K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-07-2011, 04:19   #1
Goldie87
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
Goldie87 er ny på vejen
I vildrede...

Hej.
Jeg ved knapt hvor jeg skal begynde.. Prøver at gøre det så kort som muligt:
Jeg er en pige på snart 25 år. Jeg har lidt af angst og depression siden en alder af 6 år. Har ALDRIG fungeret i skolen, eller kunne passe den regelmæssigt. Jeg har fået lys-terapi, samtale-terapi - gentagne gange, og lykkepiller. Intet har hjulpet det mindste.
Da jeg for et par år siden forsøgte at kaste mig ud i en uddannelse gik det endnu mere galt.. Kunne pludselig ikke koncentrere mig om de mindste ting, fik pludseligt svært ved fag der altid har været nemme for mig, kunne ikke huske, ikke indlære, ikke sove ordenligt, var stresset 24/7, fik mareridt hver nat når jeg endelig sov, depressionen vendte tilbage, osv... Det er snart 3 år siden, og jeg døjer stadig med de symptomer. Bare det at jeg skal til møde på jobcenteret kan gøre at jeg ligger søvnløs.
Føler et ENORMT behov for at få FRED, og har haft det sådan så længe jeg kan huske.

Jobcenteret har næsten ikke sat noget i gang, og jeg har meget lidt papirer og vurderinger liggende. - Er dog sygemeldt.
Hvad kan jeg gøre? Hvordan er jeg stillet?
Den sidste undersøgelse jeg var til, var en samtale på 3 timer, hvor jeg skulle igennem nogle tests og længere samtaler.. (kognitiv terapi). Resultatet blev at psykologen mener at uddannelse er fuldstændigt udelukket, både nu og på sigt. - Det samme gælder fuldtids arb. Hun mente dog der er håb om flexjob på sigt, EFTER jeg har været i terapi.. - IGEN.

Tak fordi i læste med.. Håber der er nogen gode råd eller lign. For ved snart ikke hvad jeg skal stille op længere.. Føler hele tiden jeg skal kæmpe for at fungere som alle andre, og det føles som en umulig opgave. Kan knapt nok holde ud at gå som sygemeldt på kontanthjælp.
Goldie87 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2011, 04:21   #2
Goldie87
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
Goldie87 er ny på vejen
- Har heller ikke nemt ved at sætte de rigtige ord ind i sætninger længere, så håber I kan forstå hvad der skal stå.
Goldie87 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2011, 09:20   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du skal vel gennemgå denne terapi, igen, hvis den kan hjælpe dig.

Efterfølgende, skal du be om afklaring af din arbejdsevne, eller mangel på denne.

Går du hos psykiater, og hvad siger denne?

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2011, 12:16   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
har set du har oprettet en anden tråd

men alle dine spørgsmål, skal du skrive i denne tråd
de fleste gider ikke og samle oplysninger fra flere tråde.

men udfra det du skriver, er det ikke nok til du selv kan søge penison
det kan du godt, men vil bestemt tro du får afslag.

du skal gå i gang med at få nogle ordenligt lægepapir som beskriver din funtionsevne
og derefter i en arbejdsprøvning

tror nu også du skal kigge på fleks i første omgang.

du skal huske for fleks eller pension, må der ikke være nogen behandligsmuligheder
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2011, 13:45   #5
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Har man fundet årsagen til hvorfor du som 6 årig begyndte at lide af disse ting? Hvis ikke kan du også opleve at blive ved at blive kastet rundt i systemet for at afprøve/udelukke forskellige ting
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2011, 18:24   #6
Goldie87
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
Goldie87 er ny på vejen
Tak for svarene.
Terapi har jeg prøvet gentagne gange, siden barndommen. Det har aldrig hjulpet mig. Det har faktisk haft den modsatte effekt, at jeg kom ned i en ny depression igen, gang på gang.

Jeg har en del af de samme symptomer som folk med posttraumatisk stress.. Blir udmattet af de mindste ting, kan ikke huske, ikke koncentrere mig, ikke overskue ting der er normal hverdag for de fleste, får tilbagevendende angst og depressioner, har udviklet en slem grad af stress på trods af jeg har været sygemeldt i årevis, har mareridt, sover dårligt, kan ikke sove natten før jeg har en aftale eller skal noget, og så er jeg begyndt at få brystsmerter, har en indre uro 24/7, blir let irriteret og agressiv, osv.

Der er ingen der har kunne finde en grund til alt det her.. Og mine symptomer forværres mere og mere med tiden.

Jeg har stående i mine undersøgelser at jeg IKKE vil kunne yde nogen form for arb, men MULIGVIS vil kunne passe flexjob på sigt.

Udover det, kan jeg fortælle lidt om min barndom og teenage år.. Min angst begyndte i 6 års alderen, hvor jeg en morgen kom løbene ud til min mor efter hun havde afleveret mig.. Kan intet huske, men kan huske jeg var bange. - Min mor havde en mistanke om at jeg har haft en oplevelse i sfo'en, da der var noget ved en af de mandlige pædagoger hun ikke brød sig om.. Han tvang børnene til at sidde på skødet osv.

Jeg havde dog også en oplevelse allerede tilbage i børnehaven hvor nogle store knægte truede mig og nogle andre med at skubbe os ud over kanten på et kæmpe klatreområde.. De stilte sig på vores fødder, og lænede sig ind over os.

Som 10 årig overvejede jeg selvmord.. Tænkte ikke på andet.

Som 12 årig blev min farfar kørt ned, og lå efterfølgende som en grøntsag i 6 mdr.. En aften da vi alle sad hos ham, fik han pludselig kramper, og få mins efter døde han.. - Sad og holdte ham i hånden.

Som 16 årig havde jeg en kæreste der var skizofren, og som pludseligt flippede ud, uden nogen grund. Han ku finde på at ta så hårdt fat i mig at jeg røg ned af sofaen, og derefter blev jeg slæbt rundt i huset, fordi jeg nægtede det han ville ha mig til.
Deruover oplevede jeg kæreste voldtægt også.
Jeg har fortrængt mange af de oplevelser i mange år, men de dukker op i mig, når min kæreste f.eks holder mig fast i sjov eller lign.. Jeg går i chok og kan sidde og være helt "væk" i timevis. Ude at stand til at sige noget, gøre noget, kan intet andet end tude og er direkte angst.

Som 22 årig oplevede jeg brand.. Blev vækket midt om natten ved at der blev hamret på mine vinduer og råbt at jeg skulle komme ud.. Det var så pga en brand i lejligheden ved siden af min.

- Jeg har sikkert glemt nogle ting, men det er nogle af mine værste oplevelser.. Og eftersom ingen mener det kan ha givet mig posttraumatisk stress, til trods for alle jeg har snakket med, mener at jeg har symptomerne.

Blot lidt info herfra..
Håber det kan give lidt indblik i at jeg er ude af stand til terapi osv, da det vil resultere i at jeg ligger søvnløs 2-3 nætter på ugentlig basis. Og der er endnu ikke nogen psykiatere, psykologer, speciellæger osv, der har kunne finde ud af hvad der er galt.

Men jeg vil ta jeres råd til mig, og prøve at snakke med min sagsbehandler om hvad muligheder jeg ellers har, da jeg mangler en MASSE i min sag, og indtil videre kun har fået tilbudt undersøgelser og terapi, i de snart 3 år jeg har været på kontanthjælp. - Og det er prøvet + jeg tog lykkepiller.
Goldie87 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2011, 18:28   #7
Goldie87
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
Goldie87 er ny på vejen
skal dog lige siges at jeg har diagnoserne angst og depression slået fast. Men de mener der er mere end det.
Og i næste uge skal jeg til læge og ha fastslået at jeg har længerevarende stress også.
Goldie87 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2011, 20:55   #8
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Selve din sag kan du desværre ikke komme videre med før det der muligvis er væk.

Du kan ikke afklares før sin tilstand er det der hedder stationær, og det er den selv sagt ikke så længe du muligvis kan klare fleks på sigt.

Alle behandlingsmuligheder skal være udtømte, din tilstand stationær (og varig) først når lægerne skriver det, kan han blive plaseret i en kasse, ind til da er der ikke andet at gøre end at deltage i alle div former for behandlinger der bedes om skal afprøves.

Desværre.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2011, 00:15   #9
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Ja, kan heller ikke lige komme på andet, end LUM!

Men forsøg at få en god snak med din læge, han/hun må da kunne et eller andet, enten foreslag eller hjælpe med at få dig indstillet til pension?

PS der er mulighed for at tilkende pension, med senere revurdering? Dette kunne måske være noget for dig, så du fik ro.
Men vigtigt at inddrage din læge!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2011, 02:38   #10
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Goldie87

Du har gennemgået en del trods din unge alder, nogle af begivenhederne må have været meget svære for dig, sammen virker de til at have skabt en vanskelig start på dit liv. Spørgsmålet er derfor: hvordan bliver dit liv lettere og bedre fremover, så du ikke skal kæmpe hele tiden.

Som de øvrige skriver med mere konkrete ting, skal jobcenter gå frem efter arbejdsevnemetoden. Dette stillern ogle krav til fremgangsformen og den hjælp du bør få. I forhold til dette skal din arbejdsevne afklares og i forhold til dette skriver du flg.:
Citat:
i mine undersøgelser at jeg IKKE vil kunne yde nogen form for arb, men MULIGVIS vil kunne passe flexjob på sigt.
. Og flg.:
Citat:
Den sidste undersøgelse jeg var til, var en samtale på 3 timer, hvor jeg skulle igennem nogle tests og længere samtaler.. (kognitiv terapi). Resultatet blev at psykologen mener at uddannelse er fuldstændigt udelukket, både nu og på sigt. - Det samme gælder fuldtids arb. Hun mente dog der er håb om flexjob på sigt, EFTER jeg har været i terapi..
Det vil derfor være dette SB arbejder ud fra, dvs. at terapi vil kunne hjælpe dig mod et fleksjob.

Du skriver også, du har været i en del terapi siden din barndom, samt lykkepiller, og det virker som du ikke har tiltro til terapi mere og ønsker fred pga. af de symptomer du oplever, som har lighed m. PTSD.

Men du skriver ikke noget om, hvilke diagnoser du har fået over tid. Jeg går ud fra du har været hos psykiater, ja, måske flere. Men du skriver, at du har
Citat:
har lidt af angst og depression
siden din barndom.

Selvom der arbejdes eft. arbejdsevnemtoden og denne indeholder flere delelementer (kig evt. under fanen øverst: nyttige link, arbejdsevnemodetode), så er et af pkt.'erne afklaring om helbredet, hvorfor du bør få dette ordentlig afklaret.

I forhold til dette vil jeg stille dig nogle spørgsmål, som du ikke behøver at svare på, men evt. selv kan bruge til at komme videre:

1. en rigtigt god prak. læge er væsentlig, i dit tilfælde: en der magter at gå ind i din tror jeg vanskelige problematik for at du får den hjælp du har brug for-nu og på sigt. Har du en sådan prka. læge?? Ang. dine brystsmerter må disse selvfølgelig undersøges via din læge, men det kan være psykosomatisk.

2. en psykiater, der følgere dig over en længere periode, således at dette kan udmøntes i en reel vurdering af dine komplekse symptomer, og ikke mindst evt. korrekt diagnose, således at du kan få den rigtige hjælp såvel via denne som via Jobcenter. Har du været hos en psykiater eft. eget valg i en længere periode? Og hvis ikke, så spørg herinde om nogen kan anbefale én, der er funderet i andet end at udskrive piller.

3. en psykolog, der pt. kan støtte sig i af få så meget ro og fred, det er muligt at skabe, mens du går gennem den proces, det nu er at være i systemmet omkr. afklaring af arbejdsevne.

Om du tidl. har fået henvisning til en sådan fra din læge ved jeg jo ikke, men se flg. link, som jeg har sat ind: http://www.k10.dk/showthread.php?t=18692

På trods af du skriver:
Citat:
jeg er ude af stand til terapi
og giver dig søvnløse nætter, så findes der forsk. former for terapi, og hvis du er i den sitaution, at du fortrinsvis (hvilket dit skriv kan tyde på) har brug for støttende terapi, så bør du finde en psykolog, der har denne tilgang til din sitaution pt.

Jeg ved ikke, hvordan din tidl. terapi har været, men det er væsentligt, at du selv får sagt fra start, hvordan du tidl. har oplevet terapi, og hvilken effekt det har haft på dig, således at du bliver mødt ordentligt med dine behov, som pt. er at få ro på. Har dette været muligt i dine tidl. forløb?

4. i forhold til din SB kunne du selv skimme lidt i arbejdsevnemetoden, spec. i forhold til RP, således at du er sikker på, at den er i orden og dermed giver et reelt grundlag, at hjælpe dig ud fra. Du skriver nemlig flg.:
Citat:
Jobcenteret har næsten ikke sat noget i gang, og jeg har meget lidt papirer og vurderinger liggende
. Hvis du ikke har overskud til dette, kunne du så ikke få nogen til at hjælpe dig, dels med dette og dels at læse din akter igennem? Jeg går ud fra, at du aktindsigt pga. ovenstående citat fra dig. Men ellers er der også under fanen nyttige links: en formular, der kan kopieres omkr. aktindsigt.

Eller du kan tage det i mindre bidder, og sørge for at lave noget godt for dig selv ind i mellem.

Ang. PTSD, så er der herinde en under fanen: sociale grupper, en gruppe også for PTSD, hvor jeg har lagt flere link ind omkr. denne diagnose. Om du lider af PTSD kan jeg jo i sagens natur ikke udtale mig om, men spørgsmålet bør afklares via en psykiater, der har speciale i traumer. Men der er forskellige holdninger til denne diagnose, og hvad der udløser den. Men generelt kan jeg sige, at man via anden psykisk diagnose (læs begivnehder i barndom el. ungdom) kan være den mulighed, at man er mere disponeret for PTSD end andre med en solid og sund barndom.

Håber ovenstående kan hjælpe lidt på vej, selvom jeg også anbefaler nogle ting, som du skriver, at du har prøvet: "been there, done that".

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Angstramt i vildrede. ydur32 Spørgsmål ang fleksjob 10 26-11-2012 15:01
i vildrede glaesnerhansen Politik og Samfund 6 03-07-2012 14:19
Helt i vildrede !!! alarm Alt det andet 3 18-11-2010 22:00
Helt i vildrede.... Babyrex Spørgsmål ang fleksjob 3 27-10-2010 09:17
Vildrede Ragnar Din historie 28 12-04-2010 11:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension