var der så lige en enkel oversigt over problematikken

Citat:
Sådan virker det:

Det lavere personfradrag styrker arbejdsudbuddet, men øger uligheden

målt på gini-koefficienten.

Den højere bundskat sænker gini-koefficienten og øger ligheden, men

sænker arbejdsudbuddet.

Samlet falder indkomstforskellene 0,02 point

på gini-koefficienten, mens arbejdsudbuddet ifølge regeringen er neutralt.
http://jyllands-posten.dk/politik/article4904024.ece
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2012, 14:06   #20
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Nu har jeg altid været imod de afgifter, fordi de rammer lavindtægterne hårdere i økonomien end dem, der tjener meget.

Men at en fjernelse af en adfærdsregulerende skat, der rammer dem, der bruger meste af disse vare, skulle betyde generel skattestigning til alle, havde jeg godt nok ikke forestillet mig...! Før havde man et valg i supermarkedet, nu har man ikke længere dét valg Måske det næste bliver at sænke afgifterne på tobak og alkohol - for at stække grænsehandlen endnu mere - og så lægge den tabte indtægt overpå bogerne med yderligere skattestigninger...?!

Måske et dumt spørgsmål, men nedsættelsen af personfradraget med 900kr - dét er vel pr år...?
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Enhedslisten kræver højere kontanthjælp til unge Mommse Politik og Samfund 29 06-11-2011 10:13
Højere kontanthjælp til tyskerne bla-bla Politik og Samfund 6 16-02-2010 19:57
Højere afgifter på smøger og slik..... Ninja Politik og Samfund 29 24-08-2009 15:40
Har vi trådt de højere magter hr.luko Din historie 14 06-08-2009 12:48
Fik sgu hjælp fra de højere instanser! Antoniette Den nyttige viden vi alle har 5 09-10-2007 16:07




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension