K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-11-2020, 11:56   #1
Succubus
Elsker at være her på K10
 
Succubuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2017
Indlæg: 96
Styrke: 8
Succubus er ny på vejen
Question Kan det overhovedet svare sig at spare op til pension som førtidspensionist?

Hej alle søde mennesker i det ganske land!

Grundet en trafikulykke (ikke min skyld) er jeg førtidspensionist siden 2012. Modtager opsparingssikring på 1600 kroner samt supplerende pension på 2000 kroner (netto) fra mit pensionsselskab hver måned.

Af frygt for en fattig alderdom har jeg de sidste 4 år selv indbetalt 2000 kroner om måneden på en ratepension. Det er meget svært at få råd, men jeg ønsker ikke at gå sulten i seng senere i livet.

Bliver derfor glad da jeg læser om det ekstra pensionsfradrag, som forventet vill give mig et større fradrag på 22%. Men nej sådan er det åbenbart ikke skruet sammen. Der sker modregning i supplerende pension, hvorfor det ekstra fradrag skrumper ind til ingenting.

Spørgsmål:
Kan det overhovedet svare sig at spare op til alderdommen med min lille indkomst? Hvad gør i andre i samme situation?
Hvorfor skruer tossehovederne på Christiansborg det nye ekstra pensionsfradrag sammen på denne måde?
Er det ikke i samfundets interesse, man selv sparer op til alderdommen?

Kærlige hilsner
Karoline
Succubus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2020, 13:33   #2
Succubus
Elsker at være her på K10
 
Succubuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2017
Indlæg: 96
Styrke: 8
Succubus er ny på vejen
Her er regelværket:
https://skat.dk/skat.aspx?oid=2559


"Følgende udbetalinger fratrækkes dog ikke i beregningsgrundlaget:

Udbetaling af invalidepension, indtil folkepensionsalderen er nået (jf. § 1 a i lov om social pension)."

Spørgsmål:
Er supplerende pension fra ens pensionsselskab det samme som invalidepension?
Succubus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2020, 18:50   #3
baldur
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 31-01 2007
Indlæg: 315
Styrke: 18
baldur er rigtig godt på vej
jeg kan anbefale dette link vh baldur

https://seniorhaandbogen.dk/okonomi/...-folkepension/
baldur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2020, 19:01   #4
baldur
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 31-01 2007
Indlæg: 315
Styrke: 18
baldur er rigtig godt på vej
Hvis det er indvalidepension du får udbetalt hver måned , er det vigtigt at dit forsikringsselskab eller pensionselskab indberetter det til skat , i dine skatteoplysninger under felt 68 rubrik 110 , eller får du ikke dine 22 % i ekstra pensionsfradrag .
vh baldur
baldur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2020, 23:49   #5
Succubus
Elsker at være her på K10
 
Succubuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2017
Indlæg: 96
Styrke: 8
Succubus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af baldur Se meddelelser
jeg kan anbefale dette link vh baldur

https://seniorhaandbogen.dk/okonomi/...-folkepension/
Tak for link, hvoraf fremgår:
"For at få fuldt pensionstillæg må din indtægt ud over folkepensionen ikke være højere end 88.700 kroner om året i 2020."

Jeg kommer aldrig i nærheden af dette beløb!

Citat:
Oprindeligt indsendt af baldur Se meddelelser
Hvis det er indvalidepension du får udbetalt hver måned , er det vigtigt at dit forsikringsselskab eller pensionselskab indberetter det til skat , i dine skatteoplysninger under felt 68 rubrik 110 , eller får du ikke dine 22 % i ekstra pensionsfradrag .
vh baldur
Nej der har du problemet. Min fagforening PD oplyser, jeg får supplerende pension fra dem. Disse skal ifølge nye regler fratrækkes det nye fradrag.

Logikken heri forstår jeg ikke. Om det kaldes for invalidepension, supplerende pension eller noget tredje kan ikke være afgørende. Jeg er invalid grundet en uopmærksom billist. Skal jeg nu gå glip af det nye fradrag blot fordi PD kalder det for supplerende pension?

Helt urimeligt i mine øjne!

Og hvad er motivet for at lave sådanne tossede associale amoralske regler?
Det må da være i samfundets interesse, man selv sparer op til alderdommen. Men med disse nye regler er det jo totalt meningsløst.

Knus og kram
Karoline
Succubus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2020, 01:59   #6
baldur
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 31-01 2007
Indlæg: 315
Styrke: 18
baldur er rigtig godt på vej
jeg bøvler med det lige nu ,da jeg blev bekendt med det i sidste uge ,da jeg var inde på skat ,de nue regler trådte i kraft i jannuar 2019 ,så jeg prøver nu at få mit forsikringselskab til at indberette til skat i ovenovernævnte felter og rubrikker, for at jeg kan få mit ekstra pensionsfradrag ,min kone er også førtidspensionist og hendes pensionsselskab inberetter til skat i disse felter og rubrikker og hun får stadigvæk hendes ekstra pensionsfradrag , for de penge hun indbetaler til atp og supp vh baldur
baldur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2020, 06:57   #7
Mads87
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2012
Indlæg: 146
Styrke: 12
Mads87 er ny på vejen
Hvad med en Aldersopsparing i banken?

Nedenstående er kopieret fra min egen bank.

Citat:
Skat og afgifter
Der er ikke fradrag for indbetalinger på aldersopsparingen.
15,3 % skat af det løbende afkast.

Udbetalingsregler
Udbetaling er skattefri.
Du vælger selv, om aldersopsparingen skal udbetales af en eller flere omgange.
______________________________

Aldersopsparing

Spar op til pension med en Aldersopsparing

En Aldersopsparing udbetales typisk på én gang, så du får et samlet beløb, du kan bruge, når du ønsker det. På den måde kan du få udbetalt et større beløb frem for løbende udbetalinger. Du kan også vælge at få pengene udbetalt i flere portioner – og stadig indbetale til ordningen.



Oprettelsesregler for Aldersopsparing:
Du kan oprette en aldersopsparing indtil 20 år efter opnået pensionsudbetalingsalder.


Indbetalingsregler:
Op til 5.300 kr. årligt (2020), hvis du har mere end 5 år til din folkepensionsalder.
Op til 50.200 kr. årligt (2020), hvis du har 5 år eller mindre til din folkepensionsalder.
Du kan fortsætte indbetaling på aldersopsparing, også selv om du tidligere har fået udbetalt fra kontoen ved opnået pensionsalder.


Overskridelse af maksimal indbetaling på 5.300 kr. (2020)
Hvis du har mere end 5 år til folkepensionsalderen og indbetaler mere end 5.300 kr., skal der betales 20 % afgift af det beløb, som overskrider maksimal indbetaling. Det for meget indbetalte beløb bliver stående på aldersopsparingen. Afgiften opkræves af SKAT via din årsopgørelse.
I stedet for at betale afgift 20 % kan du vælge, at overføre det for meget indbetalte til enten ratepension eller livsvarig livrente.
Du vil få sædvanligt skattefradrag for det overførte beløb, men vil alligevel blive pålagt en afgift på 4 % af beløbet, som opkræves af SKAT via din årsopgørelse. Det for meget indbetalte på aldersopsparingen kan kun overføres til ratepension eller livsvarig livrente i året efter indbetalingsåret.


Skat og afgifter

Der er ikke fradrag for indbetalinger på aldersopsparingen.
15,3 % skat af det løbende afkast.


Udbetalingsregler
Udbetaling er skattefri.
Du vælger selv, om aldersopsparingen skal udbetales af en eller flere omgange.



VH Mads
Mads87 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2020, 07:59   #8
Reno
Moderator
 
Renos avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2014
Lokation: København
Indlæg: 627
Styrke: 10
Reno er ny på vejen
Husk denne begrænsning på alderspension

Fra indkomståret 5 år før det år, folkepensionsalderen opnås til 20 år efter pensionsudbetalingsalderen, kan indskydes 50.200 kr., dog ikke hvis man er begyndt at modtage udbetaling fra en ratepension eller livrente, enten indkomstskattepligtig eller afgiftspligtig, inden for de sidste 10 år før folkepensionsalderen.

I så fald kan man ikke længere foretage den høje indbetaling fra det følgende indkomstår, men kun de 5.300 kr.

Begrænsningen gælder kun, hvis man har påbegyndt udbetalingen efter 1. april 2018, ellers kan der stadig indbetales op til 50.200 kr. Begrænsningen gælder ikke for alle udbetalinger fra pensionsordninger, f.eks. er udbetaling af ATP, indekskontrakter ved alder 67 år, invalidepension og ægtefællepension fritaget.

Er man kun berettiget til at indbetale 5.300 kr. skal der betales en afgift på 40 % af for stor indbetaling fra fem år før folkepensionsalderen.

Ved overskridelse af grænsen på 5.300 kr. i øvrigt betales en afgift på 20%. Afgiften kan i begge tilfælde nedsættes til 4 %, hvis beløbet overføres til fradragsberettiget pensionsordning. Beløbet, der overføres kan fratrækkes i skatten i det år, man indbetalte beløbet på aldersopsparingen. Flere oplysninger og vejledning findes på årsopgørelsen for indskudsåret.

Indskud på aldersopsparing er uden skattefradragsret.
Reno er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 19-11-2020, 12:30   #9
Succubus
Elsker at være her på K10
 
Succubuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2017
Indlæg: 96
Styrke: 8
Succubus er ny på vejen
Jeg sparer allerede op på aldersopsparing men tror ikke 5.300 kroner om året er nok til at redde mig fra en fattig alderdom. Derfor ønsker jeg yderligere opsparing på rate men er mega harm over de nye tossede regler.
Succubus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2020, 12:44   #10
Succubus
Elsker at være her på K10
 
Succubuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2017
Indlæg: 96
Styrke: 8
Succubus er ny på vejen
@Baldur

Skat skriver:
"Det ekstra pensionsfradrag beregnes ud fra summen af indkomstårets indbetalinger til pensionsordninger.

I grundlaget medtages indkomstårets:

Indbetalinger til privattegnede pensionsordninger, der er fradragsberettigede efter PBL § 18, og
Indbetalinger til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger, der er bortseelsesberettigede (efter PBL § 19, jf. dog LL § 9 L, stk. 1, 2.-5. pkt., og stk. 2)
I grundlaget fratrækkes indkomstårets:

Skattepligtige udbetalinger fra pensionsordninger med løbende udbetalinger, rateforsikringer og rateopsparinger (efter PBL § 20, stk. 1, nr. 1-4), når der i det foregående indkomstår er foretaget sådanne udbetalinger.
Følgende udbetalinger fratrækkes dog ikke i beregningsgrundlaget:

Udbetaling af invalidepension, indtil folkepensionsalderen er nået (jf. § 1 a i lov om social pension).
Udbetaling af rateforsikring, hvis den forsikrede er blevet invalid.
Udbetaling af rateopsparing, hvis kontohaver varigt har fået nedsat arbejdsevne (som giver ret til førtids- eller seniorpension efter lov om social pension ).
Udbetaling af ægtefælle- eller samleverpension.
Udbetaling til efterladte.
Udbetaling af tjenestemandspension.
Udbetaling af børnepension."

https://skat.dk/skat.aspx?oid=2559

Derfor har jeg ikke de store forventninger. Kan kun håbe jeg ikke når at blive gammel.

ps. Hvis ikke det er hemmeligt, vil jeg meget gerne vide navnet på din hustrus pensionsselskab. Dette for at argumentere overfor mit eget, at de skal ændre deres oplysninger.

Knus og kram
Karoline

Sidst redigeret af Succubus; 19-11-2020 kl. 12:48.
Succubus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension