K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-12-2011, 11:00   #1
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Lån fra det offentlige

Taget fra en anden tråd: "lån som jeg fik fra kommunen efter 32", hvad er det?

Jeg ved det er muligt at få lån hos kommunen til f.eks. indskud hvis man skal flytte.

Eller boligydelse hvis man bor i eget hus i form af et lån.

Men hvad er; Lån fra kommunen efter 32?

Hvilken lov er der her tale om? Og kan man f.eks. låne til tandbehandling?

Mvh

Ragdoll (der siger glædelig jul)
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-12-2011, 10:00   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Mon ikke der skal stå §34?

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-12-2011, 18:35   #3
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Jo, det kunne det godt være, der står dog ikke noget om at ydelsen gives i form af et lån og at det skal tilbagebetales.

Og det er det jeg er ude efter, om det er muligt at få et lån hos det offentlige til f.eks. tandlægeudgifter (67.500), til nødvendig tandbehandling. Som man så betaler tilbage over en årrække, ved at de trækker et aftalt beløb hver måned.

Jeg er brøkførtidspensionist (30/40) på gammel førtidspension, samlevende og har en personlig tillægsprocent på 100%.

Min mand og jeg er insolvente, og vores hus går på tvangsauktion den 30/1-12
Vi står derfor begge i RKI. Det er ikke muligt at spare op til behandlingen, 1) vil det tage al for lang tid, og 2) skulle det lykkes mig at spare noget op så vil kreditforeningen uden tøven stå og banke på døren.

Jeg er bange for at en ansøgning om personligt tillæg efter § 17 stk 2 vil munde ud i et afslag.

Jeg ved det er muligt at låne hos det offentlige til f.eks. indskud i lejlighed hvis man skal flytte, og der er også noget om hjælpemidler.

På forhånd tak, og glædelig jul,

Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-12-2011, 18:19   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej du bør kunne få hjælp som helbredstillæg, når du er på førtidspension på den gamle ordning... Det er da vildt mange penge, du nævner til en tandlægebehandling, så det kunne jeg ikke forestille mig, at de ville give afslag på... Jeg ved dog ikke, hvordan det er, når det er til en brøkpensionist.... Men her står i hvert fald meget fint reglerne for helbredstillæg til f.eks. tandlægebehandling....:
https://www.borger.dk/Emner/pension-...dstillaeg.aspx

Der står, at jo højere personlig tillægsprocent, du har, jo højere tilskud vil du have...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-12-2011, 19:18   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
§34 høre ind under Aktivloven og gives i form af boligstøtte (delvist betalt husleje, flytning, indskud eller andre boligproblemer)...

Om der kan snige sig tandlægebehandling ind under den paragraf....det kan jeg næsten ikke forestille mig.

Kan den der har skrevet om §32 ikke uddybe lidt nærmere???

Saksede lige dette her fra en tilfældig hjemmeside:

http://www.herlev.dk/borger/bolig-og...-serlig-stotte

Kan du ikke få tandbehandlingen igennem på Aktivlovens §82??

Efter aktivlovens § 82 kan kommunen yde hjælp til betaling af udgifter til tandbehandling, hvis samtlige 3 betingelser er opfyldt:

- udgiften ikke kan dækkes efter anden lovgiving.

- ansøgeren og ægtefællen ikke selv har økonomisk mulighed for at betale udgiften, og

- behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet.

http://borger.vesthimmerland.dk/site...4598&moduleID=

§82 er jo specielt omhandlende sygebehandling, herunder også tandbehandling. Hvor §34 kun handler om bolig.

Sidst redigeret af Ninja; 25-12-2011 kl. 19:28.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2011, 11:12   #6
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Aktivloven gælder desværre ikke for gamle førtidspensionister.

Jeg kan ej heller få helbredstillæg, da jeg af økonomiske årsager (simpelthen ikke har råd) ikke længere bor i Danmark.

Prisen 67.500 er til en implantatløsning, da jeg ikke kan bruge proteser, og faktisk meget billigt i forhold til hvad det ville koste i Danmark (200.000 - 250.000)

Der ligger en meget lang historie bag det hele, 3 års sagsbehandling, konkurs m.m. så jeg er træt af at kæmpe, kunne jeg låne pengene gjorde jeg det, men grundet konkurs er jeg nu i RKI.

Derfor overvejede jeg om det var muligt at låne pengene hos det offentlige som jo så kan trække et aftalt beløb fra min pension hver måned.

Uanset, så søger jeg om et personligt tillæg hos pensionsstyrelsen.

Men jeg kan ikke ikke vente månedsvis på at de kommer frem til en afgørelse, jeg er nødt til at få sat denne behandling i gang nu

Tak for svarene

Mvh Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2011, 11:29   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg har nu pløjet det meste af lovgivningen igennem, og jeg kan simpelthen ikke finde noget omkring kommuner der kan tilbyde lån, eller, er forpligtiget til at træde hjælpende til, såfremt man står i RKI.

Men derfor kan de godt have muligheden alligevel, kommuner kører jo også med de såkaldte ''skuffeordninger'' eller ''skabsparagraffer'' der ikke er blottet for alle og enhver. Sikkert for at forhindre folk i at komme anstigende med et ansøgningsskema i utide.

Der er nok ikke andet for, end du får et møde på kommunen hvor i kan drøfte din situation, og deres muligheder for at træde hjælpende til. Så ved du hvor du står.

Håber projektet lykkes.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2011, 14:55   #8
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej igen.

Det ændrer desværre jo det hele, når man ikke længere bor i Danmark...

Det eneste mulighed, jeg tænker på lige nu er, om du har hørt, at de her i Danmark har fundet ud af, at en del f.eks. brøkpenionsister faktisk har fået udbetalt for lidt i penge fra kommunerne.... De havde fejltolket lovgivningen.... Læs f.eks. den her artikel:
http://m.b.dk/article.pml?guid=17580207

Du kan i den forbindelse kontakte din kommune, at du har fået kendskab til den fejl, der er begået, og at du kan bede dem om at tage din sag op og undersøge om at få penge efterbetalt....

Der nævnes det her i artiklen:
..."der er tale om meget komplicerede regler, som blev ændret af Folketinget i 2003. Det betød, at brøkførtidspensionister fra det tidspunkt skulle have hjælp efter reglerne om kontanthjælp i Aktivloven. Men kommuner, ankenævn og også Ankestyrelsen som den højeste myndighed fortolkede efter de gamle regler."

Og ellers kan pensionsstyrelsen nok hjælpe med at vejlede, hvilke hjælp, du kan få fra Danmark. Ellers må man søge hjælpen i det land, man bor i, såfremt det er muligt.

EDIT:
Og lige en artikel mere:
http://www.b.dk/nationalt/foertidspe...aget-millioner

Sidst redigeret af curls; 26-12-2011 kl. 15:05.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2011, 19:48   #9
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Tak for svarene, og for rådene.

Da jeg ikke bor i Danmark mere er det eneste jeg kan søge et personligt tillæg efter §17 stk 2 i den gamle pensionslov. Og det skal jeg gøre hos pensionsstyrelsen. At jeg spørger om lån er i fald jeg får et afslag.

Jeg kender godt til reglerne om supplement til brøkpension, der blev stadfestet med ankestyrelsesafgørelserne 1-11, 2-11 og 3-11, i januar 2011. Disse afgørelser gælder dog kun for "Nye" brøkførtidspensionister og ikke for dem der er på den gamle ordning. Jeg har også haft en sag om supplement gennem ankestyrelsen, men pensionister på den gamle ordning, ligesom brøkfolkepensionister har ikke på lige fod med brøkførtidspensionister på den nye ordning ret til en minimumsindkomst svarende til kontanthjælp. En uhørt diskrimination, og dette er derfor også den sidste rest af fattigdomsydelser der er tilbage.

Nå, men får jeg afslag fra pensionsstyrelsen, på ansøgning om personligt tillæg, så kan jeg jo prøve at spørge dem om muligheden for at låne, de kan jo kun sige nej.

Endnu engang tak.

Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-12-2011, 03:52   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ah for filan, fangede ikke lige du ikke bor i DK, der står jo Aabenraa under din lokation. Har ikke fulgt godt nok med fra sidelinjen åbenbart, beklager.

Min hvis jeg vinder i lotto, så får du pengene af mig, og det er 100%!
Så kryds fingre!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
God adfærd i det offentlige/vejledning fra KL buster Politik og Samfund 9 05-07-2011 09:23
Det offentlige er glade for de arbejdsløse ... TimeGuest Politik og Samfund 3 21-01-2011 13:52
Kampen mod den offentlige kriminalitet.. snothvalp Politik og Samfund 5 06-11-2010 09:04
LEDER: De offentlige systemfejl buster Politik og Samfund 0 15-10-2010 00:20
Offentlige behandlingstilbud Cille Alt det andet 7 28-07-2009 23:05




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension