K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-10-2011, 09:07   #1
mig73
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-12 2009
Indlæg: 58
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
mig73 er ny på vejen
sygedagpenge eller dagpenge ?

En af min venner har ryg problemer,han arbejder som rengøringassistent 2 timer om dagen max.3 med lidt extra timer.Han har et spørgsmål til jer (via min profil her på k10.dk) hvad er det bedste for ham melder sig syg og få sygedagpenge eller bare siger op og få dagpenge (indtil videre),hvornår få han mere udbetalt på syge-eller dagpenge ? hvad er sats på de regler ?
Han har hørt at han vil få mere udbetalt hvis han få sygedagpenge,han har brug for hver eneste krone
mig73 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2011, 09:56   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
hvis han selv siger op kommer han i karantæne de første 5 uger mener jeg

om han skal melde sig syg, kommer an på om han har været til lægen
for det kræver en lægeerklæring at han er syg og ikke kan arbejde.

at tænke økonomi og sygdom. er en meget dårlig ting
især hvis hans lægepapir ikke peger på en meget nedsat funktionsevne

hvis han har så lidt timer, arbejder han deltid
så hvis han kommer ind i systemet på deltid, så kan han ikke få suppleret op til de 37 timer
hvis han bliver tildelt fleks
alså hvis det bliver ordenligt dokumenteret at han rygproblemer er varig og han arbejdsevne er nedsat i alle erhverv. cirka 50 procent nedsat
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2011, 08:29   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hvis han har så store problemer at det giver varige problemer, skal han selvsagt sygemeldes, idet han ellers vil blive frataget alm dagpenge.

Men der skal flere oplysninger til, før et ordentlig svar kan gives.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2011, 10:07   #4
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Han skal i hvert fald ikke vælge ud fra hvad han får ud af det økonomisk, for ER han for dårlig til et alm fuldtidsjob, er der meget stor sandsynlighed for at han uanset dagpenge/sygedagpenge havner på KHJ.

Dog vil der være den forskel at han på sygedagpengene kommer i gang med en udredning af hans arbejdsevne noget før, end hvis han vælger dagpenge, så på det led vil han skulle gå kortere tid på KHJ, som syg, hvis han starter med at være syg, frem for at vente med langtidssygemeldingen til han ryger på KHJ.

Der til må han heller ikke glemme at hvis han ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet har han overhovedet slet ikke ret til dagpenge, og han vil kunne risikere problemer hvis han til trods for sygdom vælger dagpenge frem for sygedagpenge. På samme måde gør han KLOGT! i ikke at melde sig syg, hvis han ikke er det, for han risikere bare at skulle betale hele molevitten tilbage, og en fængselsstraf som social bedrager.

Så er han klog nok vælger han den løsning han er, er han rask og står til rådighed er det dagpenge, er han syg hvor han ikke står til rådighed eller delvist til rådighed så er det sygedagpenge, og så indretter han ellers hans fremtid efter at han godt kan risikere at havne på KHJ, som syg, fordi han sikkert falder for varigheds begrænsningen (fordi systemet er en lille bitte smugle *host* langsom) som rask pga den temmelig store arbejdsløshed vi har.

En ting er sten sikkert det er ikke et klogt træk at se på hvor han får mest her og nu, han får langt mere ud af at følge reglerne, det andet kan ende i en værre omgang ubehagelig rod, så det kan kun frarådes.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2011, 10:30   #5
MarianneNM
Klart Afhængig af K10
 
MarianneNMs avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2011
Lokation: Vrå, Nordjylland.
Alder: 60
Indlæg: 432
Styrke: 14
MarianneNM er ny på vejen
Tænk jer godt om.
Min mand havde rygbelastende arbejde, som han blev sygemeldt fra for 2 1/2 år siden. Har siden gennemgået 4 aldeles mislykkede operationer, og er nu at betragte som en grøntsag. Og på ægtefælleforsørgelse.
Havde vi vidst bare en brøkdel af hvad vi gik i møde, så var han aldrig blevet opereret i ryggen.
Nu ved jeg jo ikke hvad der er af rygproblemer med din ven. Men mit bedste råd ville være at arbejde ihærdigt på at finde et arbejde som han bedre kan klare med den ryg han har nu.
Skriv gerne lidt mere.
MarianneNM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Dagpenge- sygedagpenge...?? Misse76 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 01-10-2013 12:06
Halvsyg - dagpenge eller sygedagpenge først? HMadsen Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 4 31-10-2012 16:32
Fra sygedagpenge til dagpenge..?? Uldummerne Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 19-01-2012 10:42
Sygedagpenge, dagpenge Bibliotricen Spørgsmål ang fleksjob 7 07-11-2011 18:32
Kan man søge førtidspension hvis man ikke er på kontanthjælp eller dagpenge? tbbe Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 29-01-2009 23:46




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension