K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-11-2011, 10:27   #1
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
A4 og beskæftigelsesreform

Hjorten kommenterer den beskæftigelsesreform som MF kommer med i 2012

http://www.ugebreveta4.dk/2011/20114...e_dansker.aspx

Beskæftigelsesreformer vil påvirke hver femte dansker
Over en million danske arbejdsløse, førtidspensionister og sygedagpengemodtagere kan i løbet af 2012 få vendt op og ned på deres hverdag. Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S) vil nemlig have forhandlet en række omfattende reformer på plads næste år. Forsker roser ministeren for at ville reformere, mens Venstre frygter konsekvensen kan være øget ledighed.
............................................
mest om alm. ledige men der er en datoliste hvornår sygedagpenge-kontanthjælpsreform mm behandles

Sidst redigeret af østerbro; 28-11-2011 kl. 10:36. Årsag: link
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2011, 11:35   #2
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Jeg kan ikke se, hvordan den nye reform kan påvirke førtidspensionister, medmindre det drager sig om dem, som har et job ved siden af.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2011, 11:51   #3
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
Question

Citat:
Oprindeligt indsendt af østerbro Se meddelelser
Over en million danske arbejdsløse, førtidspensionister og sygedagpengemodtagere kan i løbet af 2012 få vendt op og ned på deres hverdag. Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S) vil nemlig have forhandlet en række omfattende reformer på plads næste år. Forsker roser ministeren for at ville reformere, mens Venstre frygter konsekvensen kan være øget ledighed.
Den slags gør man under højkonjunkturen, der kan opsuge dem, der falder igennem reformernes masker. Sålænge arbejdsløsheden er høj og stigende, vil ulykkerne hagle over de "reformerede". Når det er sagt, kan man spørge, hvorfra i alverden kan de (mindst) hundrede milliarder skaffes til at betale for en granskning af de arbejdsløses, førtidspensionisternes og sygedagpengemodtagernes forhold?
Tante Ana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2011, 15:35   #4
logikeren
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 324
Styrke: 15
logikeren er ny på vejen
Jeg fik faktisk en meget dårlig dag idag pga. netop denne artikel, så et personale måtte holde om mig for ikke at jeg skulle, ja i ved nok.

- og det til trods for at jeg både havde læst Karo's og Tante Ana's kommentarer til artiklen.

Og så lige en til vores Arbejdsminister: Min kontaktperson har sygemeldt mig fra mit skånejob imorgen.

Det var så hvad du fik ud af dét, Mette Frederiksen!
logikeren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2011, 16:28   #5
jonah
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-11 2011
Indlæg: 50
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
jonah er ny på vejen
Jeg er en 50 årig förtidspensionist med varigt nedsat fysisk
sygdom.Hvad kan man risikera til näste år,at de skal revurdere
min sag igen selvom der ikke står noget i min afgörelse eller kan de
tvinge mig i arbejde?
jonah er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2011, 16:39   #6
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Fra en kilde tæt på Regeringen lyder rygtet at Regeringen og Enhedslisten et kommet overens med flg. oplæg til reform:

1a) Arbejdsløshedsdagpenge overgår til fuld finansiering af arbejdsmarkedets parter i deling

1b) Både arbejdstager og arbejdsgiver lovtilpligtes at bidrage til ordningen.

1c) Kontanthjælp afskaffes som ydelse ift. arbejdsløshed - dvs. hvor der ikke er andre forhold end arbejdsløshed, der udløser den "sociale begivenhed".

1d) Kontanthjælpsperioden begrænses til max 6 måneder - herefter tildeles en retsbestemt og formue- (op til et beløb svafrende til fx en gennemsnits LO-arbejders formue) og ægtefælleuafhænig venteydelse.

2a) Sygedagpenge perioden forlænges til 2 år.

2b) Sygedagpengeperiodens 2 år finansieres primært af arbejdsmarkedets parter + op til 10 % af Stat og Kommune i lige deling, således at for hver månede en borger er på SDP stiger Stats og Kommunes andel.

3a) Efter en sammenhængende periode på 2 år på sygedagpenge overgår borgeren til: ventepenge, der kan oppebæres i maximalt 10 år og som finansieres af Stat og Kommune i ligelig fordeling.

3b) Ventepenge er en retsbestemt formue- (op til en grænse) og ægtefælleuafhænig ydelse, der kan oppebæres indtil borgeren er enelig afklaret og dokumenteret i ordinært fuldtidsarbejde på ordinære lønvilkår, eller visiteret til fleksjob eller førtidspension.

3c) efter maximalt 10 år på ventepenge overgår borgeren automatisk til: førtidspension - idet det må formodes at tilstanden er: stationær.

4a) Førtidspension tildeles den borger der dokumenteret ved lægelige oplysninger og arbejdsafprøvninger har en resterhvervsevne af ingen eller ubetydelig grad.

4b) Er borgeren under 35 (eller 40) år tilkendes førtidspension som en: udviklingsydelse, hvor borgeren har et retskrav på at få tilbudt udviklingsforløb, der passer til borgerens ressourcer - dog uden at borgeren tilpligtes at deltage i de tilbudte udviklingsforløb.



Bemærkning til reformen iflg. kilden:

Intentionen med reformen er at arbejdsmarkedets parter bidrager væsentlig til SDP-ordningen, der løber i sammenlagt 2 år og at borgeren sikres et retsbestemte forsørgelsesgrundlag, uden at skulle se sig som kastebold imellem forskellige ydelser, herunder se sig helt uden et egentlig forsørgelsesgrundlag – og at myndigheden stimuleres til aktivt at arbejde hen imod en afklaring af borgeren.

Afsættet for en fremadrettet sikringen af forsørgelsesgrundlaget er, at borgere, der uforskyldt kommer i en helbredsmæssig uarbejdsdygtighedssituation, skal kompenseres i situationen op til et nærmere fastsat niveau, således at borgerne på et acceptabel niveau kan videreføre eget og evt. families liv på et - efter situationen - passende niveau samtidig med at borgerne kan koncentrere sig om at bedre sin helbredsmæssige situation.

Kontanthjælp, herunder ”hullet” udfases som en ”parkeringsydelse”, hvorefter kontanthjælp udelukkende kan anvendes som trangsbestemt økonomisk hjælp i maksimalt 6 måneder og udelukkende til personer med andre problemer, herunder helbredsproblemer, ud over egentlig ledighed.

Personer hvor der alene er tale om ledighed henvises til dagpengesystemet – der fremadrettet fuldt ud betales af arbejdsmarkedets parter i forening – arbejdsmarkedets såkaldte: mobilitet og evt. strukturel ledighed er fremadrettet Staten og skatteyderne uvedkommende.

Endelig skulle reformtankerne bryde med den politik, at gennemføre ubehagelige besparelser først i en regeringsperiode for så at dele "gaver" ud i slutningen af regeringsperioden mhp. at tækkes vælgernes gunst.

Sidst redigeret af TimeGuest; 28-11-2011 kl. 17:41. Årsag: Who knows ... webmaster ... maybe ... (-8
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2011, 16:50   #7
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Timeguest har du lidt indcider viden om hvordan reformen vil ramme folk i flexjob på lavt timetal ? ved kun at der er planer om at vi skal på ledighedsydelse de timer vi ikke arbejder, og så bliver der ikke mange kr i det...
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2011, 16:52   #8
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jonah Se meddelelser
Jeg er en 50 årig förtidspensionist med varigt nedsat fysisk
sygdom.Hvad kan man risikera til näste år,at de skal revurdere
min sag igen selvom der ikke står noget i min afgörelse eller kan de
tvinge mig i arbejde?
Det har jeg har hørt er at reformen kun rammer nye flexer, og nye førtidspensionister. Dem der er godkendt skulle ikke blive ramt.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2011, 17:03   #9
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af supersus Se meddelelser
Timeguest har du lidt indcider viden om hvordan reformen vil ramme folk i flexjob på lavt timetal ? ved kun at der er planer om at vi skal på ledighedsydelse de timer vi ikke arbejder, og så bliver der ikke mange kr i det...
Intentionen er jo at sikre at en borger har et acceptabelt forsørgelsesgrundlag og at der ikke lægges op til klassedeling på ydelsesniveau ... men lige præcist vedr. fleks og ledighedsydelse, da har jeg ikke hørt nogle præcise rygter.

Men igen: det er jo rygter ... men omvendt når nu rygterne er i omløb, så kan jeg ikke forestille mig at Regeringen og Enhedslisten ønsker at tabe ansigt over for befolkningen ved at stille sig i et dårligere lys end det rygtet løber med ;-)

Og det lyder egentlig meget rimelig, at den enkelte borger i dette land sikres et forsørgelsesgrundlag, så vi ikke løber ind i en øget forskel imellem fattige og rige grupperinger i dette land.

Jeg tænker med gru på den franske revolution og her til lands: Lensafløsningen ... det er bestemt ikke noget vi ønsker gentaget ;-)

Derfor er afsættet at: udvise rettidig omhu ift. formue og indkomstfordeling.

Og afledt heraf er det netop hele grundlaget for reformeringstankerne :-)
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2011, 17:12   #10
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Den reform kan godt have en negativ betydning for de førtidspensionister som fik førtidspension med et bestemt dato for revurdering af pension.

Andre pensionister skal slet ikke stresser sig selv over reformen, det er min mening.

Man hvis Danmark er på vej mod afgrunden, så ja, regerings anarki kan godt blive en realitet.

pt. så jeg har læst noget om, at nogen ? mener, at pensionister over 70 år vil så gerne arbejde og vener tilbage på arbejdsmarked, derfor et forslag om at fjerne 70 års grænse skulle komme på tale.

Tja. Buha da da , hvor mange sådan friske pensionister findes nu om dage?

Nej, efter min mening, er det en manøvre som skal tvinge folk til at arbejde til de er døde.

Sidst redigeret af Karo; 28-11-2011 kl. 17:42.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension