K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-03-2007, 02:12   #11
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
RE: diktafon

Nu skal i også lige huske at når i læser hvad ombudmanden udtaler sig om....så er det kun om kommunens ret til at sige nej til at i optager....han udtaler sig ikke om hvad der står i loven....han siger kun at kommunen har ret til at sige nej...i det tilfælde at i spørger dem...og man kan jo bare lade være med at spørge dem om lov..

og som trylledyret så rigtigt siger.....så står det med store bogstaver at man GODT MÅ når man selv deltager i mødet....og der står ingen steder at man skal gøre opmærksom på det....kun at det er høfligt at gøre opmærksom på det...men ikke et krav...

Så man kan frit optage alt det man vil ifølge loven...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2007, 18:09   #12
julle
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2007
Indlæg: 7
Styrke: 0
julle er ny på vejen
RE: fra socialministiriet

Jeg har forespurgt ministeriet og de siger også nej til optagelse, ligesom ombudsmanden gør det .Det er det de referere til.Her er mine spørgsmål og Departementet svar.:

Hej derinde i ministeriet

Jeg har forgæves forsøgt at få svar på hvorvidt det er tilladt at optage med diktafon eller lignende optager, en samtale mellem en socialrådgiver og en sygemeldt flexjobber. Nu prøver jeg her

1.Spørgsmål: Må jeg under en samtale med en socialrådgiver, indkaldt af kommunen optage samtalen med diktafon?
2.Spørgsmål: Skal socialrådgiveren overhovedet være orienteret om jeg optager eller ej?
3.Spørgsmål: Jeg har brug for et ja eller et nej svar, der må vel være lovgivning på området?

20. marts 2007

Henvendelse vedrørende anvendelse af diktafon

Socialministeriet har modtaget din henvendelse af 11. marts 2007, hvor du spørger, om du må optage en samtale mellem din socialrådgiver og dig.

I den forvaltningsretlige eller socialretlige lovgivning findes ingen regler, der generelt regulerer muligheden for at foretage optagelser af lyd- eller billedoptagelser af møder med myndighederne.

Efter ombudsmandens opfattelse er der ikke noget til hinder for, at en myndighed accepterer, at en borger optager møder mellem borgeren og myndigheden.

Da offentlige myndigheder selv sætter rammerne for de møder, som myndigheden holder, har borgeren ikke krav på at optage sine møder med forvaltningen.

Du har altså kun mulighed for at optage mødet med din socialrådgiver, hvis kommunen på forhånd har accepteret optagelsen.

Jeg vedlægger resumeet af ombudsmandens udtalelse vedrørende optagelse af møder mellem borger og myndighed (FOB.05.578).

Optagelser af møder mellem borger og myndighed
FOB nr 05.578
Hele sagen i retsinfo
Resume
En borger klagede over myndighedernes afslag på at lade ham optage møder mellem myndighederne og ham på diktafon/båndoptager.
Efter ombudsmandens opfattelse er der ikke noget til hinder for at en myndighed accepterer at en borger optager møder mellem borgeren og myndigheden.
Med udgangspunkt i princippet om at offentlige myndigheder selv sætter rammerne for de møder som myndigheden holder, udtalte ombudsmanden imidlertid at en borger ikke har krav på at optage sine møder med forvaltningen. Eventuelle begrænsninger i borgerens mulighed for at optage et møde skal fastsættes på et sagligt grundlag.
Der kan dog være situationer hvor det under hensyn til f.eks. borgerens personlige forhold vil være bedst stemmende med god forvaltningsskik at lade borgeren optage samtaler med myndigheden. Der kan f.eks. være tale om at borgeren på grund af personlige forhold ikke i tilstrækkeligt omfang vil kunne forstå eller fastholde sagsgangen eller sagens indhold uden mulighed for at afholde og optage samtaler med myndigheden. Der bør ved afslag på at lade en borger foretage lydoptagelser foretages en konkret vurdering i forhold til borgerens personlige forhold.
Ombudsmanden udtalte at det var beklageligt at det ikke udtrykkeligt fremgik af kommunens afslag om kommunen havde foretaget en konkret vurdering af borgerens behov for at kunne foretage lydoptagelser.
(J.nr. 2004-2801-009)

Altså har jeg kun ret til at optage hvis kommunen siger ja.Noget andet er selvfølgelig hvad jeg gør, men i tilfælde af en sag mod kommunen er det nok tvivlsomt at en sådan optagelse vil kunne indgå og bruges til noget, da det jo er ulovligt at optage uden kommunens samtykke på forhånd.

Tak for jeres mange svar og mulige løsninger
Venlig hilsen Julle
julle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2007, 19:31   #13
Metro
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: diktafon

Citat:
julle skrev:
Altså har jeg kun ret til at optage hvis kommunen siger ja.Noget andet er selvfølgelig hvad jeg gør, men i tilfælde af en sag mod kommunen er det nok tvivlsomt at en sådan optagelse vil kunne indgå og bruges til noget, da det jo er ulovligt at optage uden kommunens samtykke på forhånd.

Tak for jeres mange svar og mulige løsninger
Venlig hilsen Julle
Julle..... Man bør nok starte med at spørge dig om hvorfor ønsker du at optage samtalerne under din sags forløb?

Ønsker du det for nemmere og bedre kunne gennemgå mødernes forløb når du er hjemme igen i fred og ro? Eller ønsker du en dokumentation i tilfælde af, at du kan blive tvunget til at klage over afgørelser eller sagsbehandling eller noget andet i denne forbindelse?

Hvis du har problemer med hukommelsen eller er for stresset (under møderne) til at kunne huske mere nøjagtigt hvad der var talt om - er det dette der må fremhæves når du "bekendtgør" at det er din agt at optage samtalens forløb.

Det er IKKE nok, at du få stillet et referat i udsigt og til godkendelse, for når du ikke kan sammenhængende erindre dig samtalens indhold og chronologi - kan du heller ikke opfylde din pligt m.h.t. at skulle godkende referatet som du (mig bekendt ?) er forpligtet til (?).

Når det er sagt - og man accepterer at du medbringer en optager til at foretage en optagelse alene med henblik på dit egtet behov for at huske - er der ikke noget til hinder for, at du med baggrund i optagelsen - selv skriver et referat af mødet og sender det til den pågældende mødeleder: "til orientering - for en god ordensskyld ønsker jeg hermed at bekræfte at der er blevet truffet følgende aftaler under mødet den (dato) mellem undertegnede og.... "

Hvis du - indenfor 7 (er lidt usikker på det ekstakte antal dage) arbejdsdage IKKE imodtager en skriftlig indsigelse mod hele eller dele af dit referat - betragtes det som de facto godkendt af modtageren - og er derved også juridisk bindende.

Gad vide hvordan forholder det sig mon, hvis man har en bisidder med og det er denne person, der jo ikke er en direkte part i sagen - optager mødet til eget brug?
  Besvar med citat
Gammel 20-03-2007, 21:10   #14
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: diktafon

Hej Julle

Tak for at du lige skriver til os hvad de har svaret dig

Jeg vil dog tillade mig at være uening i det de skriver (og det er ikke første gang ) jeg læser det andet vi har stående på siden her og læser det på en helt anden måde (hvad jeg også vil oplyse socialministeriet om ) det jeg læser er det her ..


Efter bestemmelsen i straffelovens § 263, stk. 1, nr. 3, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder den, som uberettiget ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv deltager i, eller hvortil han uberettiget har skaffet sig adgang.

Optagelse på bånd af samtaler eller anden samtale, som den pågældende selv deltager i, falder uden for denne bestemmelse. Det gælder også i tilfælde, hvor optagelsen sker uden den anden parts viden.

Dette er hvad jeg betragter en samtale med kommunen som, kommunen skal varetage mine interesser og burde som sådan ikke have noget at skjule og dermed ikke kunne have et problem med at jeg optog en samtale hvor det eneste personlige der må kunne komme på bordet vedrøre MIN person.

Der er ikke herudover i lovgivningen fastsat almindelige regler om borgeres adgang til at optage samtaler med forvaltningsmyndigheder på bånd.

Spørgsmålet om borgeres adgang til at optage sådanne samtaler på bånd ses endvidere ikke behandlet hverken i retspraksis, ombudsmandspraksis eller i litteraturen.

Hvordan kan socialministeret så fastslå at det ikke er lovligt ??

På den baggrund finder Justitsministeriet ikke i den foreliggende sammenhæng at kunne bidrage med yderligere til det stillede spørgsmål. "


Jeg vil til hver en tid læse det som jeg har ret til at optage mine samtaler og jeg har da også gjort det adskellige gange og jeg har såmænd også brugt det, ikke til at køre sag mod kommunen men mere til når sagsbehandler eller erhvervsleder har sagt sådanne ting som DET har jeg aldrig sagt, så er mit svar jo det har du og jeg kan dokumentere det med et afskrift af en samtale mellem os hvor du klokke rent siger det...

Dette har aldrig voldt mig problemer, og kommunen har taget det til efterretning ...

Min grund til at optage samtaler er min dårlige hukommelse, og det at jeg har et stress nivau der gør det meget svært for mig at huske en samtale om så ubehalige og stressende emner som det tit er hos en sagsbehandler , jeg startede også pænt med at spørger , men efter et nej så har jeg henholdt mig til det skrevne i loven som jeg har gengivet her

Og det vil jeg da også lige skrive til dem ( det er IKKE altid de har ret og ville ikke være første gang de har været for hurtige ude med svaret )


Men alt er nok som øjene der ser og så må vi hver i sær gøre op med os selv hvad vi vil og ikke vil ...

men er glad for at du deler dine oplysninger med os
  Besvar med citat
Gammel 23-03-2007, 19:24   #15
Socialformidleren
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2007
Indlæg: 46
Styrke: 18
Socialformidleren er ny på vejen
RE: diktafon

Nu sidder jeg jo som sagsbehandler i en kommune. Jeg har aldrig fået stillet spørgsmålet, om samtalen må optages.

Hvis jeg fik stillet spørgsmålet, ville jeg først og fremmest gerne vide grunden til det - er grunden at det er sygdomsbetinget og at det vil hjælpe ansøgeren, tror jeg nok jeg ville sige god for det.

Men handler det om mistillid fra borgerens side, ville jeg først og fremmest foreslå, at de i stedet tog en bisidder med på mødet i stedet, hvis der blev takket nej til det, tror jeg, at jeg ville afvise at personen kunne optage samtalen.

Hvorfor så det......
Jo, det handler ikke om usikkerhed fra min side, men det handler om at skabe et tillidsforhold mellem sagsbehandler og borger, og hvis borgeren fra start er mistroisk, så er det ikke udgangspunktet for et godt samarbejde. Jeg ville jo også være mistroisk overfor borgeren i en sådan situation.

Hvis jeg har haft flere samtaler med borgeren, og han/hun pludselig en dag kommer og siger at nu ønsker han/hun at optage samtalerne, ville jeg selvfølgelig høre grunden, men uanset grunden ville jeg sige ja til dette - men ikke til en borger jeg ikke har haft et samarbejde med i forvejen.

Mvh soc.formidleren
Socialformidleren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2007, 14:26   #16
Pyt
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Indlæg: 267
Styrke: 18
Pyt er ny på vejen
RE: Tillid

Citat:
Hvorfor så det......
Jo, det handler ikke om usikkerhed fra min side, men det handler om at skabe et tillidsforhold mellem sagsbehandler og borger, og hvis borgeren fra start er mistroisk, så er det ikke udgangspunktet for et godt samarbejde. Jeg ville jo også være mistroisk overfor borgeren i en sådan situation.
Nu sidder jeg så på den anden side af bordet, og har efterhånden en del møder med socialrådgiver på bagen.. Jeg har haft over 6 forskellige sagsbehandler og jeg kan konstatere, at det er en rigtig god ide at optage samtalen. Jeg har ofte oplevet en stor glemsom hed og referater som ikke afspejler mødet ret godt.

Jeg har også konstateret, at når man medbringer en bisidder er der en helt anden tone på mødet - end den jeg møder når jeg er alene.

Jeg har ikke udtalt tillid til de sagsbehandlere som i dag har min sag, dette skyldes mine tidligere erfaringer, og derfor optager jeg alt. Man kan vende den lidt om og sige, at jeg optager alt indtil jeg føler tillid

Og da jeg intet har at skjule, har jeg ikke noget problem med at de optager mig - Så hvis en sagsbehandler siger nej til at jeg må dokumentere et møde jeg selv deltager i, så er mødet stoppet lige der, og hun må så fralægge sig sagen -
Pyt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2007, 15:55   #17
Trylledyr
Banned
 
Tilmeldingsdato: 01-01 2007
Indlæg: 152
Styrke: 0
Trylledyr er ny på vejen
RE: diktafon

Jeg sidder også på den anden side af bordet, og har erfaringer som Pyt. Vi starter på neutral grund, hvor der hverken er mistro eller tillid. Vi skal lige ”føle hinanden lidt på tænderne”, om jeg så må sige. Grunden til mistro bliver dog hurtigt lagt af sagsbehandleren, fordi denne ofte ikke følger loven, refererer i strid med sandheden, mangelfuld sagsbehandling osv. Jeg har oplevet dette for tit, og jeg bånder samtalerne, indtil sagsbehandleren viser sig min tillid værdig.

Jeg har heller intet at skjule, og har derfor intet imod at samtalen båndes. Derved kan mange misforståelser faktisk undgås, for hvad var det lige, der rent faktisk blev sagt af den og den. Jeg kan ikke forstå, at man ser en optagelse som så stor en trussel, når det rent faktisk er med til at nedbringe misforståelser, hjælper hukommelsen når notatpligten skal overholdes, hjælper klienten med hukommelsesbesvær osv.

En bisidder er efter min erfaring med til at ”hæve standarden” på mødet, hvis jeg må være så fri. Det er sådan (for mig i hvert fald), at hvis jeg tager alene til møde, og jeg efterfølgende påpeger fejl og mangler eller påpeger, at jeg føler mig presset ud i noget, jeg ikke kan klare, bliver det påstand mod påstand, sagsbehandleren og jeg imellem (gæt hvem der får ret). Hvis der derimod er en bisidder til stede, får tonen en helt anden lyd. Kan det have noget at gøre med, at der så er to, der har hørt det samme og derfor står stærkere i.f.t. en evt. klage over sagsbehandleren…?

Naturligvis er det god "emma gad" at fortælle, hvorfor man ønsker samtalen båndet, men jeg godtager ikke, at den eneste acceptable begrundelse er, at det er ”sygdomsbetinget”. Det er en god grund, men næppe den eneste gyldige. Det er jo netop pga mistillid, at det er en god ide at bånde samtalen, så ingen er i tvivl om, hvad der blev sagt til mødet, det gælder både sagsbehandler, klient, og hvem der ellers måtte være tilstede ved mødet.

Jeg forstår ikke rigtig din melding socialformidler. Jeg forstår det sådan, at du accepterer, at samtalen bliver båndet, hvis det er grundet sygdom, men ikke hvis det er grundet mistillid?
Jeg forstår det sådan, at du ikke vil acceptere at bånde samtalen, hvis det er en borger, du ikke har talt med før. Hvor mange samtaler skal man så have med dig, før du vil acceptere det?
Hvis borgeren ikke har tillid til sagsbehandleren, vil du foreslå en bisidder – fair nok. Men hvis borgeren fastholder, at samtalen skal båndes, med eller uden bisidder, afviser du så at tale med vedkommende?
Vær sød at forklare mig, hvad du mener. Jeg forstår det simpelthen ikke…

Knus
Trylle
Trylledyr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2007, 21:09   #18
skarpretteren
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-03 2007
Indlæg: 9
Styrke: 0
skarpretteren er ny på vejen
RE: diktafon

Ja, jeg kan jo kun give Trylle og alle andre der siger at optagelsen må finde sted, fuldstændig ret.

Hvorfor er det ellers vi kan se optagelser i TV, hvor en borger snakker med myndighederne i telefon

Det er fordi at det er lovligt. Er man part i en samtale må denne optages, og man kan også uden "modpartens" samtykke vælge at offentliggøre samtalen.

Så længe der ikke er nogen der kan vise den LOV hvor i det står at man ikke må optage til møder på kommunen eller lignende steder, så må man henholde sig til straffelovens bestemmelser, som siger at det er lovligt!

- SÅ ER DEN IKKE LÆNGERE...

Om det er etisk og moralsk rigtig eller forkert, er så et helt andet spørgsmål.

Som både Pyt og Trylle også er inde på, så er der desværre kun alt for ofte god grund til at man ikke kan have tillid til "systemet".
Jeg siger med velberådet omhu "systemet" og ikke sagsbehandleren, for personligt har jeg da haft enkelte sagsbehandlere, som jeg har haft tillid til. Men når ens sag kører på 11. år, og man har oplevet at have op til 6 sagsbehandlere på et år (systemets fejl!) - hvor skal tilliden så komme fra. TILLID ER NOGET MAN GØR SIG FORTJENT TIL, ikke noget man bare kan forlange, eller forvente.

Hvis det offentlige havde tillid til borgerne, ville man heller ikke belemre dem med en "snage-seddel" (§11-opfølgning (ih.h.t. gl. lov)) - de ville jo så have tillid til at borgeren bare henvendte sig, hvis der var forhold der ændrede sig, noget man skriver under på at gøre. Men fra systemets side, vil man åbentbart have det bekræftet hver 3. md- alligevel.

Brug af diktafoner kendes også fra bl.a. advokater og læger, ikke blot for at det er deres sekretærer der skal kunne skrive et mødereferat ud, men også for at sikre sig de helt korrekte oplysninger.

En sagsbehandler skriver (i hvert fald ikke i min kommune) referat efter hvert enkelt møde, men først sidst på arbejdsdagen, hvor han/hun har haft yderligere et antal klienter/borgere.
Allerede dér er der rimelig stor risiko for sags sammenblanding, men også for at man har glemt vigtige aspekter af det der blev sagt... :@

Personligt mener jeg, at kommunen og andre myndigheder som standard selv burde optage alle samtaler - de kan jo gemmes elektronisk på edb-systemet, hæftet ved borgerens sagsmappe.
Det ville jeg ingen problem have med.
Til engæld er jeg et utal af gange blevet konfronteret med "fejlfortolkninger", fejl afskrift, direkte urigtige oplysninger samt påstande om at jeg skulle have sagt noget, som jeg med sikkerhed ved jeg ikke har sagt.

//
*************
//
skarpretteren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2007, 21:22   #19
Socialformidleren
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2007
Indlæg: 46
Styrke: 18
Socialformidleren er ny på vejen
RE: diktafon

I mit nedenstående svar, har jeg plukket lidt fra de sidste 3 indlæg, så hvis der er noget i mener jeg skulle svare på, som jeg ikke har svaret på, så skriv det endelig, og jeg kaster mig over et svar

Hvis en bisidder ligefrem hæver standarden på mødet, mener jeg, at det absolut må være at foretrække frem for alt.

Mit udgangspunkt er, at der i sin tid er en grund til at et menneske vælger at blive socialrådgiver/socialformidler - for at hjælpe andre, de synes arbejdet er interessant og de ønsker så vidt det er muligt, at kunne gøre en forskel for det menneske man har med at gøre.

Glemsomhed sker også for mig, men ringer borgeren og siger at jeg har glemt, så er jeg den første til at rette det.
Referater der ikke afspejler mødet særligt godt, tror jeg mest handler om, hvad sagsbehandleren mener der er vigtigt at tage med i journalen. Vi har notatpligt, men kun i forhold til det der er relevant for en afgørelse. Efter et møde med en borger, skal man sidde og sortere i, hvad der er vigtigt i forhold til afgørelsen og hvad der ikke er vigtig - en til tider svær ting, men en god sagsbehandler er efterfølgende også i stand til at forklare hvorfor noget er med i sagen og hvorfor noget ikke er med i sagen, så det er forståeligt for borgeren.

Det at man har en bisidder med på mødet, giver ikke anledning til for sagsbehandleren at tænke - nå, nu må jeg hellere bringe den gode tone frem ellers risikerer jeg at få en klage. En formalitetsklage (en klage over selve sagsbehandleren) er ikke som sådan noget der tager kegler hvis man kan sige det på den måde - jo, selvfølgelig hvis man får voldsomt mange af dem, begynder ens chef at undre sig, og det er nu yderst sjældent at en sagsbehandler får voldsomt mange klager. Der kommer en her og der, og i de fleste tilfælde handler det om, at kommunikationen lige netop mellem den borger og den sagsbehandler ikke fungerer - nøjagtigt som når man møder mennesker til hverdag - nogle kommer man godt ud af det med, andre ikke.

En enkelt samtale med en borger for mit vedkommende ville være nok til at acceptere en båndoptagelse - men mit udgangspunkt vil helt sikkert være, ingen båndoptager. Lad os se hinanden an først, og hvis du efter den første samtale har mistillid til mig - så optag i et væk. Jeg mener helt bestemt, at både borger og sagsbehandler må starte ud med en frisk.

Jeg ved, at der er mange borgere der har dårlige oplevelser med sagsbehandlere, men jeg ved også, at der er sagsbehandlere der har dårlige oplevelser med borgere, så fra mit synspunkt går den begge veje!! Jeg har i mange tilfælde været bisidder, hvor jeg også oplever manglende faglighed og respekt for den enkelte borger - men jeg mener stadig, at udgangspunktet må være indsatsen for et godt samarbejde herunder tillid til den sagsbehandler og den borger man sidder overfor.

Som regel kan man meget hurtigt under et møde finde ud af, om man har tillid eller ej til den person man sidder overfor og man har muligheden for at afbryde mødet og bede om et nyt møde - enten med en ny sagsbehandler eller måske en båndoptager.

En § 11 opfølgning handler ikke om manglende mistillid til borgeren, men kom sig faktisk af større retssikkerhed for borgeren. Rent lovgivningsmæssigt fandt man frem til at borgeren skulle skrive under på det skema hver 3. måned af hensyn til borgeren og hans/hendes retssikkerhed. Hvis det skema ikke fandtes, kunne kommunen i tilfælde af socialt bedrageri ikke kræve at borgeren skulle kunne huske ved sin ansøgning om kontanthjælp at han/hun var gjort opmærksom på sin oplysningspligt og derved ikke kræve tilbagebetaling af evt. for meget udbetalt kontanthjælp. Derfor skal borgeren hver 3. måned gøres opmærksom på sin oplysningspligt. Hvis der ikke fandtes socialt bedrageri, fandtes dette skema heller ikke.

Jeg vil bestemt mene at det er en dårlig sagsbehandler der først sidst på dagen skriver journal efter samtlige samtaler. For der er ingen mennesker der kan skelne mellem fx 3 samtaler på en dag.

Der hvor jeg er, bliver der skrevet journal efter hver samtale, MEN vil dog indrømme, at som ressourcerne ser ud i nogle kommuner lige i øjeblikket, bliver der gjort notater og der kan desværre gå lang tid før de notater bliver journaliseret og man mister som sagsbehandler derved til tider en masse vigtig information - men tro mig når jeg siger, det er ikke sagsbehandleren det handler om, det er rent politisk - nednormeringer på det sociale område der spiller en rolle der.

Med hensyn til båndoptageren, mener jeg som skrevet, at udgangspunktet for første samtale må være med åbent sind fra begge parter - går samtalen så ikke som ønsket, så frem med båndoptageren!!

Mvh Soc.formidleren
Socialformidleren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2007, 22:44   #20
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
RE: diktafon

Jeg vil nærmere vende den 90 grader. En enkelt sagsbehandler kan ødelægge en klients tillid til hele systemet, og så har man altså ikke automatisk tillid til en ny sagsbehandler.
Så hvorfor ikke tillade diktafon ved første møde, og samtidig benytte dette møde, til at overbevise klienten om, at diktafon ikke er nødvendig fremover.
Tillid er noget man skal gøre sig fortjent til.
For den rene er alting rent!
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Anbefal en god diktafon. Camille Dit og Dat 30 08-07-2012 23:10
Diktafon optagelse af møder jasch Alt det andet 16 18-01-2012 00:21
Diktafon nielsdencker Alt det andet 0 17-01-2012 16:51
Til diktafon brugere Spin Dit og Dat 23 04-12-2010 18:11
Diktafon Bassemanden Alt det andet 13 19-06-2010 12:18




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension