K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-05-2012, 22:53   #1
brox81
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2012
Indlæg: 2
Styrke: 0
brox81 er ny på vejen
et års sygedagpenge..Og hvad så?!

Hej alle i kloge hoveder!
Jeg har snart været på sygedagpenge 1 år (og er for længst fyret).. Jeg er bestemt ikke rask, men har forstået det sådan at min kommune YDERST SJÆLDENT forlænger sygedagpenge perioden... Hvad gør man så? Hvis jeg nu raskmeldte mig ville jeg så kunne gå 2 år på fagforeningen..(hvis jeg blot møder op til deres møder og kommer på evt. kursus osv) Eller har jeg allerede "brugt" det første år af de 2 år som dagpenge perioden er..

Håber nogle af jer har et svar!!
brox81 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2012, 23:16   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
hvis du rask melder dig , siger du jo til kommunen du er rask og ikke fejler noget
samt du lyver over din A-kasse at du er rask til det ordinær arbejdsmarkedet på 37 timer
man skal skrive under på man er rask
så det kommer du ikke længere af
kan godt forstå det i forhold til økonomi
men hvis du aldrig bliver rask til 37 timer, er det en rigtig dårlig ide og raskmelde sig
med mindre man alså bliver rask nok til de 37 timer på det ordinær arbejdsmarkedet
eller i hvertfald udsigt til det
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2012, 00:34   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Hvis du raskmelder dig har du brugt af dine dagpengeperiode ja.

Hvis du raskmelder dig bliver du sendt i aktivering som en hver anden rask, og du SKAL! deltage ellers står du jo ikke til rådighed for arbejdsmarkedet, gør man ikke det har man ikke ret til dagpenge.

Hvis du er syg (ikke står til rådighed) vil det lyn hurtigt blive opdaget (fordi di ikke kan deltage i fx praktik i en virksomhed på normale vilkår) at du faktisk begår socialt bedrageri, hvilket kan blive en temmelig DYR og ubehagelig oplevelse. Det kan på ingen måde anbefales at begå socialt bedrageri og da slet ikke på den måde, for det opdages hurtigt.

Når man kommer på sygedagpenge, og man ved man ikke kan klare et alm job (uanset fag) inden for 2 år, forbereder man sin økonomi på 4-6 års overlevelse på en KHJ, for det er i snit den tid en sygesag tager før alle behandlings muligheder er udtømte og arbejdsevnen stationær (og alt papir nusset er på plads) Har man ikke indrettet sig i tide, får man travlt. Jeg ved godt mane ikke helt tror på at syge uarbejdsdygtige skal leve i årevis på en KHJ (jeg har hørt om flere der er oppe på 20 år) før de selv rammes, og mange derfor ikke indretter sig i tide, og jeg ved det ER svært at indrette sig efter, men desværre en nødvendighed.

Der er 7 forlængelses muligheder inden for sygedagpengene:
Citat:
§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.
Mener du, at du har de lægelige dokumenter, eller noget på skrift fra din SB´er der gør at du hører ind under en af dem, og kommunen alligevel stanser sygedagpengene, skal du sørge for at anke stansningen inden for 4 uger fra du har fået brev om at du stanses pr 1/xx-12 venter du 4 uger og en dag, godtages din anke IKKE!

Du antager selv at du kan klare aktiverings kurser... kan du det, hører du ikke til i syge-systemet, for så har du fuld arbejdsevne inden for sekretær-type fagene, har du det kan du IKKE tilkendes værgen fleks eller FP, men skal sørge for at finde dig et job inden for det du kan (og holde dig fra det du ikke kan) Fleks/FP tilkendes kun hvis arbejdsevnen er nedsat inden for ET HVERT FAG! dvs er der et fagområde man kan klare, ja så må man arbejde med det uanset om så man har de faglige og/eller fysiske kompetencer eller ej, har man ikke hovedet til fx en videregående udd, og det kræves for at man kan varetage et normalt job, er det bare synd, så må man leve af KHJ.

Sådan er systemet, det er totalt følelses forladt, og de, det rammer hårdest er de svageste i samfundet, fordi det er os der har mest brug for noget forståelse og accept for vores situation, forståelse for at vi netop ikke bare kan ændre på vores situation som en rask kan, men det eksistere altså bare ikke alle er lige for loven (ja bort set fra kongehuset og politikerene altså *ss*) uanset hvilken situation man er i, og uanset at man mister ALT på den lighed.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2012, 13:36   #4
brox81
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2012
Indlæg: 2
Styrke: 0
brox81 er ny på vejen
Hejsa!!
Nej i har jo nok ret..Det er dumt at lyve... Er bare SÅ frustreret.. Jeg kan umuligt sætte en dato for raskmelding af min psykiske lidelse... Og jeg har simpelthen ikke råd til min huseleje hvis jeg skal på kontant hjælp.. Og jeg har da slet ikke overskud til at skulle flytte... Puuh ha...

Men om det er 1 års sygedagpenge eller "bare" dagpenge det er ligegyldigt..Man har max 2 år samlet?!
brox81 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2012, 22:50   #5
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Hvad nytter det at tisse i bukserne?? for det er vitterligt det du gør ved at begå den form for bedrageri, en ting er at du laver rod i din sygesag (om end det nu er slemt nok) og du kun trækker den i langdrag (du vil havne på KHJ før eller siden uanset) men du kan faktisk straffes med bøde eller hæfte, så hvis du vælger den løsning. Du vil såre simpelt tisse i bukserne, måske du reder din mås den første måned eller 3 (hvis du er heldig) men der efter bliver det KOLDT meget koldere end det bliver ved at du er ærlig, men det er naturligvis op til dig selv.
Det er 100% op til dig selv om du vil lave mere kludder i dit liv end der er i forvejen, det er di valg om du vil gøre det hele meget værre, men du gør det altså kun være ved ikke at se af at ændre på din økonomiske situation, og der vil du bruge mange flere psykiske kræfter pårodet, end du bruger nu, fordi det hele vil være meget mere indviklet = du der overhovedet slet ikke har overskud til at flytte, det kan godt være du ikke har overskuddet nu, men så forestil dig lige at du tonser rundt med en bedragerri-sag oven i en syge-sag du selv har valgt skal kompliceres yderligt, samtidig med at du skal finde overskuddet til at flytte... men igen du vælger selv.

Som KHJ modtager har du jo ret til § 34 i lov om aktiv socialpolitik:

Citat:
Særlig støtte
§ 34. Personer, der opfylder betingelserne i § 11 (som er: § 11. Kommunen yder hjælp i form af kontanthjælp, starthjælp og tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.) og som har høje boligudgifter eller stor forsørgerbyrde, kan særskilt eller i forbindelse med udbetaling af hjælp efter § 25 få en særlig støtte.

Stk. 2. Inden kommunen giver støtte, skal det undersøges, om der kan skaffes en rimelig, billigere bolig.

Stk. 3. Følgende personer kan ikke få særlig støtte:

1) Ægtepar, der er omfattet af § 13, stk. 7 og 8.

2) Personer under 25 år, som får hjælp efter § 25, stk. 1, nr. 3 og 4 og stk. 12, nr. 3 og 4.

3) Personer, der får hjælp efter §§ 25 a og 27.

4) Personer, der modtager orlovsydelse efter lov om børnepasningsorlov.

Stk. 4. Personer, der får nedsat hjælpen efter § 25, stk. 5-10, §§ 36-42, får særlig støtte med det beløb, der ville have været udbetalt, hvis de pågældende ikke havde været omfattet af nedsættelsen.

Stk. 5. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler for beregningen af støtten efter stk. 1, herunder regler om begrænsning af støtten og fradrag for indtægter.
Men som du ser forlanges det også der at man ikke bor for dyrt, så for at få den, kræver det flytning, hvilket der faktisk også kan søges økonomiske midler til, og så må du ellers se om du ikke kan finde en i din omgangskreds der vil hjælpe dig med at få styr på de papir mæssige sider af flytningen, og ellers trække på en hver du kan komme i tanke om til at få flyttet dine ting.

Og § 100 merudgifter https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=122207
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
sygedagpenge stop hvad nu,! hjælper Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 18-02-2013 14:13
afbrudt revalidering, hvad nu-sygedagpenge ??? Nana M Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 4 16-03-2012 16:20
Hvad skal jeg gøre - Sygedagpenge stopper. Færdig Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 30-01-2011 02:08
Efter sygedagpenge stop, hvad skal jobcentret så? Heart2breake Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 24-01-2011 09:30
Hvad må jeg på sygedagpenge? Ida Alt det andet 15 13-02-2008 14:44




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension