K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-05-2010, 05:44   #1
tije
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2009
Indlæg: 315
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
tije er ny på vejen
udregning

Hejsa

Jeg har lige været inde på borger og lave lidt udregninger, men kan ikke rigtig finde ud af er der en mindste sats de SKAL udbetale? eller hvis nu man havde en rig mand og han fx tjente 1,5 m om året kan de så trække ens pension til 0 kr i udbetaling?

Hvad gør man når man er i tvivl om samlevers årlige indkomst? indberetter man det tal man tror man lander på, og kan de selv gå ind og se hvor meget han faktisk tjener, så det bliver regnet korrekt ud?
tije er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2010, 07:24   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
hvis i er gift trækker kommunen selv, de kan jo se hvad din mand tjener
men han har vil nogle løn seddler.
eller må du ikke se hans løn, siden du ikke ved det
men man laver som regel en beregning sammen med kommunen, i første omgang
nu ved jeg så ikke hvilken ydelse det drejer sig om
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2010, 07:47   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ifølge teksten må det være førtidspension!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2010, 09:20   #4
tije
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2009
Indlæg: 315
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
tije er ny på vejen
det er førtidspension ja, og manden er kun samlever hehe sorry

Jo jeg må gerne se hans løn, men han er lige blevet ansat, så aner ikke hvad han får. Det er inden for byggebranchen og det svinger meget både i timetal og løn
tije er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2010, 10:19   #5
Tutti
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tuttis avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2008
Indlæg: 137
Styrke: 16
Tutti er ny på vejen
løn/pension - modregning

Hejsa.

Det er meget vigtigt, at I får gennemgået hans lønsedler hvert ½ år. Hvis han har fået mindre udbetalt end kommunen har beregnet, så vil dette blive reguleret - MEN IKKE AUTOMATISK, og kun med tilbagevirkende kraft på kun ½ år ved at I selv henvender jer med kopi af lønsedlerne.

Da jeg i marts var til samtale omkring udregning af min pension fortalte sagsbehandleren, at det for min egen skyld vil være en rigtig god ide, ca før hvert ½ år at tjekke min mands lønsedler og lave en udregning. Hvis der er penge at hente, så bruger jeg da gerne nogle timer på at samle disse oplysninger ind godt hver 5 md - hvis vi kan få flere penge ud af det, så er det jo ikke så ringe endda.

Skulle det gå den anden vej og din mand tjener mere end beregnet, så skal de nok selv finde ud af det (de får automatisk oplysninger fra skattevæsnet), og så må de pludseligt gå meget længere tilbage med reguleringen - underligt - egentligt lidt underligt - de får alle oplysningerne, men skal de have penge så reagerer de, men hvis vores ægtefællers indtægt falder, eller var sat for højt, så sker der ikke automatisk regulering, men vi skal selv finde ud af det og reagere herpå i tide - ellers er det vare vores egen skyld - mærkeligt system.

Fik at vide, at vi ikke får lønsedler fast når man er på fp, så man bliver ikke automatisk "mindet på" hvordan udregningen ser ud. Så jeg har taget konsekvensen af dette, og har sat tidspunkt i kalenderen til engang i sommerferien til at tjekke op og igen omkring juletid, bare så vi ikke bliver snydt.

God fornøjelse.
Tutti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2010, 10:36   #6
tije
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2009
Indlæg: 315
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
tije er ny på vejen
tak for det super svar Tutti, det vil jeg også gøre

Er der en mindstesats man som minimum skal have? jeg tænker på hvor lav en ftp kan man risikere at få alt efter hvad ens samlever tjener? kan jeg ske fx at ryge ned på kun 5000 eller vil man altid få udbetalt en mindstesats svarende til xxxx kr ?
tije er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2010, 11:53   #7
Tutti
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tuttis avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2008
Indlæg: 137
Styrke: 16
Tutti er ny på vejen
Der må jeg være dig et svar skyldigt. Det hedder sig jo, at alt hvad der samlet tjenes over et bestemt beløb minus fradrag, at der skal betales 30% af den samlede hustandsindtægt der ligger over dette beløb, så jeg går da ud fra, at man får et eller andet. Jeg kan ikke huske at der har stået noget om mindsteudbetaling eller et loft, men det skal der jo nok være et eller andet sted. Vi bor i nordjylland, så lønningerne er ikke i helt så høje som i fx. hovedstaden, så noget loft for lønindtægt kommer vi nok aldrig til at ramme.

Selv er jeg gået rigtigt meget ned i indtægt efter jeg er blevet fp. Der er en forskel på ca. 5000 kr udbetalt pr. måned fra dengang jeg gik på sygedagpenge. Det er bare surt, men vi har da smør på brødet, så lidt får jeg da ud af det alligevel. Heldigvis har jeg også en forsikring, hvor jeg får løbende udbetaling hver måned med ca. 6000, men naturligvis bliver de 30% også modregnet heri, men jeg vælger at se på den lyse side - jeg får jo på en måde ekstra 70% af pengene fra min forsikring ud over pensionen - sådan kan man jo også vælge at se på det, og så gør det knapt så "ondt".

Når du skal til møde vedr. udregning af pension, så prøv i første omgang at tage dokumentation for hans tidligere lønindtægt i år med - om det så er fra et andet arbejde, dagpenge eller lignende. Sig det som det er, at han har nyt arbejde og at i kun kan regne med en ca. indtægt pr. måned. De vil så regne et tal ud som din pension bliver beregnet ud fra. Hvis du så husker ca 5 måneder efter at begynde at tjekke jeres samlede indtægt i form af lønsedler m.v. og tropper op ved sagsbehandleren igen, så kan i bedre få lavet en regulering. Går der over ½ år, så er det der er gået over dette tidspunkt, såfremt der skulle udbetales flere penge i pension jo nok desværre gået tabt.

God fornøjelse.
Tutti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2010, 12:20   #8
AnnetteH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2007
Lokation: Fyn
Alder: 57
Indlæg: 220
Blog Indlæg: 4
Styrke: 18
AnnetteH er rigtig godt på vej
Hej.

Jeg menere bestemt der en en mindste sats, kan bare ikke lige nu huske hvormeget den er på.

Men kan også kun råde dig til at få gennemgået din sats hver halve år når du har en samlevere med svingende løn.

Husk du skal have hans lønsedler med og eller hans årsopgørelse når du drager afsted.

Knus
Annette
__________________
Smil til verden, trods alt
AnnetteH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2010, 13:01   #9
Kaftbyen
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2006
Indlæg: 134
Styrke: 18
Kaftbyen er ny på vejen
Hej, jeg har lige prøvet med alle mulige og umlige udregninger på borger.dk

det ser ud som om man max kan komme ned og få 11070,- kr før skat om mdr,

som samlevene, hvor manden tjæner ca fra: 500000,- og op til en mille om året.

men hvis man selv arbejder ved siden af... ja så...... kan det blive til et stort nul.
Kaftbyen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2010, 13:26   #10
Tutti
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tuttis avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2008
Indlæg: 137
Styrke: 16
Tutti er ny på vejen
Det passer ikke helt med den beregning. Tallet er sat for højt.

Vi har en helt normal indtægt her, og den ligger langt fra de 500.000 du skriver, og min pension FØR skat er ca. 9700. Udregneren hos kommunen sagde også, at der ikke er meget tilbage, men sådan ser regnestykket ud.

Måske du har udregnet på satsen for aleneforsørgere? Den sats er højere end for samlevende/gifte??
Tutti er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hjælp til udregning MP84 Spørgsmål ang fleksjob 6 10-07-2013 15:53
Årlig udregning falentin Alt det andet 0 20-12-2011 14:56
hjælp til udregning ? nille60 Alt det andet 6 06-10-2011 21:51
udregning af førtidspensison MissChar Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 25-07-2011 22:54
spøgsmål til udregning bimse45 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 30-08-2010 11:12




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension