K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-01-2021, 15:59   #1
VilSelvKanIkke
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-05 2014
Indlæg: 35
Styrke: 10
VilSelvKanIkke er ny på vejen
Formue

Min søster står i en rigtig træls situation og jeg vil så gerne hjælpe hende. Dog kan jeg ikke finde nogle regler omkring emnet.

Må jeg tage et lån på 10.000,- og overføre dem til hende, uden det påvirker min kontanthjælp?
VilSelvKanIkke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2021, 18:14   #2
JacobT
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2016
Indlæg: 50
Styrke: 8
JacobT er ny på vejen
Jeg kiggede lidt på Ankestyrelsens hjemmeside og fandt nogle principafgørelser, som måske kan hjælpe dig lidt.

25-02 - opsparet kontanthælp = formue

125-12 - om formue

104-16 - om lån og tilbagebetaling

I nummer 104-16 står der at: Lån optaget til forbrug behandles ligeledes som formue. Et beløb, der lånes ud og tilbagebetales er også formue. Formue under 10.000 kr. (20.000 kr. for ægtefæller) kan som udgangspunkt erhverves og forbruges frit. Det betyder, at mindre dagligdags transaktioner i form af gaver og smålån mellem venner og familie kan ske uden konsekvenser for hjælpen.

Læg mærke til at de skriver "mindre dagligdags transaktioner" - det gør det meget sprængfarligt at tro, at du kan låne 10.000 kr. til din søster uden videre, hvis du ikke vil risikere at komme i klemme i forhold til kommunen.
JacobT er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2021, 13:20   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af VilSelvKanIkke Se meddelelser
Min søster står i en rigtig træls situation og jeg vil så gerne hjælpe hende. Dog kan jeg ikke finde nogle regler omkring emnet.

Må jeg tage et lån på 10.000,- og overføre dem til hende, uden det påvirker min kontanthjælp?
De vil blive betragtet som formue hos dig.

På kh må du, som enlig, have en formue på 10.000 kr. Så problemet opstår hvis du i forvejen har en lille formue, så du med de 10.000 lånte kroner kommer over grænsen på 10.000 kr.

Det kan også blive et problem hvis du får brug for f.eks. at søge om enkeltydelse, hvor kommunen så kan vurdere, at du selv har penge til det, p.g.a. de 10.000 kr. som du så har lånt ud til din søster.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2021, 14:23   #4
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
i forlængelse af vovse's indlæg , så kan kommunen også vurdere at du har handlet uansvarligt, fordi at du har taget et personligt lån, og derefter sendt pengene videre.

Det betyder at kommunen kan vurdere, at du skal leve for de penge, i x antal måneder, fordi de kan dække forsørgelsesgrundlaget.

Du kan ikke få penge, hvis du har penge. Alle midler tages i brug inden der søges kontanthjælp.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2021, 10:23   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bodrum Se meddelelser
i forlængelse af vovse's indlæg , så kan kommunen også vurdere at du har handlet uansvarligt, fordi at du har taget et personligt lån, og derefter sendt pengene videre.

Det betyder at kommunen kan vurdere, at du skal leve for de penge, i x antal måneder, fordi de kan dække forsørgelsesgrundlaget.

Du kan ikke få penge, hvis du har penge. Alle midler tages i brug inden der søges kontanthjælp.
Det er vel stadig kun hvis man har (eller kunne have, med de 10.000 kr.) mere end 10.000 kr.?
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2021, 14:28   #6
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Det kommer an på om kommunen ser lånet som indtægt jo, så skal det modregnes krone for krone. Også selvom at pengene er væk
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension