K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Minimums Arbejdstidsgrænse for Fleksjob/Førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Minimums Arbejdstidsgrænse for Fleksjob/Førtidspension Burde der være en minimums grænse for hvor lidt/meget arbejdsevne man skal have tilbage for at blive visiteret til fleksjob kontra førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-01-2008, 23:34   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Exclamation Bundgrænse-spørgsmål i folketinget

Jeg har netop fundet det her, så nu vil jeg lede efter svaret fra Beskæftigelsesministeren, hvis det altså findes.

Bemærk, det er stillet for 2 år siden!!!


Citat:
Bundgrænse for arbejdsevne skal reducere køen til fleksjob

Når loven om fleksjob skal justeres bør der indføres en bundgrænse for, hvornår man IKKE skal have fleksjob men i stedet førtidspension. Thomas Krog henviser til en undersøgelse fra Ålborg Kommune. Her er 25 % af den gruppe, der venter på Fleksjob reelt ikke i stand til at arbejde.
Af: Thomas Krog, Socialordfører for SF 30.01.06

Thomas Krog udtaler: "Som medlem af Det Sociale Nævn i Nordjylland siden 2002 er det bestemt et problem jeg kan nikke genkendende til. Det er nu fjorten dage siden jeg stillede beskæftigelsesministeren spørgsmål i sagen, der blandt andet skal belyse, hvor lille en arbejdsevne personer, der er visiteret til fleksjob kan besidde, og om hvor stort problemet er på landsplan.

Nogle mennesker bliver trukket igennem ufattelig meget - blandt andet arbejdsprøvninger, hvor de højst kan arbejde fem-otte timer om ugen og alligevel bliver de nægtet førtidspension. De kommer på ledighedsydelse og venter i flere år. Nogle prøver et fleksjob, men må stoppe på grund af helbredsproblemer og skal så vente mange månneder på at prøve et nyt fleksjob de med garanti heller ikke kan holde til. Det er totalt uacceptabelt i årevis at sætte mennesker i den usikre situation," slutter han.

Yderligere oplysninger hos Thomas Krog: 61 68 19 16
http://www.sf.dk/index.php?article=10429
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2008, 23:47   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Exclamation Arbejdsgivers nettoudgift lig med præstation

Her er et "udpluk" af det lange svar om antal timer:


Citat:
Der er ikke i loven fastsat en grænse for, hvor langt en person kan gå ned i arbejdstid og samtidig modtage løn for fuld arbejdstid. Samlet set skal a r- bejdspræstationen sættes i forhold til den begrænsning i arbejdsevnen, der danner baggrund for fastsættels en af tilskuddet. Nettoudgiften for den enkel- te arbejdsgiver skal derfor i princippet svare til den arbejdspræstation, som arbejdsgiveren modtager. Det forhold, at tilskuddet er afhængigt af graden af den nedsatte arbejdse vne, betyder, at der ikke er en direkte sammenhæng mellem tilskuddets stø rrelse og den konkrete arbejdstid.
Det kan jeg KUN forstå således, at hvis man KUN kan arbejde EFFEKTIVT UNDER 12,5 timer, så SKAL man have pension, ellers svarer arbejdsgiverens udgifter IKKE til det, han "køber"/betaler for.

Kilde: www.ft.dk

Beskæftigelsesministerens besvarelse af § 20-spørgsmål nr. S 2024 af 16. januar 2006 stillet af Thomas Krog (SF).
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2008, 03:07   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
jo sådan kan jeg også forstå det Zuza men som med så meget andet der kommer fra regeringen af , så er det sådan at det ikke er noget der er nedfældet som lov(lige som bekendtgørelsen for lægekonsulenter)

man kan kun se en grund til at det ikke nedfældes som lov ikk ?

Hvis det var lov så kunne borgene bruge det og hvor var vi så henne ??
  Besvar med citat
Gammel 31-01-2008, 12:40   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ja, det er korrekt. Det står IKKE i loven.

Jeg synes, vi skulle opfordre brugerne her til at henvise lige netop til det, Hjort selv har sagt:

Altså at hvis arbejdsgiver får UDGIFTER pga. fleksjobbet, så er der noget galt, og så må det "betyde" pension, da man IKKE kan blive selvforsørgende.

Bare mit forslag til et "halmstrå", man kan klynge sig til i et afslag på pension, hvis den EFFEKTIVE arbejdstid er UNDER 12,5 timer.

Man må klage over, at det er URIMELIGT med en effektiv arbejdstid på UNDER 12,5 timer.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2008, 13:58   #5
Ahgs
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-06 2007
Indlæg: 6
Styrke: 0
Ahgs er ny på vejen
Arbejdsgiverens udgift

Jeg kan se at I mener at man må have en minimumsgrænse på 12½ time da arbejdsgiverne ellers vil have udgifter ved ansættelsen. Jeg vil lige gøre opmærksom på at de 2/3 lønrefusion arbejdsgiveren får er af hans reelle lønudgift. De timer man ikke arbejder får man betalt fra kommunen.
Dvs. at hvis du eks. arbejder 12 timer til 100 kr. i timen, har arbejdsgiveren en lønudgift på 1200,- kr. Heraf får han de 2/3 retur fra kommunen, altså i dette eksempel 800,- kr. Altså har han en reel udgift ved at ansætte en i fleksjob 12 timer om ugen på 400,- kr. plus feriepenge ATP osv., lønnen for de 25 timer som der ikke arbejdes udbetales fra kommunen og den er svarende til mindstelønnen indenfor det fag man er ansat i.
Så uanset hvordan man vender og drejer det er det altså en ok forretning for arbejdsgiveren at ansætte folk i fleksjob og jeg er personligt af den mening at det er bedre, hvis man kan selvfølgelig, at arbejde 8 timer om ugen og få fuld løn end det er at få pension.

Mht. at få et job hvor man ikke har erfaring, kan der gøres brug af revalideringslovgivningen. Dvs. at man har ret til kurser og man kan få sidemandsoplæring i den virksomhed man får ansættelse i osv. Samtidig med at mange starter op med en virksomhedspraktik på 3-6 måneder hvor de så bliver oplært i det job de skal varetage.
Der er faktisk rigtig mange gode og positive aspekter ved fleksjob ordningen.

Jeg vil da anbefale alle som har tvivlsspørgsmål omkring fleksjob at kontakte DUKH eller VISO. De er meget behjælpelige.

Slutteligt vil jeg også nævne at det med at arbejdsgiveren ikke må have unødige udgifter ved at ansætte folk i fleksjob, er en tryghed for arbejdsgiverne ved ansættelse af folk med nedsat arbejdsevne. Det er et spørgsmål om de ikke får udgifter til hjælpemidler, eks. i form af hæve-sænkebord, bærbar PC eller special stol. Eller hvis der skal indrettes handicapvenlig toilet til kørestolsbrugere o.lign.

Knus Alexandra
Ahgs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2008, 14:17   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
de 2/3 lønrefusion arbejdsgiveren får er af hans reelle lønudgift. De timer man ikke arbejder får man betalt fra kommunen.
Dvs. at hvis du eks. arbejder 12 timer til 100 kr. i timen, har arbejdsgiveren en lønudgift på 1200,- kr. Heraf får han de 2/3 retur fra kommunen, altså i dette eksempel 800,- kr. Altså har han en reel udgift ved at ansætte en i fleksjob 12 timer om ugen på 400,- kr. plus feriepenge ATP osv.,
Det er jeg altså IKKE enig med dig i.

Når der står, at arbejdsgiveren får 1/2 eller 2/3 refusion, så er det refusion i forhold til 37 timers ansættelse, hvor kommunen betaler for de timer, der IKKE arbejdes effektivt. Altså betaler kommunen for 18 timer eller 25 timer(cirka).

Hertil kommer, at kommunen KUN betaler for mindstelønnen på overenskomstområdet. Hvis arbejdsgiveren betaler MERE end overenskomstlønnen, så er det arbejdsgiverens udgift.

Arbejdsgiveren har OGSÅ en ekstra udgift til noget lønsumsudgift (som jeg ikke har sat mig nærmere ind i), som jeg ved, nogle arbejdsgivere har beklaget sig over. Så arbejdsgiverne betaler faktisk MERE for at have en fleksjobber ansat end en tilsvarende i ordinær beskæftigelse.

Hertil kommer, at IKKE alle kommuner betaler denne refusion til arbejdsgiverne. Arbejdsgiverne må ofte lægge penge ud i månedsvis for fleksjobbere og må kæmpe en brav kamp for at få denne refusion fra kommunerne.

Der er OGSÅ ekstra papirarbejde forbundet med at ansætte fleksere. Og det kan afholde mange mindre arbejdsgivere for at ansætte fleksere, da de IKKE har ressourcer til at bruge tid og penge på dette unødige bureaukrati.

Men ja, fleksere har mulighed for hjælp til skriveborde osv.

Virksomhedsrevalidering er da også en god ting, det er desværre bare de færreste, der opnår fast ansættelse efter denne revalidering.

Så på papiret (lovgivningen) ser alt jo fint og godt ud, mens det i praksis IKKE virker.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2008, 16:35   #7
helle4
Skal snart betale husleje på K10
 
helle4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-08 2006
Indlæg: 735
Styrke: 19
helle4 er ved at flytte ind på K10helle4 er ved at flytte ind på K10
Ja jeg er også enig i: ikke at være enig, det er rigtigt at, arbejdsgiver får eks. vis 2/3 del tilskud, men ja, det er altså af Fuld månedsløn, uanset fleksjobbers timeantal.

Det er jo derfor det er så skide svært at, få et fleksjob på ca. 12-15 timer, da arbejdsgiver hellere ( hvis han" findes) vil have en der kan arbejde flere timer!! De skal jo betale samme løn
helle4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2008, 13:46   #8
Den udstødte
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2008
Lokation: Vesthimmeland
Indlæg: 278
Styrke: 16
Den udstødte er ny på vejen
Jepp, det er fuldstændigt korrekt Zuza!
Den udstødte er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2008, 14:55   #9
Ahgs
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-06 2007
Indlæg: 6
Styrke: 0
Ahgs er ny på vejen
Det er jeg meget overrasket over at høre, for det var bestemt ikke den besked vi fik fra kommunens jobkonsulent. Det skal jeg da have fulgt op så jeg ved helt nøjagtigt hvordan det er skruet sammen.

Knus
Ahgs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2008, 17:08   #10
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ahgs ja hvis du har fået oplyst andet så var det nok en meget god ide at tage en snak med den jobkonsulent der har oplyst det...

Også sådan at du har de rigtige informationer hvis du skal søge et fleksjob , det er jo ret vigtigt at arbejdgiveren ved hvad det hele er og hvad det går ud på ...

Jeg har fundet et regne eksempel hvor det klart fremgår hvad der betale til og hvorfor .. du kan prøve at kigge på det -...
evt tage det med til din jobkonsulent ....

Citat:
Hvad koster det cirka at have en person i fleksjob?

Eksempel: Timeløn på kr. 100,00

Månedsløn kr. 16.033,00

ATP kr. 74,55

Feriepenge kr. 2.004,13

Andet (forsikring el. lign) kr. -

Bidrag i alt kr. 2.078,68

Tilskudsberettiget beløb i alt kr. 18.111,68

Tilskud fra kommunen kr. 18.111,68 x 1/2 kr. 9.055,84

Udgift pr. måned for virksomheden kr. 9.055,84
Man kan læse mere om måden at regne ud på her i denne pjece

http://sonderborg.sonderborg.dk/nons...20fleksjob.pdf

I denne pjece fremgår det også meget tydeligt at

Citat:
Løntilskud

Kommunen betaler et løntilskud til arbejdsgiveren.

Tilskuddet er 1/2 eller 2/3 af lønnen afhængig af graden af den nedsatte
arbejdsevne hos den ansatte.

Hvis den ansatte eksempelvis har en arbejdsevne på 1/3, vil arbejdsgiveren modtage et tilskud på 2/3 af lønnen.

Tilskuddet kan dog maksimalt udgøre 1/2 eller 2/3 af den
lokale mindste overenskomstmæssigt timeløn på det aktuelle
ansættelsesområde, eller af den løn der sædvanligvis gælder for
tilsvarende arbejde.

Du skriver også
Citat:

Jeg kan se at I mener at man må have en minimumsgrænse på 12½ time da arbejdsgiverne ellers vil have udgifter ved ansættelsen.

Jeg vil lige gøre opmærksom på at de 2/3 lønrefusion arbejdsgiveren får er af hans reelle lønudgift.

De timer man ikke arbejder får man betalt fra kommunen.

Dvs. at hvis du eks. arbejder 12 timer til 100 kr. i timen, har arbejdsgiveren en lønudgift på 1200,- kr.

Heraf får han de 2/3 retur fra kommunen, altså i dette eksempel 800,- kr. Altså har han en reel udgift ved at ansætte en i fleksjob 12 timer om ugen på 400,- kr. plus feriepenge ATP osv., lønnen for de 25 timer som der ikke arbejdes udbetales fra kommunen og den er svarende til mindstelønnen indenfor det fag man er ansat i.


En del af de bedre flekser kan arbejde feks 20-25 timer om uge, med en yde evne på 80-100 % her er det så deres nedsatte tid der er deres skånehensyn og derfor at der er en refusion til arbejdsgiveren..

Jeg kan feks arbejde (kunne arbejde) 20 timer om ugen dog ikke 100 % jeg havde en løn på 20.000 om måneden og deraf fik min arbejdsgiver refunderet 2/3 del hun fortalte mig så at hendes regulære løn udgift til mig var ca 6000 om måneden..


Men ok det kan være forvirrende det område omkring løn og kender jobkonsulenterne det heller ikke ja så går det da først helt galt

og nok så vigtigt er det jo at vi sidder inde med de rigtige oplysninger når vi feks sender uopfordret ansøgninger ud til div job ...

Med den model din jobkonsulent har forsvaret dig , ville det jo unægtelig være noget nemmere for folk med en arbejdsevne på feks 10 timer at finde fleksjob da regnestykket unægtelig ville se noget anderledes ud....

feks kender jeg en arbejdsgiver der fyrede en flekser fordi hendes helbred blev forværret og hun røg fra 20 til 12 timer, så var det ikke nogen god forretning for arbejdsgiveren mere...

og mon ikke også det er derfor vi ser DA og DI nogen gange er inde og foreslå at man lønner flekser for de timer de er der og man så bagefter supplere op til ledighedsydelse ...

Det ville jo give et noget andet billede for arbejdsgiverne og desværre også en meget ringer mulighed for flekser for at blive selvforsørgende.....

Hvis man kigger i ovenstående eksempel og regner med at feks denne flesker har et skånehensyn der siger at han/hun kan arbejde 20 timer om ugen og så prøver at tage den time løn og lægge over på en deltidsansat så vil en deltidsansat have en månedes løn på 8000 kr ved 20 timer , og derudover ikke noget skræntende helbred...

Så kan det godt være svært at se gevinsten for arbejdsgiveren og så er der kun igen det social engagement som en gevinst for arbejdsgiveren men som de fleste nok ved efterhånden, så er det langt at fortrække at få cool cash kontra at føle sig som en god borger sidst på dagen
  Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Folketinget §20 spørgsmål. phhmw Politik og Samfund 9 10-12-2023 11:19
Ftp for DF vil i Folketinget buster Politik og Samfund 22 16-09-2011 18:30
Folketinget Odenseaneren Et godt link! 0 25-10-2008 13:04
spørgsmål i folketinget buster Politik og Samfund 9 23-10-2008 15:18
folketinget i går bo m Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 20-04-2008 10:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension