K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-04-2008, 13:01   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Lang ventetid på fleksjob i mange kommuner

I 2007 var i alt 23.000 personer på ledighedsydelse. Det er en stigning på 44 procent i forhold til 2004.

23.000 så er det meget mere end 12.000 ledige fleksere uden job...


Lang ventetid på fleksjob i mange kommuner

http://www.samspil.info/Forside/Vis+artikel?id=134

For mennesker, der er berettiget til et fleksjob, koster det lang ekstra ventetid at høre til på den forkerte side af en kommunegrænse. De venter på et job i dobbelt så lang tid som borgere i andre kommuner. Konsekvensen er øget risiko for førtidspension, siger forsker.


Der er stor forskel på, hvor længere borgerne må vente på et fleksjob. I nogle kommuner var ventetiden i 2007 17 uger, eller omkring fire måneder, mens den i andre nåede op på lige knap det dobbelte, nemlig 33 uger, eller omkring otte måneder.
(ELLER FLERE ÅR siger Stella))

Ifølge udviklingskonsulent Iben Krarup Grønbæk fra rådgivningsfirmaet Discus, falder motivationen for at få et fleksjob, jo længere tid man venter. Det konkluderede rådgivningsfirmaet i en undersøgelse, som de tidligere har gennemført for Arbejdsmarkedsstyrelsen.

”Vores undersøgelse viser, at de første tre måneder er de vigtigste, hvis man skal i gang igen. Derefter bliver mulighederne for at komme tilbage på arbejdsmarkedet ringere. Lang ventetid tilskynder personen til at søge førtidspension frem for at vende tilbage i job,” siger Iben Krarup Grønbæk.


FRA EN FLEKSJOBBER...jeg har ventet I 3 år uden at få den eneste hjælp fra kommunen...

Lang ventetid før fleksjob

Kommune


Antal uger i 2007

Ishøj


33

Halsnæs


33

Fredensborg


32

Kort ventetid før fleksjob

Kommune


Antal uger i 2007

Favrskov


18

Høje-Tåstrup


17

Hedensted


17

Hele landet


25
Kilde: Samspil.info

Note: Gennemsnitlig varighed på ledighedsydelse i året. Jobcentre med under 25 personer på ledighedsydelse indgår ikke.

Fleksjob er målrettet borgere, som har tabt en del af deres arbejdsevne eksempelvis på grund af sygdom eller en trafikulykke, men som godt kan udfylde et job på arbejdsmarkedet. Mens de venter på jobbet modtager de den såkaldte ledighedsydelse.

Også seniorforsker på SFI, Helle Holt, er bekymret over de lange forløb på ledighedsydelse.


”At blive sat på ledighedsydelse er en ny venteposition. Det er ikke godt for noget som helst. Når borgere tror, at de er på vej ud på arbejdsmarkedet og i stedet går og venter, risikerer de at miste den arbejdsevne, de havde, da de blev visiteret til et fleksjob,” siger Helle Holt.

I 2007 var i alt 23.000 personer på ledighedsydelse. Det er en stigning på 44 procent i forhold til 2004.


Borgerne skal selv gøre en indsats

I Favrskov Kommune er der, sammenlignet med andre kommuner, en kort ventetid på et fleksjob. Det glæder den kommunale jobcenterchef Lone Lollesgaard. Hun mener, at nøglen til de gode resultater er ansvar til borgerne.

”Vi lægger vægt på, at borgerne selv finder et fleksjob. Men vi støtter kraftigt op og har i øvrigt et rigtig godt samarbejde med virksomhederne,” siger Lone Lollesgaard.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-04-2008, 13:12   #2
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Ja, fleksjobordningen er blevet en parkeringsplads..
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-04-2008, 13:14   #3
helle4
Skal snart betale husleje på K10
 
helle4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-08 2006
Indlæg: 735
Styrke: 19
helle4 er ved at flytte ind på K10helle4 er ved at flytte ind på K10
Ja det er mange, og så er fleksere på kontanthjælp stadig ikke med nogen steder Vi er " De usynlige"

Jeg kan godt li`bemærkningen fra : Favrskov Kommune , ”Vi lægger vægt på, at borgerne selv finder et fleksjob.

Tror lige, De har glemt at, Jobkonsulenternes rolle er at, finde fleksjobbene!!

Selvfølgelig er det fint hvis man selv kan finde et, men jeg har f.eks. ikke noget netværk, til at hjælpe mig, og her i mit område ( Holbæk) hænger fleksjobbene ikke på træerne.

Men jeg savner sq stadig det reelle tal, for hvor mange Vi er IALT.
helle4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-04-2008, 13:15   #4
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Parkeringsplads...det er sørme mange mennesker der er parkeret på ledighedsydelse...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-04-2008, 13:18   #5
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Ja, jeg synes også, dén bemærkning er at skyde lidt ved siden af. For det første ér det deres job at finde et fleksjob, for det andet er det slet ikke nemt selv at finde et.

Selvfølgelig er det godt selv at søge også, det har jeg også prøvet. Har sendt ca. 120 ansøgninger ud, over halvdelen hørte jeg aldrig fra, resten afslag - ikke engang en samtale.
Problemet er også, at mit timetal er lavt, og så kan jeg ikke bruge min uddannelse, jeg skal over i noget mere skånsomt, og jeg har ingen erfaring eller uddannelse indenfor kontor, det gør det heller ikke nemmmere!
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-04-2008, 17:04   #6
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
...mange venter i 2 og 3 og 4 år sågar 6 år har jeg hørt, men der er også nogle der finder et fleksjob hurtigt, eller har et i 8 måneder midlertidigt... om...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
se hvor mange på ftp i kommuner østerbro Politik og Samfund 7 25-04-2013 19:14
Lang ventetid jyttels Dit og Dat 4 21-09-2011 16:17
lang ventetid knirke05 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 01-07-2010 00:04
lang ventetid knirke05 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 30-06-2010 21:13
Fleksjob ventetid Simmer Spørgsmål ang fleksjob 8 26-03-2010 15:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension