K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-01-2013, 16:04   #1
GentleGiant
Hjemmevant på K10
 
GentleGiants avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-05 2010
Lokation: Holstebro
Alder: 49
Indlæg: 235
Styrke: 14
GentleGiant er ny på vejen
Dårligere stillet på ledighedsydelse end kontanthjælp mht. lønindeholdelse?

Jeg sad og læste en masse forskellige ting andetsteds og faldt over nogle kommentarer omkring lønindeholdelse. Her blev der nævnt noget om lønindeholdelse og kontanthjælp. Som udgangspunkt kan man vist ikke lave lønindeholdelse på kontanthjælp (Inddrivelsesbekendtgørelsens § 12) - men hvad med ledighedsydelsen? Den er jo af samme størrelse, men er måske ikke "beskyttet" på samme måde?
Det vil sige, at nogle kan blive dårligere stillet hvis de overgår til ledighedsydelse i forbindelse med de her ressourceforløb der bliver indført på flex- og førtidspensionsområdet.
En hurtig google søgning gav mig ikke noget konkret (men jeg må indrømme, at jeg heller ikke gravede særligt dybt).
Der er selvfølgelig stadig et vist rådighedsbeløb man skal have, men når man står i den situation, at man skal gennem sådan et ressourceforløb, så er man allerede presset på det område og det hjælper bestemt ikke, at blive presset økonomisk også.
GentleGiant er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2013, 16:34   #2
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Jeg er lidt i tvivl om, hvad du mener, for ledighedsydelse i normal forstand er jo ikke på kontanthjælpsniveau, men 91 procent af dagpengesatsen. Derudover er det sådan, at hverken evt. ægtefælles eller evt. formue har indflydelse på ledighedsydelse. Derfor har en person på ledighedsydelse som udgangspunkt jo et større rådighedsbeløb end folk på kontanthjælp, og defor vil en lønindholdelse måske være mulig - jeg ved det ikke...
Men måske du tænker på den sats nogle, der fx kommer fra kontanthjælp og skal på ressourceforløb, tilbydes. Denne sats er nemlig på kontanthjælpsniveau, men IKKE som kontanhjælp afhængig af evt. formue eller ægtefælles løn...
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2013, 16:45   #3
GentleGiant
Hjemmevant på K10
 
GentleGiants avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-05 2010
Lokation: Holstebro
Alder: 49
Indlæg: 235
Styrke: 14
GentleGiant er ny på vejen
Ja, hvis du har fået dagpenge eller på anden måde er berettiget den høje ledighedsydelse, så får du 84-91% satsen. Men hvis ikke, hvilket jo nok vil begynde, at gøre sig gældende for mange der havner i de nye ressourceforløb, så ryger du ned på kontanthjælpssatserne (ca. 10.000 og ca. 13.000 for ikke-forsørgere og for forsørgere).
Det er meget muligt, at du så kan have formue (men det måtte du jo så ikke før du overgik til ledighedsydelsen, så...) og at ægtefællens indtægt ikke længere tæller med, men der er stadig mange der står uden begge dele.
GentleGiant er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2013, 17:50   #4
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Ja, du har helt ret
Ydermere spekulerer jeg også på, hvad der sker for dem, der har stået helt uden forsørgelse inden et ressourceforløb (fx fordi de har været gift eller haft formue)... Der står jo, at man fortsætter på den ydelse, man er på, men hvad så når man ingen ydelse har, skal man så henslæbes i årelangt ressourceforløb uden indtægt?
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2013, 17:51   #5
HvadNuLilleDu
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-03 2012
Indlæg: 115
Styrke: 13
HvadNuLilleDu er ny på vejen
det naturlige ville jo være at dem uden en ydelse ryger ind på den laveste men hvem ved.
HvadNuLilleDu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2013, 17:57   #6
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af HvadNuLilleDu Se meddelelser
det naturlige ville jo være at dem uden en ydelse ryger ind på den laveste men hvem ved.
Ja, det ville jo være det rimelige, men ligesom folk, der blev modregnet i kontanthjælp, fordi de flere måneder, før de kom på den hævede deres efterløn, da der jo i teksten stod, at man IKKE ville blive modregnet, hvis man hævede pengene MENS man var på kontanthjælp... tja kan man så ikke med rette forestille sig, at det bliver det samme ord-knepperi?
Det ville ikke være rimeligt, en det var det jo heller ikke for dem, der i god tro hævede efterlønnen
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2013, 18:33   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Godt spørgsmål, GentleGiant.

Der er i hvert fald et problem hvad angår kontanthjælpsmodtagere der får §34, og som skal overgå til ledighedsydelse - de mister simpelthen deres §34.

Så måske har du fat i noget dér, mht lønindholdelse.

Det ER jo en spareplan, så..........
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2013, 20:34   #8
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Hvis man modtager ledighedsydelse er man jo visteret til fleksjob uanset hvilken % sats af højeste dagpenge man er berettet til, så skal man jo heller ikke igennem et ressourceforløb - da man jo er udredt.

Mth til lønindholdelse er reglerne vel ens for alle, at de kigger hele ens økonomi igennem indtægter vs. udgifter, rådighedsbeløb osv.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2013, 20:40   #9
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af jasch Se meddelelser
Hvis man modtager ledighedsydelse er man jo visteret til fleksjob uanset hvilken % sats af højeste dagpenge man er berettet til, så skal man jo heller ikke igennem et ressourceforløb - da man jo er.
Det er jo ikke nødvendigvis korrekt. Man kan jo modtage ledighedsydelse, men være sygemeldt, fordi man ikke længere kan klare fleksjob. I sådan en situation kan det jo sagtens tænkes at man skal i ressourceforløb
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2013, 20:41   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det er faktisk RET standart, at fleksernes næste skridt er førtidspension - det er sjældent de ryger tilbage til ordinært arbejdsmarked.
Og for at få førtidspension, så SKAL de gennem et ressourceforløb - hvilket også vil falde naturligt, hvis de er fleksere på den gamle ordning. Da de jo så skal udredes på nye regler.

eller tager jeg fejl....hmmm??
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fleksjob: dårligere helbred = dårlig løn Webmaster K10 Nyheder 0 28-03-2012 10:10
ledighedsydelse til kontanthjælp??? kirsten01 Spørgsmål ang fleksjob 4 26-01-2010 18:39
Dårligere stillet end før 2003 Falck Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 22-12-2009 11:09
Dårligere postservice buster Politik og Samfund 4 05-12-2009 14:39
Fleksjobbere får dårligere dækning Webmaster K10 Nyheder 0 09-09-2009 15:50




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension