K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-05-2008, 15:24   #21
Kimse
Hvor skulle jeg ellers være
 
Kimses avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2007
Lokation: Mors
Indlæg: 154
Blog Indlæg: 5
Styrke: 17
Kimse er rigtig godt på vej
Vatnisse

Mon ikke det er kommunens sagsbehandler som der er nogle vatnisse og ikke tør sige fra på de rigtige tidspunkter, og ikke tør andet end at rette sig ind efter skuffe cirkulæret.
Kimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2008, 16:00   #22
jane
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-02 2008
Lokation: rudersdal
Alder: 58
Indlæg: 51
Styrke: 17
jane er ny på vejen
Jeg kan også kun se at det vil være en fordel - både for borgerne og kommunen.

Kan da godt se at kommunen kan komme ud og sk...... fordi de tit siger en ting og så gør de noget andet, eller slet ikke overholder det de skal.
hilsen jane
jane er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-05-2008, 17:03   #23
Den udstødte
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2008
Lokation: Vesthimmeland
Indlæg: 278
Styrke: 17
Den udstødte er ny på vejen
Hej Lena!

Godt gået!!! Jeg glæder mig til, at se svaret fra justitsministeren.

Varme sommerhilsener

Den Udstødte
Den udstødte er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2008, 16:14   #24
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
Fyens Stiftstidende dags dato

http://www.fyens.dk/article/994316:D...-baandoptagere

Citat:
Tillid frem for båndoptagere

Gennem den seneste tid har avisoverskrifter som "Optog sine samtaler med sagsbehandler" og "Hvorfor så bange for båndoptagere?" kastet lys på et nyt og interessant fænomen: Nemlig muligheden for at møder mellem borgere og sagsbehandlere optages på bånd.

Båndoptagere er billige og nemme at bruge - hvorfor ikke bare optage alt? Når nu digitale båndoptagere er så billige i anskaffelse og nemme at bruge, er det nærliggende at stille sig selv spørgsmålet: Hvorfor optager vi ikke bare altid alle møder mellem borgere og forvaltningens medarbejdere? Og hvorfor egentlig ikke tage skridtet fuldt ud og video-optage, så både lyd og billede kommer med?

Fordi det formentlig giver de fleste mennesker i dagens Danmark - borgere såvel som sagsbehandlere - en unødig følelse af overvågning og mistænkeliggørelse! Og netop mistænkeliggørelsen risikerer at hæmme eller i værste fald hindre udviklingen af den gode, tillidsfulde, fritflydende og konstruktive dialog. Dermed bliver sagsbehandlingen besværliggjort til skade for borgeren.

Derfor siger det også sig selv, at båndoptagelser foretaget i det skjulte er en direkte amoralsk og ubehagelig fremgangsmåde - hvad enten det så er borgeren eller sagsbehandleren, der kunne tænke sig at trykke på optagerknappen.

Bisiddere, refe*rater og båndoptagelse kan være en god støtte Som borger har man flere gode muligheder for at få støtte undervejs i sagsbehandlingen:

Borgeren kan til enhver tid vælge at have en bisidder med til møderne.

Sagsbehandleren kan lave et referat umiddelbart i forlængelse af mødet. I øvrigt helt i tråd med ønsket fra Bjarne Andersen, én af debatørerne i denne avis.

Båndoptagelsen kan også være en mulighed, hvis man som borger på grund af personlige forhold har svært ved at forstå eller fastholde indholdet af et konkret møde. Det forudsætter så, at man har fået sagsbehandlerens accept umiddelbart inden mødet.

Uanset fremgangsmåden under møderne er det et faktum, at Social- og Arbejdsmarkedsforvaltningen, som jeg er rådmand for, er 100 procent til for borgerne! Vi er sat her på jorden for at sikre, at de, som har behov for hjælp, også får den. Og samtidig sikre, at hjælpen omvendt heller ikke misbruges. Alt sammen naturligvis med respekt for landets love.

Som myndighed og den part, der må forventes at have det faglige, professionelle overblik og det menneskelige overskud, har vi et udstrakt ansvar for at skabe de bedste betingelser for en vellykket sagsbehandling. Men det kan kun lade sig gøre med borgerens gode vilje og samarbejdsvillighed.

Lad mig derfor slå fast: Båndoptagere skal - hvad enten det er på borgerens eller forvaltningens initiativ - bruges i fuld åbenhed, i enighed og med stor omtanke. De bør kun bruges i det omfang, de bidrager til en bedre sagsbehandling. Og ærlighed, respekt og opbygningen af gensidig tillid vil altid uanset hvad være det allerbedste udgangspunkt for det gode møde.

Erik Simonsen,

Rådmand (NA), Social- og Arbejdsmarkedsforvaltningen.
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2008, 16:15   #25
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
Mit svar på Indlæg;

Følg og deltag i debatten her; http://www.fyens.dk/modules/debat/to...351669#p188748


Det er dog den værste gang mund-lort jeg længe har læst!!!!

Kære Erik Simonsen

Dit indlæg i dagens avis kan jeg kun ryste på hovedet af. Det bekræfter - endnu engang - din omgang med sandheden! (Her vil jeg minde om indslag i TV2-fyn af gammel dato, hvor såvel Jimmy Røldal som undertegnede kunne dokumentere dine løgne for åben skærm - og efterfølgende har jeg konstateret at flere borgere kan understøtte dette!!!)

Til dit indlæg vil jeg gerne komme med følgende FAKTA som kan DOKUMENTERES!!!!

Desværre har du ikke ret i, at båndoptagelse giver en UNØDIG følelse af overvågning og mistænkeliggørelse. Det er absolut nødvendigt at bånde, da Odense Kommune i flere tilfælde overtræder såvel retssikkerhedslov, forvaltningslov, notatpligt og måske endda straffeloven - glemte jeg at nævne overtrædelse af tavshedspligten også????

Du ligger vægt på tillidsfuldt forhold mellem sagsbehandler og borger. Alligevel nægter Odense Kommune at tillade et sagsbehandlerskift, trods ovenstående overtrædelser. Er det i grunden så mærkeligt at borgeren finder sig nødsaget til at bånde skjult??? (Du mangler for øvrigt at kommentere, at båndet afslører adskillige fatale fejl og mangler - men det er nok heller ikke så sjovt at forholde sig til..........)

Amoralsk og ubehageligt. "Søde" Erik Simonsen, nu skal jeg fortælle dig hvad amoralsk og ubehageligt er..... Det er når syge/handicappede behandles på den måde som jeg har fortalt til dig flere gange........ Glem ikke, at jeg via hjælp fra Datatilsynet har fået berigtigelse samt indrømmelser i min sag!

Dertil er du desuden påfaldende tavs om, at Patientklagenævnet netop nu undersøger en af jeres lægekonsulenter!!!

Referater - tja hvad hjælper det, når referaterne ikke har hold i virkeligheden - er de så det papir værd de er skrevet på? (husk nu jeg kan dokumentere det!!!)

Bisiddere - ja det er en god ting. Men end ikke det faktum at jeg - såvel som juridsk bisidder kan bevidne et mødeindhold - får jer til at indrømme hvad der faktisk skete, så hvad er det værd?

Referat i forlængelse af møde - lyder meget godt. Dette blev også lovet mig, men I "glemte" at informere sagsbehandler om dette. Jeg har derfor ikke modtaget dette referat til endelig godkendelse endnu - snart 1½ måned efter mødet.... (endnu engang godt jeg optog på bånd!)

Om du er til for borgerne er jeg næppe den rette til at bedømme. Jeg kan blot konstatere, at du ikke indrømmer noget i dine skrivelser til mig, selvom jeg kan dokumentere det. Derimod får piben en anden lyd, når f.eks. Datatilsynet skriver til dig. SÅ kan jeg få indrømmelser...........

"Som myndighed og den part, der må forventes at have det faglige profesionelle overblik" skriver du. Kunne du måske her svare mig på, hvorfor Odense Kommune i minimum 3 sager ikke har overholdt loven med hensyn til helhedsvurdering, aftaleskema mv.?????

"Det forudsætter at man har fået sagsbehandlerens accept umiddelbart før mødet" er simpelthen det værste vås jeg længe har hørt! Hvilken ret har sagsbehandler til at nægte en optagelse, som ikke er overtrædelse af loven.

Jeg vil forbeholde mig retten til at betragte enhver nægtelse af optagelse af møde som overtrædelse af straffelovens §150.

Slutteligt kunne jeg godt tænke mig en begrundelse for, at en borger i 2003 får afslag på at bånde en samtale, idet sagsbehandleren opfatter det som en "trussel". (igen - dokumentation haves) Hvordan kan en invalideret borger med en båndoptager udgøre en trussel, hvis mødeindholdet er lovligt???

Lad mig da se, om du er til for borgeren, ved at du svarer på dette indlæg!
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2008, 09:32   #26
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
Skrivelse til adm. direktør Henning Seiding

Odense Kommune
Att: Adm. Direktør Henning Seiding
Mail: [email protected]





Odense, den 22. maj 2008





Vedr. bånding af samtaler med Odense Kommune

En ven af mig har kontaktet juridisk hjælp via nettet, på baggrund af omtalen i Fyens Stiftstidende. Svarene fra juristen er;

Efter straffeloven - i form af en modsætningsslutning - er det fuldt ud lovligt at båndoptage møder, som man selv er part i, og man har ret til at gøre det, uden at man orienterer den anden part i samtalen.

Odense Kommune kan som offentlig myndighed ikke indføre andre regler, for en kommune kan juridisk kun gøre, hvad den har lovhjemmel til.

I straffelovens § 263 stk. 1 nr. 3 står følgende:
Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget... "ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv deltager i, eller hvortil han uberettiget har skaffet sig adgang.".
Og her kommentaren:
Optagelse på bånd af telefonsamtaler eller møder, som den pgl selv deltager i, falder uden for bestemmelsen, selvom optagelsen sker uden den anden parts viden.

Kommunen kan generelt set ikke nægte at gennemføre et møde med en borger, der ønsker at båndoptage samtalen med en eller flere kommunale medarbejdere, for det har kommunen ingen lovhjemmel til.
De borgere, der bliver mødt med et sådant forbud, kan eventuelt klage til statsforvaltningen, se blandt andet § 50 a stk. 1 i den kommunale styrelelseslov:
"Har kommunalbestyrelsen truffet en beslutning, der strider mod lovgivningen, kan statsforvaltningen sætte beslutningen ud af kraft. Under behandlingen af sagen kan statsforvaltningen midlertidigt suspendere den pågældende beslutning. Er beslutningen bragt til udførelse, kan den dog kun suspenderes eller sættes ud af kraft, hvis
1) en part over for statsforvaltningen skriftligt fremsætter begæring herom,
2) der ikke efter anden lovgivning er en klageinstans og
3) væsentlige hensyn, særlig til private interesser, ikke taler herimod".


Jeg skal i fortsættelse af ovenstående forespørge om, hvorvidt jeg fortsat skal spørge om tilladelse forud for hvert møde, underforstået om Odense Kommune fortsat vil fastholde en regel, som Odense Kommune – jf. juristen – ikke har lovhjemmel til?

Med venlig hilsen


Lena Bæk Michelsen
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2008, 09:34   #27
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Ja, tænk engang. De laver ulovlige regler efter eget forgodtbefindende. Sikke noget svineri.
De må have noget at skjule, siden de er så bange for at blive optaget...

Sikke en farce
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2008, 09:57   #28
Mai-Britt
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Mai-Britts avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2007
Lokation: glostrup
Alder: 58
Indlæg: 434
Blog Indlæg: 1
Styrke: 18
Mai-Britt er ny på vejen
Hej

Ja jeg skal til møde med kommune i dag og desværre kan min mand ikke komme med, og da jeg har svært ved at have mange boldte i luft af gange, og fordi jeg ikke har tiltro til kommune og de såkaldte sagsbehandler,og da jeg har fået af vide at til møder er min Såkaldte sagsbehandler og en faglig konsulent (hvad det så en er) ja så har jeg valgt at optage mit møde i dag.
Dette også fordi at jeg er i den overbevisninge at kommune laver kassetænkning med mig, hvilket har gjordt at jeg har stillet en masse spørgsmål til dem og det er det de vil svare på i dag såå derfor henholder jeg mig lov om at jeg må optage mit møde uden deres tilladelse (skjult)


Mai-Britt Det skal mærkes at vi lever Det gøre bare så ondt
Mai-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2008, 10:02   #29
Neurosmølf
Ved at flytte ind på K10
 
Neurosmølfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-11 2007
Indlæg: 553
Styrke: 19
Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10
Ja Mai-Britt Din signatur siger det hele om manges oplevelser med sagsbehandling, nogen gange hvis der ikke lige er noget der gør ondt, eller nogen i systemet virkelig lytter til hvad man siger, tænker man " Er jeg mon død nu ? " Heldigvis skal man så bare lære at nyde de dage, død eller levende

mvh Nøvsen
Neurosmølf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2008, 10:10   #30
Mai-Britt
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Mai-Britts avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2007
Lokation: glostrup
Alder: 58
Indlæg: 434
Blog Indlæg: 1
Styrke: 18
Mai-Britt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Neurosmølf Se meddelelser
Ja Mai-Britt Din signatur siger det hele om manges oplevelser med sagsbehandling, nogen gange hvis der ikke lige er noget der gør ondt, eller nogen i systemet virkelig lytter til hvad man siger, tænker man " Er jeg mon død nu ? " Heldigvis skal man så bare lære at nyde de dage, død eller levende

mvh Nøvsen
Ja lige præcis, det prøver jeg nu også, der er jo også positive ting i går havde min mand og jeg bryllupsdag , og jeg fik verdens størst buket blomster og så havde han bestilt bord så vi var ude og spise kun ham og jeg hyggeligtttttt siger jeg bare ; så glemmer man for en tid det præs man er i.p

Sidst redigeret af Stezu; 22-05-2008 kl. 14:02. Årsag: brug venligst ikke kun store bogstaver - svært at læse
Mai-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
At optage samtaler /møder? Lejeko Alt det andet 6 04-01-2014 23:55
Samtaler tjele88 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 06-01-2012 10:35
Fiktive samtaler mulle59 Spørgsmål ang fleksjob 2 23-05-2011 17:14
fiktive samtaler mulle59 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 22-05-2011 22:07
100.000 unødvendige samtaler med sygemeldte! buster Politik og Samfund 3 28-02-2010 11:17




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension