K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-01-2009, 13:38   #1
Vendel
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2008
Indlæg: 15
Styrke: 16
Vendel er ny på vejen
Visiteret til Fleksjob

Min kone er netop blevet visiteret til et fleksjob her fra den 1. januar.

Hendes historie kort. Hun har været ansat ved kommunen og blev sygemeldt tilbage i februar 2008. Hun blev sygemeldt på grund af Fibromyalgi og Hyber mobile led.

Hun blev afskediget fra sit job i kommunen med udgangen af december 2008 og da hun har et halvt års opsigelse får hun således stadig løn fra det tidligere job til udgangen af juni måned 2009.
Hun har derefter fra den 1. juli ledighedsydelse.

Jeg har i anledning af ovenstående et par spørgsmål, som jeg håber der er nogen der kan hjælpe med.

I forbindelse med at hun pr. 1. januar er blevet bevilget et fleksjob, så er hun jo i princippet blevet raskmeldt??
Det der undrer mig er så, at Jobcentret på den måde jo faktisk beslutter, "så nu er du rask" selvom hun har været sygemeldt næsten et år.
De har dog samtidig sagt, at der ikke sker noget i det halve år, hvor han får løn fra kommunen, men hvad så hvis de til juli, siger, at nu har de et fleksjob til hende og hun ikke er i stand til at klare dette arbejde.
Hvad sker der så?
  • Starter der så en ny 52 ugers periode?
  • Får hun ingen ledighedsydelse?

Eller hvad sker der?
__________________

Mange hilsner
Vendel
Vendel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2009, 00:11   #2
majs
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 31-12 2006
Indlæg: 268
Styrke: 18
majs er rigtig godt på vej
Jeg er ikke den rette til at svare dig, for jeg har ingen viden om fleksjob.

Jeg har selv hybermobilitets-syndrom og svær fibromyalgi og fik tilkendt førtidspension. Men et fleksjob er da bestemt at foretrække og jeg undrer mig meget over kommunens opsigelse af din ægtefælles arbejde. Hvorfor finder de ikke mulighed for flex i eget regi?

Men jeg syntes der er flere ting galt her og jeg håber at der kommer andre på banen, med gode råd til Jer. Derfor trækker jeg lige dit inlæg op, så flere ser det.

Mvh
majs
majs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2009, 12:19   #3
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Hej Vendel.
Det med at være syg er jo et kringlet spørgsmål. For hvornår er man at betragte som syg og hvornår skal man mere opfatte sig selv som handicappet. Det var et spørgsmål jeg stillede mig selv, efter at have været syg i lidt over et år. I princippet vil jeg altid være syg, men omvendt følte jeg mig ikke syg nok til ikke at lave noget. Fuldtidsarbejde var dog udelukket, så jeg fik også efter mange års kamp tilkendt flexjob.

Når man får tilkendt flexjob, er det jo fordi kommunen netop anderkender at man har en varigt nedsat arbejdsevne, fx. som følge af en sygdom.

Jeg ved ikke hvordan din kones vej gennem systemet har været. Men jeg må gå ud fra at hun har været i en arbejdsprøvning, inden hun blev godkendt til flexjobbet. Den må så have vist at din kone er i stand til at arbejde et vist antal timer om ugen, eller med et vist skåne hensyn - eller hvad? Ja, du kan godt sige din kone er raskmeldt, men jo ikke mere end at der skal tages hensyn til hvor mange timer hun kan arbejde, og hvilken skånehensyn der skal tages.

Kan ikke svare dig på det med ledighedsydelsen.

Velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2009, 14:13   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg vil lige til en start sige det samme som velcro og så vil jeg prøve at lige uddybe det lidt mere for det er et meget godt spørgsmål som jeg faktisk ikke tror at der er noget svar på for mener i stadig at din kone er for syg til at varetage et fleksjob så er det jo en forkert gruppe hun er i så skulle der have været pension og ikke fleks



Citat:
Oprindeligt indsendt af Vendel Se meddelelser
Min kone er netop blevet visiteret til et fleksjob her fra den 1. januar.
Tillykke vil nok være på sin plads det er jo svært nu om stunder at blive det

Citat:
Hendes historie kort. Hun har været ansat ved kommunen og blev sygemeldt tilbage i februar 2008. Hun blev sygemeldt på grund af Fibromyalgi og Hyber mobile led.

Hun blev afskediget fra sit job i kommunen med udgangen af december 2008 og da hun har et halvt års opsigelse får hun således stadig løn fra det tidligere job til udgangen af juni måned 2009.
Hun har derefter fra den 1. juli ledighedsydelse.
På den måde er der jo 100% orden på hendes sag

Citat:
Jeg har i anledning af ovenstående et par spørgsmål, som jeg håber der er nogen der kan hjælpe med.

I forbindelse med at hun pr. 1. januar er blevet bevilget et fleksjob, så er hun jo i princippet blevet raskmeldt??
Hun er ikke raskmeldet i den forstand i forbindelse med indstilling til fleksjob så er hun blevet arbejds prøvet der er lavet ressourceprofil og hun og kommunen har i fællesskab fundet ud af hvad hun kan og ikke kan , derfor er det rigtig nok hun er rask meldt men ikke til det ordinære marked men til fleksjob med de timer og skånehensyn som man sammen med læger og kommune har fundet ud af at hun kan magte


Citat:
Det der undrer mig er så, at Jobcentret på den måde jo faktisk beslutter, "så nu er du rask" selvom hun har været sygemeldt næsten et år.
Jeg syntes ikke at man kan se det på den måde de beslutter jo ikke at hun er rask tværtimod erkender de at hun er syg og aldrig kommer tilbage til det ordinære marked og derfor er hun visiteret til fleks , hvis i mener at hun ikke er raske nok til det fleks der er lavet (timer , skånehensyn osv ) så er det igen en ftp der skulle have været søgt ...


Citat:
De har dog samtidig sagt, at der ikke sker noget i det halve år, hvor han får løn fra kommunen, men hvad så hvis de til juli, siger, at nu har de et fleksjob til hende og hun ikke er i stand til at klare dette arbejde.
Hvad sker der så?
Når man starter op i job så er det meget normalt at der er en prøveperiode hvor man netop skal se om det er et job man magter og i denne prøveperiode skal man så også have rettet jobbet til evt færre timer evt hjælpemidler osv ..

Viser det sig helt umuligt at få job og din kone til at gå op i en højre enhed så dømmer man jobbet ude og man må så igang med at kigge efter noget andet ....

Når din kone kommer på jobcenteret første gang er det netop meningen at man sammen skal finde ud af hvad kan hun og hvad kan hun tænke sig , hvor meget hun orker og kan

Fleksjob er jo netop i erkendelse at borgerne er syg ..

Citat:
  • Starter der så en ny 52 ugers periode?
  • Får hun ingen ledighedsydelse?
Hvis de finder job og hun ikke kan klare det sker der som jeg beskrev ovenover.

Hun vil være berettiget til ledighedydelse indtil de finder jobbet til hende...

Hvis hun derimod får forværret sit helbred og der kommer nyt til osv ja så kan hun hvis hun er i fleksjob sygemelde sig som alle andre (er det i praktik perioden får hun ledighedydelse) og det er sygedagpenge som hos alle andre, men det skal være andet end det som man er visiteret til fleksjob på ..

Bliver hendes helbred forværret mens hun er ledig og på ledighedydelse så fortsætter man på ledighedsydelse men bliver behandlet efter sygedagpenge loven ...
Citat:
Eller hvad sker der?
Håber du forstår forklaringen kan godt følge din tankegang men din kone er ikke raskmeldt af kommunen, hun er visiteret til fleks i erkendelse af at hun er syg , mener i at hun er for syg til fleksjob ja så skal i have fat i socialrådgiver og så er det ftp man skal snakke om men det tvivler jeg nu på er aktuelt set i lyset af at hun er helt ny visteret til fleks
  Besvar med citat
Gammel 20-01-2009, 10:26   #5
Vendel
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2008
Indlæg: 15
Styrke: 16
Vendel er ny på vejen
Tusind tak til Majs, velcro og Hejdien for jeres svar.

Med hensyn til om min kone kunne få et fleksjob i forbindelse med det arbejde hun nu er opsagt fra, så kunne det desværre ikke lade sig gøre. Fra kommunens side var man bestemt ikke afvisende over for det, men hun var vurderet til kun at kunne arbejde 2-3 timer dagligt, derfor kunne det ikke lade sig gøre.
Hun måtte heller ikke løfte mere end 2-3 kg, så der var ikke mulighed for at fortsætte i det hidtidige job.

Hun afventer så nu, at perioden hvor hun får sin løb går, hvorefter vi så må se om der melder sig et job, som hun kan klare ud fra de skånehensyn der er opstillet.

Jeg synes dog at jeg lige vil tilføje, at hun har fået en fin behandling på Jobcentret når vi har været til samtale. Jeg har deltaget i alle samtaler der er foregået på en positiv måde. Det endte uden problemer med et fleksjob efter at hun havde været til en grundig undersøgelse på Gigthospital.
__________________

Mange hilsner
Vendel
Vendel er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Visiteret til fleksjob Fru Vinther Alt det andet 3 21-08-2013 08:59
Efter jeg visiteret til fleksjob Jøsses Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob 1 20-10-2012 14:18
Visiteret til fleksjob. Rikkesejer Spørgsmål ang fleksjob 7 16-12-2010 09:34
Visiteret til Fleksjob = Mistet Pensionsstatus. stjuma Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob 24 18-12-2009 10:21
Er visiteret til fleksjob men!!!! Marianne.a.b Spørgsmål ang fleksjob 18 26-10-2007 17:34




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension