K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-02-2022, 14:25   #1
Ru$$ia
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-02 2022
Indlæg: 2
Styrke: 0
Ru$$ia er ny på vejen
Question Kan afgørelse om FP omstødes grundet ny diagnose?

Jeg har været på FP siden 2019, grundet de konsekvenser min sygdom har haft for mig. (Skizofreni).

Jeg har bedt om at blive revurderet ved lokalpsykiatrien, da jeg ikke synes min nuværende behandling hjælper, + jeg har en mistanke om at være blevet fejldiagnosticeret. (11-12 år siden)

Jeg har af min behandler fået at vide, at en skizofreni-diagnose (Omend forkert), ikke kan fjernes fra mine papirer, og ikke kan helbredes - Blot gå i "komplet remission".

Jeg frygter dog stadig, at kommunen kan "komme efter mig", fordi de kunne finde på at sige, at min FP blev givet på forkert grundlag. (Uagtet jeg har haft det lige skidt, uanset hvad jeg har lidt af).

Er det en reel frygt? Man hører sgu så meget...
Ru$$ia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2022, 15:40   #2
JacobT
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2016
Indlæg: 50
Styrke: 8
JacobT er ny på vejen
Jeg forstår dit spørgsmål sådan, at du spørger om kommunen kan tage din sag op til overvejelse senere og frakende dig førtidspension.

Så vil jeg spørge dig, om du har fået besked om at din førtidspension skal tages op igen om 5 år? Hvis ikke det er tilfældet, så har du ikke noget at frygte.

Ankestyrelsen har sagt, at hvis man har fået tilkendt førtidspension på baggrund af en psykisk sygdom, som ikke har udsigt til at bedre sig, så skal sagen ikke tages op til revurdering. Det betyder at tilkendelsen af førtidspension er endelig - den er tilkendt resten af livet.

Jeg synes du skal opgive at få revurderet din diagnose, hvis du ellers er tilfreds med kommunens afgørelse om at du er kommet på førtidspension. Omvendt, så vil jeg spørge dig hvorfor du er opsat på at få fjernet diagnosen. Hvad er det du vil opnå?

Sidst redigeret af JacobT; 24-02-2022 kl. 15:44.
JacobT er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2022, 20:25   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Bekræftelse på JacobT oplysninger, som jeg er enig i

Til orientering kære Ru$$ia:

https://www.k10.dk/showthread.php?t=35321&page=2

samt Principafgørelse 119-13 "Gældende"
https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2013/9782

""Kommunen kan dog undtagelsesvis beslutte, at sagen skal genoptages til vurdering på et senere fastsat tidspunkt (førtidspension med revision).

Behovet for en afgørelse om ny vurdering kan især forekomme, når der er tale om pension til unge, og ved visse sygdomme, der erfaringsmæssigt har et uforudsigeligt forløb.

Det er en betingelse for at sætte revision på en førtidspension, at borgeren lider af en alvorlig sygdom, som har et uforudsigeligt forløb, og hvor der således er mulighed for en bedring af borgerens helbredsmæssige tilstand inden for en kortere årrække.

En alvorlig sygdom med et uforudsigeligt forløb kan f.eks. være en kræftlidelse, der har et usikkert forløb.
""

Der er ikke tale om en sygdom med et uforudsigeligt forløb i det tilfælde, hvor borgeren lider af f.eks. skizoid personlighedsstruktur eller en varig personlighedsforstyrrelse, og alle behandlingsmuligheder er udtømte, og borgerens nedsatte funktionsniveau er kronisk og af varig karakter.""


Det vil sige, at du ikke bør være nervøs for at kommunen kan fratage dig din bevilgede førtidspension. Ej heller kan der sættes revision på en førtidspension med forudsigelige diagnoser, som du i første omgang har fået stillet.

Held og lykke med fremtiden.

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2022, 12:16   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af JacobT Se meddelelser
Jeg forstår dit spørgsmål sådan, at du spørger om kommunen kan tage din sag op til overvejelse senere og frakende dig førtidspension.

Så vil jeg spørge dig, om du har fået besked om at din førtidspension skal tages op igen om 5 år? Hvis ikke det er tilfældet, så har du ikke noget at frygte.

Ankestyrelsen har sagt, at hvis man har fået tilkendt førtidspension på baggrund af en psykisk sygdom, som ikke har udsigt til at bedre sig, så skal sagen ikke tages op til revurdering. Det betyder at tilkendelsen af førtidspension er endelig - den er tilkendt resten af livet.

Jeg synes du skal opgive at få revurderet din diagnose, hvis du ellers er tilfreds med kommunens afgørelse om at du er kommet på førtidspension. Omvendt, så vil jeg spørge dig hvorfor du er opsat på at få fjernet diagnosen. Hvad er det du vil opnå?
Jeg forstår Ru$$ia's indlæg sådan, at ønsket om revurdering ved lokalpsykiatrien kommer af, at den nuværende behandling ikke virker, og den manglende virkning kan være fordi diagnosen er forkert. Altså, at en ny/anden diagnose måske kan åbne for en anden behandling med bedre effekt.

@Ru$$ia, jeg forstår godt din bekymring.
Men, når man tilkendes førtidspension er det ikke p.g.a. en diagnose, men p.g.a. nedsat arbejdsevne.
Jeg får ud fra, at du har været i arbejdsprøvning, og man her er kommet frem til, at din arbejdsevne er nedsat i en grad så du er berettiget til førtidspension, og uanset om din diagnose ændres, så vil din arbejdsevne jo stadig være nedsat.
Det eneste der kan bekymre mig er, at hvis din diagnose ændres til noget der kan behandles (i modsætning til din skizofreni-diagnose), om dette så kan påvirke noget. Min frygt kan være, om du så skal i ny arbejdsprøvning.

Mit kendskab til psykiatrien er begrænset, men jeg ved dog fra nogle misbrugere med psykiske problemer, at de starter med at være tilknyttet lokalpsykiatrien og når de har været dér en periode (x antal måneder tror jeg), så kan de vælge en privatpraktiserende psykiater, uden at skulle betale selv. Fordelen er, så vidt jeg forstår, at lokalpsykiatrien holder fast i at bruge visse typer medicin (som ikke altid virker for den enkelte), hvor den privatpraktiserende ikke er bange for, at bruge andre typer medicin og prøve sig frem med både medicin-type og dosis.

Så prøv at undersøge, om du kan vælge en privatpraktiserende psykiater, og snak evt. med andre om deres erfaringer med privatpraktiserende psykiatere i dit område. Hvis det sidste ikke er muligt, så prøv at finde én der ikke er helt ung.
Jeg kan forestille mig, at en privatpraktiserende psykiater vil lytte til dig og dine symptomer/erfaringer, og prøve at behandle dig ud fra dette, så det måske ikke er nødvendigt, at ændre på din diagnose, og dermed ikke skabe uro omkring din tilkendelse af førtidspension.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension