K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-01-2014, 00:01   #1
FOB
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2012
Indlæg: 62
Styrke: 12
FOB er ny på vejen
LÆ 261 Anmodning om lægeerklæring...

Hej alle

For nogen tid siden udarbejdede min veninde det forberedende skema sammen med sin sagsbehandler.

MIn veninde har ikke fået en kopi af dette dokument - er det korrekt

Efterfølgende udarbejder SB LÆ 261. De ord der er skrevet i de respektive rubrikker i skemaet, stemmer ikke overens med hvad der blev aftalt skulle stå i det forberedende skema.

Jeg ved at det er et resume der skal stå i LÆ 261; men er det virkelig korrekt at SB bare kan udfylde skemaet med sine egne ord??? Der er oplysninger som ikke er blevet sagt omkring det forberedende skema. Der er også oplysninger der ikke er med i skemaet, som bør være der.

Er det ikke meningen at redegørelsen i skemaet også skal indeholde borgerens egen vurdering?? Indforstået at det selvfølgelig skal være borgeren og ikke SBs ord?????
FOB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2014, 07:46   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Jeg bliver en smule forvirret over det du skriver, men forstår det således

Veninden har udfyldt rehabiliterings team forberedende skema sammen med sagsbehandler og er ening i det der skreves? Er det korrekt

Sagsbehandler udfylder LÆ 261 alene og sender til lægen? Er det korrekt?
Sagsbehandler skal udfylde LÆ 261 selv og sende til lægen, det er her de kan stille spørgsmål til lægen om havd de ønsker undersøgt/ belyst (se her: http://ams.dk/~/media/AMS/Dokumenter...edningpdf.ashx )

Veninden skal så til lægen og undersøges og lægen udfylder så LÆ 265 (http://www.klxml.dk/KLB/Blanket/Gaelder/la265.pdf) og returnerer til kommunen.

Det er vigtigt både at veninden når hun bestiller tid hos lægen siger at det er til udfyldelse af Læ 265, da nogle læger sætter ekstra tid af til undersøgelsen (min egen læge sætter 60 minutter af, andre mindre) og læser det LÆ 265 skema jeg har vedhæftet før lægebesøget, så hun kender de rubrikker der skal udfyldes.

Ofte udfylder lægen først skema efter undersøgelsen/samtalen.

LÆ 261 skal ikke indeholde borgerens egne prd, rehabiliterings skemaet skal

Sidst redigeret af gisne; 28-01-2014 kl. 07:48.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2014, 10:40   #3
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Man kan altid bede om at få lagt sine egne kommentarer ved sin sag - fik på et tidspunkt en attest, der var flere fejl i. Jeg gjorde opmærksom på det og fik det vedlagt min sag.
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2014, 12:39   #4
lgkh62
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2013
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 602
Styrke: 12
lgkh62 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af FOB Se meddelelser
Hej alle

For nogen tid siden udarbejdede min veninde det forberedende skema sammen med sin sagsbehandler.

MIn veninde har ikke fået en kopi af dette dokument - er det korrekt

Efterfølgende udarbejder SB LÆ 261. De ord der er skrevet i de respektive rubrikker i skemaet, stemmer ikke overens med hvad der blev aftalt skulle stå i det forberedende skema.

Jeg ved at det er et resume der skal stå i LÆ 261; men er det virkelig korrekt at SB bare kan udfylde skemaet med sine egne ord??? Der er oplysninger som ikke er blevet sagt omkring det forberedende skema. Der er også oplysninger der ikke er med i skemaet, som bør være der.

Er det ikke meningen at redegørelsen i skemaet også skal indeholde borgerens egen vurdering?? Indforstået at det selvfølgelig skal være borgeren og ikke SBs ord?????
Hej Fob
Din veninde har udfyldt det forberedende skema til Rehabiliteringsteamet sammen med sin sagsbehandler.
Rehabiliteringsplanens forberedende del kommer til underskrift/godkendelse af din veninde når det er færdig skrevet af hendes sagsbehandler.
Her bør også fremgå af felterne din venindes beskrivelse ellers kan hun tilføje det, når det forberedende skema fremsendes eller gennemgåes hos sagsbehandleren før underskrift.

LÆ261 er Sagsbehandlerens blanket til undersøgende læge, der skal lave LÆ265 sammen med patienten.
Det er vigtigt i LÆ265 at her bliver gener og diagnoser sammenfattet-beskrevet af lægen.
Hilsen lgkh62
lgkh62 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2014, 15:48   #5
FOB
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2012
Indlæg: 62
Styrke: 12
FOB er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
Jeg bliver en smule forvirret over det du skriver, men forstår det således

Det kan jeg godt forstå. Det er jeg også, men det kommer frem ved min svar her.

Veninden har udfyldt rehabiliterings team forberedende skema sammen med sagsbehandler og er ening i det der skreves? Er det korrekt

Helt korrekt. Det var bare godt, og der kom til at stå alt det som veninden ønskede skulle stå der. Det er ikke her jeg ser problemet.

Sagsbehandler udfylder LÆ 261 alene og sender til lægen? Er det korrekt?

Det er også korrekt. Men det er her jeg ser problemer for veninden. Det der blev nedskrevet i det indledende skema indeholder fejl og ikke korrekte oplysnnger. Og vi kan kun kommentere det, når den skriftlige høring skal være. Her kan vi få vedlagt vore kommentarer; men desværre ved vi i det årelange forløb at SB's ord - selv de fortolkede og inkorrkte - har langt større betydning end vore kommentarer. Og dét ved jobcenteret og ikke mindst SB.

Sagsbehandler skal udfylde LÆ 261 selv og sende til lægen, det er her de kan stille spørgsmål til lægen om havd de ønsker undersøgt/ belyst (se her: http://ams.dk/~/media/AMS/Dokumenter...edningpdf.ashx )

Det er jeg klar over; problemet er dog at spørger SB om ting der ikke er aktuelle eller relevante, får SB de svar der ønskes og ikke de korrekte svar.

Veninden skal så til lægen og undersøges og lægen udfylder så LÆ 265 (http://www.klxml.dk/KLB/Blanket/Gaelder/la265.pdf) og returnerer til kommunen.
YEP

Det er vigtigt både at veninden når hun bestiller tid hos lægen siger at det er til udfyldelse af Læ 265, da nogle læger sætter ekstra tid af til undersøgelsen (min egen læge sætter 60 minutter af, andre mindre) og læser det LÆ 265 skema jeg har vedhæftet før lægebesøget, så hun kender de rubrikker der skal udfyldes.

Ofte udfylder lægen først skema efter undersøgelsen/samtalen.

Den er vi helt med på, og problemet ligger slet ikke her.

LÆ 261 skal ikke indeholde borgerens egne prd, rehabiliterings skemaet skal
Jeg er ikke helt enig med dig her. I LÆ261 står under Redegørelsen at "borgerens egen vurdering af borgerens resourcer i forhold til....". Og hér må det da være "borgerens" or og ikke SB's fortolkede. Eller er jeg bare helt galt afmarcheret????

Håber at du er forvirret på et lidt højere plan - for det er jeg.


Citat:
Oprindeligt indsendt af lgkh62 Se meddelelser
Hej Fob
Din veninde har udfyldt det forberedende skema til Rehabiliteringsteamet sammen med sin sagsbehandler.
Rehabiliteringsplanens forberedende del kommer til underskrift/godkendelse af din veninde når det er færdig skrevet af hendes sagsbehandler.
Her bør også fremgå af felterne din venindes beskrivelse ellers kan hun tilføje det, når det forberedende skema fremsendes eller gennemgåes hos sagsbehandleren før underskrift.

Det er jeg helt klar over. Som du kan se i andet sted i tråden, ligger problemet ikke her. Stort set alt er kommet korrekt med.

LÆ261 er Sagsbehandlerens blanket til undersøgende læge, der skal lave LÆ265 sammen med patienten.
Det er vigtigt i LÆ265 at her bliver gener og diagnoser sammenfattet-beskrevet af lægen.

Helt enig. Problemet - som du kan læse andet sted i tråden, er det en inkorrekt udfyldelse af LÆ261, hvor der er opført fortolkede oplysninger og udeladt andre vigtige. Der er oplysninger i det forberedende skema, der ikke er kommet med i LÆ261.


Hilsen lgkh62
Jeg opfatter det som SB's forsøg på at planlægge svaret fra egen læge, hvilket bekymrer mig.

Citat:
Oprindeligt indsendt af tumnus Se meddelelser
Man kan altid bede om at få lagt sine egne kommentarer ved sin sag - fik på et tidspunkt en attest, der var flere fejl i. Jeg gjorde opmærksom på det og fik det vedlagt min sag.
Det er også det der er meningen; men min erfaring er desværre at SB's fortolkninger vejer langt mere end borgerens. Sandheden ligger i SB's fortolkninger og ikke i borgerens. Er det korrekt???
FOB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2014, 16:12   #6
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af FOB Se meddelelser
Jeg er ikke helt enig med dig her. I LÆ261 står under Redegørelsen at "borgerens egen vurdering af borgerens resourcer i forhold til....". Og hér må det da være "borgerens" or og ikke SB's fortolkede. Eller er jeg bare helt galt afmarcheret????

Håber at du er forvirret på et lidt højere plan - for det er jeg.
Borgeren er ikke med til at bestemme hvad lægen skal spørges om. Desværre bestemmer jobcenteret her helt suverænt. Men jobcenteret skal jo kende hendes eget syn på sine ressourcerg og hvis de ændrer dem ifht det som står på rehab. Skema så klag skriftligt både til sagsbehandler og jobcenterchef.

Dernæst så snak med lægen når punktet 2.4 i læ265 skal skrives. Her kan evt fejl fra jobcenteret rettes (lægens kommentarer til pt egen opfattelse af eget helbred), her kan din veninde få støtte fra lægen til at det står rigtigt og læ 265, kan ikke tilsidesættes efter den nye lov.

Så hun har mulighed for sammen med lægen at skrive hvad de sammen finder er relevant.

Det gjorde min læge i hvertfald. Hun gav jobcenteret en svada over at de endnu engang udbad sig en lægeerklæring, på trods af at hun havde lavet indtil flere som hun føle de tilsidesatte.
Hun bestemte suverænt hvad hun ville skrive og skrev om mange ting som de ikke havde udbedt sig svar på, men som hun mente var relevant.

Jeg håber at det samme bliver muligt for din veninde.

Ang. Partshøring,så er det så enkelt at hun skal lade være med at underskrive eller forlange skriftlige kommentarer medtaget, hvor I tilbageviser evt. Irelevante eller forkerte oplysninger.

Da jeg blev indkaldt til partshøring, sendte vi en mail til sagsbehandleren at vi ønskede at partshøringen foregik skriftligt. Vi skrev så vores kommentarer ned og sendte til jobcenteret som blev vedlagt.

Håber at alt lykkes for din veninde

Sidst redigeret af gisne; 28-01-2014 kl. 16:19.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2014, 16:20   #7
FOB
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2012
Indlæg: 62
Styrke: 12
FOB er ny på vejen
Tak Gisne

Gode råd er altid velkomne.

Jeg er helt med på at SB selv skriver; men det giver vel ikke ret til at fortolke det borgeren siger??? Det virker noget mystisk.

Og ja, vi har også tænkt os at give min venindes kommentarer til de respektive punkter i LÆ261, når egen læge skal udfylde LÆ265.

igen tak
FOB er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension