K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-07-2008, 18:47   #1
Dean
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2008
Indlæg: 10
Styrke: 16
Dean er ny på vejen
SUPP

hej alle..

jeg har et lille ?

Med hensyn til den pensions opsparing jeg har i atp der hedder "SUPP" kan det så lade sig gøre at hæve den før tid og hvor mget trækkes der så fra hvis man kan?

jeg har søgt alle steder og kan ikke finde noget om det, men jeg står og har hårdt brug for pengene
Dean er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2008, 19:08   #2
Fussen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Fussens avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-10 2007
Lokation: odense
Indlæg: 176
Styrke: 17
Fussen er rigtig godt på vej
Hej Dean

Uh, det var et godt spørgsmål som jeg ikke kender svaret på, men jeg kan ikke tro andet end at du bliver trukket 60%. Kan din fagforening ikke afklare det for dig. Jeg har selv engang ringet til min fagforening med samme spørgsmål, dog var det ang førtidspension og hvad der så skete med denne type opsparing. Man får dem automatisk hvis man bliver tilkendt en førtidspension, så vidt jeg er oplyst.

Fussen
Fussen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2008, 19:14   #3
Dean
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2008
Indlæg: 10
Styrke: 16
Dean er ny på vejen
hej fussen

ok ok, jo det skal da osse siges jeg er førtidspensionist efter 03 ordningen, fik pension i 2004 pga psykiske problemer ell osse kaldet lidelse

men når du siger automatisk vil det så sige (og ikk 4 at skille dit svar af ell noget) at man IKKE kan få pengene før man er 65??

60% svaret modsiger det lidt men jeg kan godt li at spille dum ell forvirret så får man altid det hele med

Sidst redigeret af Dean; 27-07-2008 kl. 19:19.
Dean er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2008, 19:55   #4
Fussen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Fussens avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-10 2007
Lokation: odense
Indlæg: 176
Styrke: 17
Fussen er rigtig godt på vej
Hej Dean

Ja det kan sgu godt være at jeg dummer mig lidt nu, men jeg vidste ikke at du var førtidspensionist. Da jeg i tidernes morgen kontaktede min fagforening fik jeg afvide at jeg kunne få opsparingen og at det beløb sig til omkring 29000,- efter skat. Dem kunne jeg få når jeg blev pensioneret, hvis jeg ville. Det var så ca 20 års opsparing - og jeg kan nu se frem til at give dem til min advokat ( fair nok) Men jeg ved ikke om det er den samme type opsparring. De 60% er næsten standard afskrivelse når penge skal ud før tiden.

KH
En lidt forvirret Fussen
Fussen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2008, 20:12   #5
Dean
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2008
Indlæg: 10
Styrke: 16
Dean er ny på vejen
det var en ordentlig sum.. jeg kan vel se frem til 5000 kr så, jeg må lige ringe til atp imorgen.. jeg har ca 14000 stående så det ikke det vilde men alligevel

Sidst redigeret af Dean; 27-07-2008 kl. 20:14.
Dean er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2008, 20:16   #6
Dean
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2008
Indlæg: 10
Styrke: 16
Dean er ny på vejen
gør ikke noget ikke vidste jeg var førtids..
Dean er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2008, 08:07   #7
Dean
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2008
Indlæg: 10
Styrke: 16
Dean er ny på vejen
Nå, jamen for at fortælle så andre kan drage nytte af det, så vil jeg meddele at man IKKE kan få udbetalt sin supp før man er 65. Snakkede med atp ida
Dean er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2008, 08:16   #8
Trine
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2008
Indlæg: 128
Styrke: 17
Trine er ny på vejen
Hej Dean,

Supplerende arbejdsmarkedspension for førtidspensionister (SUPP) blev indført 1. januar 2003 og er helt frivillig.

Den kan lette overgangen fra førtidspension til folkepension, fordi du får mere at leve for - enten i form af livslang pension eller som et engangsbeløb.


Det er derfor su først kan få udbetalt ATP når du er 65 år.

Trine
Trine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2008, 22:41   #9
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Bekendtgørelse af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension

Her er en spritny... igen, igen.... bekendtgørelse vedr. bl.a. ATP og SUPP.
Citat:
Kapitel 5 d

Supplerende arbejdsmarkedspension for førtidspensionister

§ 17 r. Indbetalinger til den supplerende arbejdsmarkedspension for førtidspensionister godskrives på særskilte konti på grundlag af indberetning fra kommunerne, jf. lov om social pension § 33 b.

Stk. 2. Indbetalinger, der er godskrevet særskilte konti efter stk. 1, forvaltes af Arbejdsmarkedets Tillægspension sammen med de midler, der forvaltes efter § 17 m, stk. 1. Dog godskrives indbetalinger til den supplerende arbejdsmarkedspension for førtidspensionister direkte på den enkelte kontohavers særskilte konto.

Stk. 3. Regnskab for forvaltning og administration af de særskilte konti i den supplerende arbejdsmarkedspension indgår i den samlede opgørelse vedrørende Særlig Pensionsopsparing efter denne lovs kapitel 5 c.

Stk. 4. Bestyrelsen kan fastsætte et særskilt administrationsgebyr i forbindelse med indbetalinger til den supplerende arbejdsmarkedspension for førtidspensionister.

Stk. 5. Ved dødsfald før det fyldte 65. år, udbetales indeståendet på kontoen opgjort efter § 17 h, stk. 5, til dødsboet. Socialministeren fastsætter efter indstilling fra bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Tillægspension nærmere regler for udbetaling af beløb til boet.

§ 17 s. Når kontohaveren, der har indbetalt bidrag til den supplerende arbejdsmarkedspension, fylder 65 år, anvendes indestående på kontoen opgjort efter § 17 h, stk. 5, til erhvervelse af pensionsret i Arbejdsmarkedets Tillægspension, jf. § 8 c.

Stk. 2. Pensionsret erhvervet efter stk. 1 medregnes ikke til opfyldelse af perioder og bidrag efter § 14 b, stk. 3, og § 14 e, stk. 3.
https://www.retsinformation.dk/Forms...d=117631#Kap5c

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
atp og supp andersand10 Alt det andet 1 28-02-2013 22:42
[Info] SUPP - Supplerende Arbejdsmarkedspension Experimental Nyttigt at vide for Førtidspensionister 45 04-10-2011 15:13
Spørgsmål vedr. Atp Supp Harberger Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 04-01-2011 18:41
Supp/sap - pensionsindbetaling for førtidspensionister Metro Et godt link! 4 31-03-2008 23:40




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension