K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-06-2012, 11:25   #11
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
ladytass

ka godt lide din indstilling og ja 2oooo kr er jo ikke meget - 3ooo kr mere end en enlig ftp...men det skal gå og så går det også..har jeg ikke ret

SUPER FEDT at høre i har fundet tilbage til hinanden..det er altid skønt at høre når det går den vej...

FOLMAND

ja det er en invistering og med en studiegæld er der jo laaaang vej til man - er ovre sin udannelse og gæld..

beundrer jer for at overleve på 22oo kr.for 2 mand..men man ka hvad man vil el.hvad
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2012, 11:28   #12
Folmand
Elsker at være her på K10
 
Folmands avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-06 2012
Indlæg: 75
Styrke: 12
Folmand er ny på vejen
Stribe

ja, vi har fået det til at fungere, vi havde ikke rigtigt andet valg
__________________
Socialrådgiver
Folmand er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2012, 11:48   #13
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af smækkerlækker Se meddelelser
Efter min bedste overbevisning er 17.000 kr i førtidspension for en enlig bestemt ikke mange penge. Alle kan regne ud, hvad, der er tilbage, når alt er betalt - sådan cirka.

Jeg bor i et af verdens aller rigeste lande, så jeg er ikke imponeret, men jeg er heller ikke direkte utilfreds.

Ligger det i luften, at man skal være ydmyg, fordi man får penge uden at arbejde. Hell no! Det manglede bare.

For mig giver det kun mening at sammenligne økonomiske forhold inden for det lands grænser, man lever i. At sige, at vi har det supergodt i Danmark som førtidspensionister, fordi i andre lande er det værre. Det er et indholdsløst agument. Der bruges til at lukke munden på dem, der mener noget andet. Og mellem linjerne bliver der i virkeligheden sagt: Vi har en klemme på dig, fordi du får penge uden at lave noget. Du skal være taknemmelig og ellers klappe kaje.

Alt imens kryber og kravler førtidspensionister omkring med smerter, i kørestole, på krykker eller bare i en smertefuld hverdag. Og os med psykiske problemer og diagnoser, kæmper for at fremstå normale eller bare sammenhængende og holde sammen på os selv og dem omkring os.

Jeg har nået kvalmegrænsen, når jeg hele tiden hører førtidspensionister tale om, hvor godt vi har det i Danmark.
De førtidspensionister, der siger det har nemlig ofte deres på det tørre ved at have en ægtefælle, der tjener godt. Og så må man jo tro, at pensionen går under begrebet lommepenge.

Jeg har en veninde, som er førtidspensionist. Forleden skrev hun på Facebook, at hun følte sig til grin, fordi skattelettelserne, de fik blev ædt op af forhøjet grundskyld. HVAD?! Hun får da bestemt ingen skattelettelser. Hun har lagt sin solidaritet ved sin mandt indkomst og ikke et ord om hendes egen.

Jeg er glad for min pension, glad for at det kan lade sig gøre - lad det være sagt.
Det er en fuldstændig korrekt opfattelse af virkeligheden og mens jeg læste indlægget kom jeg samtidigt i tanker om den del af kvinder/mænd som få deltidsstillinger kun for at optjene retten til dagpenge, alt mens de er gift med en som tjener gode penge.
Det er fuldstendigt efter det samme lommepengeprincip.

At sammenligne sig konstant med lande som har ingen eller meget ringe sikkerhedsnet er et fallit erklæring. Er det det som man vil i DK? det er ikke særligt ambitiøs holdning at have.

Sådan holdninger afspejler syn på livet og ikke mindst den manglende konkurrenceevne som er klods om benet for Danmark.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2012, 11:51   #14
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Og husk nu, de 17.000 kr er Brutto. Som regel har man omkring 12.000 kr udbetalt.

Da jeg røg fra kontanthjælp til førtidspension, steg jeg ca 1200 kr, så den guldgruppe nogen folk vil gøre førtidspension til, kan jeg ikke helt få øje på.
De 1200 kr var for mig ikke specielt banebrydende, og det var ikke et beløb jeg kunne knalde totalt ud for og svinge om mig med overflod.
Så det vigtigste i regnestykket var, at jeg fik retten til at være syg, og roen til at komme videre. Jeg ville med glæde have mistet 1200 kr på dén konto.

SU og førtidspension synes jeg ikke man kan sammenligne. SU kan suppleres, og er ment som en midlertidig model, hvor SU modtageren en dag vil kunne svinge sig op af lønstigen og tjene rigtig rigtig godt, og have æren ved at være selvforsørgende og fri til, at kunne arbejde ekstra i perioder hvor flere penge er nødvendig for at kunne realisere sine drømme og ønsker.

Som førtidspensionist er man bundet på hænder og fødder økonomisk, og kan ikke ''bare'' tage et job og på den måde spare sammen for at bryde den rene overlevelse. Man har pensionen, and that's it! Der er ingen muligheder for at ''trylle lidt'' som man kan når man har en arbejdsevne. Så man er stavnsbundet for livet og er dybt afhængig af, om politikerne synes ens pension skal fastfryses, skal trækkes yderligere i SKAT eller om pensionen skal stige i forbindelse med lønstigning eller fødevarestigninger osv.

Jeg ville 1000 gange hellere være rask og på SU med udsigt til en dag at kunne tjene kassen, og ville i lettelse over at være rask, aldrig komme med nogen indvendinger over en midlertidig besværlig situation.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2012, 11:58   #15
Folmand
Elsker at være her på K10
 
Folmands avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-06 2012
Indlæg: 75
Styrke: 12
Folmand er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Og husk nu, de 17.000 kr er Brutto. Som regel har man omkring 12.000 kr udbetalt.

Da jeg røg fra kontanthjælp til førtidspension, steg jeg ca 1200 kr, så den guldgruppe nogen folk vil gøre førtidspension til, kan jeg ikke helt få øje på.
De 1200 kr var for mig ikke specielt banebrydende, og det var ikke et beløb jeg kunne knalde totalt ud for og svinge om mig med overflod.
Så det vigtigste i regnestykket var, at jeg fik retten til at være syg, og roen til at komme videre. Jeg ville med glæde have mistet 1200 kr på dén konto.

SU og førtidspension synes jeg ikke man kan sammenligne. SU kan suppleres, og er ment som en midlertidig model, hvor SU modtageren en dag vil kunne svinge sig op af lønstigen og tjene rigtig rigtig godt, og have æren ved at være selvforsørgende og fri til, at kunne arbejde ekstra i perioder hvor flere penge er nødvendig for at kunne realisere sine drømme og ønsker.

Som førtidspensionist er man bundet på hænder og fødder økonomisk, og kan ikke ''bare'' tage et job og på den måde spare sammen for at bryde den rene overlevelse. Man har pensionen, and that's it! Der er ingen muligheder for at ''trylle lidt'' som man kan når man har en arbejdsevne. Så man er stavnsbundet for livet og er dybt afhængig af, om politikerne synes ens pension skal fastfryses, skal trækkes yderligere i SKAT eller om pensionen skal stige i forbindelse med lønstigning eller fødevarestigninger osv.

Jeg ville 1000 gange hellere være rask og på SU med udsigt til en dag at kunne tjene kassen, og ville i lettelse over at være rask, aldrig komme med nogen indvendinger over en midlertidig besværlig situation.
Det er så også derfor jeg har sat mit andet eksempel ind, hvor jeg som fabriksarbejder, fik mindre i løn før skat.

så igen, står mine ord ved magt, 17000 er faktisk ok, da du ikke skal ligge over et arbejde.
__________________
Socialrådgiver
Folmand er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2012, 12:48   #16
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 16
maruus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Folmand Se meddelelser
Det er så også derfor jeg har sat mit andet eksempel ind, hvor jeg som fabriksarbejder, fik mindre i løn før skat.

så igen, står mine ord ved magt, 17000 er faktisk ok, da du ikke skal ligge over et arbejde.
Øhhhmmn - viser det ikke at du blot har været alt for dårligt lønnet - der er vel ingen grund til at sammenligne en skodløn med førtidspension.
17.000 brutto er ikke en formue .

Citat:
Oprindeligt indsendt af stribe Se meddelelser

og ikke ret mange i dk går sulten i seng..selvfølgelig er der nogen - men ikke ret mange .



stribe ftp

Hvilken himmelråbende bemærkning .
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2012, 13:09   #17
smækkerlækker
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 01-06 2012
Indlæg: 165
Styrke: 12
smækkerlækker er ny på vejen
Kære stribe


Du skriver: "ved ikke lige hvad verden smækkerlækker lever i...
min mand tjener måske godt - ja men så får jeg jo også kun 126oo kr af det offentlige og på EN måde er det måske fair nok...vi skal nok klare os..og jeg er glad for at ha dk pas - selvom vi rejser meget...
jeg tror smækkerlækker at gifte på den gamle ftp ordning bliver lidt småsure når de ser hvad du mener.."


Så skriver du "...men at påstå at fordi man er gift ftp-er at man så ka snolde alt op - det er lidt af en påstand..
mn selvom jeg er gift tager min bugdet 32oo kr og 305 kr.fast til medicin pr.pbs til apotek...
så kommer kreditforeningslån,renovation,el.varme.biler.brand forsikring.alm forsikjring og så videre....
så kan enhver regne ud hvad der er tilbage - og fordi man er gift er man altså ikke millionær og ka bare bruge sin ftp til lommepenge...jeg ka altså ikke..."


Og: "vi har rejst en del rundt og se ELENDIGHED
men at påstå at fordi man er gift ftp-er at man så ka snolde alt op - det er lidt af en påstand.."


Kære stribe, Jeg er førtidspensionist fra 2011 og nu skal jeg fortælle dig, hvilken verden jeg lever i: Jeg lever i en verden, hvor der sidder en kvinde og taler ned til mig og mener, jeg er utaknemmelig.
Du skriver, at din mand og dig har udgifter til kreditforeningslån, renovation, el. varme, biler (flertal), brandforsikring, alm forsikjring og så videre....

Stribe!!! Gør du grin med mig?? Du laver sjov, gør du ikke?

For 17.000 kr. om måneden som enlig har du ofte ikke råd til hverken den ene eller anden forsikring, du har sjældent bil, du har ikke råd til at rejse, og jeres kreditforeningslån, det er til eget hus, går jeg ud fra.

Jeg er ikke sur, som du påstår, og jeg er aldrig misundelig over noget som helst. Jeg konstaterer, hvordan nogle ting er i det danske samfund. Jeg hviler fint i mig selv med de talenter jeg har. Og jeg har det godt.

Jeg er ked af det på dine vejne, fordi i på jeres mange rejser har set så meget ELENDIGHED, det må have været virkelig ubehageligt.

Ville det ikke være rarere for dig at skrive dine utallige hymner om det danske samfund blandt ligesindede - Venstres hjemmeside f.eks.

Lommepenge - siger jeg bare.
smækkerlækker er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2012, 13:30   #18
Indiansummer
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2009
Indlæg: 637
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Indiansummer er ny på vejen
uha da da siger jeg bare, som enlig førtidspensionist må jeg helt klart give trådstarter ret.

Biler , rejser, huse, forsikringer er da ikke noget som man vælter sig i , på førtidspension og enlig.

Jeg kan se at stribe skriver at hun har over 9 tusind udbetalt som gift, jeg har som enlig ca 12, og har ikke råd til alt det der skrives om. Arbejdede inden for omsorg og pleje før jeg blev syg, men med en arbejdsskade som trak mig ned på deltid.

Der har ikke været råd til at lægge noget til side til en dårlig dag, og hvis der havde været, så var de væk da jeg røg på kontanthjælp efter at sygedagpenge kassen lukkede i.

Så nej, jeg syntes ikke man skal kaste med sten efter nogen som er endt på førtidspension, og så findes der mange mange mennesker i Danmark som går sultne i seng.

Jeg siger som trådstarter det lugter af venstre disse udtalelser. Ingen ved sine fulde fem ønsker en førtidspension i stedet for et job. Jeg bytter gerne mine dage med smerter, ud med et liv i arbejde. Hvem vil bytte? Kh indiansummer
Indiansummer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2012, 13:43   #19
Pedro
Skal snart betale husleje på K10
 
Pedros avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Lokation: Nordjylland
Alder: 66
Indlæg: 704
Styrke: 14
Pedro er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af smækkerlækker Se meddelelser
Efter min bedste overbevisning er 17.000 kr i førtidspension for en enlig bestemt ikke mange penge. Alle kan regne ud, hvad, der er tilbage, når alt er betalt - sådan cirka.

Jeg bor i et af verdens aller rigeste lande, så jeg er ikke imponeret, men jeg er heller ikke direkte utilfreds.

Ligger det i luften, at man skal være ydmyg, fordi man får penge uden at arbejde. Hell no! Det manglede bare.

For mig giver det kun mening at sammenligne økonomiske forhold inden for det lands grænser, man lever i. At sige, at vi har det supergodt i Danmark som førtidspensionister, fordi i andre lande er det værre. Det er et indholdsløst agument. Der bruges til at lukke munden på dem, der mener noget andet. Og mellem linjerne bliver der i virkeligheden sagt: Vi har en klemme på dig, fordi du får penge uden at lave noget. Du skal være taknemmelig og ellers klappe kaje.

Alt imens kryber og kravler førtidspensionister omkring med smerter, i kørestole, på krykker eller bare i en smertefuld hverdag. Og os med psykiske problemer og diagnoser, kæmper for at fremstå normale eller bare sammenhængende og holde sammen på os selv og dem omkring os.

Jeg har nået kvalmegrænsen, når jeg hele tiden hører førtidspensionister tale om, hvor godt vi har det i Danmark.
De førtidspensionister, der siger det har nemlig ofte deres på det tørre ved at have en ægtefælle, der tjener godt. Og så må man jo tro, at pensionen går under begrebet lommepenge.


Jeg er glad for min pension, glad for at det kan lade sig gøre - lad det være sagt.
Jeg er om nogen, fuldstændig enig med dig heri, Smækkerlækker.
Godt talt, har ikke yderlige at tilføje, for så kommer den indre svinehund op til overfladen, og viser sit grimme ansigt. Såéh, skal vi ikke bare lade den ligge hér.
Pedro
Pedro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2012, 13:45   #20
Folmand
Elsker at være her på K10
 
Folmands avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-06 2012
Indlæg: 75
Styrke: 12
Folmand er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af maruus Se meddelelser
Øhhhmmn - viser det ikke at du blot har været alt for dårligt lønnet - der er vel ingen grund til at sammenligne en skodløn med førtidspension.
17.000 brutto er ikke en formue .
Det kan vi så være enige om, men jeg er bare af den opfattelse, at hvis i mener at en FP skal op, så må vi også kigge på lønninger, det kan godt være at man ikke kan gøre for/og selvfølgelig ikke vil på FP (de fleste). Det har jeg fuld forståelse for, men det skal og kan aldrig blive mere end hvad det laveste arbejdende folk kan få udbetalt, der skal også være en gulerod for dem som så kan arbejde.

en anden ting er, der blev skrevet at man som førtidspensionist er bundet på hænder og fødder og ikke kan påtage sig et arbejde, det kan man jo altså så godt lidt (alt efter sygdom selvfølglig)

Hvis du er enlig, kan du have andre indtægter op til 69.800 kr. om året (2012), uden at det påvirker din førtidspensions størrelse. Din førtidspension bliver sat 30 kr. ned, for hver 100 kr. din samlede indtægt er højere end 69.800 kr. om året (2012).
__________________
Socialrådgiver
Folmand er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension