K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-11-2008, 20:42   #1
Emmely1980
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-09 2008
Lokation: KBH
Indlæg: 12
Styrke: 16
Emmely1980 er ny på vejen
Vil blive mere syg, når jeg skal i afklaring. pga transporten

HeJ
Jeg har et STORT problem. Det center som jeg er tilknyttet har ingen forståelse for at jeg psykisk ikke er i stand til at tage offentligetransportmidler.
Sagsbehandleren vil nu have at jeg skal starte på et kursus af 4 ugers varighed. Problemet er at med offentlig transport er der ca 40 minutter hver vej. Og da jeg lider af panik angst og angst for flere mennesker samme sted, er dette en umulighed for mig. Jeg er allerede begyndt at få det skidt ved tanken alene....
For ca. 1½ mdr siden skulle jeg også ha været på kurset men her blev det afmeldt, netop pga jeg ikke er i stand til den lange transport.
Da jeg bor i København vil jeg jo mene at der er flere end et center!!???
Sagsbehandleren har nu i sit seneste brev også understreget at jeg vil miste mine sygedagpenge hvis jeg ikke deltager...!!!
Kan det virkelig være rigtigt at hun skal side der som enehærsker???

ved ikke om dette oplæg er placeret rigtigt men har lidt svært ved at hitte rundt her inde endnu....

Sidst redigeret af Webmaster; 23-11-2008 kl. 04:08. Årsag: Dette indlæg er flyttet til selvstændig tråd..
Emmely1980 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2008, 04:25   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Din sagsbehandler kan ikke sidde som enehersker og nej det er ikke ok det hun gør , jeg formoder at du har din læge med dig og at du har rigelig dokumentation for at du har de problemer og derfor er det kommunens ansvar at hjælpe dig med at komme til det kursus på den ene eller anden måde (evt taxa)

Jeg har et par forslag til dig men er lige lidt hjernetom i hovedet (pga tiden og andre ting) men jeg vender tilbage til dig i morgen på et tidspunkt med forskellige ting du kan gøre (hvis ikke andre er hurtigere end mig )

Men du har jo et handicap pga din angst og man siger jo heller ikke til en mand uden ben at man tager hans sygedagpenge hvis ikke han selv går ned på et kursus , og husk at selv om hun truer med at stoppe dine sygedagpenge så er der stadig noget der hedder at anke og der skal være en begrundelse for det og at du pga din sygdom ikke kan komme med transport til stedet ja det er et problem som kommunen i følge loven skal hjælpe dig med at få løst men mere om det senere i dag
  Besvar med citat
Gammel 23-11-2008, 14:28   #3
Helenevind
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2008
Lokation: Vejen
Indlæg: 212
Styrke: 16
Helenevind er ny på vejen
Hejsa

Jeg ved at kommuner har mulighed for at søge for transport af dig til afklaringsstedet. Så jeg synes du skal sige til sagsbehandleren at du ved at der er mulighed for at blive fragtet i taxa.

Men desværre lytter de ikke altid til det. Jeg selv kan heller ikke køre bil, det er dog af andre årsager, jeg kan ikke koncentrere mig og må slet ikke kører når jeg tager medicin. Men kommunen siger hele tiden at det ikke er deres problem. Indtil nu har min mand kørt mig når jeg skulle noget.

Men jeg ved at det er muligt det med taxaen. Min gamle handelsskolekammerat sidder i sygedagpengeafdelingen i Haderslev og hun har fortalt mig at de ofte kører folk i taxa. Og min nuværende sagsbehandler har også fortalt at de nogen gange kører folk i taxa, så muligheden er der.

Hilsen Helene
__________________
Der er ingen problemer, blot udfordringer der skal løses
Helenevind er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2008, 18:15   #4
Emmely1980
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-09 2008
Lokation: KBH
Indlæg: 12
Styrke: 16
Emmely1980 er ny på vejen
Tak for jeres svar...
Jo jeg går på distrik psykriatisk center, og der har psykriateren netop sendt en status til kommunen hvor hun oplyser at jeg vil være istand til at blive afklaret, men at jeg ikke er i stand til transport og afstanden skal være kort således at jeg kan gå, fordi jeg ikke kan tage offentlig transport.
Føler bare at sagsbehandleren ikke tror på at jeg er syg...
Har endda været til samtale hos hende 2 gange hvor jeg begge gange har fået akut angst anfald.....
syns det er helt håbløst
knus
Emmely1980 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2008, 00:11   #5
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Jeg ville, vælge at skrive et brev til sagsbehandler hvor jeg IGEN gør opmærksom på at jeg altså ikke kan tage offentlig transport, og henvise til at det vil forværre min tilstand (bed evt din psyk om en lille note om det og medsend det)
Her smidder du så: "§ 8. Kommunen skal i løbende sygedagpengesager, hvor kommunen ikke har modtaget en raskmelding, tilrettelægge og gennemføre et individuelt og fleksibelt opfølgningsforløb under hensyn til sygdommens karakter og sygemeldtes behov og forudsætninger. Kommunen skal inddrage den sygemeldte i opfølgningen."
Og lige efter skriver spørger du hvor hensynet til din situation er, ifb med at forlange at du skal tage offentlig transport, når du lider af angst for mange mennesker???

Der efter vil jeg skrive noget i retningen af at jeg er meget interesseret i at få afklaret min situation da det er mig meget magtpåliggende (de eeelsker det ord *gg*) i forhold til min fremtid, derfor håber jeg at der kan findes en løsning, således at jeg kan deltage i forløbet, måske der er en mulighed i gå/cykel afstand på mit hjem, eller måske taxi kan være en mulighed?? Hvis vi ikke finder en, for mig fornuftig løsning, ser jeg mig desværre nødsaget til at lade mig sygemelde.
Der henviser du så til at du jo netop får sygedagpenge fordi du er syg og har brug for hjælp. Som & i sygedagpenge loven giver dig ret til. (§ 6. Kommunen udbetaler sygedagpenge under sygefravær)

Så kan du evt, plotte et eller andet ind om at du regner med at sagsbehandler truer med lukning af sygedagpengene jf § 21 stk. 1. 2. og 3. ( § 21. Retten til sygedagpenge bortfalder

1) så længe den sygemeldte mod lægens opfordring afviser at lade sig indlægge på sygehus eller at modtage nødvendig lægebehandling eller mod lægens eller kommunens opfordring afviser at deltage i hensigtsmæssig optræning for at genvinde arbejdsevnen,

2) hvis den sygemeldte ved sin adfærd forhaler helbredelsen, eller

3) hvis den sygemeldte uden rimelig grund undlader at medvirke ved kommunens opfølgning, jf. kapitel 6. )

Mht. stk. 1. Nægter jeg ikke at deltage, i hensigtsmæssig optræning, da transport i bus tog ol, i min situration er uhensigtsmæssig ifg min psykiater x(navn)x
Stk. 2. Jeg forsøger ikke at forhale min sag, jeg forsøger at beskytte mig selv mod at forværre min sygdom, som min psykiater xxx har tilrådet mig.
Stk 3. Jeg mener ikke at det ikke er en riemlig grund, ikke at ville tage bud tog ol transport, når jeg lider af angst for mange mnemmesker, da der netop i offentlige transportminder ofte er mange mennesker samlet samtidig, og min psykriater fraråder den form for transport, da det vil forværre min sygdom.

Du kan også vælge at spørge efter hvilken §§ sagsbehandler har tænkt sig skulle give denne ret til at stanse dine sygedagpenge, og så benytte det lige oven over til at afvise den/de §§.

Det der med at bede om hvilken § der siger det, er en smadder god vane, eller set fra sagsbehandlerens øjne irriterende dårlig vane.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2008, 08:23   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Emmely1980 ja mange af mine forslag var meget enslydene med LUM`s så jeg skal skåne dig for at gentage det hele...

LUM har sagt det så godt, så det gælder om at få et brev afsted til din sagsbehandler hurtigst muligt ...

hvis man kigger helt reelt på det tja så skulle de vel kunne stoppe dine sygedagpenge hvis du gjorde hvad kommunen vil have dig til da det jo netop vil forhale din helbredelse
  Besvar med citat
Gammel 24-11-2008, 09:55   #7
Emmely1980
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-09 2008
Lokation: KBH
Indlæg: 12
Styrke: 16
Emmely1980 er ny på vejen
Hej
Ej hvor er i bare gode.....
Tusind tak for de super gode råd.... Bliver helt glad *ssss*
Det er bare rigtig dejligt at der er nogen som vil/kan/gider give et råd, når man ikk ved hvad der skal stilles op....

Stort TAAAAAAAAAK og knus
Emmely1980 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
er dette en normal reaktion eller er jeg ved at blive mere skør nensypigen Politik og Samfund 14 05-02-2013 00:56
Så kan det vist ikke blive mere tydeligt? Indiansummer Politik og Samfund 18 28-06-2012 12:11
Hvornår kan man blive arbejdsprøvning/afklaring Heart2breake Alt det andet 15 22-09-2010 11:08
Hvad skal der blive af mig?? V_Brask Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 05-06-2010 22:48
Hvad skal der dog blive af mig? annagw Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 49 29-03-2010 12:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension