K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-05-2021, 15:59   #1
Zania
Hvor skulle jeg ellers være
 
Zanias avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2010
Lokation: Østjylland
Indlæg: 194
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Zania er ny på vejen
Tandlæge støtte? Ca 8000

Hej,

Jeg har hørt, man kan få tandlæge støtte.
Jeg skal have lavet for ca 8.000 ved tandlægen.
Der er lukket hos sagsbehandleren lige nu.
Jeg er førtidspensionist efter 2003.

1) Hvor mange procent af udgiften kan man ca få i støtte?

2) hvor lang tid tager det at få godkendt støtten, hvis det kan godkendes?

3) kommer det andet på ens indtægt? Jeg har ingen indtægt i forhold til et job, men har aktier?

Alle jeres erfaringer hvordan det gik for jer med tandlæge støtte er meget velkommen. Jeg ved ikke noget om det.
På forhånd tak.

Sidst redigeret af Zania; 25-05-2021 kl. 16:02.
Zania er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2021, 19:38   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Tandlægehjælp. Førtidspensionister og folkepensionister

Førtidspensionister og folkepensionister

Som folkepensionist kan man søge om et personligt tillæg, hvis man har økonomiske forhold, der er særligt vanskelige.


https://www.tandlaegeforeningen.dk/t.../pensionister/

Som folkepensionist kan man søge kommunen om et personligt tillæg, hvis man har økonomiske forhold, der er særligt vanskelige. Dette gælder tillige for førtidspensionister, der får førtidspension efter de regler, der var gældende før 1. januar 2003.

Kommunen foretager en konkret vurdering af pensionistens samlede økonomiske forhold, herunder pensionistens formue, sociale pension og alle andre indtægter. Pensionistens samlede økonomiske forhold sammenholdes med de rimelige og nødvendige udgifter.

Der kan ikke udbetales personligt tillæg for perioden forud for det tidspunkt, hvor pensionen blev tilkendt.

Læs mere


https://www.borger.dk/pension-og-eft...onligt-tillaeg

https://www.odense.dk/borger/aeldre-...ydelse_pension

Er du blevet førtidspensionist efter 2003, seniorpensionister og tidlig pensionister og er i en vanskelig økonomisk situation, kan du her læse mere om, hvordan du søger om økonomisk tilskud.

Du kan fx søge om hjælp til:

Flyttehjælp
Økonomisk hjælp i særlige tilfælde
Sygebehandling (fx tandbehandling,


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 25-05-2021, 21:19   #3
Zania
Hvor skulle jeg ellers være
 
Zanias avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2010
Lokation: Østjylland
Indlæg: 194
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Zania er ny på vejen
Er der nogen, der ved præcis hvad en vanskelig økonomisk situation er?
Altså når jeg har aktier, vil de så sige sælg dem?

Håber at høre personlig erfaring <3
Zania er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2021, 09:22   #4
JacobT
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2016
Indlæg: 50
Styrke: 8
JacobT er ny på vejen
Du kan godt søge om hjælp til tandbehandling, selvom du er ftp efter 2003.

https://star.dk/ydelser/boligstoette...ng-og-medicin/

Tandlægen laver en forundersøgelse og derefter et prisoverslag på behandlingen. Det tyder på at du allerede har fået foretaget forundersøgelsen, da du ved det vil koste ca. 8.000 kr.

Jeg mener der er en egenbetaling inden for et kalenderår på 600 kr.

Du skriver, du ikke kan komme i kontakt med din sagsbehandler. Som alternativ kan du så søge digitalt på borger.dk - https://www.borger.dk/arbejde-dagpen...d-fra-kommunen

Vælg "Søg om økonomisk tilskud"

Kommunen foretager en beregning ud fra indtægter, (nødvendige) udgifter og formue, og kommer derefter frem til en beslutning om, hvorvidt de kan give støtte og i givet fald hvor meget. Derfor er der heller ikke en fast procentdel som du er garanteret, i det tilfælde du får støtte.

Når kommunen har modtaget din ansøgning om tandbehandling, vil din tandlæge evt. blive bedt om at udtale sig til kommunen, herunder fremsende røntgenbilleder der dokumenter behovet for tandbehandling. Det skyldes at kommunen kun giver støtte til nødvendig tandbehandling.

I nogle tilfælde vil kommunen bede en anden tandlæge om at vurdere behovet for tandbehandling, ud fra de oplysninger din egen tandlæge har fremsendt. Det betyder at beslutningen om hvorvidt det er nødvendig tandbehandling, faktisk bliver foretaget af en fagperson (tandlæge) og ikke sagsbehandleren selv (efter for godt befindende).

Nogle tandlæger tilbyder finansiering (lån) af behandlingen via et firma som yder dig et lån. Kommunen må ikke kræve, at du skal stifte lån! Til gengæld kan det være din tandlæge selv er flink, og foreslår du betaler rente- og gebyrfrit over f.eks. de næste 3 måneder. Hvis kommunen er vidende om den ordning, kan det godt være de vil foreslå dig det, selvom jeg er ude på glatis når jeg skriver dette - det er ud fra hvad jeg husker, fra dengang jeg selv søgte hjælp til tandbehandling.

Så - klik på linket til borger.dk og søg om økonomisk støtte digitalt (med NemID). Du skal scanne/vedlægge dokumenter, som kan vedhæftes ansøgning som f.eks. pdf-filer, eller du kan skrive i ansøgningen, at dokumenter fremsendes fysisk til kommunen ved en senere lejlighed.

Når du søger økonomisk tilskud fra kommunen sker det som udgangspunkt efter § 82 i Lov om aktiv socialpolitik. Såfremt de har alle nødvendige oplysninger, dvs. din dokumentation på dine økonomiske forhold, samt dokumentation fra din tandlæge for forundersøgelsen og et prisoverslag, tager det nok ikke mere end et par uger eller 3, før du får svar.

Held og lykke!

Sidst redigeret af JacobT; 26-05-2021 kl. 09:25.
JacobT er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2021, 14:15   #5
Zania
Hvor skulle jeg ellers være
 
Zanias avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2010
Lokation: Østjylland
Indlæg: 194
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Zania er ny på vejen
Wauw mange tak

Det var god info. <3

Ved nogen af jer noget om special tandplejen? Har bare lige hørt om det.
Zania er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2021, 11:52   #6
kpdk
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2011
Indlæg: 16
Styrke: 13
kpdk er ny på vejen
1) Hvor mange procent af udgiften kan man ca få i støtte?
100% : De dele det op i 65% og 35 % dvs. = 100% .Feks. kan det godt være du kun får bevilget 65% men bliver bevilget 35% betalt imod at man tilbage betaler til kommunen.
Får du kun 65% vil tandlægen formentlig tilbyder dig at betale af over 5 måneder, med løbene afdrag hver månede.


2) hvor lang tid tager det at få godkendt støtten, hvis det kan godkendes?
Individuelt fra kommune til kommune , hos mig gik der kun ialt ca.2 uger. , du skal være indstillet på at have dokumentationen i orden, feks vil man gerne have kopi af afslag på lånemuligheder /rki udskrift mv.

3) kommer det andet på ens indtægt? Jeg har ingen indtægt i forhold til et job, men har aktier? Ja de laver et budget hvor visse udgifter er medtaget og andre ikke , men de kigger også på din økonomiske situation fremad og bagudrettet og aktier er ikke et plus ,har du formue skal du selvfølgelig bruge dem til tænderne også, det gir sig selv, medmindre de står på en pensionsopsparing..

Sidst redigeret af kpdk; 15-06-2021 kl. 12:02.
kpdk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2021, 11:54   #7
kpdk
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2011
Indlæg: 16
Styrke: 13
kpdk er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Zania Se meddelelser
Det var god info. <3

Ved nogen af jer noget om special tandplejen? Har bare lige hørt om det.
Ja så vidt jeg forstår skal man henvises via sin SB og man skal være temmelig "skæv eksistens" dvs massiv misbruger eller hjemløs ecc...
kpdk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-10-2021, 16:03   #8
Succubus
Elsker at være her på K10
 
Succubuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2017
Indlæg: 96
Styrke: 8
Succubus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af kpdk Se meddelelser
1) Hvor mange procent af udgiften kan man ca få i støtte?
100% : De dele det op i 65% og 35 % dvs. = 100% .Feks. kan det godt være du kun får bevilget 65% men bliver bevilget 35% betalt imod at man tilbage betaler til kommunen.
Får du kun 65% vil tandlægen formentlig tilbyder dig at betale af over 5 måneder, med løbene afdrag hver månede.


2) hvor lang tid tager det at få godkendt støtten, hvis det kan godkendes?
Individuelt fra kommune til kommune , hos mig gik der kun ialt ca.2 uger. , du skal være indstillet på at have dokumentationen i orden, feks vil man gerne have kopi af afslag på lånemuligheder /rki udskrift mv.

3) kommer det andet på ens indtægt? Jeg har ingen indtægt i forhold til et job, men har aktier? Ja de laver et budget hvor visse udgifter er medtaget og andre ikke , men de kigger også på din økonomiske situation fremad og bagudrettet og aktier er ikke et plus ,har du formue skal du selvfølgelig bruge dem til tænderne også, det gir sig selv, medmindre de står på en pensionsopsparing..
Hvis banken vil låne en penge til tandbehandling vil kommunen så ikke hjælpe?

Ser kommunen bort fra indestående på kreditorbeskyttet konto, når de beregner ens formue?
Succubus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-10-2021, 07:05   #9
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
Hvis du har aktierne der kan sælges vil du skulle gøre det.

De 600 i egenbetaling er kh modtager
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2021, 10:56   #10
Succubus
Elsker at være her på K10
 
Succubuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2017
Indlæg: 96
Styrke: 8
Succubus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
Hvis du har aktierne der kan sælges vil du skulle gøre det.

De 600 i egenbetaling er kh modtager
Jeg er usikker på om du har ret i, at jeg skal sælge mine aktier, når de står på en kreditorbeskyttet konto. Har læst et sted at beløb på en sådan konto ikke må medregnes i ens formue.
Succubus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension