K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-03-2008, 11:08   #1
Søren L
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-03 2008
Indlæg: 13
Styrke: 17
Søren L er ny på vejen
Ud af flexjobsordningen!

Hej alle,

Jeg står i en "lidt underlig" situation. Jeg har været i flexjob siden 2003 hvor jeg efter en ulykke eller et overfald (ingen ved hvad der skete) fik konstateret en varig hjerneskade efter et besøg på Hjerneskadecentret.

Og ja..jeg selv og især familien husker tilbage på hvordan jeg var dengang. Jeg var kun en skygge af mig selv. Alt var forandret..jeg var blevet en helt anden person, som jeg selv eller andre ikke kunne kende.

Tiden er nu gået, og vi skriver indgangen til år 2008. Jeg har arbejdet med mig selv som "besat" siden "ulykken"..endvendt mig selv mentalt indefra og ud. Arbejdet med alt hvad jeg foretager mig..brudt med gamle vaner osv.

Jeg står nu med følelsen af, at jeg rent faktisk føler at jeg er "tæt på" at kunne sige at jeg har mod på at springe ud af flexjob systemet og klare mig selv igen, som jeg gjorde før "ulykken". Men hvordan kan jeg være sikker? Kan der laves nogle undersøgelser der kan bekræfte mig? eller kan der laves nogle aftaler om dette på området?

Mit problem er, at jeg er usikker på.."hvad nu" hvis det for pokker alligevel ikke går?...hvad nu hvis hjernen klapper sammen igen når jeg kommer ud og skal arbejde på fuld tid uden hjælp?. Hvor /hvordan står jeg mon i sådan en situation...skal Jeg starte helt forfra igen?.. er der nogen som har nogle erfaringer med dette?

Jeg vil så gerne af hele mit hjerte kunne "fungere" "normalt" igen...kunne søge de jobs jeg drømmer om!..Ikke have følelsen af at være bundet på hænder og fødder! Samtidigt er jeg bange for de konsekvenser det kunne have for min familie hvis jeg springer fra flexjobordningen hvis det ikke går. Jeg nægter at give op!

r der nogen som har gode idéer? Så giv endelig lyd

På forhånd tak

Søren.
Søren L er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2008, 12:16   #2
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Hej Søren,

tillykke med at du føler, du har det bedre!

Jeg må indrømme, at jeg ikke rigtig kender svaret på dit spørgsmål, men jeg vil tro, du skal være meget sikker på, du kan klare det. Ihvertfald vil jeg råde dig til at forhøre dig hos en sovialrådgiver, inden du "dropper" ud af fleksjobordningen.

Jeg så på et tidspunkt i en brevkasse på depnet et svar på det samme spørgsmål som dit. Her skrev socialrådgiveren at man skulle være forsigtig, da der hele tiden bliver strammet op på reglerne, så man ikke nødvendigvis kunne regne med at blive visiteret igen. Måske du kan prøve at søge på depnet og se, om du kan finde svaret; men det er godt nok længe siden, jeg læste det.

Om du er klar kan du jo i bund og grund kun selv vide!!
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2008, 13:16   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hej Søren L og velkommen til.

Det lyder som hårdt arbejde, du har været igennem. Og din viljestyrke har bragt dig langt. Hatten af for det.

Jeg vil også mene, at du bør gå med "små skridt", så du ikke risikerer at skulle starte forfra, for det tror jeg kan blive endnu hårdere.

Her på k10 er er en masse historier om mennesker, der meget gerne vil arbejde, hvor det så går ud over hjemmelivet, og det er en høj pris at betale.

Jeg synes, du skal begynde med en snak med din praktiserende læge og tage den derfra. Evt. speciallæge.

Hvis du er i fleksjob nu, kan du jo forsøge dig frem ved at sætte timetallet op, og så evt. skrive dagbog over, hvordan det går. Hvis du synes, det går godt med et timetal på 37 timer i en længere tid, så kan du til den tid overveje, om du vil søge et ordinært job. Endelig er der jo mange andre støtteordninger end fleksjob, hvor der også kan tages skånehensyn. Det kan også være en mulighed.

Men mit råd er, at du prøver dig selv godt og grundigt af, før du forlader fleksordningen.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2008, 14:33   #4
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
hej Søren

Kan den lov bruges ?

Fra fleksjob udgave 17

Ledighedsydelses til personer, der efter ansættelse i et fleksjob ansættes i ustøttet beskæftigelse

Personer, der ved overgang til ustøttet beskæftigelse var berettiget til ledighedsydelse eller har været ansat i et fleksjob eller ustøttet beskæftigelse i sammenlagt ni måneder inden for de seneste 18 måneder, kan få ledighedsydelse i følgende situationer:

o Hvis personen bliver ledig efter ansættelse i ustøttet beskæftigelse og ved midlertidige afbrydelser i arbejdet. Det er dog en betingelse, at afbrydelsen ikke kan tilregnes personen selv.

o I perioder med sygdom eller barsel, hvis personen allerede modtager ledighedsydelse på grund af ledighed.

o Ved afholdelse af ferie. Denne ret bevares i første og andet ferieår efter ansættelse i ustøttet beskæftigelse.

Der kan dog ikke udbetales ledighedsydelse, hvis en person ophører i et fleksjob og herefter overgår fra ledighedsydelse til ledighed i forhold til ustøttet beskæftigelse.

Personen har ret til ledighedsydelse ved ledighed inden for 78 uger efter ansættelse i ustøttet beskæftigelse. Inden for de 78 uger kan ledighedsydelsen kun udbetales, indtil personen opfylder beskæftigelseskravet i § 53, stk. 2 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Det vil sige, at personen skal have været medlem af en anerkendt arbejdsløshedskasse i et år og skal have været i ustøttet beskæftigelse (dvs. at arbejdet i fleksjobbet ikke kan medregnes) i nedenstående perioder:

Fuldtidsforsikrede: Haft beskæftigelse som lønmodtager i en tid, som sammenlagt svarer til beskæftigelse i fagets fulde, sædvanlige arbejdstid i mindst 52 uger inden for de sidste tre år, eller i en tilsvarende periode har udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed i væsentligt omfang.

Deltidsforsikrede: Haft beskæftigelse som lønmodtager i en tid, som sammenlagt svarer til beskæftigelse i fagets fulde, sædvanlige arbejdstid i mindst 34 uger inden for de sidste tre år. Hvis den fulde, sædvanlige arbejdstid er 37 timer om ugen, udgør beskæftigelseskravet for deltidsforsikrede i alt 1.258 timers arbejde inden for de sidste tre år.

Hvis personen har fået ledighedsydelse under barsel, medregnes disse perioder ikke i treårsperioden, inden for hvilken personen skal have haft ustøttet beskæftigelse.
Forudsætning for udbetaling af ledighedsydelse

1. Personen har ikke et rimeligt tilbud om arbejde.
2. Personen skal tage imod et rimeligt tilbud om aktivering eller andre tilbud, som kan forbedre mulighederne for at få et arbejde.
3. Personen må ikke være selvforskyldt ledig.



Punkt 1, 2 og 3 gælder dog ikke, hvis personen har en gyldig grund til ikke at udnytte arbejdsmulighederne. Den gyldige grund kan fx være, at personen er nødt til at passe sine børn, idet der ikke kan anvises anden pasningsmulighed, eller at afstanden mellem bopæl og arbejdssted medfører en urimelig belastning af den pågældende pga. transportvanskeligheder eller transporttid.

Tvivl om rådighed

Opstår der tvivl om personens rådighed, er kommunen forpligtet til at afprøve, om personen står til rådighed. Det kan fx ske ved praktik i en virksomhed.

Karantæne

Afslår en person et rimeligt tilbud om arbejde eller et rimeligt til-bud om aktivering eller andet, der kan være med til at forbedre mulighederne for arbejde, kan der ikke udbetales ledighedsydelse til personen.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2008, 22:05   #5
Søren L
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-03 2008
Indlæg: 13
Styrke: 17
Søren L er ny på vejen
Hej alle,

Super tak for jeres indlæg og svar. Ja jeg er i bund og grund helt enige med jer. Jeg er også MEGET forsigtig, og går meget stille med døren da jeg meget gerne vil prøve at finde nogle svar på hvad der er mig muligt før jeg tager springet ud i det fri igen *S* En ting er 100% sikkert..Jeg vil gøre alt hvad jeg kan for at blive fri af "systemet".

Jeg har igennem det sidste lille års tid afprøvet mig selv mht mere og mere belastning. Tanken om, at jeg måske også har fået stillet en forkert diagnose på hjerneskade centret har også strefet mig må jeg indrømme..men måske, at det er min egen indsats der har hjulpet mig?..dette er ikke noget jeg kun selv føler...nej selv familien, venner osv kan også mærke og se forskellen!

Måske!... i virkeligheden... har jeg måske selv svaret på mine egne spørgsmål, men tør måske bare ikke, at tro på det eller dem?..Kan det virkeligt være sandt?..Kan jeg virkelig være på vej ud af mørket? det mørke jeg famlede dybt fortvivlet rundt i...i blinde uden håb om en fremtid..kan det virkeligt passe?

Hmm ja jeg leder vidre! svar vil jeg finde. Tusinde tak til jer 3 for jeres svar .

Kh

Søren.
Søren L er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2008, 23:22   #6
Peacock
Skal snart betale husleje på K10
 
Peacocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2006
Lokation: Sæby
Alder: 48
Indlæg: 774
Styrke: 18
Peacock er rigtig godt på vej
Smile Hejsa og velkommen Søren L

og vil da også lige sige tillykke med du har fået det bedre hvor er det dejligt at høre når noget går godt

det er jo også meget an på hvad skaden er
nogen ting kan trænes op og andre bliver ikke meget bedre, men det er altid godt at træne også det dårlige



jeg har ikke selv dissideret en hjerneskade det vil jeg ikke kalde det når man ikke kan se noget på en skanning, jeg har forhøjet tryk i hjernens hulrum, og kan være noget sær i det, når der er tryk stigning hehe

og jeg kan ikke tåle stress og der skal desværre ikke meget til så går det bare galt alt

huske ikke så godt og døjer med at koncentere mig så jeg selv laver hjernegymnastik kryds og trærs , sudoku


jeg tænkte på hvor mange timer du har nu i dit flexjob,
__________________
Kram fra Peacock
Er systemet til for at hjælpe syge borgere ?
eller er systemet til for at gøre tilværelsen endnu mere uudholdelig end den er i forvejen, når sygdommen plager ?
Peacock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2008, 18:16   #7
Søren L
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-03 2008
Indlæg: 13
Styrke: 17
Søren L er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Peacock Se meddelelser
og vil da også lige sige tillykke med du har fået det bedre hvor er det dejligt at høre når noget går godt

det er jo også meget an på hvad skaden er
nogen ting kan trænes op og andre bliver ikke meget bedre, men det er altid godt at træne også det dårlige



jeg har ikke selv dissideret en hjerneskade det vil jeg ikke kalde det når man ikke kan se noget på en skanning, jeg har forhøjet tryk i hjernens hulrum, og kan være noget sær i det, når der er tryk stigning hehe

og jeg kan ikke tåle stress og der skal desværre ikke meget til så går det bare galt alt

huske ikke så godt og døjer med at koncentere mig så jeg selv laver hjernegymnastik kryds og trærs , sudoku


jeg tænkte på hvor mange timer du har nu i dit flexjob,
Hej Peacock,

Jeg har pt 20 Timer.

Kender godt selv til alle problemerne med stress, støj, koncentrations besvær, manglende hukommelse og hvad der ellers følger med ;-).

Jeg startede med egentlig, at skulle ha været direkte på førtids pension da de på hjerneskade centret vuderede min skade og mig til at være i så dårlig tilstand, at der ingen anden udvej var! Al arbejds prøvning osv var der ingen grund til, at jeg skulle igennem da min tilstand var så åbenlys dårlig at det ville være spild af penge, tid og ressourcer etc. Kommunen var helt enig!.

Jeg nægtede som sagt at give dem ret..og lavede mig egen personlige genoptræning..Det lyder "så let" her på skrift, men..Jeg tror slet ikke, at jeg kan fortælle på skrift hvad jeg var igennem...Det vigtigste er jeg dog overbevist om..har været min vilje til ikke, at gi op..Og netop troen på at det kan lade sig gøre, at genoptræne enten andre områder i hjerne til at overtage det eller de skadede områder..eller at de skadede område kan genoprettes?..Jeg har ikke svaret, og det ser heller ikke ud til, at lægevidenskaben kan blive enige om ret meget :-).

Kh

Søren
Søren L er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2008, 18:47   #8
Peacock
Skal snart betale husleje på K10
 
Peacocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2006
Lokation: Sæby
Alder: 48
Indlæg: 774
Styrke: 18
Peacock er rigtig godt på vej
Smile hejsa igen Søren

jeg har også været meget stædig og har også fået tilbudt førtidspension for nogen år siden er det ved at være nu,

jeg troede at jeg nok kunne klare et flexjob, og sage nej tak

for jeg ville jo gerne hvis bare jeg kunne komme i et flexjob, men jeg fejler flere ting end det forhøjet tryk i hjernens hul rum, og det har gjort at jeg bare ikke kan arbejde og det har bare været svært at ind se,

og jeg havde ikke mange timer om ugen og havde mange skåne krav, og til sidst gik det galt fordi jeg ikke hørte på min krop og sage stop for kommens pres , de ville have at jeg skulle have flere timer

og så må jeg slås med kommunen nu desværre, jeg har gået i kommunenes system i snart 11 år det er sq hårdt.

tænker på at du har 20 timer der er langt op til de 37 timer, jeg truede ikke hvis jeg var dig, og især hvis du stadig døjer med stress, støj, koncentrations besvær, manglende hukommelse, det kan være at det du har ro om dig gør at du har det bedre,

hvordan har du det når du er til familie kom sammen (fest) med børn og det hele, hvor folk snakker i munden af hinannen

det er en go test med koncentration, stress, støj
__________________
Kram fra Peacock
Er systemet til for at hjælpe syge borgere ?
eller er systemet til for at gøre tilværelsen endnu mere uudholdelig end den er i forvejen, når sygdommen plager ?
Peacock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2008, 20:35   #9
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
Peacock, helt udenfor emnet, prøv denne ide: www.pludr.dk
når du godt kan lide at lege med ord, men pas på, den er tidrøvende.

I andre må naturligvis også spille med.
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2008, 21:54   #10
Søren L
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-03 2008
Indlæg: 13
Styrke: 17
Søren L er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Peacock Se meddelelser
tænker på at du har 20 timer der er langt op til de 37 timer, jeg truede ikke hvis jeg var dig, og især hvis du stadig døjer med stress, støj, koncentrations besvær, manglende hukommelse, det kan være at det du har ro om dig gør at du har det bedre,

hvordan har du det når du er til familie kom sammen (fest) med børn og det hele, hvor folk snakker i munden af hinannen

det er en go test med koncentration, stress, støj

Hey igen,

ja, men det er jo lige det som er sagen..hvis du læser en af mine tidligere indlæg...Så har jeg arbejdet med den eller de situationer igennem et helt år på flere forskellige måder og "planer". Har uden, at have det..skabt mig selv en "ordning" hvor jeg påvirkes som om jeg havde fuld tid...samt, at jeg har 2 små børn jeg også klare at hente og bringe i børnehave osv... Kort sagt, så har jeg igennem det sidste år levet som om jeg havde "normale" forhold..på alle måder..

Jeg har det "fint" med stress, støj, koncentrations besvær, manglende hukommelse osv idag ( dvs..ikke flere problemer end de fleste)..jeg klarer det på niveu med "normale" mennesker..Har ikke flere problemer end fleretallet med fester..store som små!...Børn..ja hvem kan ik blive stresset af dem til tider?..nok alle tror jeg..:-)...Jeg sørger for at lytte efter mig selv og min krop..har lært mig selv hvilke faresignaler der er og hvordan jeg skal takle dem...og især..Hvilke ting som kunne skyldes min skade og hvilke der bare skyldes de forhold man nu engang tilbydes her i livet?..

Kender ret mange der måske glemmer at det dælme er iorden at glemme! ..at have problemer med at huske...at blive stresset....ikke at kunne holde ud at være til fest osv...sådan har flertallet af de mennesker jeg kender "uden skade" det..*S*..så mon ik det også er det for sådan en som mig?..*GGG* Ikke alt skyldes ens skade..men mange "mig selv med sagde musen"..har det desværre med at give ens skade skyld for alt og alle ens problemer..for mig en af nøglerne til, at komme vidre er at turde kende sigselv indefra og ud *S*



Kh

Søren
Søren L er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension