K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-09-2015, 05:45   #1
Hummelgaard
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-09 2015
Indlæg: 7
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Hummelgaard er ny på vejen
modregne i kontanthjælp pga. tilskud fra sygeforsikring Danmark?

Jeg har et spørgsmål, som jeg håber at få svar på...

Det er ang. når man for tilskud tilbage fra sygeforsikring Danmark, må de så godt modregne i ens kontanthjælp..
Hummelgaard er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2015, 10:51   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Det er jo forsikringspenge, men kommer nok an på, hvilken beløbsstørrelse, der er tale om.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2015, 11:13   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hummelgaard Se meddelelser
Jeg har et spørgsmål, som jeg håber at få svar på...

Det er ang. når man for tilskud tilbage fra sygeforsikring Danmark, må de så godt modregne i ens kontanthjælp..
Det kan jeg dårligt forestille mig, det ville være ulogisk.
Pengene fra Danmark får du jo fordi du har haft en udgift til noget behandling ell.l.

Men, hvis du får enkelttilskud til f.eks. tandbehandling, og du så får noget af regningen refunderet fra Danmark, så ville jeg finde det sandsynligt, og rimeligt, om kommunen modregnede et tilsvarende beløb.

Har du oplevet, at tilskud fra Danmark er blevet modregnet i din kontanthjælp?
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2015, 15:11   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
De må modregne indtægter, og så vidt jeg ved, ses penge fra forsikringer ikke som indtægt, men som formue. Indtægter er det som er en indtægt i skats øjne, dvs ting der skal betales skat af. Hvis du får 200 kr i fødselsdagsgave, er det ikke en indtægt. Hvis du derimod får 200 kr for at slå en græsplæne, så har du udført et stykke arbejde for pengene, og så er det en indtægt.
Hvis man f.eks. har en indboforsikring, der går ild i køkkenet, og forsikringen dækker til et nyt køkken. Så selvom man får 30.000 kr, så må de ikke modregnes.
Det går nemlig under:
"§ 14. Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har formue, som kan dække det økonomiske behov. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse i forhold til en ansøger og dennes samlever, jf. §§ 2 a og 2 b. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr., for ægtefæller eller samlevende, jf. §§ 2 a og 2 b, 20.000 kr.

Stk. 2. Der ses desuden bort fra den del af en formue, der er nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard, eller som bør bevares af hensyn til ansøgerens og familiens erhvervs- eller uddannelsesmuligheder. "

Udover det, så står der i en orientering om §82a (tandlæge):
"Tilskuddet er dog subsidiært i forhold til tilskud efter anden lovgivning og i forhold til tilskud fra fx sygeforsikringen ”danmark”. Tilskud efter anden lovgivning eller forsikringsordning skal således fratrækkes inden beregning af tilskuddet."

Så hvis man går til tandlæge for 5000 kr, sygesikring danmark betaler 1000 kr, så kan man få hjælp til regningen på de 4000 kr.
(link til den orientering: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=152027
Derfor har jeg meget meget svært ved at tro at de må modregne penge fra sygesikring danmark.

Kan desuden se på en hjemmeside at der står:
" Jeg hører ofte om patienter der bliver trængt rent økonomisk. Står man pludselig med en kontanthjælp, eller uden forsørgelse, er det husleje, mad og tøj til børnene der bliver prioriteret. Her er der mange der melder sig helt ud ”danmark”. Men prøv om ikke der kan findes penge til basis-gruppen. Man kan så på et senere tidspunkt vende tilbage til en af de tilskudsgivende grupper, men melder du dig helt ud, skal der afgives nye helbredsoplysninger, når du søger medlemskab igen."
http://faks.dk/forside/2012-02-29-10...ingen-danmark1

Kort opsummeret:
Hvis din kommune nogensinde træffer afgørelse om at modregne pga penge fra sygesikring danmark, så klag over afgørelsen!
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-09-2015, 01:49   #5
Hummelgaard
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-09 2015
Indlæg: 7
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Hummelgaard er ny på vejen
Det fra en psykologbehandling, hvor der er blevet betalt fuld pris for hver gang/lektion, uden nogen støtte nogen steder fra.. Der kommer omkring 1000 kr. ind, da det er for nogle gange. Min psykolog indberetter hver halve år..

Det er første gang der kommer fra en sygeforsikring, mens jeg er på kontanthjælp, så jeg vil hellere spørger en gang for meget end en gang for lidt...

Nej, alt har jeg selv betalt af egen lomme, og intet tilskud fra kommune eller sygesikringen... Så derfor fuld pris...

Sidst redigeret af Hummelgaard; 06-09-2015 kl. 01:52.
Hummelgaard er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-09-2015, 09:11   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Vil anbefale at du kontakter din kommune, fortæller om pengene, hvor de kommer fra, og hvis de så mener at de skal modregnes, klager du
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2015, 06:21   #7
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
så længe det r under 10000 ,så nej og det er jo ikke penge du tjener men penge du får retur
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2015, 11:48   #8
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Så længe din samlede formue er max 10.000 - så glem alt om det.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension