K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-09-2014, 11:09   #1
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Arbejdsprøvningssted, Reva, hvem er hvad, efterlysning

Kære venner.

Denne tråd er oprettet for at få beskrevet, gerne ned til mindste detalje, situationen, hvor en sagsbehandler/socialrådgiver afgøre at en borger/patient skal i arbejdsprøvning.

En vurdering, hvor slutresultatet skulle munde ud i et antal timer, som borgeren/patienten, kan arbejde i. Hvor dette timeantal og eventuelle skånebehov er med i vurderingen og afgørelsen til hvad der fremadrettet, skal tilbydes borgeren/patienten.


Her råder alle på k10, at det er vigtigt at man møder op, uanset hvad.

Her råder alle på k10, at borgeren/patienten skal passe på sig selv, gå hjem hvis smerter eller psyke ikke kan mere. Gøre det så godt som overhovedet muligt, men ikke indtage mere medicin, som er ordineret, udelukkende for at bevise at man kan og vil godt.

Men det er jo et stort pres for den enkelte borger/patient, at møde op, alene, for fremmede mennesker, som skal vurderer en og måske indikerer at alt er positivt og vi tager det positive sind med, så skal det hele nok gå. Etc.

Jeg har ikke prøvet det! Pension før 2003.

Udover på Rigshospitalet i 1996, hvor jeg blev mødt af nogle ikke særlige venlige mennesker, som i en dag testede mig af på forskellig vis. Det var måske en arbejdsprøvning anno 1996?

Den bestod i tidstagning af hvor længe jeg kunne sidde stille i en kontorstol.

Den bestod i, at en kasse med 1000 legoklodser blev smidt på gulvet, hvor jeg skulle samle dem op i en kasse, en for en.

(jeg har "Sudden Deafness" med kraftig tinnitus i hele højre ansigt og lyden af legoklodserne ødelagde dagen for mig, dem der har tinnitus ved hvad jeg taler om)

Efterfølgende skulle jeg stå foran en reol og løfte denne kasse med legoklodser først op på den ene hylde, ned på gul, op på næste hylde osv osv.

Derefter havnede jeg i kælderens lange gange med krav om at løbe med 15 kg i den ene hånd, hurtigt og vende så om efter 100 meter tilbage igen osv osv.

Grundet "Sudden Deafness" har jeg kun et balancecenter tilbage og kunne naturligvis ikke udfører opgaven.

Men dette blot til oplysning om min lille arbejdsprøvning.

SPØRGSMÅL.

Men kan du ikke beskrive din situation i denne tråd om, hvordan din arbejdsprøvning foregik?

Hvad udførte du? Kontorarbejde? Hvis du var smed eksempelvis, hvad udførte du? Samlede legoklodser eller???

Hvis det første afprøvningssted bliver afbrudt, så besluttes det af SB at du skal begyndet et nyt sted. Hvad er forskellen på de 2 steder?

En sagsbehandler/socialrådgiver beslutter at borgeren skal arbejdsprøves for at få information om hvor mange timer du kan arbejde om ugen samt eventuelle skånebehov etc. Et vigtigt dokument i din kommunale sag.

Disse afprøvningssteder, praktiksteder hvad er det?

Private firmaer?

Hvilken uddannelse har de mennesker, som skal vurderer dig?

Er det arbejdsmediciner eller???

Andre nævner arbejdsprøvninger under REVA.

Er der andre forhold på REVA?

Præcis hvad er det for mennesker/professionelle som nedskriver i en/din journal, om hvordan det går?

Hvis det er en psykisk syg , angstanfald eller anden alvorlig diagnose, med mentor, er denne mentor med i arbejdsprøvningen?

Det nævnes ofte, at lederen ag afprøvningsstedet afbryder et forløb, for at beskytte borgeren/patienten, men på en 37 timers arbejdsuge, kan man jo møde mange mennesker.

Er der een eller flere, som vurderer dig og har retten til at skrive i din journal?

Hvis afprøvningsstedet er et almindeligt firma, med en given produktion, hvordan modtages en afprøvnings kandidat på arbejdsstedet?

Hvordan tilgodeses borgeren/patientens skånebehov, hvis man kender det på det tidspunkt?

(jeg har læst om borger/patienter som har en hospitalsseng til rådighed under arbejdsprøvningen .. ????)

Trådens formål er at give et klart billede af, hvad er et afprøvningssted og hvilke professionelle har retten til at vurderer dig.

Håber at mange vil beskrive dette så ingen, (heller ikke jeg ) er i tvivl om hvad et afprøvningssted er, herunder REVA


Bedste hilsner

Peter

Sidst redigeret af phhmw; 24-09-2014 kl. 11:37.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2014, 15:34   #2
Daysi
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2013
Indlæg: 40
Styrke: 11
Daysi er ny på vejen
Hej Peter

Jeg var ikke på et "rigtigt" revacenter som jeg forstår det hedder rundt omkring. Men på et funktionsværksted, hvor jeg blev informeret om at det der forgik der skulle tilsvare det man lavede i eget hjem.

Dem der "holdt øje" med os var uddannede forskelligt, og de blev tildelt de forskellige borger jeg ved ikke hvordan. Jeg ved personen der " fik" mig var socialrådgiver de var alle ansat i kommunen altså når jeg fik brev fra dem var det med kommune logo, så er det vel ikke ekstern eller hvad?

H*n havde ergonomisk uddannelse bag sig også og kunne vejlede mig med forskellige hjælpe midler og hvordan bord/stol og skammel fungerede bedst og i hvordan jeg stod rigtigt og bukkede mig rigtigt.

Jeg er ufaglært men det vi alle udførte var klippe billeder ud af ugeblade klister dem på æsker, lave små malerier, sy med nål og tråd og syg på symaskine vi havde også mulighed for selv at komme med ideer til hvad der var af muligheder nogen tog strikketøj med.

Altsammen finmotorisk, indimellem blev vi udsat for prøver hvor vi skulle sortere genstande og tage dem op fra en kasse enkeltvis og lægge genstandene i den rigtig æske der hang på vægen der hang omkring 20/30 forskellige æsker på væggen og den vi skulle lægge i kunne hænge i skulder højde, mave højde eller nede ved gulvet. Der blev det vurderet hvordan vi klarede det, om vi tabt genstandene og om vi kunne huske i hvad for en æske de skulle i og om hvor længe vi var om det.

Der var både psykisksyge og fysisksyge uden man egentlig vidste hvem der var hvem
Jeg var noget skeptisk til at starte med for min finmotorik er ikke god p.g.a ledsmerter ej heller mine øjne der også er ramt af sygdom. Men jeg blev positiv overrasket da jeg endte med at læse slut rapporten og h*n alligevel havde beskrevet mine problemer korrekt jeg var der ca.3 mdr

Der efter var jeg ude på en virksomhed i arbejdsprøvning, 4 uger det var en positiv oplevelse for jeg havde frygtet om de nu kunne hjælpe mig med så mange skånehensyn, og ville de nu tage godt imod mig og ikke føle jeg var en klods om benet på dem?

Alt gik godt de var yderst hjælpsomme når jeg bad om hjælp til løft, løftede de for mig når der var ting jeg ikke kunne huske bad jeg om at få det skrevet ned og de gjorde det uden at blinke, når der var opgaver jeg ikke kunne magte blev jeg sat til noget andet, men så havde jeg prøvet. Når jeg bad om pause sagde de ok, uden at løfte et øjenbryn hvis tiden var der for dem gik de sågar med.

Men tror faktisk jeg har været yderst heldig, nej der var ikke nogen uddannede til at "holde øje" med mig i virksomheden til gengæld var der en stor trang til at hjælpe og til at gøre livet nemmere for mig.

Også her var det en fin beskrivelse af mig og mine skånehensyn til slut møde hvor jobkonsulent og min fagforening deltog var slut kommentar at de ville ansætte mig hvis de fik muligheden.
Slut rapporten blev skrevet ud fra hvad leder på virksomhed havde set/hørt oplevet og udfra hvad jeg beskrev til jobkonsulent som så skrev slutrapporten.

Det eneste spørgsmål jeg står tilbage med er, om det nu er nok med 4 uger i privat virksomhed, det svar får jeg på rehabilitering møde som jeg forhåbentlig snart bliver indkaldt til.

Funktionsværksted skulle jeg være 12 timer jeg klarede 6 timer på uge
Virksomhed skulle jeg være 25 timer jeg klarede 10 timer på uge.

P.s håber ikke jeg er snublet for meget over bogstaver
Daysi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2014, 16:56   #3
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
Jeg var heller ikke i en arbejds prøvning - selvom jeg fik pension i 2010

Det var kontradiceret og jeg fik førtidspension uden problemer


Stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2014, 19:11   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg skriver mere senere, om mine erfaringer med arbejdsprøvninger, hele 3 af slagsen.

Men jeg undrer mig over dette:

Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Jeg har ikke prøvet det! Pension før 2003.

Udover på Rigshospitalet i 1996, hvor jeg blev mødt af nogle ikke særlige venlige mennesker, som i en dag testede mig af på forskellig vis. Det var måske en arbejdsprøvning anno 1996?
Jeg havde engang en veninde, som var i arbejdsprøvning på et "reva-sted" i Holbæk, det var noget med forskellige "værksteder".

jeg har ikke haft kontakt til denne veninde siden 1988, og da var hun endnu ikke tilkendt fp, , så jeg vil tro, at arbejdsprøvningen har foregået i starten af 1988.

Min egen første arbejdsprøvning, på et "reva-sted", foregik i 1995.

Så arbejdsprøvninger blev altså også brugt før 2003.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2014, 19:52   #5
Star
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2013
Indlæg: 400
Blog Indlæg: 2
Styrke: 12
Star er ny på vejen
De sidste sted jeg blev afprøvet var Reva, jeg var sikker på at de var kompetente og nok skulle finde på noget jeg fremadrettet kunne arbejde med, da mine foregående arbejdsprøvninger ikke gav det store resultat.

Men jeg blev klogere,Jeg er chokeret over den manglende indsigt, den måde man blev observeret og behandlet på eller mangel på det samme.

Man blev tildelt en kontaktperson. I perioder var de der nærmest ikke de rendte til møder i et væk, og skulle fragte vare til leverandører, eller handle vare ind.
Specielt op til jul var de meget stressede og kunne finde på at skælde ud hvis det gik for langsomt det var specielt dem som ikke var så gode til det danske sprog det gik ud over og ingen turde sige fra.

Flere gange oplevede jeg at folk blev presset til at blive det længer end de kunne holde til.

Jeg fik sågar at vide at de fik penge for at presse os, men at det var godt jeg sagde fra!! Tak for kaffe jeg var rasende og rigtig ked af det. De skulle slet ikke have liv til at arbejde med syge mennesker.

Og en eller mærkelig årsag så fejlede han altid det samme som de syge som skulle afprøves enten havde han også dårlig ryg, diskusprolabs . Eller gigt i fingrene ... Ikke særlig professionelt..

Jeg fik at vide at de ikke kunne hjælpe mig yderligere efter 3 mdr. og at det var det mest skånsomme de kunne tilbyde mig, alligevel syntes de jeg skulle afprøves hos en anden aktør i en funktion som jeg allerede havde prøvet forinden og som stod sort på Hvidt at jeg ikke kunne klare. Så det sagde jeg nej tak til.

Afrapotering derfra vil jeg slet ik ind på den var så mangelfuld, og dårlig beskrevet formuleret, de sendte mig 2 sider jeg sendte den tilbage med mine egne tilføjelser på 9 sider, de lage specielt meget vægt på mine positive sider, hvad jo også er godt men som slet ikke havde noget at gøre med mit fokus område,nemli mine rygsmerter/ føleforstyrrelser .skånebehov var de nærmest ikke ind over.


Set i bakspejlet burde jeg at have klaget over den måde de behandler folk på, men jeg magtede det ikke.

Til sidste møde vil jeg gerne vide hvad min timetal lå på,
Det kunne jeg ik få at vide da min sag ikk var afsluttet, men de vil regne på det og give mig svar. Jeg rykkede 3 gange inden for 3 mdr. Hørte ingenting.

Så sendte jeg en kort klage mail til deres centerchef og beskrev kort hvad det drejede sig om, sørme om han ikke ringede tilbage samme dag 2-3 timer efter!

De kunne oplyse mig timetallet som var på 1 time og 11 min. Pauser er ikke fratrukket, og Han kunne ikke sige hvad det oprindelige timetal med pauser lå på da det var lavt i forvejen.
Syntes det var for dårligt men jeg bad om at få det på skrevet, alıgevel.
Star er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2014, 12:10   #6
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
min mand har været på et reva center, han har afprøvet forskælige opgaver.

Putte skruger i poser 10-50 stk.

lægge 10 viskestykker sammen og putte dem i en kasse.

fylde hæmmende brandvæske op i små flasker fra 1 liter til 10 små

ved alle disse opgaver fik han store smerter i arme after få min og sb stoppet ham

så skulle han tape ting med samme resultat.

så skulle han feje men kunne kun gøre det i 15 min.

De vuderet han havde under 1 times arbejdes evne om ugen, det er et år siden og han sidder stadig fast i systemet
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension