K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-07-2012, 17:55   #1
MLT
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2012
Indlæg: 118
Styrke: 13
MLT er ny på vejen
Ny i Sygedagpengesystemet - har brug for råd/vejledning

Hej.

Som overskriften lyder, er jeg ny i sygedagpenge systemet.

Jeg blev sygemeldt i Januar med posttramatisk stress ( belastningreaktion) samt nogle angst diagnoser.

jeg er i vildrede mht hvordan jeg evt kan søge om fleksjob.

Jeg er i frivillig praktik, pt 2x2 timer om ugen. Jeg har pga angst, svært ved at forlade mit hjem og være hjemmefra, hvilket gør jeg kun kan bevæge mig i mit nærområde.

Da jeg blev sygemeldt, fik jeg en fyreseddel med i "hatten" Og føler mig nu i "ingenmandsland" ..

Jeg ringede selv til kommunen og bad om at komme lidt ud, da det ikke er sundt for mig at være hjemme, med min angst.

Jeg fandt selv et sted hvor jeg er kommet i praktik. Jeg kan selv bestemme dage og tid samt optrapning.

Jeg er bare i den situation at hvis ikke jeg bliver selvforsørgende snarest, så må vi gå fra hus og hjem- tvang... jeg har ikke nerver til det, og jeg mener selv det er ærgeligt at jeg skal "hænge" i et system i 2 år, hvis jeg allerede nu kan fungere med et fleksarbejde.

Jeg har fået udarbejdet speciellægeerklæring på kommunens anmodning, og denne siger der er mulighed for helbredelse, men at man ikke kan sige hvor længe mit sygeforløb vil vare, samt at der til den tid IKKE kan udelukkes at jeg skal arbejde med skånehensyn.

Mit spørgsmål er :

Kan jeg selv bede om at blive vuderet til fleksjob ? ... Eller skal jeg vente i 2 år ?

Jeg kan ikke kører udenfor mit nærområde, så det er ikke muligt for mig at være i arbejdsprøvning andre steder end i min by.

Tænker lidt det er "spild" af tid og tage afsted til den praktik, når jeg kunne gøre det - med løn og skånehensyn... imens jeg modtager behandling for min diagnose... tænker at jeg muligvis ville være klar til job på almindelige vilkår om 4-5 år.

Har nu været syg med dette i 6 år, men har formået at klarer mig hen af vejen... på alm vilkår. Dette kan jeg så ikke mere, så hvad gør jeg nu ?

Er der nogle gode råd/indput ?

Jeg er fyldt 40, så de nye regler gælder vel mig ?
MLT er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2012, 18:31   #2
Tob
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-07 2011
Alder: 38
Indlæg: 149
Styrke: 13
Tob er ny på vejen
Det korte svar er at du ikke kan søge flex som sådan. Du kan måske få flex når alle behandlings muligheder er afprøvet og du stadig ikke er rask og det kan desværre godt tage mange år.
Men der er nok andre som har mere erfaring med flexjob som kan uddybe noget mere.
Mit bedste råd er prøv at snak med din sagsbehandler og håb på at han/hun er forstående og vil hjælpe.
Tob er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2012, 18:56   #3
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
nu er det sådan , at er alle behandlings muligheder ikke udtømt kan man ikke blive flekser og i det din læge siger, at der er mulighed for du kan blive helt rask, er der ikke mulighed for fleksjob.

du har arbejdet indtil januar og derefter blevet sygemeldt,du skal have papir på du er statsionær inden de kan begynde, at søge fleks ved godt det er hårdt men der er meget lang vej igen, de fleste er i systemret 5-6 år før der sker noget især med psysiske dianoser fordi de ikke kan måles og kan blive beder med rette psykolog behandling, hvis det er noget fysisk er det til tider letter fordi kan kan se det.

Sidst redigeret af jjsonn; 10-07-2012 kl. 19:00.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2012, 20:36   #4
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej MLT,

Velkommen til K10

Det er en god idé at tale med din sagsbehandler om at komme i arbejdsprøvning i forhold til afklaring mod evt. fleksjob. Det allerbedste ville være at alle behandlingsmuligheder var udtømte inden man gik i arbejdsprøvning for afklaring mod forsørgelsesgrundlag, det sker dog ofte at en arbejdsprøvning i værksættes alligevel, men tal som sagt med din sagsbehandler herom.

Som du måske ved er sygedagpenge en kortvarig ydelse på 52 uger. I forhold til evt. forlængelse skal man være stationær i sine lidelser og kunne falde under et af de 7 forlængelses pkt. under §27 stk. 1. Du kan finde mere om det på forsiden af k10;http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2012, 20:43   #5
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
her er jeg så ikke helt enig, en arbejdsprøving i forhold til fleks.
der skal alle behandilngsmuligheder være udtømte først

så en arbejdsprøvning nu, kan ikke bruges til noget. udover at man kommer ud frem for der hjemme
men i forhold til sagen, kan den ikke bruges

når der stå i speciellægeerklæring på kommunens anmodning, og denne siger der er mulighed for helbredelse, men at man ikke kan sige hvor længe mit sygeforløb vil vare, samt at der til den tid IKKE kan udelukkes at jeg skal arbejde med skånehensyn.

for at få fleks er reglen cirka 50 procent nedsat funktionsevne
cirka 15-20 effektiv timer, ellers er det rigtig svært og få til delt fleksjob
det hænger i hvertfald ikke sammen med speciellægeerklæringen

så ja det er helt sikkert en svær situation du stå i
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2012, 20:48   #6
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Ok, så er det med at blive helbredsmæssigt afklaret først så man kan komme videre med en evt. arbejdsprøvning. Det er jo et problem i forhold til varigheden på sygedagpenge, der er meget der skal nåes og sagsbehandlerne har ikke travlt...
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2012, 21:09   #7
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Ok, så er det med at blive helbredsmæssigt afklaret først så man kan komme videre med en evt. arbejdsprøvning. Det er jo et problem i forhold til varigheden på sygedagpenge, der er meget der skal nåes og sagsbehandlerne har ikke travlt...
ja det har du helt ret i, men med den speciallægeerklæring, ser det lidt sort ud
1 alle behandlingsmuligheder er ikke udtømte og tilstanden er ikke varig endnu.
2 der er ikke nogen dato på om trådstarter bliver helt rask

netop grunden til jeg har brugt 3 år på at lukke alle huller i forhold til behandlingsmuligheder
så det er først nu jeg skal i arbejdsprøvning
den første jeg var i, kan ikke bruges. dog kan den så give et billede, at intet har ændret sig på de 3 år
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2012, 21:20   #8
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Dermed sagt, at kun få kan udredes på sygedagpenge både helbredsmæssigt såvel som arbejdsmæssigt, men sæt jagten ind så hurtigt man magter det er et godt råd.

Spørg hele tiden til hvad skal der ske for, at jeg kan blive afklaret helbreds og arbejdsmæssigt!!
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2012, 21:38   #9
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
netop og loven bliver jo ikke ændret
som mette F ellers har sagt
men som alt andet er hun løbet fra alt hvad hun har sagt tidligere
grunden er hvis folk skulle afklares på sygdagpenge, vil det koste rigtig mange penge
i forhold kontanthjælp og som bonus for os. ingen indtægt
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2012, 21:50   #10
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Men, sådan har det jo været i mange år med sdp. loven.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Udvalg ser på sygedagpengesystemet Reika Politik og Samfund 4 07-02-2012 14:51
Smidt ud af sygedagpengesystemet. doggerbanke66 Alt det andet 86 28-09-2011 11:03
Hurtig brug for vejledning og hjælp Lax Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 33 24-02-2011 16:16
Vejledning Erik Lybøl Dit og Dat 8 02-12-2008 20:22
Vejledning om arbejdsevne buster Et godt link! 2 27-04-2008 09:47




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension