K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-07-2015, 13:16   #1
de7smådværge
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-01 2014
Indlæg: 452
Styrke: 11
de7smådværge er ny på vejen
Betegnelsen " særlig sensitiv "

Hvad tænker I om den?

Er der nogen af jeres læger / psykiatere der har brugt den betegnelse overfor jer ?
de7smådværge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2015, 13:39   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
min datter har den betegenlse, vi fik af vide det ikke er en dianose men en tilstand som sur, glad.

At man er det betyder tit ens hverdag fungere bedst hvis den er meget skama lagt
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2015, 14:13   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Jeg har tendens til at være sensitiv.
Når jeg bliver træt/stresset/udmattet, skal der virkelig ikke meget til i mine omgivelser, før det går galt. Altså går galt på den måde at det påvirker mig meget psykisk.
Det er især slemt ved lyde. Det er lidt som om det "filter" man normalt har der sorterer i lydene forsvinder, så det er som om "lyden" bliver skruet op, og jeg kan slet ikke abstrahere fra det.
Min sensitivitet kan man vidst kalde et symptom på min ADD og øget påvirkning af stress.

Jeg ved dog ikke om det er noget der kan stå som enkeltstående, da jeg kun kender til min egne sensitive tendenser
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2015, 14:52   #4
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af de7smådværge Se meddelelser
Hvad tænker I om den?
At der mangler en kontekst, hvori begrebet giver mening.

Taler vi om mennesker? der er 1) særlig sensorisk sensitiv, 2) hjerneorganisk/mentalt særlig sensitiv eller 3) en kombination af begge dele?


Citat:
Er der nogen af jeres læger / psykiatere der har brugt den betegnelse overfor jer ?
Konteksten må ud fra den del af spørgsmålet være: mennesker der har vanskelig ved at fungere på almindelige gennemsnitlige vilkår i dagligdagen og derfor vurderes ift. et lægefaglige/psykologisk forklaringsmodel, evt. mhp. en indplacering i et lægefagligt diagnosesystem.


Jah hvad tænker jeg så ...?


Jeg tænker, at når den indianske medicinmand/kvinde længe før alle andre i stammen (fx pga. en langt bedre hørelse end gennemsnittet eller bedre sensorisk opfattelse fra føderene af vibrationer fra jorden etc.) "fornemmede" , at nu kom bisonerne om få dage, så stammens jægere skulle gøre sig klar ... SÅ var han/hun absolut ikke noget aktiv for stammen og burde udstødes, marginaliseres, provokeres i tide og utide med høje lyde osv.?

Mennesker der inden for nogle specifikke rammer kan be-/afkræfte specifikke diagnoser blot ved at tale med folk i en telefon, de er vel også et udskud i et "moderne" samfund?

Så hellere sætte en maskine til det?:
Citat:
En telefonsamtale kan afsløre Parkinsons

En lydmåling kan afsløre Parkinsons fem år tidligere end i dag
Kile: http://www.dr.dk/nyheder/regionale/n...ere-parkinsons


Grise og delfiner er meget kloge dyr, så hvis du stiller det samme spørgsmål til dem som du stiller her på K10, så får du sikkert et lige så godt svar på dit spørgsmål hos dem, som hvis du stiller spørgsmålet til en tilfældig gruppe mennesker en dag på strøget i din by :-)


Vi har en kat ... den er også meget klog :-)

Når jeg siger til den: ska' vi ha' noget at spise? Så siger den bogstaveligt: JA.

Er jeg stresset eller sur, holder den sig på passende afstand ... den "fornemmer" min sindstilstand ... MÅSKE er det "bare" en "særlig sensitiv" kat?


Som du sikkert fornemmer, så afhænger svaret på dit spørgsmål meget af hvad for en "sensitivitet", der er tale om og i hvilken ramme (kontekst) den skal forstås/tolkes.


Ud over det, kan jeg tilføje: Der er mennesker der nærmest hele deres liv kæmper med at øge deres sensitivitet over for det ene og det andet ... uden at opnå noget, som de er tilfredse med ... og så findes der mennesker der nærmest hele deres liv kæmper med at komme af med deres sensitivitet ... og sådan er "goderne" så ulige fordelt ... Det bedste råd er nok: lev med det og find den rette hylde at lande DIN sensitivitet på :-)


Jeg havde i øvrigt en noget speciel oplevelse for en halvanden år siden: Talte i telefon med et familiemedlem omkring kl. 22 ... kl ca. 6:30 vågner jeg og er fuldstændig følelsesløs i den en side ... shit tænker jeg ... du har fået en omgang apopleksi ... jeg kommer op at sidde ... nå helt galt er det jo ikke, når man kan sidde op ... efter ca. en halv time eller så, kommer der gang i den følelsesløse side igen ... og jeg snorker videre ... kl ca. lidt over 10 tikker der en SMS ind, at det familiemedlem jeg talte med dagen i forvejen kl 22, har fået en trombose i hjernen og lige har gennemgået en trombolysebehandling ... well ... shit happens ...

Blot fordi jeg (på et ubevidst plan) har monitoreret den pgl. persons stemmeføring og min "biocomputer" har estimeret et attack tidspunkt til ca. 6:30 plus det løse og igennem min egen kropsoplevelse forsøger at sende budskabet til mit bevidste jeg ... skulle jeg så være "særlig sensitiv" oder was?


BTW: Nyd Derren Brown i det her klip https://www.youtube.com/watch?v=YtpbQls5Kpw ... han er "særlig sensitiv" ... Danske Jan Hellesøe med: "Fucker med din hjerne" har lidt den samme tilgang til "sensitivitet" :-)
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2015, 15:27   #5
Salsa
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2015
Indlæg: 218
Styrke: 9
Salsa er ny på vejen
Jeg kunne sagtens få den betegnelse, men ønsker ikke at have en definition som er så løs at den ikke fortæller om mig, men over 10% af alle mennesker.

Hvad skal man bruge sådan et prædikat til ???
Mennesker har vel lov at være sig selv uden at skulle "hen på hylden med de rådne æg" !
Salsa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2015, 16:25   #6
de7smådværge
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-01 2014
Indlæg: 452
Styrke: 11
de7smådværge er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
At der mangler en kontekst, hvori begrebet giver mening.

Taler vi om mennesker? der er 1) særlig sensorisk sensitiv, 2) hjerneorganisk/mentalt særlig sensitiv eller 3) en kombination af begge dele?




Konteksten må ud fra den del af spørgsmålet være: mennesker der har vanskelig ved at fungere på almindelige gennemsnitlige vilkår i dagligdagen og derfor vurderes ift. et lægefaglige/psykologisk forklaringsmodel, evt. mhp. en indplacering i et lægefagligt diagnosesystem.


Jah hvad tænker jeg så ...?


Jeg tænker, at når den indianske medicinmand/kvinde længe før alle andre i stammen (fx pga. en langt bedre hørelse end gennemsnittet eller bedre sensorisk opfattelse fra føderene af vibrationer fra jorden etc.) "fornemmede" , at nu kom bisonerne om få dage, så stammens jægere skulle gøre sig klar ... SÅ var han/hun absolut ikke noget aktiv for stammen og burde udstødes, marginaliseres, provokeres i tide og utide med høje lyde osv.?

Mennesker der inden for nogle specifikke rammer kan be-/afkræfte specifikke diagnoser blot ved at tale med folk i en telefon, de er vel også et udskud i et "moderne" samfund?

Så hellere sætte en maskine til det?:Kile: http://www.dr.dk/nyheder/regionale/n...ere-parkinsons


Grise og delfiner er meget kloge dyr, så hvis du stiller det samme spørgsmål til dem som du stiller her på K10, så får du sikkert et lige så godt svar på dit spørgsmål hos dem, som hvis du stiller spørgsmålet til en tilfældig gruppe mennesker en dag på strøget i din by :-)


Vi har en kat ... den er også meget klog :-)

Når jeg siger til den: ska' vi ha' noget at spise? Så siger den bogstaveligt: JA.

Er jeg stresset eller sur, holder den sig på passende afstand ... den "fornemmer" min sindstilstand ... MÅSKE er det "bare" en "særlig sensitiv" kat?


Som du sikkert fornemmer, så afhænger svaret på dit spørgsmål meget af hvad for en "sensitivitet", der er tale om og i hvilken ramme (kontekst) den skal forstås/tolkes.


Ud over det, kan jeg tilføje: Der er mennesker der nærmest hele deres liv kæmper med at øge deres sensitivitet over for det ene og det andet ... uden at opnå noget, som de er tilfredse med ... og så findes der mennesker der nærmest hele deres liv kæmper med at komme af med deres sensitivitet ... og sådan er "goderne" så ulige fordelt ... Det bedste råd er nok: lev med det og find den rette hylde at lande DIN sensitivitet på :-)


Jeg havde i øvrigt en noget speciel oplevelse for en halvanden år siden: Talte i telefon med et familiemedlem omkring kl. 22 ... kl ca. 6:30 vågner jeg og er fuldstændig følelsesløs i den en side ... shit tænker jeg ... du har fået en omgang apopleksi ... jeg kommer op at sidde ... nå helt galt er det jo ikke, når man kan sidde op ... efter ca. en halv time eller så, kommer der gang i den følelsesløse side igen ... og jeg snorker videre ... kl ca. lidt over 10 tikker der en SMS ind, at det familiemedlem jeg talte med dagen i forvejen kl 22, har fået en trombose i hjernen og lige har gennemgået en trombolysebehandling ... well ... shit happens ...

Blot fordi jeg (på et ubevidst plan) har monitoreret den pgl. persons stemmeføring og min "biocomputer" har estimeret et attack tidspunkt til ca. 6:30 plus det løse og igennem min egen kropsoplevelse forsøger at sende budskabet til mit bevidste jeg ... skulle jeg så være "særlig sensitiv" oder was?


BTW: Nyd Derren Brown i det her klip https://www.youtube.com/watch?v=YtpbQls5Kpw ... han er "særlig sensitiv" ... Danske Jan Hellesøe med: "Fucker med din hjerne" har lidt den samme tilgang til "sensitivitet" :-)
Tak for dit " uddybende" svar. Henviser til et karakter træk beskrevet af psykologen Elaine Aron : Highly sensitive person. Det vi i Danmark forkorter som HSP eller særlig sensitiv
de7smådværge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2015, 16:29   #7
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Salsa Se meddelelser
Mennesker har vel lov at være sig selv uden at skulle "hen på hylden med de rådne æg" !
Ja det skulle man synes ... så længe man ikke i en overordnet helhed er til gene for "verden".

Hvis man har et "løbe-gen" og sprinter fra alt og alle ... vil du så også betegne det som: "rådne æg"?


Fordi nogle andre mennesker ikke kan se værdien i det du kan, er det ikke ensbetydende med, at det er dig der har et problem ... jo du kan få det fordi du klassisk vil blive "mobbet" ud af et fællesskab.

Det sidste er en ren psykologisk "forsvarsmekanisme" set fra fællesskabets side, fordi du måske har evner der overgår hvad "fællesskabet" forestiller sig at de kan rumme.


Der sker dog nogle gennembrud fra tid til anden, ellers sad vi alle fortsat i jordhuler i Afrika og spiste rå regnorme eller andet kryb ...


Mønsterbryder eller gifted people har aldrig været særlig velkommen i et bredt fællesskab ... før ketchup effekten har gjort deres virke til mainstream ...

Det er nemlig ikke pure mainstream, der skaber teknologiske og samfundsmæssige forandring (det har vi K10'er og tilsvarende til ... selv om der som i al prototypeudvikling er et vist spild, der må accepteres) ... pure mainstream holder blot hamsterhjulet i gang ... og det er de rigtig gode til ... som noget af det eneste de er special and gifted til ... ud over at sidde i kilometerlange bilkøer på den første feriedag ...


Stephen Hawking http://www.hawking.org.uk/about-stephen.html er et eksempel på noget nær det modsatte af: mainstream og at man godt kan være ret disabled og alligevel bidrage konstruktivt til den fælles viden.

Der er flere eksempler på skizofrene, aspergers, bipolare osv. der har modtaget: Nobelprisen http://www.nobelprize.org/ ... så hvorfor skulle "særlig sensitive" ikke have en chance ... hvis ellers fællesskabet ikke afliver dem inden eller kalder dem for: gøgeunger, så de ender med at drukner sig selv som udstødt?

Citat:
Oprindeligt indsendt af de7smådværge Se meddelelser
Tak for dit " uddybende" svar. Henviser til et karakter træk beskrevet af psykologen Elaine Aron : Highly sensitive person. Det vi i Danmark forkorter som HSP eller særlig sensitiv
Yep ... og på den danske side af grænsen har de vist også en forening med egen hjemmeside? ;-)


http://hsp-foreningen.dk/
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2015, 22:49   #8
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
da jeg gik til psykolog vurderede hun mig til at være særlig sensitiv, men det er ingen diagnose, det er blot et personlighedstræk som man kan have i mere eller mindre grad fik jeg af vide.

jeg har også været til et foredrag om det, og vi lærte også der at det ingen diagnose er.
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2015, 13:30   #9
amaranth
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2011
Lokation: Fyens bøhland
Indlæg: 450
Styrke: 13
amaranth er ny på vejen
Jeg er særligt sensitiv / hypersensitiv /HSP i ekstrem grad.
Men der skulle en ergoterapeutstuderende der tilfældigvis arbejdede med konceptet til, før jeg hørte om det.
Igennem 17 års terapi har INGEN tidligere nævnt det overfor mig.
amaranth er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2015, 14:35   #10
de7smådværge
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-01 2014
Indlæg: 452
Styrke: 11
de7smådværge er ny på vejen
Tak for jeres svar...men har nogen oplevet at læger/psykiatere bruger betegnelsen? Det er egentligt det mit spørgsmål går ud på...
de7smådværge er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:53.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension