K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-09-2010, 21:10   #1
bla-bla
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2008
Lokation: Fyn
Indlæg: 231
Styrke: 16
bla-bla er ny på vejen
Lægekonsulenter mindsker forbrug af sygedagpenge - Dagens medicin

Blot til jeres orientering
Måske er der nogle af jer her der har lyst til at give Dagens medicin et ord med på vejen, læs mere
http://www.dagensmedicin.dk/nyheder/...r-sy/index.xml

Sidst redigeret af bla-bla; 30-09-2010 kl. 21:22.
bla-bla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-10-2010, 10:19   #2
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Man kan læse alt det ud af statistik, som man vil. Dette gør det ikke rigtigt!

Konklusionen i artiklen er netop eksemplet på at det er direkte misvisende! Det er min personlige historie et eksempel på

2 dage før jeg falder for varighedsbegrænsningen foreligger min sagsbehandler sagen for lægekonsulenten mhp start af fpsag. Det afviste han, idet der var noget, der ikke hang sammen i min diagnose. Jeg blev så henvist til en neuropsykolog til en 2 timers undersøgelse. Fint nok

Havde jeg KUN fået de 2 timers undersøgelse, ville neuropsykologen have sendt en rapport tilbage som bekræftede lægekonsulenten - at jeg ikke havde den diagnose, som jeg oprindeligt havde fået. Resultatet ville have været at jeg effektivt røg ud af sygedagpenge og efterladt til at sejle min egen sø

MEN, jeg havde i afmagt sendt 25 sider til neuropsykologen, hvor jeg havde beskrevet min tilstand og dagbog fra en katastrofal arbejdsprøvning. FORDI han havde læst disse. FORDI han tilfældigvis havde fået afbud, og derfor brugte 5 timer på mig, kom han frem til at jeg havde en helt anden diagnose. Og hans konklusion var klar: Jeg kan ikke klare et arbejde under nogen som helst form, og enhver form for pres forværrer min tilstand yderligere

Dette ville en 2 timers undersøgelse, uden at jeg havde sendt beskrivelser på forhånd, IKKE have afdækket

Sol, måne og stjerne stod i mit favør den dag. Jeg har fået forlænget sygedagpenge, og dermed også sagbehandlerens erkendelse af at det enten hedder flex eller førtidspension

Uden dette held, havde jeg også stået i den omtalte statistik, som en person, der kom af sygedagpenge fordi lægekonsulenten var inde over!
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-10-2010, 16:02   #3
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Der så også lige den lille krølle på halen, at "lægekonsulentens" beføjelser ikke omfatter retten til at underkende andre læger, herunder speciallægers:

1) diagnose, aktuel sygdomsstatus og prognose

2) oplysning om behandlingsmuligheder

3) beskrivelse af funktionsevne

4) udsagn om egnethed for arbejdsprøvning / begrundet risikovurdering ved etablering af arbejdsprøvning


Er lægekonsulenten i tvivl om noget, mangler viden inden for et specifikt speciale eller "mener", der mangler yderlig undersøgelse af borgeren - så har "lægekonsulenten" beføjelse til at indhente det iflg. "lægekonsulenten" nødvendige.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-10-2010, 16:42   #4
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Citat:
Er lægekonsulenten i tvivl om noget, mangler viden inden for et specifikt speciale eller "mener", der mangler yderlig undersøgelse af borgeren - så har "lægekonsulenten" beføjelse til at indhente det iflg. "lægekonsulenten" nødvendige.
NIX, TimeGuest, det har han IKKE beføjelse til !!!

Men han kan anbefale at sagsbehandleren får indhentet det, der efter LK´s vurdering stadig mangler i sagen.

Det er så her vi ofte ser, at der træffes beslutninger om indhentelse af lægeerklæringer,

arbejdsprøvninger eller andet, der sender det hele ud på overdrevet,

og sagen er pludselig "overbelyst".

(se afsnittet i ARBEJDSEVNEMETODE-bogen)
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-10-2010, 20:44   #5
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
NIX, TimeGuest, det har han IKKE beføjelse til !!!
Det ender med at dig og mig skal ha' en kammeratlig samtale, sådan som du hele tiden ender med det bedste kort på hånden ;-)

Omvendt er det jo fint at få tingenes rette sammenhæng præciseret i debatten - så foreløbig 1-0 til dig, med den lille krølle på halen nedenfor :-)


Citat:
Men han kan anbefale at sagsbehandleren får indhentet det, der efter LK´s vurdering stadig mangler i sagen.
Her er en vinkel på "papirlægen" fra februar 2010:

http://www.information.dk/224437

Artiklen "pyntes af" med eksempler på, hvordan de såkaldte "papirlæger" ævler løs om forhold uden for deres beføjelse.


Og der Støjes supplerende fra højeste sted i et skrifteligt svar:

Citat:
»Jeg vil godt understrege, at lægekonsulenter ikke kan underkende speciallæge-erklæringer, ændre diagnoser eller andre lægers udtalelser i det hele taget. En lægekonsulent kan tage stilling til, om der er sammenhæng i den helbredsmæssige dokumentation og f.eks. bede om en ny lægeerklæring, hvis der er uklarheder,«
... hvor vi fra højeste støjcenter (bla.) her ser nævnt, at "papirlægen" kan bede om en ny lægeerklæring ...

... men uanset at det formelt er sagsbehandleren, der indhenter nye erklæringer eller andre mere eller mindre besynderlige lægefaglige tiltag i sagen, så er det uformelle afsæt typiske, at "papirlægen" peger på muligheden.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-10-2010, 20:53   #6
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Citat:
Det ender med at dig og mig skal ha' en kammeratlig samtale, sådan som du hele tiden ender med det bedste kort på hånden ;-)
Det er bare i orden

Hvis du skaffer kalkunen, ta´r jeg whiskyen med
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-10-2010, 06:24   #7
SÅrdnok!
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-06 2009
Lokation: Vejle/Jelling
Indlæg: 405
Styrke: 15
SÅrdnok! er rigtig godt på vej
det har jeg alt sammen fortalt både en sk*** direktør og hende lige så sk*** afsnitsleder.....de er da bare ligeglade i begge ender....DET ER ANKEINSTANSER OGSÅ !.....................der ligger dom for at lk ikke må diagnosticere, alligevel fortsætter fjolserne uhæmmet....går den, så går den

oveni hatten er samtaler mellem lk og sb MEGET ofte telefoniske, sb kan på den måde fodre lk med det sb ØNSKER
SÅrdnok! er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lægekonsulenter = færre på sygedagpenge buster Politik og Samfund 4 14-03-2011 11:52
Dagens 12 beha Alt det andet 4 14-01-2011 01:09
Lægekonsulenter - sygedagpenge zuza Lægekonsulenternes Rolle 2 16-06-2008 13:42
217 kroner om måneden til ekstra forbrug Stella Politik og Samfund 4 22-03-2008 12:49




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension