K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-01-2014, 23:08   #1
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.769
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Retten til at konvertere diagnoser

http://www.funktionellidelse.dk/omre...oserside1.html

"Spørgsmål til politiske instanser om Forskningsklinikken for de såkalde funktionelle lidelsers RET til at konvertere speciallægeerklæringer på fysiske sygdomme til psykiatriske diagnoser - og deres ikke-svar"

"Siden er oprettet af FaceBook-gruppen "Menneskesynet bag Term-modellen og lægekonsulenternes arbejde", men da ikke alle er på FaceBook, kan vores vigtigste dokumentation ses her.

Denne gruppe arbejder for oplysning om Term-modellen, Funktionelle Lidelser og lægekonsulenterne. Vi arbejder også for at Term-modellen ikke anvendes overfor syge mennesker, for at klienternes speciallægeerklæringer tages alvorligt og for at lægekonsulenterne afskaffes.

Vi bestræber os på, at alt, hvad der kan ses på denne side, kan dokumenteres."

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 05-01-2014 kl. 23:16.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 05-01-2014, 23:42   #2
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Som man har det og som man tar det.

Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
"Spørgsmål til politiske instanser om Forskningsklinikken for de såkalde funktionelle lidelsers RET til at konvertere speciallægeerklæringer på fysiske sygdomme til psykiatriske diagnoser - og deres ikke-svar"
Jeg synes da ellers der svares ganske konkret, og ser således ikke helt hvordan der er tale om "ikke-svar"

Der svares på at retten til at angive diagnoser ud over hvad der er godkendt af WHO, er til stede i DK, det udtaler sundhedsstyrelsen i linket.

Sundhedsstyrelsen anerkender også at der kan gives forskeliig diagnose for samme tilstand, afhængig af hvilket speciale patienten er i kontakt med, og at der således ikke er tale om en konvertering af en diagose, men en anden måde at betragte tilstanden på.

Det kedelige i den kommunikation der er i linket, er at der fra spørgerens side "reflekteres" med en ikke konstruktiv retorik, på de svar der kommer, eller der hvor spørger ikke er enig i svaret.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2014, 00:41   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Svært at være objektiv, da jeg personlig godt kan lide Lene Toscano, og i øvrigt er HELT enig i hendes svar til Bente Stenfalk - hjernen er ufattelig kreativ, et emne der betager mig meget.

Men jeg synes omvendt, at spørgeren virker meget uvillig og irriteret, og derfor ikke er modtagelig for videnskaben, som altså ikke er helt ude i hegnet på lige dette område....jeg kender og ved fra egen krop, at mine psykiske problemer kan vise sig ved fysisk ubehag (ekstreme smerter i hele kroppen), og at mine fysiske problemstillinger omvendt kan gøre det psykisk uudholdeligt. FOR MIG, hænger tingene sammen. Men jeg indrømmer det kræver selvindsigt at kunne skelne, og at det er de færreste der er i god kontakt med sig selv.

Når det så er sagt, så er det jo utrolig belastende at hun bliver smidt fra bord til bord og at de folk hun henvender sig til, ikke aner hvad eller hvor de skal sende hende videre til. Eller rettere, at de ikke ANER EN SKID om diagnoserne i det hele taget. Den er både dum og uværdig.

Sidst redigeret af Ninja; 06-01-2014 kl. 00:44.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2014, 08:27   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
....jeg kender og ved fra egen krop, at mine psykiske problemer kan vise sig ved fysisk ubehag (ekstreme smerter i hele kroppen), og at mine fysiske problemstillinger omvendt kan gøre det psykisk uudholdeligt. FOR MIG, hænger tingene sammen. Men jeg indrømmer det kræver selvindsigt at kunne skelne, og at det er de færreste der er i god kontakt med sig selv.
Min erfaring er, at hvis en praktiserende læge nævner for sin patient, som klager over smerter, at det kan være psykisk, så flejner mange patienter totalt.

Det er som om, at mange sidestiller det, at have et psykisk problem med, at være direkte på vej til "den lukkede".

Jeg har selv oplevet, at have nogle underlige smerter, og lægen udskrev dolol, som virker på hjernens smertecenter.
Først senere kunne jeg se, at smerterne kom af, at jeg havde mange spekulationer i den periode.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2014, 11:29   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Præcis Vovse.

Kan i øvrigt varmt anbefale bogen ''Kræft er ikke nogen sygdom - det er en overlevelsesmekanisme''. Man bliver så meget klogere på en masse, når man har læst den.

Beklager tråden kom ud på et sidespor.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2014, 01:16   #6
Cirkis
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2013
Indlæg: 23
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
Cirkis er ny på vejen
Det problematiske er, at begynder man først at forklare noget uforklarligt fysisk med noget psykisk, herunder nogle af WHO anerkendte fysiske sygdomme med nogle psykiske, så koster det altså liv.

Fordi, omend det nok ikke er hensigten, så bliver noget psykisk til den nemme forklaring
på noget uforklarligt fysisk.

Det kan ses på overskrifterne i aviserne:

"MANGE NYREPATIENTER KOMMER ALT FOR SENT I BEHANDLING"
"Sklerose-børn får diagnose for sent"
"Mænd med prostatakræft får stillet diagnose for sent"

Se det er allerede et kæmpe problem...

Der er simpelthen for risikabelt i liv at bruge TERM og funktionelle lidelser, når der er så meget fysisk uforklarligt at forklare fysisk.
Cirkis er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2014, 11:23   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Æhh, de overskrifter har så intet med TERM at gøre. Det er ikke fordi de først har været igennem psykiatrisk udredning, at de først får diagnoserne for sent, det handler om at folk ikke reagerer i tide og ret ofte først kommer, når det hele er blevet markant værre, end det kunne have været hvis de bare kom, når de første symptomer meldte sig.

Det er ikke de almene arbejdende borgere der rammes at TERM modellerne. De går til læge og bliver udredt lige efter bogen.
Problemerne opstår oftest, når man kommer på en overførselsindkomst og derefter skal udredes. Der er massere af penge at spare, hver gang de kan få noget fysisk drejet over på noget psykisk - så slipper de nemlig for hele problematikken omkring hjælpemidler, hjælp i hjemmet ect. Og kommunerne har jo nærmest begået overgreb på borgerne for at få dem presset over i de psykiske kategorier i så stor stil, at næsten alle førtidspensioner bevilges på noget psykisk - hvilket IGEN er grunden til de nye reformer, hvor man ikke længere (med kommunens hjælp!) kan bevilges førtidspension på det psykiske lige så ''nemt'' som før.....

De sidste mange år har det nærmest været standart, at skulle til psykiater selvom man kun fejlede noget fysisk, for ligesom at give kommunen en chance for at fralægge sig al ansvaret (læs: udgifterne!), ved at liiiige kunne få lidt psykiske problemstillinger med ombord de kunne hænge regningen på....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2014, 11:55   #8
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Min erfaring er, at hvis en praktiserende læge nævner for sin patient, som klager over smerter, at det kan være psykisk, så flejner mange patienter totalt.

Det er som om, at mange sidestiller det, at have et psykisk problem med, at være direkte på vej til "den lukkede".

Jeg har selv oplevet, at have nogle underlige smerter, og lægen udskrev dolol, som virker på hjernens smertecenter.
Først senere kunne jeg se, at smerterne kom af, at jeg havde mange spekulationer i den periode.
Omvendt set, nytter det ikke noget at tørre et fysisk problem over på psykisk og så få forkert eller skadende behandling.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2014, 13:56   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Det er ikke de almene arbejdende borgere der rammes at TERM modellerne. De går til læge og bliver udredt lige efter bogen.
Problemerne opstår oftest, når man kommer på en overførselsindkomst og derefter skal udredes. Der er massere af penge at spare, hver gang de kan få noget fysisk drejet over på noget psykisk - så slipper de nemlig for hele problematikken omkring hjælpemidler, hjælp i hjemmet ect. Og kommunerne har jo nærmest begået overgreb på borgerne for at få dem presset over i de psykiske kategorier i så stor stil, at næsten alle førtidspensioner bevilges på noget psykisk - hvilket IGEN er grunden til de nye reformer, hvor man ikke længere (med kommunens hjælp!) kan bevilges førtidspension på det psykiske lige så ''nemt'' som før.....

De sidste mange år har det nærmest været standart, at skulle til psykiater selvom man kun fejlede noget fysisk, for ligesom at give kommunen en chance for at fralægge sig al ansvaret (læs: udgifterne!), ved at liiiige kunne få lidt psykiske problemstillinger med ombord de kunne hænge regningen på....
Så har du vist nok ikke fulgt helt med...

Det er alle der bliver ramt af term modellen...da det er udbredt imellem en masse læger...alm praktiserende læger...

Det her handler ikke kun om arbejdsløse....det handler om at spare samfundspenge på efter hvad de mener er nytteløse undersøgelser...

Samtidig handler det om at få kunder i kassen...for kan lægen ikke lige finde ud af hvad du fejler...ja så må det jo være psykisk...

Det kommer slet ikke ind i deres hoveder at der er ting som de måske ikke ved eller kan finde ud af men som ikke nødvendigvis er psykisk..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2014, 21:54   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Kender heldigvis ingen arbejdende der er ramt af TERM, men næsten alle jeg kender på overførselsindkomst er mere eller mindre ramt.

De sygdomme jeg hentyder til er præcis dem som er nævnt i #6, og som jeg svare på...

Som jeg har skrevet herinde, har jeg en eksmand der er ekstremt nyresyg - han har ikke på NOGET tidspunkt været i nærheden af TERM. Kender heller ingen med prostatakræft der har været i nærheden af TERM, den med sklerose og børn, kender jeg så ikke noget til, men kender min voksne underbo der har det, og hun fik også en god og fantastisk udredning, helt uden en psykiater......dog fik hun tilbudt en psykolog, men det var kun for at lære at tackle sin situation.
Jeg forstår bare ikke lige sammenhængen mellem TERM (og funktionelle lidelser) og de nævnte diagnoser i #6....som også skulle falde i den kategori??
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension