K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-07-2015, 16:28   #51
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Jeg bor selv i Odense kommune, og er glad for lige at høre de her ting, så jeg er bedre forberedt på at ventetiden kan være lang.
Min arbejdsprøvning er pt planlagt til at skulle bestå af 2x3mdr.
2 mdr inde i den første, sagde min sagsbehandler at jeg nok skulle regne med 1 år før rehabiliteringsmødet finder sted.
Jeg er dog under 30 år, og hører derfor til ungeteamet, så min sag kan risikere at forløbe en anelse anderledes. Jeg har f.eks. en fast sagsbehandler tilknyttet, og har haft det alle mine år på kontanthjælp.

Dog skal min sag også forbi det forberedende team, så den del er jeg spændt på.

Jeg har hørt godt og skidt om sociallægen, hvad er jeres erfaring med denne i Odense kommune?
Vær opmærksom på at er det bestemt at din sag skal for rehabiliterings teamet, må lægekonsulenten ikke længere udtale sig om din sag. Ønsker jobcenteret/det rehabiliterende team en lægelig vurdering eller at få alle dine læge papirer samlet, så må de kun bruge regionens kliniske funktion.

Lægekonsulenten kan stadig bruges i alle andre sammenhænge end dem der skal til rehabiliteringsteamet
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2015, 16:39   #52
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
gisne
Hvornår er det bestemt "nok" at sagen skal til rehabiliteringsteamet?
Altså jeg er jo i arbejdsprøvning, og min sagsbehandler er ved at hente papirer fra min psykiater. Jeg er af den opfattelse at målet med arbejdsprøvningen og at samle papirerne, er fordi de skal til rehabiliteringsteamet. Jeg er i hvert fald "stemplet" som afklaringssag.
Når papirerne er hentet, snakkede de om at en eller anden skulle se på dem. Jeg har virkelig ikke styr på alle de led og personer der er undervejs.

Må lægekonsulenter ikke generelt kun oversætte ens papirer? så vidt jeg har forstået kan lægekonsulenten ikke diagnosticere og den slags, og hvis vedkommende har et behandlingsforslag, er det op til min behandler at vurdere hvorvidt det kan være en behandlingsmulighed for mig. Så hvis min psykiater siger "nej, det ville ikke give mening", så er det ikke behandlingsmulighed (medmindre en anden der rent faktisk er på "niveau" med min psykiater siger det selvfølgelig)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2015, 17:28   #53
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Læs her paragraf 1 stk. 3: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=166824

Som fastslår at der alene kan indhentes sundhedsfaglig vurdering og rådgivning fra praktiserende læge og klinisk funktion i sager som skal behandles i klinisk funktion.

Det betyder dog ikke at lægepapirer som ligger i ens sag ikke kan medtages, fx. Blev papirer fra smerteklinik, neurologer m.v i min sag medsendt til teamet, men det var klinisk funktion som skulle vurdere og oversætte dem og ikke lægekonsulenten.

Lægekonsulenten må gerne oversætte lægepapirer, bare ikke i sager der skal behandles i det rehabiliterende team.

Hvornår det så lige er at ens sag er bestemt til at skulle for teamet, er jeg dig lidt svar skyldig i (jeg var nemlig indstillet fra første dag den nye lov trådte i kraft og lægekonsulenten blev ikke inddraget mere herefter)
Men jeg ville selv mene at havde sagsbehandler fortalt mig at Jeg skal møde teamet, ville jeg mene at det var bestemt eller idet mindste når man begynder at udfylde det forberedende skema sammen med sagsbehandler.

Det er jo bl.a. Skrevet ind i loven pga de store problemer med lægekonsulenter som overskred deres kompetencer og ikke kun oversatte lægepapirer.

Klinisk funktion er en regionsenhed og uafhængig af jobcenterne. Og netop fordi jobcenterne skal bruge klinisk funktion hvis de ønsker en vurdering (det er ikke i alle sager de behøver en vurdering fra klinisk funktion), behøver klinisk funktion ikke lefle for jobcenteret for at få dem til at købe deres ydelser.

Jeg oplevede selv at klinisk funktion satte jobcenteret godt og grundigt på plads
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2015, 17:37   #54
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
gisne
Jeg må tilstå at jeg er ret forvirret over alle de instanser og udtryk.
Tror jeg vender tilbage med spørgsmål når/hvis min sagsbehandler siger "dine papirer skal der hen" eller "vores sociallæge/lægekonsulent/klinisk funktion siger dette om dine papirer".
Lige nu synes jeg det hele virker meget forvirrende, og jeg har ikke rigtigt styr på mere præcist hvilke skridt min sag skal igennem. Har hørt ordet sociallæge, måske forberedende team, og med garanti rehabiliteringsteam.
Hvis jeg så opdager at en sociallæge eller lægekonsulent har gjort andet end at oversætte, så skal jeg nok "råbe højt" :P

Det havde været SÅ meget nemmere hvis der fandtes en handleplan der var fælles for ALLE kommuner. En slags:
1: papirer fra behandlere hentes
2: papirer vurderes/kigges på
3: sideløbende laves arbejdsprøvning
4: forberedende team

osv osv.
Men kan se på tidligere svar at det med forberedende team ikke engang er noget der sker i alle kommuner, og så bliver det altså virkelig besværligt.
Ved ovenstående forslag skulle der selvfølgelig være en "hvis funktionsnedsættelsen skyldes noget fysisk, læs denne" "hvis funktionsnedsættelsen skyldes noget psykisk, læs denne" og den slags.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2015, 18:25   #55
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
En sociallæge arbejder som regl på en socialmedicinsk eller arbejdsmedicins klinik.

En lægekonsulent er ansat af jobcenteret til at vurdere og oversætte lægepapirer.

Rehabiliteringsteamet indstiller til fleksjob, ressourceforløb eller førtidspension

Det forberedende team har jeg aldrig hørt om, men nogle jobcentre har et team som screener ens sag inden man skal møde det rehabiliterende team for at tjekke at alle papirer m.v er tilstede i ens sag.

Det forberedende skema skal udfyldes inden mødet med det rehabiliterende team, det er det som de indstiller efter (http://dom.viborg.dk/db/dagsord.nsf/69147069b83c7e5dc1256c54002e6773/fca08f151570fe70c1257b1a00437a0f/$FILE/LBR-210213-7-2.pdf)

Klinisk funktion er en speciallæge enhed under regionen og benyttes de, indkaldes man til samtale ved dem.

Det er lidt vigtig at prøve at holde tungen lige i munden, selv om det kan være svært for ikke at de tager røven på dig (det sker desværre ofte, selv om der også findes ordentlige kommuner og sagsbehandlere, hvilket jeg selv har oplevet)

Men specielt lægekonsulenter har nogle gange forvandlet sygemenneskers lægepapirer om til at de intet fejlede og er meget kritiseret, hvilket også har medvirket til at de ikke længere må medvirke ved de sager som skal for det rehabiliterende team.

Sagsgangen er normalt at når de problemer/sygdomme er erklæret for varige og stationære og man evt. Har været i arbejdsprøvning, så udfyldes det forberedende skema, sammen med sagsbehandleren.
Man skal så til sin egen praktiseerende læge for udfyldelse af lægeerklæring (det er et lovkrav)
Herefter møder man teamet som indstiller en til enten fleksjob, ressourceforløb eller førtidspension og herefter træffer den pågældende afdeling en beslutning ud fra indstillingen
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2015, 18:29   #56
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
gisne
Mange tak for den forklaring, føler at jeg forstår en del mere nu

Hvad plejer de at bruge sociallægen til? og er det ofte en man skal være lige så meget på vagt over, som en lægekonsulent?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2015, 19:35   #57
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
gisne
Mange tak for den forklaring, føler at jeg forstår en del mere nu

Hvad plejer de at bruge sociallægen til? og er det ofte en man skal være lige så meget på vagt over, som en lægekonsulent?
Jeg kommer fra en kommune hvor man ikke har en sociallæge, men ahr fundet dette fra Århus : http://www.aarhus.dk/sitecore/conten...spx?sc_lang=da

Men hvis du skal til det rehabiliterende team, er det lidt tvivlsomt om de må bruges, de er jo hverken klinisk funktion eller din egen praktiserende læge
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2015, 20:44   #58
Charley
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2015
Indlæg: 28
Styrke: 10
Charley er ny på vejen
Hejsa. I min sag blev der først lavet udtalelse fra egen læge til kommune, så psykolog, psykiater, sygehus udtalelse...herefter vurderede sociallægen at det var uvist hvornår jeg blev rask igen - selvom der i mine papirer stod stationær/kronisk - det stod der dog ikke fra egen læge og psykiater.... Hernæst 6mdrs Arbejdsprøvning, udtalelse fra psykiater og læge stationær denne gang efter ca et år mere.
Det tog 4 år at få fleks tilkendt.

Og det har altid været notater fra en sociallæge i mine papirer fra kommunen og aldrig andre læger. Der er flere forskellige tilknyttet og det har været forskellige hvergang ved min sag. Det forberedende team er blot en sagsbehandler som skal samle alle papirer i ens sag. Jeg havde udfyldt skemaet på forhånd så det fik han, så manglede han en udtalelse fra min psykolog, havde taget alle mine vigtige papirer med (for tænkte jo nok de ville have fået noget væk) så dem fik han en kopi af. Hernæst sku jeg vente på at blive kaldt ind til rehab.møde.
Charley er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2015, 09:19   #59
1507
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2009
Lokation: Odense
Indlæg: 44
Styrke: 16
1507 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Charley Se meddelelser
Opfølgning på min sag - jeg er blevet tilkendt fleks👏💪😃🎉🎈🎊🎋
Tillykke Dejligt det lykkedes for dig.
1507 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2015, 12:30   #60
Charley
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2015
Indlæg: 28
Styrke: 10
Charley er ny på vejen
Tak for det����Det er også virkelig dejligt endeligt at få lidt vished og lidt ro��
Charley er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension