K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-06-2015, 01:04   #1
AG48
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-11 2012
Lokation: Taarnby kommune
Indlæg: 3
Styrke: 0
AG48 er ny på vejen
Ny førtidspensionist med datter der snart fylder 18

Blev Fb sidste år i november.
Har 2 hjemmeboende børn, den ene fylder snart 18. Hun går i gymnasiet og vil gerne blive boende hjemme.
Har svært ved, at overskue de økonomiske konsekvenser det vil få for os.
Hvad kan hun få i SU.
AG48 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2015, 09:23   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af AG48 Se meddelelser
Blev Fb sidste år i november.
Har 2 hjemmeboende børn, den ene fylder snart 18. Hun går i gymnasiet og vil gerne blive boende hjemme.
Har svært ved, at overskue de økonomiske konsekvenser det vil få for os.
Hvad kan hun få i SU.
Det kunne lyde som min situation har været det sidste års tid.

Jeg er på fp, har ingen øvrig indtægt. Mine børn er nu 15 og snart 19. Min datter har fået næsten 3.000 kr. pr. måned.

Der vil sandsynligvis bliv skåret i din boligsikring (husk selv at oplyse om ændringen i jeres indkomstforhold).
Udover de 3.000 i su har min datter haft div. fritidsjobs.

Min datter har betalt for kost, og lidt for logi, så jeg har ikke mærket det så meget som jeg havde frygtet.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2015, 11:54   #3
AG48
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-11 2012
Lokation: Taarnby kommune
Indlæg: 3
Styrke: 0
AG48 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Det kunne lyde som min situation har været det sidste års tid.

Jeg er på fp, har ingen øvrig indtægt. Mine børn er nu 15 og snart 19. Min datter har fået næsten 3.000 kr. pr. måned.

Der vil sandsynligvis bliv skåret i din boligsikring (husk selv at oplyse om ændringen i jeres indkomstforhold).
Udover de 3.000 i su har min datter haft div. fritidsjobs.

Min datter har betalt for kost, og lidt for logi, så jeg har ikke mærket det så meget som jeg havde frygtet.
Tak Vovse. Min datter har også fritidsjob, er der noget med fradrag for søskende under 18
AG48 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2015, 12:19   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nej ingen fradrag.

Da min søn fyldte 18 havde han også arbejde, og det kostede mig 2800 kr i boligsikring. Og min søn blev indirekte medforsøger af sine små søskende.

Da han startede i uddannelse fik han SU for hjemmeboende, men der kunne jeg skrive, at jeg var førtidspensionist og ikke kunne klare at miste boligsikring, så han fik så SU som udeboende (så han kunne lappe lidt af hullet) - jeg skulle bare vedlægge pensionsmeddelelsen og skrive om min situation.

- jeg skrev bla at det var FRYGTELIGT at min søn skulle straffes pga min situation som førtidspensionist med flere mindre børn, samt at jeg var helt ødelagt ved tanken om at jeg kunne blive nødt til at ''smide'' min søn ud af hjemmet, for at vi kunne overleve. Og at jeg ikke var sikker på han ville kunne gennemføre sin uddannelse, såfremt han ikke havde min opbakning. Og den godtog de, så han kunne få satsen for udeboende, selvom han var hjemmeboende.

Men det hele gik i kludder, han havde næsten ikke noget at leve for, og jeg var i minus. Så enden blev at jeg ringede rundt til alle (de bedre stillede i familien), og spurgte om nogen kunne have ham boende. Og der sprang hans onkel til, så han kunne bo hos ham i Vanløse. Der fik han et dejligt værelse i hans hus, med eget te-køkken og badeværelse til 0 kr om måneden, så han kunne få det lidt godt.

Og jeg kunne få boligsikringen tilbage, og få vendt den synkende skude.

Værre roderi når ungerne bliver 18, man skal liiiiige finde ud af hvordan og hvorledes, så kabalen kan gå op.

Vi kunne gøre brug af denne, så han fik udeboende satsen:

Dine forældre bor ikke sammen
Dit uddannelsessted tager udgangspunkt i begge dine forældres bopælsforhold, når de skal afgøre, om du kan få udeboende SU. Har dine forældre ikke samme folkeregisteradresse, er det kun den ene af dine forældres bopælsforhold, uddannelsesstedet ser på, når de skal afgøre, om du kan få udeboende SU.
Dit uddannelsessted tager så udgangspunkt i bopælsforholdene for den forælder, du bor hos eller senest har boet hos.
Har du senest boet sammen med begge forældre, der efterfølgende er flyttet fra hinanden, ser dit uddannelsessted på forholdene for den forælder, du er mest knyttet til på det tidspunkt, hvor du søger om at få satsen til udeboende.

Sidst redigeret af Ninja; 20-06-2015 kl. 12:29.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2015, 23:08   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Da han startede i uddannelse fik han SU for hjemmeboende, men der kunne jeg skrive, at jeg var førtidspensionist og ikke kunne klare at miste boligsikring, så han fik så SU som udeboende (så han kunne lappe lidt af hullet) - jeg skulle bare vedlægge pensionsmeddelelsen og skrive om min situation.

- jeg skrev bla at det var FRYGTELIGT at min søn skulle straffes pga min situation som førtidspensionist med flere mindre børn, samt at jeg var helt ødelagt ved tanken om at jeg kunne blive nødt til at ''smide'' min søn ud af hjemmet, for at vi kunne overleve. Og at jeg ikke var sikker på han ville kunne gennemføre sin uddannelse, såfremt han ikke havde min opbakning. Og den godtog de, så han kunne få satsen for udeboende, selvom han var hjemmeboende.

Vi kunne gøre brug af denne, så han fik udeboende satsen:

Dine forældre bor ikke sammen
Dit uddannelsessted tager udgangspunkt i begge dine forældres bopælsforhold, når de skal afgøre, om du kan få udeboende SU. Har dine forældre ikke samme folkeregisteradresse, er det kun den ene af dine forældres bopælsforhold, uddannelsesstedet ser på, når de skal afgøre, om du kan få udeboende SU.
Dit uddannelsessted tager så udgangspunkt i bopælsforholdene for den forælder, du bor hos eller senest har boet hos.
Har du senest boet sammen med begge forældre, der efterfølgende er flyttet fra hinanden, ser dit uddannelsessted på forholdene for den forælder, du er mest knyttet til på det tidspunkt, hvor du søger om at få satsen til udeboende.
Det må jeg huske når junior kommer så vidt..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2015, 18:43   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Det må jeg huske når junior kommer så vidt..
Ja endelig!!

Det gav altså en del luft, at han fik satsen for udeboende.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension