K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-11-2016, 17:20   #1
peabrain
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2016
Indlæg: 4
Styrke: 0
peabrain er ny på vejen
Question løn og intensitets grad

hej alle sammen
jeg har nu været ansat i et fleksjob som faglært elektriker i ca 1 år.
jeg arbejder der 20 timer i ugen med en intensitets grad på 50% og ca 140 kr pr time

det er så nu gået op for mig at mine kollega går til ca 190 kr pr time med samme stilling

kan det virkelig passe at man skal reguleres for det samme 2 gange
Altså 50% intensitet og nedsat løn pr effektiv time?
peabrain er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2016, 17:54   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Normalt skal du have mindstelønnen inden for det område du arbejder med...

Så nej det er ikke meningen at du både skal have nedsat arbejdsintensitet og nedsat lønnen...

Lønnen skal være som inden for området....

Arbejdsgiveren bliver jo "betalt" via den nedsatte arbejdsintensitet...så han kun...i dit tilfælde...betaler 50% af lønnen...

Arbejdsgiveren skal selvfølgelig ikke betales to gange for det samme...

Du bør kontakte din fagforening hvis du er med i sådan en....eller også jobcenteret....og få hjælp til dette..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2016, 17:58   #3
peabrain
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2016
Indlæg: 4
Styrke: 0
peabrain er ny på vejen
har prøvet at snakke med både jobcenter og danskmetal

jobcenter vil kun blande sig i intensitets grad
dansk metal vil næsten ikke blande sig i hverken løn eller intensitets grad

snakker jeg med chef om det virker det som om han helst ikke vil give mere i hverken det ene eller det andet
kom bla med komentar det jo bedre end at gå hjemme
peabrain er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2016, 18:33   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hvis du er medlem af dansk metal så bør de da blande sig...det bør jobcenteret i og for sig også gøre..

Du kan læse loven ang løn og arbejdsvilkår her https://www.retsinformation.dk/Forms...9-0d1b685cc4ab

Det er paragraf 70 E du skal kigge på

Mit bedste bud er at du skriver til både dansk metal eller går til den tidlidmand du har....og at du også skriver til jobcenteret...og forlanger at få de samme vilkår som der står i loven...

Gør man dette mundtligt ja så er det alt for nemt for dem at bare afvise at gøre noget...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2016, 18:46   #5
peabrain
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2016
Indlæg: 4
Styrke: 0
peabrain er ny på vejen
må prøve at se om jeg kan få formuleret et par mails
også selv vom jeg er bange for dette giver mig en fyring
peabrain er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2016, 07:29   #6
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Er mindstelønnen de 190 kr?

Har kollegaen evt tillæg?

Håber du får en god snak med din arbejdsgiver.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2016, 07:39   #7
peabrain
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2016
Indlæg: 4
Styrke: 0
peabrain er ny på vejen
det er ikke mindste løn han får og det er uden tillæg
det som er underlig i denne sag er jeg får ca 50 mindere end han gør for samme stilling
og stadig kun 50% intensitets grad

ps noget jeg glemte sige de andre på virksomhed har lige fået overskudsdeling hvor jeg fik 0kr
peabrain er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2016, 14:43   #8
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Som webmaster skriver:

Normalt skal du have mindstelønnen inden for det område du arbejder med...


Det er den, du skal forholde dig til i første omgang.

Du kan da absolut selv forsøge at forhandle dig til en højere løn.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2016, 17:14   #9
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Har jeg forstået dig rigtigt når du skriver at du arbejder 20 timer om ugen.
Du får kun løn for 10 timer og og får du kun ca 140 kr pr time mens dine raske kollegaer får ca 190 kr pr time med samme jobbeskrivelse ?

Jeg fandt lige en online pjece fra BUPL.
http://www.bupl.dk/iwfile/BALG-9FBDZ...e/Fleksjob.pdf
Citat:
Arbejder du fx 15 timer med fuld arbejdsintensitet skal arbejdsgiver
betale overenskomstmæssig løn for de 15 timer.
Arbejder du derimod med en mindre intensitet , er
det BUPL´s opfattelse, at din løn skal forhandles. Det er
vigtigt, at du er opmærksom på, at du selv skal sørge for,
at BUPL modtager en kopi af din ansættelsesaftale og bliver
inddraget i en eventuel lønforhandling.
Som jeg forstår det jeg har læst rundt omkring og som der også står i BUPLs pjece, så skal du have overenskomstmæssig løn, jeg har ikke kunnet finde noget sted hvor der står at flexjobbere kun skal modtage mindstelønnen.

Når du så kun arbejder med en intensitet på 50% så skal arbejdsgiver kompenseres for dette.

Hvis du får løn for alle tyve timer er det vel en acceptabel løn du får, for så kompenseres arbejdsgiver ved den lavere timeløn.

Men hvis du foruden en lav løn skal leve med kun at blive aflønnet for halvdelen af dine arbejdstimer, så lyder det som om du bliver snydt, da arbejdsgiveren lader sig kompensere både ved at gøre din løn mindre og samtidigt kun give dig løn for halvdelen af dine arbejdstimer.

Jeg kan til gengæld ikke komme i tanker på noget du kan gøre for at ændre på det, hvis de snyder dig.
Hvis hverken fagforening eller jobcenter vil gå ind i sagen og du har talt med din chef om det urimelige i at du får lavere løn end dine kollegaer og også talt med tillidsmanden på arbejdspladsen, så er der kun tilbage at søge et andet job og ved skiftet sørge for at forhandle en bedre løn denne gang, altså inden underskrift.

Edit:
Med hensyn til overskudsdelingen, så kommer det vist også an på din kontrakt om der står at du skal have del i overskuddet, men det lyder som endnu et sted du bliver "misbrugt" som billig arbejdskraft.
Du kan dog trøste dig med at din del af overskudsdelingen var blevet modregnet af kommunen som blot ville have givet dig mindre i tilskud, så der ville ikke have været så meget tilbage til dig selv.

Sidst redigeret af Nørd; 13-11-2016 kl. 17:19.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2016, 15:50   #10
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Faldt tilfældigt over dette link, ved ikke om du måske kan bruge til et eller andet

http://serop.dk/nyhedsbrev-november-2013/fleks-info/
Citat:
Alle er omfattede af overenskomster
•Der har været usikkerhed om, hvorvidt fleksjobbere skal være omfattede af en overenskomst. Denne tvivl fjernede Højesteret med deres afgørelse af 12. december 2010, der utvetydigt slår fast, at ALLE fleksjobbere – uden undtagelse – er omfattet af ALLE bestemmelser i den relevante overenskomst. Dette gælder også selv om arbejdsgiveren i øvrigt ikke har overenskomst for sine andre medarbejdere.
•ADVARSEL: Nogle ansatte i nogle kommuner forsøger at fortælle virksomhederne, at denne dom ikke gælder for lige netop den fleksjobber, som de aktuelt gerne vil have i job. Forklaringerne varierer, men er under alle omstændigheder for*kerte.
Det er vigtigt for fleksjobansættelsen, at 1) Medarbejderen ansæt*tes efter den korrekte overenskomst, 2) Det tydeligt fremgår af fleks*jobaftalen og helst også ansættelseskontrakten, og 3) At man rent faktisk opfylder overenskomstens regler!
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension