K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-05-2010, 00:06   #1
SoLost
Afhængigheds tegn af K10
 
SoLosts avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2009
Alder: 34
Indlæg: 318
Styrke: 15
SoLost er ny på vejen
Ftp. §17

Hej.

Da jeg er i gang med forberedelserne til at søge ftp. efter paragraf 17, på det foreliggende grundlag.
Har jeg lige et par spørgsmål.

Hvis ens psykiater fraråder arbejdsprøvning, så må kommunen jo ikke tvinge en ud i det.
Men hvilken betydning har det så for ens sag ?
Kan man så ikke få tilkendt ftp. fordi man ikke har været arbejdsprøvet?
Hvis pensionnæsnet giver afslag p.g.a manglende arbejdsprøvning, kan man så bare ikke søge pension ?
Fordi de ikke vil give det uden arbejdsprøvning og psykiater fraråder arbejdsprøvning ?
Hvad sker der så?

Ang. behandlingsmuligheder:
Jeg har fået diagnosen infantil autisme og det er jo varigt og kan ikke helbredes.
Men lider bl.a. også af socialangst, helbredsangst, andet angst, længerevarende svær depression, evt. ad/hd og ocd,,,o.s.v,,,,
Så er mit spørgsmål bare, når de skal vurdere om behandlingsmulighederne er udtømte.
Hvad vurderer de det så efter, for autismen kan jo ikke, men det andet kan måske ?


På forhånd, tak for hjælpen.
SoLost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2010, 08:07   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
De vurderer IKKE udfra dine diagnoser, det er sådan set lige meget hvad man fejler og hvad det hedder. De vuderer UDELUKKENDE din arbejdsevne. Grunden er, at folk med samme sygdomme, ikke altid udvikler dem ens. Nogen kan arbejde normalt med én sygdom, mens en anden med samme sygdom kun kan klare fleks, eller måske kun kan fungerer på førtidspension.....

Jeg har ikke været i arbejdsprøvning i forbindelse med min pensionssag, da min psykiater skrev det var kontraindiceret (ville forværre min tilstand), og pensionen strøg da også lige igennem.

Søger du §17 på det foreliggende, så skal du IKKE i arbejdsprøvning!!

Om du kan få sagen igennem på §17 er der så ingen der ved noget om. Og får du afslag, pga den manglende arbejdsprøvning, så kan du jo klage såfremt dine papirer og dokumentationer støtter op om din sag.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2010, 16:23   #3
SoLost
Afhængigheds tegn af K10
 
SoLosts avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2009
Alder: 34
Indlæg: 318
Styrke: 15
SoLost er ny på vejen
Citat:
De vurderer IKKE udfra dine diagnoser, det er sådan set lige meget hvad man fejler og hvad det hedder. De vuderer UDELUKKENDE din arbejdsevne. Grunden er, at folk med samme sygdomme, ikke altid udvikler dem ens. Nogen kan arbejde normalt med én sygdom, mens en anden med samme sygdom kun kan klare fleks, eller måske kun kan fungerer på førtidspension.....

Jeg har ikke været i arbejdsprøvning i forbindelse med min pensionssag, da min psykiater skrev det var kontraindiceret (ville forværre min tilstand), og pensionen strøg da også lige igennem.

Søger du §17 på det foreliggende, så skal du IKKE i arbejdsprøvning!!

Om du kan få sagen igennem på §17 er der så ingen der ved noget om. Og får du afslag, pga den manglende arbejdsprøvning, så kan du jo klage såfremt dine papirer og dokumentationer støtter op om din sag.
Mange tak for de gode svar.

Men det er er vel ikke helt lige meget med diagnoser - for de skal vel bruge det til, om det kan behandles eller ej ? Med hensyn til udtømte behandlingsmuligheder.

Okay, du har været heldig Må jeg spørge hvilken paragraf din ftp. blev søgt efter ?

Med hensyn til det du skriver om at klage over et afslag.
Ved du om der før er lavet nogen afgørelser, om at klage over et afslag p.g.a manglende arbejdsprøvning, når ens psykiater har sagt at det kan forværre ens situation ?
SoLost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2010, 19:47   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
De er kun interesseret i at vide om behandlingsmulighederne er udtømte i forhold til din arbejdsevne...


Jeg ved ikke om der ligger nogen principafgørelser, hvis det er det er du mener. Men der står at man ikke må arbejdsprøves hvis det er nyttesløst, eller er kontraindiceret (med forværring af tilstanden). Måske er der lige en der kan finde hvor det står for dig (jeg kan også selv prøve at kigge på det når jeg får mere tid)...

Jeg søgte §18 på det bredde grundlag, hvor arbejdsprøvning jo nærmest er et must.
Så jeg havde en ret god sag.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2010, 21:17   #5
SoLost
Afhængigheds tegn af K10
 
SoLosts avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2009
Alder: 34
Indlæg: 318
Styrke: 15
SoLost er ny på vejen
Citat:
De er kun interesseret i at vide om behandlingsmulighederne er udtømte i forhold til din arbejdsevne...


Jeg ved ikke om der ligger nogen principafgørelser, hvis det er det er du mener. Men der står at man ikke må arbejdsprøves hvis det er nyttesløst, eller er kontraindiceret (med forværring af tilstanden). Måske er der lige en der kan finde hvor det står for dig (jeg kan også selv prøve at kigge på det når jeg får mere tid)...

Jeg søgte §18 på det bredde grundlag, hvor arbejdsprøvning jo nærmest er et must.
Så jeg havde en ret god sag.
Okay, så de prøver ikke at finde behandling til det man fejler først ?

Jo, det var principundersøgelser jeg mente Okay, mange tak - jeg prøver lige at undersøge det lidt nærmere.

Men hvis ens psykiater har skrevet, at det vil forværre ens tilstand, med arbejdsprøvning.
Må de så give afslag på grund af manglende arbejdsprøvning ?
SoLost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2010, 22:04   #6
Lost10
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2010
Indlæg: 71
Styrke: 15
Lost10 er ny på vejen
SoLost

Jeg sidder og venter også på et opgørelse fra kommune , Min sagsbehandler har indstillet mig til pension også uden arbejdsprøvning , min diagnose er skizofreni , aner ikke om det bliver et afslag ...
Lost10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2010, 22:14   #7
SoLost
Afhængigheds tegn af K10
 
SoLosts avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2009
Alder: 34
Indlæg: 318
Styrke: 15
SoLost er ny på vejen
Citat:
SoLost

Jeg sidder og venter også på et opgørelse fra kommune , Min sagsbehandler har indstillet mig til pension også uden arbejdsprøvning , min diagnose er skizofreni , aner ikke om det bliver et afslag ...
Okay, men hvis din sagsbehandler har indstillet dig til ftp. så er der større chance for at du får den tilkendt. Men det er selvfølgelig ikke helt sikkert.
Men håber det da for dig

Er det din psykiater der har frarådet arbejdsprøvning ?
SoLost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2010, 22:17   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nej hvis du søger §17, så prøver de ikke med noget behandling først....

Som jeg skrev til dig i en ældre tråd, så er skizofreni en god diagnose, for den udelukker arbejdsevnen ret præcist og gør det lettere at få pensionen igennem. Det er en af de meget få diagnoser, som man véd, ikke rimer på arbejdevne.

Jeg har til dato aldrig hørt om en skizofren der har fået afslag!

Ja, det er min psykiater der skrev at jeg ikke måtte arbejdsprøves.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2010, 22:56   #9
SoLost
Afhængigheds tegn af K10
 
SoLosts avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2009
Alder: 34
Indlæg: 318
Styrke: 15
SoLost er ny på vejen
Citat:
Nej hvis du søger §17, så prøver de ikke med noget behandling først....

Som jeg skrev til dig i en ældre tråd, så er skizofreni en god diagnose, for den udelukker arbejdsevnen ret præcist og gør det lettere at få pensionen igennem. Det er en af de meget få diagnoser, som man véd, ikke rimer på arbejdevne.

Jeg har til dato aldrig hørt om en skizofren der har fået afslag!

Ja, det er min psykiater der skrev at jeg ikke måtte arbejdsprøves.
Jeg tror du har blandet det jeg har skrevet og det Lost10 har skrevet lidt sammen.

Jeg har ikke skizofreni. Jeg har Infantil Autisme og andre ting - såsom angst.

Nej, men hvis det er efter paragraf 18, så prøver de vel behandling først?

Men hvis ens psykiater har skrevet, at det vil forværre ens tilstand, med arbejdsprøvning.
Må de så give afslag på grund af manglende arbejdsprøvning ?
SoLost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2010, 08:17   #10
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Solost,

Jeg tror såmænd ikke at Helene har blandet noget sammen, så godt kender jeg da hende. (he, he)

Ved en §18 skal ens sag over lægekonsulenten og han vil vurdere det ens læge og psykiater rapporter siger omkring ens tilstand, om den er stationær og varig og tilsvarende om alle behandlingsmuligheder er udtømt. Såfremt ens psykiater skriver at man ikke må/bør arbejdsprøves vil dette højst sandsynligt blive respekteret.

Under en §18 kan det være at lægekonsulenten efterspørger flere status rapporter eller undersøgelser før han kan sige, at man er "udredt". Når lægekonsulenten er "tilfreds" tager sagsbehandleren stilling til om hun vil indstille en til pension. Sådan forløber det som regel.

Jeg kan næppe formode, at ens sag bliver afvist pga. manglende arbejdsprøvning når ens psykiater har frarådet dette mhb. på mulighed for forværring af ens tilstand/helbred. Dog skal sagen igennem både social udvalget og pensionsnævnet og generelt er man meget bedre stillet ved en §18 fremfor §17 på det foreliggende grundlag. !!

Solost, har du en sagsbehandler på din sag ? Hvorfor får du ikke selv sat en §18 i gang igennem hende/ham ?. Det er rigtigt at det kan tage lidt/noget længere tid end en §17, men denne er jo som nævnt også noget mere risiko fyldt !!

Kh. EE

Ps. Nu kan jeg se af din anden tråd at du har en del diagnoser, hvor nogle måske kan behandles som du selv siger. Dog kan du med en §17 risikere at kommunen ikke vil "nøjes med" din psykiaters (hvis du altså har fundet en?) udtalelser omkring arbejdsprøvning bla.. Som regel inddrager de under §18 og ved sygedagpengesager fx. andre psykiater, der giver dem en god pris og tid på en speciel læge erklæring. Hvis jeg var dig ville jeg tale med min sagsbehandler (for det har du vel under dit cpr. nr ?) om dine muligheder under §17 og tilsvarende om hvad der yderligere vil skulle indhentes og afprøves under en §18. Derefter kan du tage stilling til hvad du vil. Du kan naturligvis også tage en §17 først og følge den op af en §18 via din sbér, hvis ikke §17 går igennem. Held og lykke.

Sidst redigeret af Enteneller; 22-05-2010 kl. 08:28. Årsag: Der var lige noget mere :-)
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension