K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-07-2012, 16:40   #91
Jonas81
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2012
Indlæg: 82
Styrke: 12
Jonas81 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af smækkerlækker Se meddelelser
Overførselsindkomster er ikke en byrde for samfundet. Det er en retorik, der bliver brugt til at holde folk nede.

Jeg bliver ked af, at høre at nogen herinde synes de er en byrde. Sådan burde det ikke være. Så er der noget, som et rigt samfund som det danske gør helt helt forkert.

Det er en prioritering og et politisk spørgsmål, hvad man vil bruge pengene til.

For at få pespektiv på tingene og kastet lys over fejlopfattelsen af overførselsindkomster er en byrde for samfundet. Vil jeg henvise til følgende fra Nationalbanken og danmarks statistik:

I Danmark var der i februar 2010 i alt 1.025.246 millioner kroner i omløb. Altså rundt regnet en million millioner, også kaldet en billion, kroner; det hedder også 1000 milliarder kroner.
Som jeg også har givet udtryk for i andre indlæg, så er der ikke nogen der siger, at dem på overførselsindkomster er mindre værd end andre mennesker(der findes sikkert undtagelser i andre kredse).

Men det er jo en kendsgerning, at det er dyrt for samfundet at der er så mange på overførselsindkomst. Det er der slet ikke noget ukontroversielt i. Det har intet at gøre med at man er ond eller noget.

De fleste af os er reelt interesserede i at have et samfund, hvor vi kan tage os af de svageste. Men på et tidspunkt kan der være så mange uden for arbejdsmarkedet, at det bliver et problem fordi det er meget dyrt.

Så det vigtige spørgsmål som politikerne skal tage stilling til. Hvordan sikres velfærdssamfundet på sigt. Det er vigtigt at bemærke, at for at vi kan have et velfærdssamfund og have et socialt sikkerhedsnet til dem som er uheldige, så skal Danmark have en indkomstkilde. Og den kilde findes primært på det private arbejdsmarked støttet op af den offentlige sektor.


Udover overførselsindkomster er der en lang række andre ting, som er dyrt for DK.
Jonas81 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2012, 16:45   #92
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jonas81 Se meddelelser
Det synes jeg nu ikke. Det er ikke noget jeg bare slynger ud, men det er en konstatering efter at have læst en del tråde herinde.

Bemærk, at jeg ikke skriver "alle". Så havde jeg været enig med dig.




De besparelser der har været indtil videre kan blive meget grummere. DK har et underskud på næsten 100 mia. Skatte og afgiftskruen kan ikke strammes meget mere. Så er der næsten kun besparelser i det offentlige tilbage. Jeg frygter, at DK kan blive nødt til at lave større reformer, som fx:

forhøje pensionsalderen endnu mere
reducere overførselsindkomsterne
fyre meget personale i det offentlige.

Der kommer snart meget store årgange på pension, hvilket medfører en enorm belastning på sundhedsvæsenet. Små årgange skal overtage på arbejdsmarkedet. Det bliver problematisk og måske temmelig ubehageligt.
du skal regne med en del ikke har været på arbejdsmarkedet længe
eller altid været på kontanthjælp
altså kun lige har til dagen og vejen og kan ikke ændre den situation
da man netop ikke kan arbejde


men jeg kan kun være misundelig har ikke fået en krone i 2 år af det offenlige
men sådan er det nu engang når man har været flink til at spare op og har solgt hus.


men når man stemmer på enhedslisten, vil det også været mærkeligt
at man stemmer for at topskatten skal ned
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2012, 16:50   #93
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af smækkerlækker Se meddelelser
I Danmark var der i februar 2010 i alt 1.025.246 millioner kroner i omløb. Altså rundt regnet en million millioner, også kaldet en billion, kroner; det hedder også 1000 milliarder kroner.
Og så er der den "lille" yderlig detalje, man kan hive ud af DST, at den gennemsnitlige økonomiske nettoformue i familierne er steget over tid og flere rammer topskatteloftet (såfremt det forblev uforændret ud over justering for prisindeks).

At kalde DK for et økonomisk fattigt land er vist en omgåelse af fakta ?


Man kan så altid diskutere hvordan værdfordelingen skal foretages, men det er nok en anden historie.

Omvendt, er man ikke opkomling uden historisk forankring, men i stedet har en lang familiehistorie at bygge på, der tillige har været i grim nærkontakt med både lensafløsningen, den russiske og franske revolution, så kan jeg egentlig godt forestille mig, at man måske mere er til: "social stabilitet" frem for blot at "rulle sig i lagkage uden at ville dele" ... men sådan er der jo så meget man kan hygge sig med at spekulere over.

Og i den kontekst kunne "social stabilitet" bla. gå ud på, at se til at de mennesker der bor i dette land med dansk statsborgerskab sikres, at de under beskeden kår altid har til "dagen og vejen" - mætte løver jager som måske bekendt ikke ...
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2012, 17:00   #94
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jonas81 Se meddelelser
Tak for et godt indlæg Helenekr.

Mennesker på overførselsindkomst er ikke mindre værd end andre. Min holdning er, at alle mennesker er lige meget værd.

Dog rent økonomisk er det et problem, at der er så mange danskere på overførselsindkomst, fordi det er så dyrt for samfundet. For at få råd til det, så bliver politikerne nødt til at skaffe flere private arbejdspladser. Dvs. eksempelvis fjerne nogle af de vanvittige afgifter og reducer skatten på arbejde.

Det er min overbevisning, at man så vil få flere penge i statskassen, fordi flere betaler skat. Også selvom skatte procenten måske er mindre. Dette kan kun være et ønskeligt scenarie for dem på overførselsindkomst.

Men jeg har indtryk af at mange herinde, synes det er dumt og urimeligt. Alene af den grund at det er unfair, hvis andre får mere end en selv. Det synes jeg er ærgerligt.

Hvis man indfører en millionærskat, så er det skadeligt, fordi der kommer færre arbejdspladser og flere rige flytter ud. Hvem går det ud over? Naturligvis dem på overførselsindkomsterne.

Om nogle få år, så kan der komme grumme besparelser i det offentlige, hvis ikke politikerne gør noget.

Hvis man er på førtidspension kan man ikke gøre så meget. Man kan ikke lige tage sig et arbejde. Men i min verden bør man som førtidspensionist ønske flere private arbejdspladser, da det er den primære finansieringskilde til velfærdssamfundet. Hvis nogle bliver rige, så fred være med det, hvis det betyder at samfundet bliver rigere. Hellere det end det omvendte. At der bliver færre rige og større lighed, så samfundet bliver fattigere.
Jamen jeg kan kun være enig!

Det nytter ikke noget at vi får drevet de bredeste skuldre ud af landet med et træk på skulderen, det er netop dém der får hjulene til at dreje og jeg må indrømme, at jeg hver eneste gang hører om firmaer der vil flytte ud over grænsen, ærgrer mig gul og blå over, at der ikke bliver passet bedre på dem her i Danmark, hvor de virkelig gør en forskel.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2012, 17:02   #95
smækkerlækker
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 01-06 2012
Indlæg: 165
Styrke: 12
smækkerlækker er ny på vejen
Mætte løver jager ikke. Men nogle af dem tager hele byttet med til Scweiz.
smækkerlækker er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2012, 17:21   #96
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jonas81 Se meddelelser
Tak for et godt indlæg Helenekr.

Mennesker på overførselsindkomst er ikke mindre værd end andre. Min holdning er, at alle mennesker er lige meget værd.

Dog rent økonomisk er det et problem, at der er så mange danskere på overførselsindkomst, fordi det er så dyrt for samfundet. For at få råd til det, så bliver politikerne nødt til at skaffe flere private arbejdspladser. Dvs. eksempelvis fjerne nogle af de vanvittige afgifter og reducer skatten på arbejde.

Det er min overbevisning, at man så vil få flere penge i statskassen, fordi flere betaler skat. Også selvom skatte procenten måske er mindre. Dette kan kun være et ønskeligt scenarie for dem på overførselsindkomst.

Men jeg har indtryk af at mange herinde, synes det er dumt og urimeligt. Alene af den grund at det er unfair, hvis andre får mere end en selv. Det synes jeg er ærgerligt.
Det er så ikke det jeg læser og jeg læser meget herinde af gode grunde

Jeg tror ikke at mange folk herinde er imod at andre kan tjene gode penge og at de har eller får mere end folk på overførselsindkomster som du skriver...

Det folk er imod....er at man tager disse penge fra folk på overførslesindkomster og giver dem til dem der i forvejen har...og mest til dem som har mest...

Det er det som folk ikke bryder sig om...

Du skriver også at du ikke synes at folk er mindre værd fordi de er på overførselsindkomster....hvilket jeg selvfølgelig er glad for.....problemet er bare at hvis du læser rundt om på nettet....ja så er det sådan en tendens der har udviklet sig....og uanset hvad...så er det en ret uheldig drejning i samfundet hvis en hel befolkningsgruppe går rundt og føler sig som en belastning for samfundet...

Hov glemte lige argumentet med at de rige skam også betaler...hmm....tja det er vel lidt som at sige at den fattige skal betale 10% og den rige skal betale 0,001%

Det er ikke et argument der holder i min bog....
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2012, 17:37   #97
Jonas81
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2012
Indlæg: 82
Styrke: 12
Jonas81 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Det er så ikke det jeg læser og jeg læser meget herinde af gode grunde

Jeg tror ikke at mange folk herinde er imod at andre kan tjene gode penge og at de har eller får mere end folk på overførselsindkomster som du skriver...

Det folk er imod....er at man tager disse penge fra folk på overførslesindkomster og giver dem til dem der i forvejen har...og mest til dem som har mest...

Det er det som folk ikke bryder sig om...
Jeg kan egentlig godt følge tankegangen. Jeg tror politikernes tilgang er, at det bedre skal kunne betale sig at arbejde, ikke så meget om hvem præcis der skal have mere eller mindre.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Du skriver også at du ikke synes at folk er mindre værd fordi de er på overførselsindkomster....hvilket jeg selvfølgelig er glad for.....problemet er bare at hvis du læser rundt om på nettet....ja så er det sådan en tendens der har udviklet sig....og uanset hvad...så er det en ret uheldig drejning i samfundet hvis en hel befolkningsgruppe går rundt og føler sig som en belastning for samfundet...
Helt enig. Der er sket et holdningsskred i samfundet. Som jeg også nævnte på en anden tråd for lidt siden, tror jeg Carina sagen har været en udløsende faktor.

Kan godt forstå hvis der er danskere, som synes det er uretfærdigt at nogle folk i arbejde får mindre ud af det end en på kontanthjælp.

Men det er jo ikke befolkningsgruppen som skal lægges for had. Det er reglerne og incitament strukturen der i såfald skal kritiseres.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Hov glemte lige argumentet med at de rige skam også betaler...hmm....tja det er vel lidt som at sige at den fattige skal betale 10% og den rige skal betale 0,001%

Det er ikke et argument der holder i min bog....
Jeg mindes også jeg skrev, at det sikkert ikke var ret meget de rige skulle bidrage med ifm. skattereformen.

Da formålet med skattereformen var at lette skatten på arbejde, så er det vanskeligt at undgå, at de høje indkomster får noget ud af det.
Jonas81 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2012, 18:05   #98
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af smækkerlækker Se meddelelser
Mætte løver jager ikke. Men nogle af dem tager hele byttet med til Scweiz.
Lige præcis i den situation, er det jo blot fordi nogen giver dem lov til at slæbe hele byttet med over grænsen.


Men nu handlede min metafor ikke så meget om de løver, der nærmest er født mætte eller om nogle opkomlinge som har forspist sig mange gange, fordi de har snuppet et ådsel fra nogle andre.

Pointen er, at hvis alle i en population er almindelig mætte, så opstår der meget sjældent kamp om maden ...


Det må da alt ande lige være bedre at sidde med en halv milliard og have rimelig sikkerhed for at kunne beholde den i et "socialt stabilt" samfund, frem for at sidde med en hel milliard i et "socialt ustabilt" samfund, man oven i købet kunne have medvirket til at gøre stabilt, blot ved at uddele det halve af den hele milliard ...

Når bla. Lensafløsningen sved som den gjorde for nogle, så var det bla. fordi man i visse kredse ikke evnede at udvise rettidig omhu og fik delt lidt ud af værdierne noget før ...

Forstår du og andre pointen ?
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2012, 19:04   #99
smækkerlækker
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 01-06 2012
Indlæg: 165
Styrke: 12
smækkerlækker er ny på vejen
Ja, for pokker. Jeg synes det er så godt, det du skriver.

Det er ellers lidt ensomt herinde for tiden, da jeg meget bliver opfattet som en naiv enfoldig enøjet gammel hippie, der ikke ved en skid om noget som helst. Samtidig med jeg sidder med min guitar ved lejrbålet med bare tæer, peacetegn i panden uden BH og sprøjter hash i armen.

Og DET er et paradoks, når hele banden herinde er (på nær nogle enkelte) er på overførselsindkomst.
smækkerlækker er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2012, 19:36   #100
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
@ smækkerlækker: kan ikke lade være - den dukkede simpelthen bare op i mit hoved, da jeg læste dit indlæg

http://www.youtube.com/watch?v=ymQI2G-SlqM

(Håber det er ok jeg lægger linket ind. Ellers må Web gerne slette det igen...)
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
At 'overleve' på kontanthjælp uden gældstiftelse Gekko Alt det andet 54 11-06-2012 10:06
Kan man selv vælge? SansPareil At søge førtidspension 2 21-03-2012 12:58
Jobfirmaet HKI får ros på www.hki.dk af sig selv ekseleven Politik og Samfund 0 20-12-2011 14:16
Skleroseramt kan ikke overleve fuldtidsjob Webmaster K10 Nyheder 0 25-05-2011 12:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:53.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension