K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema Her kan man stille spørgsmål om rehabiliteringsteams og rehabiliteringsskemaer dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-01-2022, 14:12   #1
workworkwork
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-11 2021
Lokation: København
Indlæg: 13
Styrke: 3
workworkwork er ny på vejen
Møde Rehabiliteringsteam. Er der nogen med psykisk sygdom som får fleksjob?

Hej. Jeg har haft stor nytte af at læse indlæg her på K10. Jeg skal nu selv til møde ved rehabiliteringsteam for at se hvad der skal ske. Jeg fik afslag på fleksjob for 14 år siden, men har haft svært ved at fastholde job. Jeg har kun haft korte ansættelser. Jeg er nervøs og ved ikke hvad der skal ske efter rehabititeringsmødet. Hvad vil rehabiliteringsteamet spørge mig om?

Lykkedes det for nogen med psykisk sygdom at få fleksjob?

Jeg har skizofreni og sidst jeg søgte fleksjob var jeg så dårligt fungerende at min kontaktperson startede og kørte sagen. For at klare min arbejdsprøvning for 15 år siden, drak jeg meget alkohol og sov. Jeg kunne intet andet, men fordi jeg klarede min arbejdsprøvning, var jeg for velfungerende til at få fleksjob. Denne gang jeg har ladet være med at tilsidesætte alt andet for at klare arbejdsprøvningen og jeg er på under 10 timer ugentligt.

Hvad er forskellen på minifleksjob og fleksjob?

Hvis det lykkedes mig at få fleksjob, er der så nogen fordele for arbejdsgiver ved at ansætte mig frem for en anden uden fleksjobbevis? Jeg har læst at arbejdsgiveren f.eks for kompensation ved sygdom.

På forhånd tak, hvis nogen har noget input til mig. Beklager hvis det er lidt usammenhængende, jeg er lidt ekstra forvirret for tiden pga det forestående møde i rehab team. Tak for et godt forum.

workworkwork er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2022, 20:51   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.674
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til workworkwork

Du skal ikke være nervøs for at mødes med Rehabiliteringsteamet. De spørger ikke dig om så meget og din sagsbehandler er med dig.


Skrivelse om ressourceforløb:
Læs her: https://www.ft.dk/samling/20161/almd...37/1787447.pdf

""Borgeren skal inddrages systematisk i forberedelsen af egen sag.
Mange borgere ved ikke, hvad et ressourceforløb er, og mange har svært ved at forstå formålet med og indholdet i forløbene. Sagsbehandleren i jobcenteret skal sørge for at forberede borgeren grundigt på for- målet og mulighederne med ressourceforløbet inden mødet i rehabiliteringsteamet.

Sagsbehandleren skal også sørge for, at borgeren er godt forberedt på, hvorfor sagen skal behandles i teamet, hvem der sidder i teamet, formålet med mødet i teamet, og hvad der skal ske på mødet. En god forberedelse er med til at give borgeren ejerskab og til at give kvalitet i det videre forløb."
"

SPØRGSMÅL til dig:

Hvad ønsker DU dig? Fleksjob eller førtidspension?

Er du over eller under 40 år?

Kan psykisk syge få bevilget et fleksjob.? JA

""Hvilke krav skal du opfylde?
Du skal:

ikke kunne opnå eller fastholde et job på normale vilkår
have en varig og væsentlig nedsættelse af din evne til at arbejde - og det skal være i alle former for job. Din nedsatte arbejdsevne kan både være af fysiske, psykiske eller sociale årsager
""

Læs: https://www.sundhed.dk/borger/patien...else/fleksjob/

Hvis det er førtidspension DU ønsker, skal du vide at:

Kan kommunen ikke bevilge dig førtidspension, med revision efter 5 år.

Læs Principafgørelse 119-13 "Gældende" øverste myndighed.
https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2013/9782

Hvor der står: ""En alvorlig sygdom med et uforudsigeligt forløb kan f.eks. være en kræftlidelse, der har et usikkert forløb.

Der er ikke tale om en sygdom med et uforudsigeligt forløb i det tilfælde, hvor borgeren lider af f.eks. skizoid personlighedsstruktur eller en varig personlighedsforstyrrelse, og alle behandlingsmuligheder er udtømte, og borgerens nedsatte funktionsniveau er kronisk og af varig karakter.
""

Hvilket vil sige, at kommunen IKKE på bevilge dig en førtidspension, men revision

Læs denne tråd: https://www.k10.dk/showthread.php?t=35321

Mit råd til dig:

Hvis ikke du har bør du hurtigst muligt søge om løbende aktindsigt, fordi DU skal vide og forstå alt, hvad andre skriver om dig: http://www.k10.dk/showthread.php?t=37741

Hvis DU ønsker førtidspension kan du søge iht § 17 stk.2, på det foreliggende grundlag............ men aldrig før du har søgt aktindsigt

Ring allerede i morgen, fordi du bør have en Bisidder ved din side:

https://sind.dk/faa-hjaelp

Held og lykke med din situation

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 25-01-2022, 23:02   #3
workworkwork
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-11 2021
Lokation: København
Indlæg: 13
Styrke: 3
workworkwork er ny på vejen
Tak Peter. Tak for dit grundige svar og links.
workworkwork er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2022, 18:04   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.674
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Er du, over eller under, 40 år?

Spørgsmålet bliver stillet, fordi førtidspensionsreformen havde, som mål, at syge og handicappede, skulle reduceres i antal til førtidspension.

Med forskellige bizarre forklaringer.

Læger, speciallæger og hospitalslæger må ikke ytre sig om, hvilken ydelse deres patienter skulle bevilges. Hvis lægerne fortsatte, ville deres udtalelser, Statusattester eller Speciallægererklæringer blive tilbagesendt, hvor lægerne alene skulle vurderer patienternes funktionsevne, skånebehov i forhold til arbejdsmarkedet.

Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen:
https://www.youtube.com/watch?v=4shGnmemrx4

Mette Frederiksen er ked af det:
https://www.bt.dk/politik/mette-f.-o...rigtigt-ked-af

""En del mennesker, der burde få en førtidspension, får det ikke i dag, og alt for mange ender i opslidende og udsigtsløse arbejdsprøvninger, erkender formand for Socialdemokratiet Mette Frederiksen om den reform af førtidspension, som hun selv stod i spidsen for, da hun var beskæftigelsesminister i 2012.""

workworkwork du oplyser følgende:

""Jeg fik afslag på fleksjob for 14 år siden, men har haft svært ved at fastholde job. Jeg har kun haft korte ansættelser.""

Jeg formoder, at de beskrevne problemer skyldes din diagnose.

Mange syge bliver tvunget ud i årelange "Ressourceforløb", uden indhold, for at afprøve patienternes mulighed for at udvikle en tilknytning til arbejdsmarkedet.

Unge under 40 år endda flere "Ressourceforløb"

Patienter over 40 år kan sige nej-tak til andet "Ressourceforløb" hvor kommunen så bliver tvunget til at vurderer muligheden for førtidspension eller fleksjob.

Her skal vi være bevidste om, at der bliver tangsbevilget fleksjob ned til SEKUNDER om ugen.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=3...light=minutter

Derfor skal du over for dig selv, være bevidst om, hvad DU inderst inde ønsker dig for fremtiden.

Husk, at din diagnose giver dig retten til ikke at bevilges førtidspension, med revision, som alle andre med somatiske diagnoser får tilkendt førtidspension, med revision.

Ret Principafgørelse 119-13 "Gældende"
https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2013/9782

""Der er ikke tale om en sygdom med et uforudsigeligt forløb i det tilfælde, hvor borgeren lider af f.eks. skizoid personlighedsstruktur eller en varig personlighedsforstyrrelse, og alle behandlingsmuligheder er udtømte, og borgerens nedsatte funktionsniveau er kronisk og af varig karakter.""

Hvilket vil sige, at kommunens sagsbehandler, Rehabiliteringsteamet får vanskeligt at fremkomme med hurtige løsninger eller flere behandlingstilbud til dig.

Så tag det roligt for mødet med Rehabiliteringsteamet, som INDSTILLER til Pensionsnævnet hvad de mener der skal ske i din sag.

Man kan ikke klage over Rehabiliteringsteamet INDSTILLING.

Kommunes Pensionsnævn AFGØRER din sag, som du kan anke/klage over.

Det sker til kommunen, hvor du anker/klager over afgørelsen, hvis du ikke er tilfreds med afgørelsen.

Det SKAL ske senest 28 dage, på minuttet, efter du skriftligt har modtaget Pensionsnævnets afgørelse.

Kommunen har nu 4 uger til at foretage en reel genvurdering.

Hvis, kommunen fastholder afgørelsen, som du er utilfreds med, SKAL kommunen fremsende din sag til Ankestyrelsen.

Ankestyrelsen har lovlige lange sagsbehandlingstider, som juristerne selv fastsætter.

Når Ankestyrelsen påbegynder behandlingen af din sag, får du besked af Ankestyrelsen.

Men DU SKAL søge aktindsigt ved Ankestyrelsen, fordi DU skal vide og forstå, alt hvad kommuen har fremsendt til Ankestyrelsen.

Ting har det med at glemmes eller forsvinde. Dokumenter der taler til fordel for patienten har det også ofte med at glemmes eller forsvinde.

Ingen andre end dig foretager denne kontrol af relevante dokumenter, fremsendt til Ankestyrelsen.


En bevilget førtidspension er ikke nødvendigvis enden på et aktivt liv, man kan stadig arbejde eller frivilligt arbejde etc En førtidspension giver ro i sjælen, især som i dit tilfælde, en eventuel førtidspension UDEN revision som cancerpatienter eksempelvis.

Endnu engang held og lykke med dit forløb.

Du må meget gerne tilbagemelde her i din tråd, om forløbet, så vi andre kan blive dygtigere til at hjælpe andre.


Hilsen Peter

Bilag

https://www.aeldresagen.dk/viden-og-...tidspensionist

Må jeg arbejde som førtidspensionist?

HVOR MEGET DU MÅ TJENE SOM FØRTIDSPENSIONIST AFHÆNGER AF, OM DU HAR FÅET BEVILLIGET FØRTIDSPENSION FØR ELLER EFTER 1. JANUAR 2003. LÆS ARTIKLEN OG FÅ AT VIDE, HVAD DU SKAL VÆRE OPMÆRKSOM PÅ.


Rehabiliteringsteamets sammensætning, som INDSTILLER til Pensionsnævnet:
https://www.k10.dk/showthread.php?t=28338

Pensionsnævnet, der afgører
https://www.k10.dk/showthread.php?t=32798

Førtidspension.
https://www.sundhed.dk/borger/patien...ertidspension/

Sidst redigeret af phhmw; 26-01-2022 kl. 18:10.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 06-02-2022, 03:16   #5
Katun
Her pga systemsvigt
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2022
Lokation: Kbh
Indlæg: 4
Styrke: 0
Katun er ny på vejen
Det bedste er at tage en bisidder med til møder el bruge de penge det koster at få en socialrådgiver på din sag, så hun får aktindsigt og i sammen finder ud af det <3
Katun er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2022, 15:14   #6
Katun
Her pga systemsvigt
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2022
Lokation: Kbh
Indlæg: 4
Styrke: 0
Katun er ny på vejen
Husk også når du er i arbejdsprøvning med mentor at kopier alle skrivelser logbog osv hvor mentor skriver timer/ minutter/ om dit helbred hvad du har meget svært ved osv, kræv at blive udredt eks klinisk funktion på hospital/ psykriater el lign.og sørg for at udfylde de skemaer de sender og tilføj gerne vigtige ting så de ligesom kender dig lidt på forhånd, send også kopi af de originale skrivelser du modtager selv fra hospital/psyk osv til rehabiliterings teamet,så det på plads og gjort til det afsluttede møde med rehabiliterings teamet.<3
Katun er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2022, 21:34   #7
workworkwork
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-11 2021
Lokation: København
Indlæg: 13
Styrke: 3
workworkwork er ny på vejen
Jeg fik fleksjob. Og måske nogle flere diagnoser, jeg er lidt forvirret omkring det. Men jeg fik fleksjob med relavante skånebehov,
workworkwork er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2022, 00:36   #8
Sisseann
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2016
Lokation: Lolland falster, Guldborgsund kommune
Indlæg: 118
Styrke: 9
Sisseann er ny på vejen
tillykke med det, og jeg håber du finder et godt sted at være ansat.

Du spørger i starten om der er fordele for arbejdsgiver ved at ansætte dig, fremfor en uden tilkendt fleksjob. Ja da. Det jeg selv slog på, da jeg søgte fleksjob, var at han jo kun skulle betale for den tid jeg arbejdede. Og så refusionen hvis du bliver syg, men det indebærer jo at du på kontrakten får skrevet at du skal have løn under sygdom. (det fik jeg ikke det første år, men så fik jeg sygedagpenge fra kommunens ydelsesenhed istedet)

Minifleks, er der vist ikke rigtig noget der hedder, men man kalder fleksjob på 10 timer og mindre, for minifleksjob.
Det er de samme regler, både til kommune, ansat og arbejdsgiver.

Sidst redigeret af Sisseann; 20-03-2022 kl. 01:04. Årsag: glemte at skrive det om minifleks
Sisseann er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-12-2022, 10:14   #9
Førtids
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-12 2022
Indlæg: 4
Styrke: 0
Førtids er ny på vejen
Jeg har melanomkræft, uden udsigt til helbredelse, og i udvikling. Kræftlægen har skrevet dette som svar på kommunens henvendelse. Har 2 år tilbage til pensionsalder. Har været selvstændig i 25 år, har ikke kunnet arbejde de sidste 1½ år pga kræftforløb, er ikke på dagpenge eller anden ydelse. Har søgt førtidspension på foreliggende grundlag.

Er det ikke således, at har man mindre end 6 år til folkepension, da kan kommunen ikke sætte èn i et resourceforløb, jfr §112 stk 3 ?

Kan man sende folk i flex job, helt uden for ens profession, uden først at have været i et ressourceforløb? §116 stk 1 siger ".. ressourcer fuldt afklarede".

Kan man sende folk i et afklaringsforløb, helt uden for ens profession, uden et ressourceforløb?
Førtids er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2023, 12:28   #10
workworkwork
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-11 2021
Lokation: København
Indlæg: 13
Styrke: 3
workworkwork er ny på vejen
Hej Førtids

Jeg har været i mange virksomhedspraktikker. I "min plan" på jobnet hed de virksomhedspraktikker men var arbejdsprøvninger i alle mulige brancher. De ville undersøge om der var noget som helst sted jeg kunne arbejde på ordinære vilkår. Hvis der er et sted du kan arbejde på ordinære vilkår så skal man finde det område/ den arbejdsplads. Mit indtryk er at man kan komme i arbejdsprøvning i forskellige brancher. Også udenfor ens eget felt/ uddannelse. Jeg var i virksomhedspraktikker og blev afklaret uden at være i ressourceforløb. Når man kommer til rehabilitereringsmøde kan de vælge at anbefale førtidspension, fleksjob eller ressourceforløb. På det tidspunkt har man dog sandsynligvis været igennem mange virksomhedspraktikker/ afklaringsforløb. Jobcenteret var meget utydelige omkring hvilket fase eller hvor I processen jeg var. De sagde aldrig at jeg var i et afklaringsforløb og det hed altid virksomhedspraktik. Jeg tror at sager ofte tager en del tid. Fra min første virksomhedspraktik indtil jeg blev bevilget fleksjob, gik der 15 år. Forhåbentlig kan det være anderledes ved visse sygdomme.

Mit gæt er at du altid kan komme ud for at blive afprøvet i virksomhedspraktik i forskellige brancher. Men jeg håber du kan komme til at tale med nogen som ved mere om det.

Jeg ved ikke om man kan få rådgivning hos kræftens bekæmpelse, men her er deres regler vedr. sygedagpenge som selvstændig nederst på siden i linket.

https://www.cancer.dk/hjaelp-viden/r.../sygedagpenge/


Fordi jeg har funktionsnedsættelse har jeg tit søgt viden på dukh men jeg ved ikke om du kan bruge det i din situation.

https://www.dukh.dk/Selvhj%C3%A6lp


Jeg håber du får en ordentlig afklaring uden forsinkelser.
workworkwork er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension