K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-08-2013, 05:50   #1
Frøken syg
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-08 2013
Lokation: Silkeborg
Indlæg: 12
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
Frøken syg er ny på vejen
Unhappy Syg men tvunget til raskmelding?

Ligger nu mere søvnløs( pga tanker og bekymring) end jeg gør i forvejen( pga smerter)

Jeg har brug for luft og evt samtale med andre der står i samme overvejelser som mig.

Jeg har nu været sygemeldt i 1 år og har stadig ikke fået en diagnose .

Jeg står til at miste sygedagpenge fra 30 okt efter loven om varighedsbegrænsning på 52 uger

Jeg er ikke afklaret mht diagnosen og skal først udredes for evt fibromyalgi d 4 nov.

Jeg er rimelig godt inde i sygdagpengeloven og kan godt se at jeg ender i et sort hul i forhold til at jeg bliver tvunget til at skal søge kontanthjælp. Min fagforening mener det samme at mulighed for forlængelse af sygedagpenge ikke findes muligt da jeg ikke har diagnose, ikke er i behandling og der ikk er en afklaring på noget. Kommunen og læger kan ikke vurdere arbejdsevne osv osv da fremtiden for mig er uafklaret. Jeg ved jeg står stillet godt i forhold til kontanthjælp men kan jo også regne ud at jeg efter de nye kontanthjælpsregler intet kan få pr 1 jan 2014 da min sammelever så skal stå for forsørgelsen af os begge.

Jeg har besluttet at dette ikke er en mulighed økonomisk for os.


Nu har jeg åbenbart kun 1 mulighed??????

Raskmelde mig og bruge min dagpengeret og håbe på at den nye sygdagpengeregel træder i kraft i start jan 2014. For så at sygmelde mig på ny hvor jeg trods alt kan blive sikret økonomisk. Det vil blive af et sikkerhedsnet som kan give mig en sølle kontanthjælpssats men garati for økonomi så længe jeg er syg, udredt og evt behandlet. Er trods alt bedre end ingenting.


Er der andre i min situation, med sammen tanker og hvad er I kommer frem til?

Hilsen frøken syg
Frøken syg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2013, 08:07   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
men du kan ikke sygemelde dig pr 1/1 fordi du ikke har optjent retten til en ny sygemelding og du kan ikke melde dig på a kasse fordi de vil have din læge til at skrive at du er 100 % rask ellers er du ikke berettet til a kasse, så lige meget hvad stå du rigtigt dårligt.

ville gerne skrive det er en god ide´, men desvørre er det ikke så let.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2013, 09:04   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Dårlig ide at raskmelde dig dels fordi du IKKE kan få sygedagpengenen igen, dels fordi du heller ikke kan postulere dig syg for det du lige har raskmeldt dig fra.

Fra fagforeningen skal du underskrive at du er rask og til rådighed, dvs at du kan blive tiltalt for bedrageri og få krav om tilbagebetaling.

Vedr. kommunen vil det trække din sag i voldsom langdrag, da du jo raskmelder dig på samme betingelser, du lige har postuleret dig rask fra.

Du kan formodentlig heller ikke få hjælp af fagforeningen til din sag, hvis du raskmelder dig..

Jeg kan kun råde til at man under hele sit forløb er ærlig, og ikke underskriver dokumenter som man ikke kan stå inde for.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2013, 09:06   #4
Frøken syg
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-08 2013
Lokation: Silkeborg
Indlæg: 12
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
Frøken syg er ny på vejen
Tak for noget respons

Nu ved jeg ik hvad du er i forhold til systemet? Sagsbehandler? advokat? Hvor ved du det fra det du oplyser mig om? Er det af egen erfaring? jeg har efter 13 uger ret til en ny sygdagpengeperiode og det kunnee jo være ny sygdom jeg fik...måske en depression. Skal bare kunne stå til rådighed for arbejdsmarked og må gerne have et dårligt helbred. Der jo masser med dårligt helbred og smerter der vælger at arbejde. Det jo op til mig selv min læge skal jo bare vurdere at det kan jeg og at jeg er 100% arbejddygtig.

Mvh frøken endnu mere syg idag

jeg er helt enig i at ærlighed er bedst men jeg føler mig efterhånden tvunget ud i noget som ingen vil ende i. Det rigtig træls.
Syntes det er forfærdeligt at se alle de mennesker stå i denne situation.
Jeg er dybt dybt chokeret over at vores system er sådan.

Men jeg har vel lov til at tage til læge og at hun udskriver noget smertestillende og så mene at jeg kan arbejde..... Det der vel ingen der kan benægte mig
Jeg har vel også lov til at indse at min krop har smerter men at jeg vælger at leve med det og så komme videre i mit arbejdsliv.


Mvh frøken syg
Frøken syg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2013, 09:21   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Ja, men hvad med den dag du på samme betingelser har brug for en sygemeldning?

Du kan iøvrigt gøre helt som du lyster, det er helt dit eget ansvar.

Vi kan kun komme med erfaringer og gode råd. Der er ingen herinde der kan bestemme, over andre herinde.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2013, 09:56   #6
Frøken syg
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-08 2013
Lokation: Silkeborg
Indlæg: 12
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
Frøken syg er ny på vejen
Vil selvfølgelig ikke håbe at du får indtrykket af at du bestemmer over mig eller at at du føler at jeg ikke vil gøre som jeg lyster


Jeg ved godt jeg selv bestemmer og kan gør lige hvad jeg vil.


Men jeg er super glad for at blive udfordret i alle de indlæg og spørgsmål der bliver stillet til mig for det giver mig da klar et billede af hvad jeg skal tænke over. Så takker mange gange for tiden der bliver brugt på mit indlæg.

Men det vel ok at min tilstand kan forværres om noget tid igen så jeg føler mig endnu mere syg og skal sygmeldes....så har jeg måske fået udredelse og været i bahandlingmuligheder der kan hjælpe mig så jeg ved hvor jeg står?
Kan ik forstå hvorfor det skal være så besværligt at være syg

Mvh frøken syg
Frøken syg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2013, 10:04   #7
LINGLING
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2012
Indlæg: 126
Styrke: 12
LINGLING er ny på vejen
Hvis du ikke har en diagnose er du vel i princippet rask.

Jeg har selv i sin tid raskmeldt mig ( dvs. jeg bad ikke en læge om at tage stilling til om at jeg syg eller rask) og fik en læge til at udfylde en rådighedsattest omkring nogle begrænsninger til a-kassen.

Man behøver ikke være 100% rask. Det eneste a-kassen kræver er at man kan stå til rådighed for et job på 37 timer om ugen.

Det er jo ikke til at vide og der er mulighed for, at søge deltidsstillinger som opstart mens du bliver udredt.
LINGLING er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2013, 10:30   #8
Frøken syg
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-08 2013
Lokation: Silkeborg
Indlæg: 12
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
Frøken syg er ny på vejen
Hej LINGLING

Tak for dit indlæg. Føler virkelig at jeg kan bruge det til noget. Mange mange tak

Må jeg spørge dig.
Blev du selv raskmeldt op mod de 52 uger på sygdagpenge?
Da du raskmelder dig til jobcentret beder du dem bare i sammen omgang om den rådighedsattest til lægen eller gik du først til lægen og fik ham til at lave den hvor du afleverede den til Akassen da du raskmelder dig?
For jeg kan vel gå til lægen og sige at jeg kan arbejde med begrænsninger og med lidt smertestillende til rådighed?
Eller hvordan forløber det sig bedst muligt?

Mvh frøken syg
Frøken syg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2013, 10:40   #9
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Husk at du sandsynligvis bliver sendt i aktivering, så du skal kunne klare en virksomhedspraktik på 37 timer.

Ved ikke hvor du har læst det med de 13 uger, for på borger.dk står der at man højst kan være sygemeldt 52 uger indenfor 18 måneder.

Så du skal kunne klare en virksomhedspraktik på 6 måneder, på fuld tid.

"Du kan som hovedregel højst få sygedagpenge i 52 uger inden for de seneste 18 måneder."

https://www.borger.dk/Sider/Sygedagpenge.aspx

Desuden skal du ikke forvente at kommunen tager dig seriøs, hvis du under en ny sygemelding efter 6 mdr påstår at nu bliver det ikke bedre.

For de har jo netop set at efter 12 mdr. ro, blev du atter klar og kunne arbejde fuld tid. Så de vil tænke at det kan du sikkert komme til igen.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2013, 11:09   #10
LINGLING
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2012
Indlæg: 126
Styrke: 12
LINGLING er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Frøken syg Se meddelelser
Hej LINGLING

Tak for dit indlæg. Føler virkelig at jeg kan bruge det til noget. Mange mange tak

Må jeg spørge dig.
Blev du selv raskmeldt op mod de 52 uger på sygdagpenge?
Da du raskmelder dig til jobcentret beder du dem bare i sammen omgang om den rådighedsattest til lægen eller gik du først til lægen og fik ham til at lave den hvor du afleverede den til Akassen da du raskmelder dig?
For jeg kan vel gå til lægen og sige at jeg kan arbejde med begrænsninger og med lidt smertestillende til rådighed?
Eller hvordan forløber det sig bedst muligt?

Mvh frøken syg
Selv tak. Jeg valgte som sagt at raskmelde mig selv hos jobcenteret. Har man været sygemeldt et år er det standard med en rådighedsattest hos a-kassen. Gør man det før er det ikke sikkert de spørger( må spørge)
Smerter er jo ikke en egentlig sygdom, men en tilstand. Kan ikke rådgive dig omkring hvad du skal sige til lægen. Som andre har sagt, er det bedst at være ærlig. Hvis du mener at du ikke på sigt vil kunne klare 37 timer, må du nok sadle lidt om-
Håber du bliver udredt og får styr på dine smerter, bekymringer mv.
Mvh. LINGLING
LINGLING er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
A-kasse og raskmelding bruger2013 Alt det andet 7 22-06-2013 00:11
Sygemeldt / raskmelding søstjernen Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 4 16-06-2013 10:39
Raskmelding og ny sygemelding KOW Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 14 21-07-2012 18:11
raskmelding susssana Spørgsmål ang fleksjob 10 13-12-2011 19:59




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension