K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Principielle afgørelser fra Ankestyrelsen > Nyt om loven > Nyt fra Ankestyrelsen

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-07-2013, 22:53   #11
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Til information i forbindelse med Ankestyrelsen nye opgaver samt sagsbehandlingsfrister.

Spørgsmål til ministeren fra Folketingets Socialudvalg.

"Bliver sager, som Ankestyrelsen overtager fra de sociale nævn, hurtigere færdig behandlet end nye sager, styrelsen får ind?"

http://www.ft.dk/samling/20121/almde...11/1269381.pdf

Ministeren har endnu ikke svaret.

Men nyt spørgsmål er allerede forberedt til ministeren, hvis ministerens svar på det første spørgsmål er relevant, til det andet spørgsmål.

http://www.ft.dk/samling/20121/almde...08/1269376.pdf

Det er politik der belyser situationer, som borgeren kan bruge.

Hilsen Peter
Jeg tilhører dem der har modtaget et brev fra ankestyrelsen.

Jeg skal vente ydeligere 10 måneder på en afgørelse står der i brevet fra ankestyrrelsen, det vil sige at holder dette stik, så runder jeg de 60 ugers behandlingstid for en klage over afslag på ftp jeg ser frem til maj 2014 hvor der måske kommer en afgørelse med posten, er det tilfældet venter jeg mere en 1 år på en afgørelse fra BAN - nu ankestyrelsen................ føler lidt jeg snart er nød til at sygemelde mig på ny, da den ventetid tager livsmodet fra en ............ er spændt på hvad de mon siger inde på borgen.
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2013, 08:45   #12
ZikZak
Hjemmevant på K10
 
ZikZaks avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2013
Indlæg: 225
Blog Indlæg: 3
Styrke: 11
ZikZak er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Men jeg ved stadig ikke om der er tale om en partshøring eller klage/anke, men mig om det... det er bare rart at vide hvad vi snakker om.
ja, jeg er selv lidt i tvivl...
Jeg har modtaget et brev der hedder "Partshøringstop af spd", hvor der står at mine sygedagpenge ikke kan forlænges ud over de 52 uger, og så er der div begrundelser. Jeg havde så ca. 14 dage til at svare på afslaget. Jeg har afleveret min indsigelse på kommunen.
Jeg håber at dette betyder jeg skal have svar inden for 4 uger?

Jeg har også bedt om aktindsigt da jeg modtog afslaget. Har intet hørt, fristen på 10 dage er overskredet... Har skrevet til borgmesteren, som anbefalet her på siden. Har fået svar fra sekretæren at man vil give besked til den organisation som det vedrører. Men har stadig intet hørt...

Her er min mail, og svar fra sekretæren:

Kære ZikZak

Borgmesteren takker og kvitterer for din henvendelse. Den er sendt videre til Social og Arbejdsmarked, og du vil snarest høre herfra.

Med venlig hilsen

Conny Røjkjær

borgmestersekretær


Fra: ZikZak
Sendt: 23-07-2013 10:01
Til: Henning Jensen Nyhuus [[email protected]]
Emne: Aktindsigt forud for afgørelser.



Kære Borgmester.



Aktindsigt, tidsfrist 10 dage. Forvaltningslovens §16



Jeg har via NemPost d. 08.07.13 søgt aktindsigt i min sag ved Randers Kommune.

NemPost har samme gyldighed som et traditionelt underskrevet brev. Der er kopi af den afsendte post i min mappe med sendte beskeder og jeg må derfor betragte mailen som sendt og modtaget på korrekt vis.

En begæring om aktindsigt skal i følge forvaltningsloven afgøres inden for 10 dage. På trods heraf har jeg ikke modtaget svar.

Partshøring. Forvaltningslovens §19

Da jeg har en tidsfrist for indlevering af dokumenter af vedr. partshøring i min sygedagpengesag d. 24.07.13 er kommunens overskridelse af den lovmæssige tidsfrist uheldig.

"§ 19. Kan en part i en sag ikke antages at være bekendt med, at myndigheden er i besiddelse af bestemte oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigheder, må der ikke træffes afgørelse, før myndigheden har gjort parten bekendt med oplysningerne og givet denne lejlighed til at fremkomme med en udtalelse. Det gælder dog kun, hvis oplysningerne er til ugunst for den pågældende part og er af væsentlig betydning for sagens afgørelse. Myndigheden kan fastsætte en frist for afgivelsen af den nævnte udtalelse."

Jeg ser frem til at høre fra dig.

Med venlig hilsen
ZikZak
ZikZak er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2013, 10:00   #13
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.732
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du har gjort det helt rigtige...

Kære ZikZak

Du har modtaget en "Partshøring" inden de første 52 ugers termin, for at få din mening/partshøring, lige før du, sandsynligvis, modtager en afgørelse på "Sygedagpengestop".

Da du nu har søgt, om aktindsigt, og ikke modtaget den inden for rammen af lovgivningen på 10 kalenderdage, kan kommunen ikke træffe afgørelsen om "sygedagpengestop" før du har modtaget aktindsigten og sendt din partshøring tilbage, med viden om alle oplysninger i din sag.

Du vil sandsynligvis inden få dage modtage din aktindsigt, da kommune godt kender lovgivningen.

Når du så, efterfølgende, modtager afgørelsen på "sygedagpengestop" og du ikke er enig i afgørelsen, skal du anke/klage over afgørelsen, til kommunen. Det skal ske inde 28 kalenderdage, på minuttet, fordi det er et lovkrav. Hvis ikke denne frist overholdes mister man retten til at anke/klage sin sag.

Derfor er kravet om 10 kalenderdage på aktindsigten, også en vigtig juridisk termin, som skal overholdes af kommunen. Det har de så ikke gjort i dit tilfælde. Det har en konsekvens for kommunen, der ikke kan træffe en afgørelse før du har læst din journal.

Her har kommunen så 4 uger, hvor de enten fastholder deres afgørelse eller ændre den.

Hvis kommune fastholder afgørelsen SKAL de inden 4 uger sende, din klage/anke, videre til Ankestyrelsen. Her findes der så ikke sagsbehandlingsfrister der skal overholdes, fordi Ankestyrelsen har servicefrister, som beskrevet tidligere.

Jeg er overbevist om at du modtager din aktindsigt inden få timer.

Du har behandlet din sag helt professionelt.

Når man kan og kender reglerne, er det så let, så let.

Men kender man ikke reglerne, er det så forbandet svært at forstå. Der har vi alle været.

Bedste hilsner
Peter

Sidst redigeret af phhmw; 26-07-2013 kl. 10:20.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2013, 10:30   #14
ZikZak
Hjemmevant på K10
 
ZikZaks avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2013
Indlæg: 225
Blog Indlæg: 3
Styrke: 11
ZikZak er ny på vejen
Hej Peter.

Hvor er det skønt du gider hjælpe mig med at finde rundt i det her!

Men jeg må vist hellere fortælle dig om hele forløbet da det er lidt "mudret"...

Mine sygedagpenge ophørte den 30.06.13.

Den 24.06.13 modtog jeg brev om at mine sygedagpenge ville ophøre 30.06.13
I brevet stod at man afventede en udtalelse fra sygehuset, og at når man modtog denne ville man kigge på sagen igen.
Som reaktion på dette brev skrev jeg et jeg var uenig i afgørelsen (selv om den "kun" var midlertidig).

Den 08.07.13 modtog jeg så brevet med titlen "Partshøring stop af spd" - altså efter mine sygedagpenge var stoppet. Man havde nu modtaget information fra sygehuset, men fastholdt at jeg ikke var berettiget til mere hjælp.

Her efter bad jeg om aktindsigt.

Selv om jeg ikke modtog svar på min aktindsigt skrev jeg min partshøring, og afleverede den på kommunen inden for tidsfristen.
Herefter skrev jeg så til borgmesteren vedr. kommunens manglende svar på aktindsigten.

Når du nu har læst om forløbet mener du så stadig at jeg kan forvente svar fra kommunen inden for 4 uger? Og er det de samme personer som afgjorde sagen første gang som genbehandler den?

Sidst redigeret af ZikZak; 26-07-2013 kl. 10:32.
ZikZak er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2013, 10:46   #15
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Når der står partshøring, er det ikke et afslag.
Kommunen beder dig blot om en sidste kommentar, inden de faktisk stopper udbetalingen.
Også derfor du skulle indgive dine kommentarer på så kort tid

Sygedagpengene kan jo forlænges under visse omstændigheder, og det kommunen spørger dig om, er om de har overset nogle væsentlige ting, som skal med inden de træffer afgørelse.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2013, 10:51   #16
ZikZak
Hjemmevant på K10
 
ZikZaks avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2013
Indlæg: 225
Blog Indlæg: 3
Styrke: 11
ZikZak er ny på vejen
Vil det sige at jeg fortsat får sygedagpenge selv om jeg ER over de 52 uger?...indtil sagen er endelig afgjort?

I det første midlertidige afslag stod ellers jeg kunne søge kontanthjælp, så det har jeg gjort...

Sidst redigeret af ZikZak; 26-07-2013 kl. 10:54.
ZikZak er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2013, 11:43   #17
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
Kommunen bør ikke stoppe sdp før den partshøring er kommet igennem systemet, det hedder partshøring og så stop af sdp og ikke sdp stop og så partshøring ............... men det spiller ud til kommunens fordel ved ikke at gennemføre en partshøring før et sdp stop, da kommunen ved en sådan fejl genbehandler sagen, men datoen for sdp stoppet ligger fast, hvis kommunen fastholder deres afgørelse.

Fra ombudsmanden vedr. manglende partshøring: http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&...49784469,d.ZWU

og har man ret til en partshøring ? ja det har man https://www.sundhed.dk/borger/sygdom...-partshoering/

Du skriver du modtog et brev den 24/6-13 med at sdp ville stoppe den 30/6-13 og så derefter modtog du partshøring den 8/7-13, dette burde være omvendt, da som jeg læser dette så er der truffet en afgørelse før du bliver partshørt.

Nu ved jeg ikke hvor du er henne i dit sygedoms forløb, er du blevet afklaret ? hvis ikke står noget i din sag der forhindrer en afklaring ?.

Du kan være lidt fræk og søge en førtidspension, du vil sikkert få afslag men i deres afslag skal kommunen skrive hvorfor du ikke kan få førtidspension og det kan du føre tilbage og bruge som grundlag for hvorfor de stoppede dine sdp, forstået på den måde de to afgørelse skulle jo ikke gerne modsige hinanden.

Alt efter hvordan din sag ser ud og hvor langt du er kommet i afklaring og behandling kan du forlænges efter sygedagpengelovens § 27, stk. 1, nr. 2 og hvis du er afklaret kan du søge om at blive visiteret til fleksjob og komme på ledighedsydelsen og måske det er derfor kommunen sender dig en tur forbi kontanthjælpen før de tilbyder det med at blive visiteret til fleks kommer på tale, så kommunen kan spare et par basse øre ad den vej også

---
Sygedagpengene kan forlænges udover de 52 uger hvis:

*det anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes revalidering eller virksomhedspraktik
*det anses for nødvendigt, at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger (op til 39 uger)
*når den sygemeldte er under, eller venter på, lægebehandling og forventes arbejdsdygtig indenfor 2 gange 52 uger, regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden
*den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår, men det endnu ikke er afklaret, om den sygemeldte er berettiget til et fleksjob eller til førtidspension (op til 26 uger)
*den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor mulighed for behandling anses for udtømt (uden begrænsning)
*der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring (indtil der er truffet afgørelse om erhvervsevnetabserstatning)
*der er påbegyndt sag om førtidspension (indtil sagen er færdigbehandlet).


Link: http://www.aeldresagen.dk/faa-raad-o...r/default.aspx
---

Sidst redigeret af mookmik; 26-07-2013 kl. 12:31.
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2013, 12:42   #18
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.732
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ja, let er det ikke....

Kære ZikZak.

Vi laver lige en status. ( de andre kan også se at noget er galt i din sag)

Status.

Den 24-06-13 modtog du et brev med varsel om stop af sygedagpenge, med virkning den 30-6-13.

Er brevet modtaget samme dag, som det er dateret? S.U.

Har du gemt konvolutten med poststempel? (som Ombudsmanden anbefaler)

Her er sket et lovbrud, da du mindst 14 dage før et sygedagpengestop skal adviseres. Du har kun fået 7 dage.

Det skal der klages over! (det er nok til at afgørelsen er ulovlig)

Fremover gemmer du, alle konvolutter, fra kommunen med datostempel.

Kommunen SKAL afsende sine breve samme døgn, som de er dateret.

Hvilken dato/år begyndte din sygedagpengeperiode? S.U.

Den 8-7-13 modtager du et brev med din partshøring. Altså EFTER sygedagpengene er stoppet den 30-6-13.

Det skal der klages over! Afgørelsen er ulovlig pga dette.

Du tager omgående fat i din Borgerrådgiver, som er din lokale Ombudsmand.

http://www.randers.dk/FrontEnd.aspx?id=12869

Allerede i dag.

Sideløbende ville jeg kontakte DUKH om hjælp.

https://www.dukh.dk/radgivning/radgivning

Din sag er skoleeksempel på at kommunen fusker, fordi de har været sent ude og har som det primære, at få stoppet dine sygedagpenge.

Lad os hører om du følger mit råd om at kontakte din Borgerrådgiver.

Tag det roligt, du skal nok få styr på din sag.

De 4 uger du nævner skal du glemme. Din sag er "mudret" og der er med din oplysninger foretaget en ulovlig afgørelse.

Er der andre der er uenige i mine påstande?

Bedste hilsner
Peter

Sidst redigeret af phhmw; 26-07-2013 kl. 15:27.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2013, 17:54   #19
ZikZak
Hjemmevant på K10
 
ZikZaks avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2013
Indlæg: 225
Blog Indlæg: 3
Styrke: 11
ZikZak er ny på vejen
Hej Peter. Tak endnu en gang!
Jeg svare på dine spørgsmål her:

Er brevet modtaget samme dag, som det er dateret? S.U.
Har du gemt konvolutten med poststempel? (som Ombudsmanden anbefaler)
Her er sket et lovbrud, da du mindst 14 dage før et sygedagpengestop skal adviseres. Du har kun fået 7 dage.
Det skal der klages over! (det er nok til at afgørelsen er ulovlig)


Brevet er kun sendt elektronisk via eboks - så jeg har kun en modtagelsesdato der hedder den 24.06.13 - men det er jo lige så godt som en kuvert.


Hvilken dato/år begyndte din sygedagpengeperiode? S.U.

Det gør jeg maj 2012

Den 8-7-13 modtager du et brev med din partshøring. Altså EFTER sygedagpengene er stoppet den 30-6-13.

Det skal der klages over! Afgørelsen er ulovlig pga dette.

Du tager omgående fat i din Borgerrådgiver, som er din lokale Ombudsmand.

http://www.randers.dk/FrontEnd.aspx?id=12869

Allerede i dag.


Det vil jeg forsøge. Det bliver via mail.

Det er sket noget nyt siden sidst....

Jeg har modtaget min sag (imødekommelse af aktindsigten).

OG jeg har igen på eboks, netop modtaget en gentagelse af afslaget efter indsendt partshøring.
Her er afslaget:

Afgørelse vedr. stop for udbetaling af sygdagpenge
Jobcenter Randers har truffet følgende afgørelse:
Udbetaling af sygedagpenge er ophørt med sidste udbetalingsdag d. 30.06.2013.
Begrundelse for afgørelsen:
Der er d. 09.07.2013 sendt høringsbrev til dig vedr. stop for udbetaling af sygedagpenge med sidste udbetalingsdag d. 30.06.2013. Høringsfrist d. 23.07.2013.
Der er i høringsperioden modtaget høringssvar fra dig.
Jf. høringsbrev af 09.07.2013 foreligger der ikke en sådan situation, at der er mulighed for efter sygedagpengelovens § 27 at fortsætte udbetaling af sygedagpenge udover nævnte ophørsdato.
Dine høringssvar indgår i den samlede vurdering.
Der lægges ved afgørelsen særlig vægt på, at det lægeligt er dokumenteret at tilstanden er stationær og uden yderligere behandlingsmuligheder. Det angives, at der ikke kan forventes en bedring af dit nuværende funktionsniveau. Dine skånebehov er rettet mod tid og ikke opgaver. (Det her fatter jeg ikke en pind af og har protesteret over dette i min partshøring. Jeg har både nedsat arbejdsevne på tid og mht opgavetyper..Hvad hulen mener de ?) Jf. Statusattest fra Regionspsykiatrien Randers dateret 25.06.2013.
Du har igennem en længere periode været i praktik 25 timer om ugen, hvor du har vist at have en effektivitet på 22 timer om ugen - frokostpauser inkluderes i vurdering af effektivt timeantal. (MÅ DE INKLUDERER FROKOSTPAUSER I EFFEKTIVARBEJDSTID? DET GIVER S** DA INGEN MENING? Der var tale om selvbetalte frokostpauser- for de "rigtige" ansatte.)
Samlet vurderes det, at den helbredsmæssige tilstand er afklaret. Tilstanden er stationær/stabil, og du kan varetage jobtyper, hvor skånehensyn er tilgodeset.

Der henvises til vedlagte udskrift af 26.07.2013 fra journalrapport: ”Vurdering efter sygedagpengelovens § 27”, hvoraf fremgår, hvad der er lagt vægt på ved denne vurdering.
Med venlig hilsen
K. G. Socialrådgiver


Jeg har kigget mine akter igennem. Skal der ikke foreligge en ressourceprofil eller noget tilsvarende? Jeg har ikke fået lavet noget i den stil...

Sidst redigeret af ZikZak; 26-07-2013 kl. 18:23.
ZikZak er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2013, 18:34   #20
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af ZikZak Se meddelelser
Vil det sige at jeg fortsat får sygedagpenge selv om jeg ER over de 52 uger?...indtil sagen er endelig afgjort?
Hverken klage eller partshøring har opsættende virkning.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Statusrapport Ang Svarfrister Webmaster Skal kommuner ikke overholde loven? 874 20-04-2024 18:33
ankestyrrelsen?? AnjaW Alt det andet 6 30-03-2011 17:16
svarfrister CHNEVIDE Alt det andet 3 25-08-2009 16:54
Svarfrister CHNEVIDE Spørgsmål ang fleksjob 2 06-07-2009 12:17
Hjælp til ankestyrrelsen DaisyBoo Spørgsmål ang fleksjob 3 26-03-2009 17:07




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension